سیاست روز 22 مرداد 1399 ساعت 21:55 http://siasatrooz.ir/vdceze8zzjh8zoi.b9bj.html -------------------------------------------------- مجلس به وزیر پیشنهادی روی خوش نشان نداد عنوان : نواده خیابانی در راه ماند! -------------------------------------------------- متن : مجلس شورای اسلامی روز گذشته به وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه صنعت معدن و تجارت رأی اعتماد نداد. نمایندگان ملت با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع با تصدی مدرس خیابانی در وزارت صمت مخالفت کردند و به وی رأی اعتماد ندادند. موافقین و مخالفین او نیز سخن گفتند و وزیر پیشنهادی نیز در سخنانش ضمن دفاع از برنامه های ارائه شده برای تصدی وزارت صمت در پاسخ به سخنان مخالفین، گفت؛ من از نوادگان شیخ محمد خیابانی در تبریز هستم؛ این چیزها به من نمی چسبد. پس از کناره گیری رحمانی وزیر پیشین صمت، مدرس خیابانی ۳ ماه سرپرست وزارتخانه بود اما در مدت این سه ماه، نه تنها اوضاع وزارت صمت بهبود نیافته بود بلکه با افزایش قیمت کالاهایی که مستقیم به این وزارتخانه ارتباط داشت، عملکرد سه ماهه مدرس خیابانی از چشم نمایندگان ملت پنهان نماند. افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که آن هم چند بار اتفاق افتاد و هنوز هم ادامه دارد، افزایش قیمت کالاهای اساسی که با معیشت مردم سر و کار دارد و افزایش سرسام آور قیمت لواز خانگی و اتفاقات دیگر در وزارتخانه صمت، نشان می داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد ۳ ماهه مدرس خیابانی نگاه مثبتی ندارند و این نگاه روز گذشته در رأی اعتماد آنها تأثیر گذاشت. برای جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، رئیس جمهور حاضر نشد و دلیلش بحث بیماری کرونا بود که بجای او معاون اول اسحاق جهانگیری در جلسه حاضر شد. ستاد ملی مبارزه با کرونا توصیه کرده بود اقای روحانی در جلسه حاضر نشود. موافقین و مخالفین وزیر پیشنهادی در جلسه روز گذشته مجلس نظرات خود را درباره حسین مدرس خیابانی مطرح کردند. مدرس خیابانی به سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه ندارد حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس در مخالفت با حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت اظهار داشت: ما با خیابانی ها اختلاف کارشناسی نداریم، بلکه مشکل ما این است که این افراد قانون شکنی می کنند و هیچ توجهی به اجرای قوانین ندارند. وی متذکر شد: هفت سال است که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت وظیفه داشت که برای کالاها شناسه رهگیری ایجاد کند تا قاچاق کالا، صفر و اشتغال میلیونی شود. همچنین ۲۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز کاهش یابد؛ اما متأسفانه شناسه رهگیری و کد یکتا را اجرا نکرده و قانون شکنی کردند. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدرس خیابانی به جای آنکه مسئولیت قاچاق کالا را به عنوان یکی از مسئولان وزارت صمت بپذیرد، در برنامه ای که به مجلس ارائه داده، عدد قاچاق را نصف کرده و این عدد برخلاف تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. سوال ما این است که آیا قاچاق کالا با بازی با اعداد حل می شود؟ حاجی دلیگانی تأکید کرد: بهترین دلیل برای رأی ندادن به مدرس خیابانی، سوابق اوست و همه عملکرد وی را در وزارت صمت دیده ایم و حدود ۱۵ ماه است که وی با اختیارات وزیر در حال فعالیت است اما قانون شکنی بسیار زیادی کرده و در این شرایط باید محاکمه شود نه اینکه به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شود. مدرس خیابانی قابلیت مقابله با مافیای اقتصاد را ندارد محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: وزارت صمت عملکرد بسیار ضعیفی داشته و مدرس خیابانی به عنوان قائم مقام آن وزارتخانه سهم بزرگی در این ناکارآمدی دارد و نمی توان عملکرد یک ساله وی را نادیده گرفت. وی با بیان اینکه امروز روز عملکردهاست نه رزومه ها گفت: مباحث زیادی درباره انتصابات مدرس خیابانی در دوران سرپرستی در وزارت صمت و پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت های خاص وجود دارد که وی باید در این باره پاسخگو باشد. زنگنه گفت: سوال ما این است در حوزه لبنیات چرا باید صادرات شیر خشک ممنوع باشد و این مساله باعث شده بسیاری از صنایع لبنی ما دچار مشکل شود. آقای مدرس خیابانی اگر در توان شما نیست چرا برای وزارتخانه پیش قدم شدید؟ مدرس خیابانی برای مبارزه با فساد اراده جدی دارد حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس در موافقت با مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت، گفت: مدرس خیابانی فردی فراجناحی و تخصصی بوده و رویکرد وی توجه به مرزهای اقتصادی و نه مرزهای سیاسی است. وی تاکید کرد: مدرس خیابانی در مبارزه با فساد اراده جدی دارد، در این اوضاع و احوال کشور که سال های آخر دولت است و مطالبات و انتظارات مردم بر سر و سامان گرفتن است باید مشکلات مردم در امر اقتصاد و تولید را برآورده کنیم. وی همچنین با اشاره به مشکلات خودروسازان، گفت: مسائل و نواقص متعددی در این حوزه وجود دارد و ما به عنوان نمایندگان مجلس می توانیم بعد از اخذ رأی اعتماد با حمایت از وی، تحقق برنامه توجه به معیشت مردم را تسهیل کنیم، در این راستا با نظارت و استفاده از ابزارهای نظارتی چون تذکر، سوال و استیضاح مسائل را پیش ببریم. افزایش قیمت و تورم کالاهای اساسی بسیار بیشتر از تورم کالاهای غیراساسی است عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس با مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند مجلس یازدهم مجلس امید و انتظار است و امروز روز امتحان برای مجلس یازدهم است. وی ادامه داد: مجلس یازدهم هیچ گونه دعوای جناحی با هیچیک از مسئولان ندارد و شاخص ما بحث انقلاب و منافع مردم است و ما دلسوز دولت هستیم و دلمان برای مدرس خیابانی می سوزد چرا که وی نمی تواند این وزارتخانه را جمع کند. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدرس خیابانی ۱۵ ماه در حساس ترین شرایط کشور بالاترین اختیارات را داشت؛ اما فعالیت در خوری از خود نشان نداد و رئیس جمهور به جای آنکه به فکر مقابله با گرانی ها باشد بارها بر تشکیل وزارت بازرگانی اصرار کرد. گودرزی بیان کرد: افزایش قیمت و تورم کالاهای اساسی بسیار بیشتر از تورم کالاهای غیراساسی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز جهانگیری به آن داده شده است و سوال ما این است آقای مدرس خیابانی شما می توانید با مافیا برخورد کنید؟ قیمت کالاهای اساسی به ویژه لبنیات و حبوبات بسیار گران شده است علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: مدرس خیابانی با فشارهای رئیس دفتر رئیس جمهور و جهانگیری قائم مقام وزارت بازرگانی شد و آنان در همه این مدت اصرار به تفکیک وزارت صمت داشتند. وی ادامه داد: مدرس و همکارانش ادعا می کنند که ما قطعه برای ساخت خودرو نداریم؛ سوال ما این است که شما چه کاره بودید و چرا می گوئید که قطعه نداریم؟ آیا نمی بینید که کفِ پارکینگ ها پر از خودرو شده و عده ای در حال احتکار قطعات خودرو هستند؟ نماینده مردم سبزوار تصریح کرد: جای تأسف دارد که قیمت میلگرد از ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت لوازم خانگی در این سه ماه حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته و از سوی دیگر، قیمت کالاهای اساسی به ویژه لبنیات و حبوبات بسیار گران شده است؛ باید به فکر مردم باشید. عنابستانی گفت: آقای مدرس خیابانی! شما یکی از بازداشتی های فتنه را در رأس یکی از شرکت های بزرگ بازرگانی گذاشتید و بسیاری از مسائل و مصالح کشور را در نظر نگرفتید. وی اظهار داشت: رئیس جمهور سه ماه مجلس را معطل کرد و در دقایق آخر وزیر پیشنهادی صمت را به مجلس معرفی کرد تا نمایندگان را تحت فشار قرار دهد اما ما امروز به وی ثابت می کنیم که تحت فشار قرار نمی گیریم و رئیس جمهور موظف است که سرپرست بعدی وزارت صمت را معرفی کند. همچنین رئیس جمهور باید بداند که مجلس انقلابی در دفاع از مردم رأی می دهد و به تهدیدات و تطمیع ها هیچ گونه توجهی ندارد. جوانگرایی مهم ترین برنامه مدرس خیابانی است علی بابایی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در موافقت با مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت گفت: مدرس خیابانی از ابتدای فعالیت خود به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکل های کارگری، کارفرمایی و اتاق بازرگانی حمایت کرده و پیوسته پای کار صنعت بوده است. وی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: اشتباه نکنید ما زمان نداریم و حتی اگر یک روز یا یک ساعت وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون متولی بماند خیانت است. این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر صنعت خودرو و فولاد دارای مشکل است باید به این نکته توجه کنیم که مافیای آنها کسانی هستند که از بیرون مدیریت می کنند و برای ارائه سند خودرو و فعالیت های ایران خودرو تلاش می کردند. رأی اعتماد به مدرس خیابانی، رأی به خودکفایی و ثبات بازار ارز است محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در موافقت با مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت گفت: شخصی که برای تصدی وزارت به مجلس معرفی شده است، فردی است که امتحان خود را در دوران تصدی قائم مقامی وزارت صمت در حوزه بازرگانی و همچنین سرپرستی این وزارتخانه به خوبی پس داده است از این رو مشکلات موجود و انتقادات همراهان متوجه دولت است و نه فقط این وزارتخانه. همه مسئولیت ها و انتظارات را نباید از وزارتخانه خاص مطالبه کنیم. وی گفت: در بازه زمانی تحریم فشارهای شدید بین المللی برای انزوای ایران و مسدود شدن کانال های بانکی که تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید با دشواری مواجه بود و بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده بود، وی توانست با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی اقدام به احیای صنعت و پایداری تولید کند. سلامت و دیانت از ویژگی های مدرس خیابانی است سید احمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس در موافقت با مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صمت، با بیان اینکه سابقه شناخت بنده از خیابانی به دوره هفتم مجلس برمی گردد، گفت: آن زمان او در شهرستان فیروزکوه به عنوان مدیر کارخانه سیمان مشغول به کار بود و من از آن زمان وی را می شناسم و همان زمان نیز پیگیر فعالیت های او بوده ام. وی با اشاره به اینکه ما دوره هایی را پشت سر گذاشته ایم، خاطرنشان کرد: من به شخصه سال آخر دولت های اصلاحات و سازندگی را در مجلس پشت سر گذاشته ام، دوستان خیلی مراقب باشید زیرا جریان هایی هستند که می خواهند مجلس را تحت تأثیر قرار دهند اما ما به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی کردیم و به مسائلی که امروز مطرح شد نرسیدیم. رسولی نژاد تاکید کرد: در رابطه با سابقه کار خیابانی نیز باید بگویم که در برخی از دوره ها افرادی به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شده اند که یک روز کار دولتی نداشته اند اما او در ۳۰ سال اخیر در تمام سطوح کار کرده است و پله پله مشغول فعالیت بودند به طوری که در بخش های صنعت، بازرگانی مشغول به فعالیت بودند. نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه مشکلات در درون کشور زیاد است و ما برای همان طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح کرده ایم، تصریح کرد: از این رو اگر این اتفاق صورت می گرفت بخشی از ابهامات و سوالات مرتفع می شد، از طرف دیگر دولت یک تیم اقتصادی دارد، حال اینکه تمام مشکلات را متوجه یک فرد کنیم که تنها ۳ ماه سرپرست وزارتخانه بوده است درست نیست. مدرس خیابانی: برنامه ای مهم تر از حمایت ساخت داخل نداریم بعد از سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی وزارت صمت، مدرس خیابانی به بیان دیدگاه های خود پرداخت و به برخی انتقادات که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود، پاسخ داد. وزیر پیشنهادی وزارت صمت با اشاره به شرایط کنونی کشور که هم سخت و هم اعتلاء بخش است، گفت: سخت از این جهت که شرایط تحریمی به سرکردگی آمریکا، به کشور فشار می آورد و با شیوع کرونا، این فشارها توسعه یافته است اما اعتلاء بخش از این جهت که به تولید داخل عمق می دهد. مدرس خیابانی با اشاره به شرایط کرونا و افزایش تولید کالاهای مرتبط با مبارزه با این ویروس اظهار داشت: در سال جهش تولید افزایش تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده از مصادیق تعالی بخشی به تولید داخل است که برای استقلال صنعتی و مقابله با شیوع این ویروس فرصتی بی نظیر بود. مدرس خیابانی یادآور شد: اینجانب دغدغه معیشت مردم، تحقق جهش تولید با استفاده از عمق تولید داخل، توسعه سرمایه گذاری، توسعه صادرات و کنترل واردات و نهایتاً تنظیم بازار را در صدر برنامه های خود قرار داده ام و تلاش می کنم تا با ظرفیت های خالی صنعتی و معدنی تکمیل شده، به اشتغالزایی کمک کنم. وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تمام استان های کشور در افزایش تولید بخصوص استان های محروم و مناطق مرزی تصریح کرد: از واردات کالاهای غیرضروری و دارای مشابه تولید داخل به شدت جلوگیری می کنم. در زمان قائم مقامی وزارت صمت، ممنوعیت ۲۵۰۰ قلم کالای غیرضروری را تصویب کردم که جلوی خروج چهار میلیارد دلار ارز از کشور گرفته شد. مدرس خیابانی، توسعه فضای کسب و کار و بهبود محیط کسب و کار را از دیگر برنامه های اصلی وزارت صمت دانست و گفت: به دنبال انتصاب مدیران شایسته جوان هستم. تعدادی از نمایندگان اتهاماتی در خصوص انتصابات به من وارد کردند. برای انتصابات از دستگاه های امنیتی استعلام بگیرید. من از نوادگان شیخ محمد خیابانی در تبریز هستم؛ این چیزها به من نمی چسبد. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه برنامه ای مهمتر از حمایت از ساخت داخل در وزارت صنعت نداریم، خاطرنشان کرد: هر فردی که وارد حوزه تولید داخل شده است، با تعرفه های وارداتی از او حمایت می کنم. جلوی واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل را گرفته ام. اگر در این بازه زمانی، تولید داخل را روی پای خود نگذاریم، شاید دیگر هیچ گاه موفق نشویم. مدرس خیابانی افزود: صادرات ۵۷ میلیون تن زنجیره فولاد معادل ۹ میلیارد دلار در زمانی که قائم مقام وزارت صمت بودم، تحقق یافت. این در حالی است که به دلیل کرونا، آلمان و اسپانیا ۴۵ درصد و انگلیس ۲۰ درصد کاهش صادرات داشته اند. رشد اقتصادی چین پس از ۲۰ سال متوقف شده است اما کشوری که ۱۵ کشور همسایه دارد، نباید روند صادرات آن متوقف شود. ما به استان های مرزی توجه بیشتری خواهیم کرد. راه افزایش تولید، توجه به استان های مرزی و صادرات از این استان ها است. وی با بیان اینکه از دیگر برنامه های مهم من در وزارت صمت، تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی و احیای واحدهای صنعتی متوقف شده است، افزود: در برنامه داریم تا پایان سال ۵۰۰ واحد صنعتی احیا شود که تاکنون ۴۳۰ واحد آن احیا شده است. مدرس خیابانی درباره صنعت خودروسازی گفت: غول های خودروسازی که در دوره برجام به کشور آمدند، اولین صنایعی بودند که با بازگشت تحریم ها، کشور را ترک کردند. فکر می کردند می توانند خودروسازی ما را تحریم کنند اما در چهار ماهه ابتدای امسال ۱۴۰۰ دستگاه تولید خودرو داشته ایم. پس از دو سال کاهش تولید خودرو، شاهد رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو بودیم. ایران خودرو به تنهایی در چهار ماهه امسال ۳۳ درصد رشد تولید خودرو داشت. همچنین تعهدات خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافت. ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی کفِ پارکینگی در حال حاضر به کمتر از ۸۰ هزار دستگاه رسیده است.