رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: برخی قراردادهای مطالعاتی با ارقام ۶۰۰، ۷۰۰ میلیون و یک یا ۲ میلیارد در معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از نظر من مشکوکاند و برخی از این مطالعات را میتوان با ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون انجام داد.
محمد علیخانی با اشاره به عدم تحقق وعدههای شهرداری تهران درخصوص افتتاح برخی از پروژههای عمرانی اظهار کرد: بخشی از این موضوع به نحوه مدیریت و عدم اجرای مصوبات است و بخشی دیگر مربوط میشود به دولت که به وظایف قانونی خود عمل نمیکند.
وی تصریح کرد: دولت نگاه منافع ملی را باید به تهران داشته باشد چراکه تهران پایتخت ایران است و متعلق به همه ایران است و اگر تهران پایتخت نبود انقدر مشکل نداشت بنابراین باید هزینه پایتخت بودن و هزینه این تعداد دستگاه دولتی که در تهران قرار گرفتهاند باید از سوی دولت پرداخت شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل و شورای شهر تهران ادامه داد: در هر صورت هزینه پایتخت بودن تهران را نباید شهرداری و شهروندان تهرانی بپردازند و کسانی که باعث این تبعات در شهر تهران شدند هزینه خود را بپردازند که البته در قانون نیز به این موضوع اشاره شده که تا به امروز به آن عمل نشده است.
علیخانی افزود: دوستانی که دغدغه دارند از جمله سازمان محیط زیست باید کمک کنند تا این مشکلات برطرف شود و حتی شهردار تهران با توجه به حضورش در هیئت دولت از این موقعیت استفاده کند و امیدوارم وظایفی که عقب مانده یا مغفول مانده هر چه زودتر انجام شود.
وی بیان کرد: وظیفه شورای شهر نظارت است و ما هر کجا ضعف ببنیم تذکر میدهیم و ما اعتقاد داریم که باید معاونان شهردار تهران به وظایف خود عمل کنند.
علیخانی همچنین درباره طرحهای معاونت حملونقل و ترافیک شهردار تهران درخصوص کاهش آلودگی هوای تهران بیان کرد: در این بخش به توفیقاتی نرسیدیم اما بارها معاون حملو نقل و ترافیک شهرداری تهران از موفقیتها از طرحها گفته است که بنده چندی پیش نامهای برای شهردار تهران نوشتهام و خواستار دریافت اطلاعات شدم که در واقع برای آلودگی هوا چه مطالعات دقیقی توسط شرکتهای خارجی انجام شده است!
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ادامه داد: برخی قراردادهای مطالعاتی با ارقام ۶۰۰، ۷۰۰ و یک میلیارد و ۲ میلیارد از نظر من مشکوکاند و برخی از این مطالعات را میتوان با ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان انجام داد که البته اینقدر مطالعات را از گذشته داریم که نیاز به مطالعه دوباره و چندباره نیست.
اعضای شورا حق ندارند در قراردادها و عزل و نصب مدیران شهرداری توصیه و دخالت کنند
در اینباره معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طبق قانون شوراها اعضای شورا حق ندارند در قراردادها و عزل و نصب مدیران زیرمجموعه شهرداری توصیه و دخالت کنند.
محسن پورسیدآقایی گفت: ما به این ادبیات و تهمتزنیها عادت کردهایم، و مطمئن باشند که میدان را خالی نخواهیم کرد و با همه توهینها و تهدیدها، باج یا اجازه دخالت غیرقانونی نمیدهیم. وی گفت: بنده اهل رانت و باج دادن نبودهام و نیستم و طبق قانون شوراها اعضای شورا حق ندارند در قراردادها و عزل و نصب مدیران زیرمجموعه شهرداری توصیه و دخالت کنند.
معاون ترافیک شهردار تهران افزود: ما یکی از اولین معاونتهای شهرداری تهران بودیم که به سامانه شفافیت پیوستیم و قراردادهای این معاونت در معرض دید همگان است و هیچ چیزی پنهانی هم نداریم. اینگونه فشارها نیز باعث انحراف بنده از مسیری که برای پیگیری اهداف مورد مطالبه مردم درپیش گرفتهام، نخواهد شد.
گفتنی است پورسیدآقایی در حالی از پیوستن به سامانه شفافیت خبر میدهد و پز روشنگری میدهد که در ماجرای سهمیه طرح ترافیک سالانه خبرنگاران تا جایی که میتوانست ایستادگی کرد تا این سهمیه به خبرنگاران اختصاص پیدا نکند.
بعد هم که این سهمیه با افزایش چندین برابری در اختیار این قشر گذاشته شد قرار بر این شد تا این معاونت اسم خبرنگارانی که از این سهمیه استفاده کردهاند را اعلام کند. البته این کار انجام شد بدون اینکه در آن لیست بلندبالا گفته شود این خبرنگاران در کدام رسانه فعالیت میکنند و شامل این سهمیه شدهاند.
در مورد ادعای دیگر پورسیدآقایی مبنی بر مبارزه با رانت هم باید گفت در همان لیستی که شما ارائه دادید نام برخی آقازادهها به همراه سایر وابستگان نیز به چشم میخورد که خود آن تا مدتها حاشیه برای آن معاونت به همراه داشت.