جمع‌سپاری رسانه‌ای در سازمان تامین اجتماعی

دیگر دوران اداره سازمان‌ها به روش‌های سنتی به پایان رسیده است و اقتضائات بین‎المللی، مالی و محلی ناشی از...

14 مرداد 1397 ساعت 22:31


دیگر دوران اداره سازمان‌ها به روش‌های سنتی به پایان رسیده است و اقتضائات بین‎المللی، مالی و محلی ناشی از ظهور عصر اطلاعات و ارتباطات شبکه‎ای و شکل‌گیری جامعه دو فضایی و تاثیر و تاثرات پیشرفت‎های نوین در عرصه‎های فناوری‎های اطلاعات و ارتباطات (رایانه، اینترنت، ابزارهای هوشمند، شبکه‎های اجتماعی و...) برشرایط پیرامونی و درونی سازمان‌ها ایجاب می‎نماید که روشهای نوین اداره سازمان‌ها بکار گرفته شوند.
یکی از این اثرات، رفع انحصار و اختصاص در وظایف واحدهای سازمانی است که از منظر اجرایی و حوزه منابع انسانی به جامع‌سازی وظایف و عناوین شغلی، غنی‌سازی شغل، ظهور مشاغل و کاربران چند منظوره منجر می‌شود و از منظر ساختار و کارکرد واحدهای سازمانی منجر به رفع انحصار و اختصاص در وظایف می‌گردد بطور مثال اگر در گذشته وقتی برنامه‌ای (افتتاح، بازدید، همایش و...) در یک سازمان برگزار می‌شد فیلمرداری، عکس‌برداری، تهیه پیش‌خبر و... صرفاً توسط واحد روابط عمومی سازمان انجام می‌پذیرفت ولی در حال حاضر اینگونه نیست و هر یک از پرسنل سازمان می‎تواند با استفاده از موبایل (ابزار هوشمند و اپلیکیشن‎ها و شبکه‎های اجتماعی در دسترس و حتی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‎های مربوط به تولید عکس، فیلم، پادکست، موشن‎گراف، اینفوگراف و...) از برنامه‌ها و حتی وقایع و اتفاقات مستحدثه یک محصول رسانه‌ای و ارتباطی تهیه کند و منتشر سازد و عملاً در محیط کار نقش روابط عمومی سازمان را ایفا کند.
به تعبیر دیگر پدیده کارمند - رسانه محصول ظهور عصر اطلاعات و پیشرفت‌های نوین ارتباطی است که می‌تواند برای سازمان‌ها هم فرصت و هم تهدید تلقی شود. چراکه یک کارمند - رسانه می‌تواند مکمل و شریک واحد روابط عمومی سازمان خود باشد یا در نقش مخرب و رقیب آن اقدام نماید و چه بسا یک کارمند - رسانه می‌تواند در شرایطی که عوامل روابط عمومی دارند از روی صحنه، برنامه، فیلم، عکس و خبر تهیه می‎کنند با تهیه پشت صحنه همان برنامه، تلاش روابط عمومی را ناکام بگذارد و یا آن را به ضد تبلیغ تبدیل کند. در گذشته می‌گفتند هر کارمند برای سازمان در حکم یک رسانه است نظم، انضباط و آراستگی ظاهری او و محل کارش، رفتار و گفتار محترمانه و مودبانه او با مخاطبان و بویژه نحوه کارکرد و عملکرد او می‌تواند بهترین تبلیغ برای سازمان باشد. الان می‌توان گفت علاوه بر اینکه رفتار، گفتار و عملکرد کارمند یک رسانه برای سازمان است، خود کارمند هم می‌تواند نقش یک رسانه و خبرنگار را برای سازمان ایفا کند.
حال اگر روابط عمومی یک سازمان بتواند از این پدیده نوظهور کارمند - خبرنگار یا کارمند - رسانه بخوبی استفاده کند، یک برآیند مثبت و هم افزایی رسانه‌ای شکل می‌گیرد. برای تحقق این هدف به نظر می‌رسد بایستی سازمان‌ها به سمت "جمع‌سپاری رسانه‎ای" حرکت کنند و شبکه‌ای از کارمند - خبر نگار / کارمند - رسانه را در خدمت اهداف رسانه‌ای، ارتباطی و تعاملی سازمان بگیرند. بدیهی است اگر سازمانی در این زمینه توفیق نیابد از تلفیق سازمان غیر رسمی و فضای مجازی (رسانه‎ها و شبکه‎های اجتماعی) که در شکل زیر نمایش داده می‌شود، نه تنها کارمند - خبرنگار‎ها در خدمت اهداف سازمان قرار نمی‌گیرند بلکه می‌توانند تلاشهای ارتباطی، تبلیغی و رسانه‌ای سازمان را تخریب و تخطئه نمایند.
انبوه‌سپاری و یا جمع‌سپاری (Crowdsourcing) نوعی برون سپاری است که به اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص و محدود و متعین صورت نمی‌گیرد بلکه به یک انبوه یا جمعیت فراوانی از افراد صورت می‌پذیرد. جمع‌سپاری بطور معمول و تاکنون برای حل مساله، ایده‌پردازی، ارائه راهکارها و پیشنهادهای خلاقانه و مبتکرانه، دانش جمعی، تولید جمعی (نظیر تولید و توسعه نرم‌افزار در رویکرد نرم‌افزارهای منبع باز) و اخیراً برای جلب مشارکت مالی و تامین مالی جمعی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در ایده «جمع‌سپاری رسانه‌ای» (Media Crowdsourcing) ما بدنبال استفاده از این رویکرد برای تولید و توسعه محصولات رسانه‌ای و ارتباطی هستیم که از طریق کارمند - خبرنگار یا کارمند - رسانه قابل انجام است. بدیهی است بلحاظ حساسیت و اهمیت کار رسانه‎ای و ملاحظات و مقتضیات مترتب بر آن و ظرافت‌هایی که اینکار نیاز دارد، بایستی جمع‌سپاری رسانه‌ای بصورت نظام‌مند، شبکه‌ای و هوشمند انجام گیرد چراکه در حال حاضر با شکل گیری شبکه‌های اجتماعی و سرعت انتشار بی‌بازگشت تولیدات رسانه‌ای امکان تصحیح و تغییر در این تولیدات وجود ندارد. فلذا بایستی واحد روابط عمومی و یا متولیان بخش رسانه‌ای و ارتباطی سازمان‌ها نسبت به شناسایی کارمندان مستعد و علاقمند به کار رسانه‌ای اقدام و آنها را در قالب یک شبکه بکار گیرند و در طول دوره خدمت نسبت به بازآموزی، روز آمدسازی و ارتقای مهارت‌های رسانه‎ای و ارتباطی آنها اقدام کنند.
در برخی از سازمان‌ها نظیر سازمان تامین اجتماعی که ذینفعان این سازمان‌ها به نوعی شرکای اجتماعی (کارگر، کارفرما، مستمری‌بگیر) آنها محسوب شده و دارای حس"هم سرنوشتی" نسبت به این قبیل سازمان‌ها هستند، می‌توان رویکرد جمع‌سپاری رسانه‌ای را از سطح کارمند - رسانه به سطح ذی‌نفعان و شرکای اجتماعی نیز تعمیم و تسری داد و در این حالت هر یک از ذینفعان و شرکای اجتماعی می‌تواند در فضای ارتباطی و رسانه‌ای موجود در جهت حفظ و صیانت از کیان این سازمان و پیشبرد اهداف آن فعالیت نماید. بدیهی است یکی از ملزومات اولیه شکل‌گیری و تحقق ایده جمع‌سپاری رسانه‌ای در سازمان‌ها اعتقاد و باور مدیریتی به حکمرانی مطلوب، شفافیت و سازمان شیشه‌ای، گشودگی اطلاعات درخصوص داده‌های باز و... می‌باشد.
همانطور که جمع‌سپاری برای پنل به دانش جمعی، نوآوری باز(ایده پردازی جمعی)، دانش جمعی، تامین مالی جمعی و تولید جمعی نرم‌افزار بکار می‌رود جمع‌سپاری رسانه‌ای نیز می‌تواند بعنوان راهکاری برای تولید رسانه‌ای بصورت جمعی بکار گرفته شود و به مرور زمان ضمن ارتقای سواد رسانه‌ای و مهارت رسانه‌ای کارکنان به اصلاح رفتار، گفتار و کردار آنان منجر شده و یک سازمان یادگیرنده، شفاف و شیشه‌ای ایجاد می‌نماید. 

علی حیدری - عضو و نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی


کد مطلب: 105511

آدرس مطلب: http://siasatrooz.ir/vdca6mn6649nwm1.k5k4.html

سیاست روز
  http://siasatrooz.ir