با وقوع انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷، حساسيت دشمنان اسلام براي ايجاد اختلاف و پراكندگي در ميان مسلمانان بيشتر شد. بنابراين حضرت امام خمينی (ره) با درك اين موضوع كه دو مذهب تشيع و تسنن كه از پيروان زيادي در سراسر جهان برخوردار هستند، هر اندازه بتوانند ديدگاههاي خود را به يكديگر نزديك كنند، تأثير بسيار مهم و ارزشمندي در اعتلا و عزت و سربلندي مسلمان در جهاني كنوني خواهند داشت و توطئههاي هر روزه آنها را نقش برآب خواهند كرد، روزهاي دوازدهم تا هفدهم ربيعالاول را تحت عنوان «هفته وحدت» نامگذاري كردند. و يكي از مهمترين راههاي ايجاد وحدت ميان جامعه مسلمين را عرضه نمودند.
گرامي باد هفته وحدت، كه در آن ميثاقها تحكيم ميشود، پيمانها استوارتر ميگردد، خونها درهم ميجوشد، دستها و بازوها درهم قرار ميگيرد، چهرهها بر يكديگر لبخند پيروزي و صفا ميزند، قشرها همه باهمند، امت، يكپارچه و منسجم است و شيعه و سني، به ياد سالروز ميلاد رسول گرامي اسلام (ص)، با هم و در كنار هم،
در يك راه و به سوي يك هدف سرود وحدت ميخوانند. قبله مشترك، رسول مشترك، كتاب واحد و رهبر واحد، وحدت بخش قشرهاي اين امت است. گرامي باد هفته وحدت، سالروز ولادت پيامبر رحمت و مربي انسانها و سفير گرانقدر الهي به سوي مردم. گرامي باد هفته وحدت كه در بردارنده ولادت ششمين پيشواي شيعه است. گرامي باد هفته وحدت، که خنثيكننده توطئه هاي دشمنان، در مسير تفرقهافكني است.
وحدت و يكپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق كلمه ميان ايشان بلكه ضرورت توحيد كلمه بر محور كلمه توحيد براى همه موحدان و خداپرستان روى زمين، از تعاليم و آموزشهاى اساسى آيين اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است. قرآن كريم يكى از عمدهترين و سازندهترين اهداف رسالت رسول اكرم (ص) را تأليف قلوب و ايجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بيان مىدارد و اگر كسى در تاريخ، به ديده عبرت بنگرد اين معنى را از شاهكارهاى رسالت محمدى(ص) مىيابد. «واعتصموا بحبلالله جميعا ولاتفرقوا: همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنيد و پراكنده نگرديد.»
طرح انديشه «وحدت جهان اسلام» يكى از مشغوليتهاى فكرى ديرينه و اساسى حضرت امام (ره) بود كه او در طول دوران فعاليت اجتماعى - سياسى خود چه قبل از پيروزى «انقلاب» اسلامى و چه بعد از آن لحظهاى از آن غفلت نورزيد. وفادارى صادقانه امام به «وحدت» نه تنها او را به برجستهترين شخصيت انقلابى جهان اسلام تبديل نمود، بلكه او توانست در ميان فرقههاى اسلامى مختلف نيز جايگاه بس رفيعى كسب نمايد.
استراتژى مبارزاتى امام (ره)؛ در جهت ايجاد بستر و شرايط لازم براى تحقق وحدت و هميارى در جهان اسلام، اصولا روى دو محور عمده تمركز يافته است: «حركت فكرى - فرهنگی» و «حركت سياسى - عملی». امام (ره) با توجه به مراحل مبارزه، «تعليم وتربيت» سياسى را زيربناى حركت سياسى دانسته و اولين وظيفه مردم را در تحقق و توسعه، امر «تبليغ» و «تعليم» قرار داده است.
پيام گرانسنگ هفته وحدت اين است که بدانيم پافشاري بر تاريخ، قشريگري است و بها دادن به اختلافات ظاهري، سطحينگري. بايد ميراث نبوت را پاس داريم تا به قهقراي جهل و ظلمت سقوط نکنيم. پيام هفته وحدت اين است که با دست اتّحاد و ذهن هوشيار، در سايه دستورات پيامبر خدا و عترت پاک آن حضرت، مجال ازتفرقهافکني بيگانگان بگيريم. پيام هفته وحدت اين است که در سايه قرآن و سنت و سيره رسول اکرم (ص)، وحدت و يکرنگي خود را حفظ کنيم. در سايه امامت و ولايت، صراط مستقيم جمهوري اسلامي را بپيماييم و جز در مقابل خدا و رسولش براي کسي سر خَم نکنيم.
بدون شک عزت و سربلندی و تعالی هرامت در یگانگی و هم بستگی آنهاست. اتحاد و اتفاق بزرگترین عامل قدرت و شوکت هر جامعه و امت، و در مقابل، ذلت و سرافکندگی و سقوط هر امت در تفرقه و پراکندگی آن نهفته است. بر همین اساس حضرت علی (ع) در خطبه ۱۹۲ نهجالبلاغه با بیان سرگذشت امتهای پیشین، مردم را به عبرت گرفتن از سرنوشت آنها و تفکر در علل تعالی و سقوط آنها، فرا خوانده و بعد از تحلیل این امر، مسلمانان را به کارهایی که موجب عزت و شوکت و قدرتشان میشود، تشویق فرموده است. آن حضرت چنین میفرمایند: «آن اموری که موجب عزت و شوکت امتهای گذشته شد، دوری گزیدن از پراکندگی و همت گماشتن و توصیه و ترغیب یکدیگر به رعایت هم بستگی بود. آنها از هرامری که ستون فقرات امتشان را میشکست و قدرتشان را سست میکرد، دوری میگزیدند».
اين قلم اطمينان دارد همانگونه که تاکنون مردم آگاه و ولايتمدار ايران اسلامي خود را به عنوان الگوي مناسب وحدت و همـدلي بـراي سـايـر مسلمانان جهـان معرفي کـردهانـد، با تعميق بصيرت، وحـدت و دشمنشناسي خود کماکان توطئههاي استکبار جهاني و ضدانقلاب داخلي و خارجي را با هوشمندي، اقتدار و صلابت خنثي نموده و با حضور خود در صحنههاي مختلف دفاع از اسلام و انقلاب زمينه برپايي حکومت عدل جهاني را فراهم خواهند آورد.