نخستین روز ماه مه برابربا۱۲ اردیبهشت روزجهانی كاروكارگرنام دارد. اين قلم ضمن تبريك اين روزخجسته به جامعه كارگري ؛ نكاتي رادرخصوص اين روزوگراميداشت آن يادآوري مي نمايد :
۱- مفهوم کار بعنوان معنی مستقلی از زندگی روزمره شاید بعد از انقلاب صنعتی در ادبیات ظاهر شده باشد. برای انسان اولیه، کار با بقای او ارتباط داشت و به فعالیتهایی چون شکار، ماهی گیری، کشاورزی اولیه، جمع آوری میوه و دانه و اعمال سنن اجتماعی و قبیله ای محدود شد. حتی در دوران بعد از انقلاب صنعتی، به استثنای گروه معدودی که امکان تفریح بر ایشان وجود داشت، برای همگان کار روی زمین، یا در اشتغال به حرفه های مختلف و بازرگانی از صبح تا شام، نوعی راه و روش زندگی بود.
۲- از هنگامي كه آدمي بر كره زمين پديد آمد، براي رفع نيازهاي خود نيازمند كوشش بود. زندگي انسان بر محور كار ميگردد و كار، تلاش انسان جهت حصول به هدف معين است. كليد گشايش هر استعدادي در درون انسان كار است. كار بزرگترين و شايد زيربناييترين بخش زندگي انساني است. چرا كه از كار ميتوان به جوهره دروني افراد پي برد و وقتي اين جوهرههاي دروني آشكار شوند و استعدادهاي بالقوه به منصه ظهور برسند ميتوان به وجود جامعهاي پويا اميدوار بود.
۳- مكاتب كوناگون بشري ديدگاههاي مختلفي درباره كار داشتهاند. در انديشه يونان باستان از آنجا كه كار به بردگان اختصاص داشت فعاليتي تحقيرآميز و پست شمرده ميشد و اين ديدگاه در آثار فلاسفه يونان نيز وجود دارد. بتدريج در قرون وسطا وحاكميت كليسا بر اروپا تشويق به انجام كار براي كسب درآمد به وجود آمد. با گذشت زمان در دوران رنسانس و شكلگيري عقايد جديد درباره انسان و دين و دنيا، كار جايگاه و اصالت خاصي يافت. در جهانبيني اسلامي، كار مفهوم ويژهاي دارد و آثار آن تمام صحنه هستي را ميگيرد و دنيا و آخرت را به هم گره ميزند.
۴- در پرتو آیین مبین اسلام، ایرانیان با دل و جان به احکام این دین حیاتبخش که کار را عبادت دانسته و برای کارگران مقام و احترام ویژهای قائل است، گرویدهاند و براساس این تعالیم و رهنمودها، ادبیات این سرزمین به عنوان یکی از مقدسترین جلوههای ادبیات جهان شکل گرفته است. ادبیاتی که ملهم از آیات قرآن کریم، احادیث نبوی و روایات پیشوایان عالی قدر مکتب نورانی تشیع است. در ادبیات غنی و شکوهمند ایران همواره از کار و کارگران به نیکی و عظمت یاد شده و به تحقیق در ادبیات هیچ سرزمینی تا این اندازه برچنین عناصری تکیه و تاکید نشده است.
۵- دراشعار سخنوران گرانقدر و نامدار ادب پارسی، کار، عنصر رهایی جوامع از پلیدیها و مذلتها و عامل ارتقا وتوسعه معرفی شده وازکارگران به عنوان مردمان شریفی که نقش مهم وارزشمندی درگردش چرخهای جامعه دارند یاد شده است. در واقع گفتنیها در این باره بسیار فراوان است تا جایی که میتوان به آثار بسیاری در ادبیات کارگری که شاخهای از ادبیات اجتماعی ایران و جهان است اشاره داشت و جا دارد که این آثار مورد توجه و تعمق افزونتری قرار گیرد.
۶- بي گمان كار به معناي تلاش و كوشش براي توليد درهر حوزه اي، عملي ارزشي است. كار به اشكال مختلف ظهور و بروز مي كند؛ از اين رو مي توان از كار فكري، كار هنري، كار معنوي و كار جسمي و بدني سخن گفت. درهمه اين موارد آن چه اصالت مي يابد تلاش توليدي بشراست. بشر براي دست يابي به كمال وسعادت و آسايش وآرامش، نيازمند تهيه امكانات و وسايل و برطرف كردن مشكلات و چالش هاي پيش روست. ازاين رو اقدام به تلاش و كوشش مي كند تا به اين هدف نايل شود. براي دست يابي به هدف، تلاش در شكل هاي پيش گفته خودنمايي مي كند.تفكروتدبروطرح وبرنامه ريزي، بخشي ازتوليد است. بدون تفكر و تدبر و تامل ممكن نيست تا انسان بتواند در حوزه عمل و تلاش جسمي موفق شود، از اين رو توليد فكري به عنوان توليد پايه مطرح مي شود.
۷- نظام اقتصادی اسلام ارزش و اهمیت زیادی برای کار و کوشش و کارگر قائل است. تقدیس اسلام از کار و کارگر به اندازه ای زیاد است که در هیچ یک از مکاتب اقتصادی جهان وجود ندارد. برخلاف اندیشه های سرمایه داری که اقتصاد و ثروت را در اختیار طبقات مرفه و ثروتمند جامعه قرار داده است، و دیگر نحله های اقتصادی که در بالا بردن قدرت مالی بزرگ مالکان و اقشار بالای اجتماعی نظریه پردازی می کنند، نظام اقتصادی اسلام بیشترین اهمیت و توجه را به کار حلال و کارگران داده است و اصول و احکام لازم برای گرامیداشت کارگر و بالا بردن سطح زندگی او و انجام کار مشروع در جامعه را بیان ساخته است.
۸- کار و کوشش یکی از نمودهای شکرگزاری از نعمتهای بیکران خداوند است و کارگر شخصی قانع، قدرشناس و از بندگان راسخ خداوند تلقی می شود که با ارائه فعالیت اقتصادی مفید به جامعه به دیگر اعضای اجتماع خدمت می نماید. حضرت پیامبر اکرم (ص) با بوسه زدن بر دستان پینه بسته کارگری خسته، بر کل جهان ثابت نمودند که کار و کارگر ارزش معنوی و مادی بیکرانی در جامعه اسلامی دارد، هیچ یک از رهبران و پیشروان مکاتب و اندیشه های اقتصادی و اجتماعی تا این حد به کارگر و کار و کسب حلال او اهمیت نداده است.
۹- از نظر اسلام کار فعالیتی برای تأمین معاش و تلاشی برای استقلال اقتصادی کشور و رهایی از وابستگی و مهمتر از همه، عبادتی برتر و جهاد در راه خداوند است. اثر شگرف این اندیشه ناب این است اگر کارگر یا کارمندی کار را عبادت و جهاد بداند هرچند زندگی اقتصادی اش تأمین باشد و به دیگران نیز وابسته نباشد، باز هم از کار و تلاش دست برنمیدارد. این همان اندیشه ای است که پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) تلاش نمودند در جامعه بوجود آید و در اذهان مردم ماندگار شود، چرا که ماندگاری این فکر همیشه جامعه کارگری را بالنده و شاداب نگه می دارد و تمام اهداف دیگر را تحت پوشش قرار می دهد.این هدف بلند اهداف اولیه و میانی را نیز در برمی گیرد. وقتی کار عبادت شد، تأمین معاش و استقلال اقتصادی و رهایی از وابستگی را در دل خود دارد. از این گذشته اسلام کار را یک تکلیف تعطیل نشدنی می داند که در قاموس آن بازنشستگی مفهوم ندارد.