چندی پیش شبکههای معاند مانند بی بی سی به مسئله رهبری حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العالی) پرداختند و در آن برنامهها سعی بر تحریف واقعیتها نموده و تلاش کردند با وارونه نمایی بسیاری از حوادث به مطامع خود دست پیدا کنند، ولی در این میان آنگونه که باید به این موج مخرب پاسخ داده شود نشد. وقتی علت عدم این پاسخگوییها را سوال کردیم گفتند :«مدتی میگویند بعد تبش فروکش میکند »غافل از اینکه همیشه تب فروکش نمیکند بلکه به اعماق جان نفوذ میکند، بد نیست قدری در مورد این مبنای فکری سخن بگوییم.
کلامی حکمت آمیز وجود دارد که میگوید «الباطل یموت بترک ذکره» یعنی اگر ذکر باطل را ترک کنید میمیرد، این مثال امروز مبنای بسیاری از تصمیمات و اعمال برخی از تصمیم گیریها شده است. هر چند سخنی حکیمانه، حتی آیهای از قرآن کریم و یا حدیثی شریف باشد اما در موقعیتی خاص بیان شده است، که در مورد قرآن کریم به آن شأن نزول یعنی موردی که آیه در آن مورد نازل شده است و یا در حدیث به موردی که حدیث در آن مسئله از معصوم (ع) نقل شده است شأن صدور میگویند. هر چند برخی از روایات هستند که به ایشان جوامع الکلم میگویند به این معنا که برخی از احادیث مخصوص موقعیت خاصی نیستند، ولی این دست از روایات در مقایسه با روایاتی که شأن صدور خاصی دارند کمتر میباشند.
به هر روی وقتی قرآن و روایات دارای چنین قاعدهای هستند سخنان اشخاص، ضرب المثلها و... نیز نمیتوانند از این قاعدهی عقلایی خارج باشند. پس دلیلی وجود ندارد تا یک سخن حکیمانه و مانند آن به عنوان جوامع الکلم مورد استفاده قرار بگیرد. عدهای از تصمیم سازان و تصمیم گیران به این نکتهی ظریف بی توجه و یا کم توجه هستند، یعنی تصور میکنند اگر به موضوعی اهمیت ندهند و یا به عبارتی ترک ذکر آن را بکنند، آن موضوع از اذهان خواهد رفت و آن باطل خود به خود خواهد مُرد.
باید این را گفت که هر باطلی با ترک ذکر آن نمیمیرد، بلکه باید برای کشتن آن باطل اقدامی درخور انجام داد. زیرا تمامی اباطیل، اباطیلی نیستند که فردی ناآگاه یا آگاه ولی کم توان ایشان را ایجاد کرده باشند، که اگر ما در مقام نقد برنیاییم و آنها را منتشر نکنیم از میان بروند، بسیاری از اباطیل را دستگاههای شیطانی ایجاد و منتشر میکنند که بزرگترین دستگاههای سخن پراکنی دنیا هستند.
پس اگر به باطلی که ایشان پرداختهاند توجه نشده و جواب در خور و برنامه ریزی مدونی برای برخورد با آنها تدارک دیده نشود قطعاً آن اباطیل هم اثر گذار و هم ماندگار خواهد بود.
این را نیز باید افزود که بسیاری از کسانی که اباطیل را میسازند و منتشر میکنند نگاهی طولانی مدت به ساخته و پرداختهی خود دارند، به این معنا که ایشان برای نسلهای آتی ایجاد منبع و اطلاعات میکنند یعنی اگر جوان که ۳۰ سال آینده که این دوران را ندیده است بخواهد حقیقت را بفهمد، قطعاً به مسائلی دست پیدا میکند که ما میخواستیم با نپرداختن به آنها باطل آن مطالب به فراموشی سپرده شود همانگونه که در مورد بسیاری از حقایق گذشته این اتفاق افتاده است، پس اگر به اباطیل ایشان پاسخ داده نشود، هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت دچار اشکال خواهیم شد. یعنی هم امروز اذهان مخدوش و منحرف میشود وهم آیندگان نسبت به آنچه امروز اتفاق افتاده است دچار کج فهمی و اشتباه میشوند.
بد نیست مثالی که امروز در حال وقوع است بیاوریم تا مطلب برای مخاطب روشن تر شود امروز برخی از فعالان جریان اصلاحات دربارع جریانهای سال ۷۸ معتقد هستند آشوبگران آن سالها از خط قرمزها و ساختار نظام عبور نکرده بودند و یا درسال ۸۸ از خط قرمزها و ساختار نظام تخطی نشد، در حالی که برانداز بودن این جریانها برکسانی که آن برهههای زمانی را درک کردهاند قطعی است، ولی برای جوان دهه هشتاد که شاید در چند سال آینده بخواهد پیرامون تاریخ معاصر کشورش اطلاعاتی کسب کند همه چیز گنگ است و شاید هم جای ظالم و مظلوم اشتباه تصور شود.
اما از بعدی دیگر نیز میتوان به این موضوع نگریست. جبههی حق نیز اگر ذکرش ترک شود میمیرد، یعنی اگر ما از ذکر حق نیز رویگردان باشیم باعث مرگ این جبهه خواهیم شد. پس با فهم خطا از یک مثال که در واقع برای تمامی زمانها نیست، ما دچار چند اشکال میشویم، اول اینکه هر باطلی با ترک ذکرش نمیمیرد، دوم اینکه برخی از باطلها در زمانهای آینده نیز منشاء اثر شده و برای نسلهای آینده موجب گمراهی و دوری از واقعیت خواهند بود و سوم اینکه با عدم تبیین حق موجب میشویم تا حق نیز بمیرد.
نویسنده: فرهاد ملا امینی - دبیرمجمع پیروان مهدی موعود عج