سیاست روز 29 دی 1397 ساعت 14:52 http://siasatrooz.ir/vdcfjedyxw6dxva.igiw.html -------------------------------------------------- پناهیان: عنوان : رسانه‌ملی مأموریت خودش را فراموش نکند -------------------------------------------------- متن : هر حوزه و رسانه ای مأموریتی برعهده دارند که یکی از این مأموریت ها ذائقه سازی درست برای مخاطب است. متأسفانه این روزها شاهد الگوپذیری ها و استفاده از مضامین غربی در حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی هستیم. صداوسیمای ما در این میان می تواند نقش آفرینی کند و جامعه را از گرایش به غرب نجات دهد. مأموریتی که به تعبیر حجت الاسلام احمد پناهیان در رسانه ملی به فراموشی سپرده شده و ذائقه ای تغییر نمی کند و رویه سبک زندگی غربی و استفاده از مضامین غرب در دستور کار قرار گرفته است. چراکه این کارشناس رسانه اعتقاد دارد برخی از مدیران واقعاً مذهبی نیستند و برخی هم خیری از مذهبی بودنشان ندیده اند. چون اگر لذتی از دین داری شان چشیده بودند حتماً می توانستند به جامعه این لذت دینی را بچشانند. قرار بود ذائقه را ببریم به سمت خوبی ها، کمالات و درستی ها، اما این مأموریت مهم در صدا و سیمای ما گم شد و رفتیم سراغ پرداختن به عشق های زمینی؛ مثلاً در برنامه "دورهمی" از مخاطب مان سوال کردیم تو عاشق شدی...! و این همه ارزش و اصالت دینی را رها کردیم و تأکید داریم که رنگ بیرون به خودمان بگیریم. به همین خاطر می بینیم سلبریتی ها تحت عنوان برنامه، مجری و حتی به عنوان مهمان به تلویزیون می آیند و مبالغ هنگفتی هم رد و بدل می شود. برخی اعتقاد دارند که مدیران ما مذهبی نیستند، من هم اعتقاد دارم برخی از مدیران ما واقعاً مذهبی نیستند. برخی هم مذهبی هستند ولی از مذهبی بودنشان خیری ندیده اند. تا بتوانند لذتی از دین داری شان را بچشانند. زیرا اسلام فقط یک اعتقاد نیست. چرا ما می رویم سراغ عشق برای اینکه یک ارتباطی با مستمع مان برقرار کنیم؟ برای اینکه بخواهیم بگوییم به مدرنیته رسانه ای رسیده ایم راه القای جاذبه و دادن روح به یک برنامه ای چرا بایستی از این طریق انجام شود؟ یادم نمی رود که سال ۸۵ مقام معظم رهبری در مشهد بحث مکارم الاخلاق را با یک تعبیر زیبایی عنوان کردند. فرمودند: مکارم اخلاق به این نیست که سر کلاس اخلاق یک چیزهایی را کسب کنید و بعد این ها را تمرین کنید تا در وجودتان ایجاد شود. مکارم اخلاق به این است ملکات فضائل را در درونتان پرورش دهید. مصداق بارز آن شهدا بودند که به این مکارم اخلاق دست پیدا کردند. واقعاً کسی در دوران دفاع مقدس به کسی ایثار و شجاعت یاد نمی داد. ایثار و شجاعت از درون انسان ها بروز و ظهور پیدا می کرد. این ها به واسطه پاکی و طهارت و درست پرورش یافتن و نزدیک خدا شدنشان به این فضائل رسیدند. در ادامه این تحلیل حضرت آقا فرمودند موتور محرکه جوان برای رسیدن به مکارم اخلاقی فقط یک کلمه است عشق به خدا. این گلایه را بارها عنوان کرده ام که از سال ۸۵ نه تنها رسانه ملی بلکه هیچ رسانه و هیچ مجموعه ارزشی این موضوع را در دستور کار خودش قرار نداد که راه های رسیدن به عشق خدا را برای مردم تشریح کند. من معتقدم اگر کسی درگیر عشق خدا نبود ناگزیر از اینکه خودش را دچار عشق زمینی و مجازی بکند. سال هاست در تلویزیون و بقیه رسانه ها دنبال این گمشده می گردم. چراکه خودم در میان نوجوانان و جوانان دفاع مقدس دیده ام و حتی در کتاب خاطراتشان هم نوشته نشده که چقدر عاشق خدا بودند. ما اگر در رسانه به عشق خدا در عالی ترین جایگاه پرداختیم، عاطفه، احساس، روح و حیات در جامعه دمیده می شود. تمام انسان هایی که در جامعه هستند حتی آن هایی که گرفتار فضای امروز هستند به این موضوع احترام می گذارند. چرا ما فکر می کنیم برای این که حرف حق مان را جا بیندازیم حتماً باید رنگ بیرون بگیریم؟ چرا ما فکر می کنیم از اصالت های دینی و حقایق انسانی برخوردار نیستیم؟ چرا فکر می کنیم آنقدر ارزش هایمان، معتبر نیستند که بتوانیم براساس آن مبانی، عملیات رسانه ای مان را انجام دهیم؟ به همین برنامه سمت خدا نگاه کنید آیا تا به حال به موضوع عشق به خدا پرداخته است؟ اگر ارزشی های ما سرمایه شان را به جامعه عرضه نکنند آن گاه موضوع تو عاشق شدی... در رسانه ملی مطرح می شود. این عبارت های کذایی بیرونی است. اما چون واژه "عاشق شدن" در ادبیات شعری ما عبارت زیبایی است، پس می گوییم این مشکلی ندارد و می توانیم بر روی آن مانور بدهیم. بعد با خنده های زیرکانه مجری و خنده های توأم با نوعی خشم و غضب کسی که باید جواب این سوال را بدهد، همراه می شود. چون بالاخره حیا و عفاف را باید کنار بگذارند. چون عشق یک امر درونی است. اگر یکی از این فیلم های دفاع مقدس ما براساس معرفی یک شهید و یا یک رزمنده ای با صراحت حقیقت زندگی اش را بیان کند، آنچه در حقیقت وصیت نامه هایشان نوشته شده به تصویر کشیده شود یک دریایی از آموزه به سمع و نظر مخاطب می رسد. مصداق بارز آن شهید رضا پناهی ۱۲ ساله که به مادرش می گفت: "مادر من عاشق شدم". مادرش گفت: "رضا در ۱۲ سالگی به تو زن نمی دهند". می خندد و می گوید: من عاشق خدا شدم و بی قرارم از عشق خدا و آتش این عشق خدا جز با شهادت فروکش نمی کند. مادر به عمق این حقیقت می رسد و دوست دارد فرزندش به قله موردنظرش برسد. این اتفاقات منفجر می کند عالم را! چرا نباید این سیر رسیدن به قله موفقیت وجودی انسان را در رسانه ملی نمایش ندهیم؟ چرا ما فکر می کنیم نوجوانان ما خیلی از مفاهیم را نمی فهمند و چرا برای آن ها برنامه های عالی نمی سازیم؟ نوجوانان را جدی بگیریم همچون حضرت آقا که در دیدار با دانش آموزان خطاب به آن ها می فرمایند: شما جوانید. چون جوانی ویژگی اش پیش رو بودن و سرعت عمل است و شما نشان دادید مثل جوان پیش رو هستید. وقتی به این ارزش ها نپردازیم، آن وقت برای ساختن برنامه جاذب سراغ ارزش های آمریکایی می رویم. همان حرفی را که آمریکایی ها در اتاق فکرهایشان به آن رسیده اند که از این به بعد ارزش های آمریکایی را در جهان سیطره بدهیم. یادم می آید در زمان جبهه می گفتیم این آوینی اگر راست می گوید چرا در جبهه نیست و نشسته در صداوسیما کار می کند. بعد دیدیم آوینی مأموریتش را به زیبایی انجام داد و پاداش کارهای منحصر به فرد او به شهادت ختم شد. آوینی صداوسیما امروز کیست به ما معرفی کنند. چرا الان بچه های مذهبی عموماً جذب خوانندگی اهل بیت شده اند، نمی گویم مداحی اهل بیت. چون بسیاری از نوحه های امروز رنگ و بوی خوانندگی دارد و شبیه به موسیقی های مرسوم است. در دهه ۶۰، رزمندگان جنگ و مردم شهر، نوای زیبای شهید آوینی را می شنیدند و هرکس را یاد ایثار، شهادت و معنای رزمندگی می انداخت. در هر دوره ای صداوسیما باید آوینی داشته باشد؛ اگر در دهه ۶۰ آوینی یک نفر بود الان باید در چندین حوزه صاحب یک آوینی باشیم. اما نه تنها آوینی تربیت نشد بلکه کارشناس های مذهبی مان هم دچار مشکل هستند. کارشناسی مذهبی در تلویزیون یک پدیده ای است. اگر می گوییم ذائقه مردم تغییر کرده من اعتقاد دارم که ما می توانیم این ذائقه را درست تغییر دهیم. نمونه بارز آن توجه مخاطب امروز به منبرهای تلویزیونی است. روزگاری تلویزیون اصلاً منبر پخش نمی کرد.این رویه از یک روز عاشورا در قم شروع شد. یک بار صداوسیما یک هیئتی را پوشش داد، چون سخنران جاذب بود در ادامه این رویه ادامه پیدا کرد. الان واقعاً مردم مشتاق منبرهای تلویزیونی شده اند. تسنیم