سیاست روز 24 دی 1398 ساعت 22:00 http://siasatrooz.ir/vdcayun6649n6y1.k5k4.html -------------------------------------------------- در بخش پایانی گفتگو با فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس مطرح شد: عنوان : اصولگرایان و اصلاح طلبان برنامه ای برای تحول در قانونگذاری ندارند! -------------------------------------------------- اشاره: مشکلات متعدد زندگی را بیش از گذشته برای مردم دشوار نموده است. از آنجا که کشور با قانون اداره می شود به نظر می رسد باید ریشه مشکلات و گرفتاری های مردم را در قانون، قانونگذاری و قانونگذاران جستجو کرد. در گفتگو با فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از جنبه های گوناگون به بحث و بررسی پیرامون این موضوع پرداخته شده است که بخش پایانی این گفتگو در ادامه آمده است. متن : مشروح مذاکرات مجلس در مورد همه برنامه های توسعه مصوب وجود دارد، سوال این است چرا مجلس برنامه ای را مصوب کرده است که ۳۰ درصد اهداف آن محقق شده است؟جالب آنجاست که شورای نگهبان هم برنامه ای را تصویب می کند که ۳۰ درصد آن محقق می شود. این نشان می دهد که مجلس توان کارشناسی و پیش بینی تحقق برنامه را ندارد. دلایل این امر چیست؟ البته مجلس در برخی از کارهایی که با توان کارشناسی ورود کرده است به پاسخ رسیده است. اما باید دو راه را مد نظر قرار دهیم، اولین باید توان و عملکرد نمایندگان مجلس را تقویت کرد. یک سر این بحث به انتخابات باز می شود، در انتخابات آتی مردم باید در انتخاب نمایندگان دقت کنند، بخش دیگر هم ساختار است، باید مجلس ساختار خود را بررسی کند. با این نظر که کشور به تحول در قانون گذاری نیاز دارد موافق هستید؟ البته، تحول در قانون گذاری لازم است. ما در این گفتگو به اصلاح ساختار رسیدیم. اما بخش دیگر این تحول به سیر قانونگذاری بر می گردد. با اینکه مجلس قبل از انقلاب فرمایشی بود، اما قوانینی داریم که به قبل از انقلاب بر می گردد. قبل از انقلاب بسیاری از انتخابات به شکل تشریفاتی انجام می شد، اما برخی از قوانین مانند قوانین تجارت یا مدنی بسیار مستحکم بوده است. بنابراین مشخص است در همان مجلس تشریفاتی نیز یک عده افراد مسلط و با داده های قوی فعالیت می کردند. در حال حاضر خلا بزرگ مجلس چنین چیزی به لحاظ محتوی است. مجلس فعلی کشور زاییده انقلاب است و انتخابات مجلس آزاد و به شکل مردمی است، اما عده ای که بنشینند و با ذهن فعال و آماده، دور از وابستگی هایی که اکنون نمایندگان را گیر می اندازد، با مطالعه به قانون گذاری بپردازند، چندان به چشم نمی خورد. لازم است که نمایندگان در مورد مسائل مطرح شده در مجلس مطالعه داشته باشند و تا بتوانند مجلس مستحکم تری را داشته باشند. همچنین استفاده از ظرفیت های مرکز پژوهش های مجلس و استفاده از کارشناسان حقوقی قوی و خبره راه حل دیگری است. وضعیت کنونی کار کارشناسی در مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ تحلیل من این است که در حال حاضر متوسط مجلس نسبت به گذشته ضعیف تر شده است، افراد خوب، دلسوز و معتقدی وارد شدند، اما به لحاظ کارشناسی وارد نیستند. در حال حاضر بسیاری از نمایندگان فوق لیسانس دارند و در سطح علمی بالایی هستند، اما متوسط مجلس ضعیف تر شده است. بنابراین باید همگان در انتخابات مجلس آینده شرکت کنند. آیا ساختار قانونگذاری کشور محتاج تغییر و تحول اساسی است؟ موضوع دیگر ساختار است. در مورد ساختار یک عده ورود می کنند و می گویند انتخابات را به شکل استانی انجام دهیم. معقتدم باید به مرحله ای برویم که این موضوع در اختیار مقام معظم رهبری و اصلاح قانون اساسی حل شود. بسیاری معتقدند که می توان مجلس کشور را به شیوه دو پارلمانی تغییر داد. بیش از ۹۰ درصد مجالس دنیا دو پارلمانی هستند و این امر موجب می شود که ما هر روز قانونگذاری نکنیم. در حال حاضر تورم قانون داریم. همچنین رابطه مجلس و دولت هم اصلاح می شود. در حال حاضر ما در حال طرح این مسئله هستیم که به شیوه نخست وزیر فعالیت کنیم. نه اینکه وقتی می خواهیم سوال کنیم یکسال منتظر بمانیم تا رئیس جمهور به مجلس بیاید. اگر نخست وزیر باشد به راحتی به مجلس می آید و می رود. آیا قبول دارید در چهار دهه و ده دوره، مجلس بین اصولگرایان و اصلاح طلبان دست به دست شده است در حالی که مطالعات نشان می دهد که نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان برنامه ای برای قانونگذاری کشور نداشته و ندارند ؟ همانطور که گفتم یا باید احزاب قوی داشته باشیم و یا احزاب برنامه داشته باشند. منظور شما این است که ما جناح های مختلف داریم اما حزب نداریم؟ جناح ها و طیف ها هم کارکرد اولیه خود را ندارند، طیف اصولگرا دو تا سه دوره، طیف اصلاح طلب دو تا سه دوره مجلس را در دست می گیرند، اما همان طیف اصول گرا یا اصلاح طلب در یک مسئله مهم اقتصادی دو نظر کاملاً متضاد دارند. این نشان می دهد همان طیف اصلاح طلب یا اصولگرا در مسائل اقتصادی کلان نتوانسته اند به یک نتیجه درست و کارشناسی برسند و برنامه ای داشته باشند. در بحث های فرهنگی هم به همین شکل است. شما موضوع ناکارآمدی جناح های سنتی سیاسی را تایید می فرمایید؟ بله اگر همین طیف های سیاسی روی مسائل مختلف کشور اندکی کار می کردند خلا احزاب پر می شد. به نظر می رسد اصولگرایان و اصلاح طلبان به شکل سینوسی در دوره های مختلف جابجا می شوند. آیا این جابجایی با کارآمدی در قانونگذاری همراه است؟ بله این ۳۰ نفری که به اسم لیست امید آمده اند، چه خروجی برای مردم داشتد؟ خروجی هر دو در موارد مختلف یکی است. این فرق ندارد که انتخابات استانی شود یا نه، باید روی این مسئله کار کرد. این دوره مجلس به اصلاح ساختار قانون اساسی وصال نمی دهد اما این مسئله در هر شرایطی باید به عنوان یک مطالبه مطرح شود. باید بگویم هرکس می خواهد به مجلس بیاید چه به شکل فردی و چه به شکل گروهی باید از دانش و آگاهی کافی برخوردار باشد. فوق لیسانس داشتن برای این مسئله کافی نیست. سابقه اجرایی را کنار گذاشته ایم که این درست نیست. هر کس که وارد مجلس می شود، باید برنامه داشته باشد و به هنگام رای گیری شعار ندهد بلکه برنامه ارائه کند. برنامه شما در مجلس شورای اسلامی چیست؟ من تلاش کرده ام که در این چند دوره ای که در مجلس حضور دارم روی یک مسیر یعنی تولید پیش بروم و راههای جلوگیری از موانع تولید و کسب و کار را مورد بررسی قرار داده ام. سعی کرده ام در مسیری گام بردارم که حاصل داشته باشد و تا کنون گزارش های نظارتی خوبی از این روش بدست آمده است. شما در نظر داشته باشید چرا می رویم و کمیسیون های ویژه تاسیس می کنیم؟ برای اینکه کمیسیون های عادی به نتیجه نمی رسد و جواب نمی دهد. این درحالی است که کمیسیون ویژه کمیسیون بین بخشی است و همه کمیسیون ها باید پای کار بیایند. گاهی اوقات نیز مجبور می شویم کمیسیون ویژه تشکیل دهیم و بعد یکسری کمیسیون های دیگر به آن وارد کنیم تا انگیزه کار را افزایش دهیم. نویسنده: کتایون مافی