مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، نوسازی ناوگان را از برنامههای استراتژیک دانسته و گفت که اخیراً جلسهای در نهاد ریاست جمهوری در این زمینه داشتیم اما با توجه به اینکه تامین فاینانس پیچیده است، قصد داریم ابتدا زیرساختها را با استانداردهای بینالمللی همسو کنیم و بعد سفارش ساخت جدید در داخل داشته باشیم.
نصرالله سردشتی اظهار کرد: شرکت ملی نفتکش حدود ۶۰ فروند کشتی دارد که سال گذشته حدود ۳۲ فروند کشتی را در چین و امارات تعمیر کردیم. وی ادامه داد: از زمانی که آمادگی شرکت عظیم گسترش هرمز از شرکتهای هلدینگ ایزوایکو را داشتیم، این ششمین کشتی است که به بندرعباس آوردیم. این کشتی ۳۲۰ هزار تن وزن و ۳۳۳ متر طول دارد و یکی از بزرگترین کشتیهای دنیاست.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: در برنامه هشت ماه آینده، تعمیرات حدود ۱۲ فروند کشتی دیگر را داریم، اکنون سکویی در یکی از حوضچههای خشک عملیاتی در حوضچه دوم وجود دارد که باید بیرون آید؛ ما دو کشتی آماده تعمیرات داریم که تا یک ماه آینده این مشکل نیز حل میشود. سردشتی افزود: سکوهای نفتی عسلویه نیز در این شیپ یارد دیده میشوند، تعمیرات کشتیهایی اینچنینی در مقایسه با ساخت و عملیاتی کردن سکوهای نفتی و گازی، کار راحتی است و نیاز به تخصصهای زیادی ندارد و با حداکثر ظرفیت این کار را ادامه میدهیم و امیدواریم بتوانیم از اعزام کشتیها برای تعمیرات به کشورهای دیگر و خارج کردن ارز از کشور جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: من انتظار دارم در سفرهای بعدی به این شیپ یارد، با ساخت کشتی شروع کنیم و تا چندین سال آینده بتوانیم ظرفیت ناوگان خود را بهوسیله جایگزینی کشتیهای قدیمیتر با کشتیهای ایرانی، بومیسازی کنیم. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران عنوان کرد: کشتیهایی که تاکنون توسط ایزوایکو ساخته شده، متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی و کانتینربر بوده است، کشتی نفتکش ما از سال ۲۰۰۳ اینجا بوده و در حال بررسی هستیم که چگونه بتوانیم پروژهای که حدود ۷۰ درصدش تمام شده و ۱۰ سال است متوقف شده را عملیاتی کنیم.