کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیاست روز عملکرد متولیان در اصلاح بودجه عملیاتی را بررسی می‌کند؛

اصلاح ساختار بودجه در بند اراده خفته دولت

1 آذر 1398 ساعت 21:51


۱۷ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که رسانه های خبری به نقل از قول از علی لاریجانی رئیس مجلس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه کشور در ظرف ۴ ماه خبردادند و نوشتند؛«علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: مقام معظم رهبری دستور دادند که ظرف ۴ ماه آینده اصلاح ساختاری در کشور صورت گیرد. شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد بنابراین در شرایط فعلی کشور ما احتیاج به درک بهتر و همت مشترک تمام مسئولان دارد.» اگر چه لاریجانی در سخنان خود به جزئیات این دستور و اصلاحات ساختاری اشاره ای نکرد اما چندی بعد در پاسخ به سوالات دراین خصوص گفت :«براساس آن جلساتی گذاشته و مطرح شد که باید در ساختار بودجه کشور تغییراتی به وجود بیاید، مثلا اینکه حجم دولت باید براساس سیاست های کلی، کوچک و چابک شود و همچنین سطح بهره وری کار در بخش ها بالا رود. همچنین با توجه به شرایط سخت تحریمی ایجاد شده برای کشورمان و تاکیدات مقام معظم رهبری، می بایست در ساختار بودجه ریزی اصلاحاتی صورت گیرد."

گزارشی با ۵ ماه تاخیر
با گذشت ۹ ماه از انتشار این خبر طی روزهای اخیر شاهد انتشار نامه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به مقام معظم رهبری در این خصوص بودیم. نوبخت در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از رهنمودهای معظم له اعلام کرد؛« تدوین نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی با یک‌سال تلاش شبانه‌روزی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی این سازمان و گروه‌های متعددی از متخصصین، اندیشمندان و قابلیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های فعال در این حوزه و نیز دستگاه‌های اجرایی،‌ طرح اصلاح ساختاری بودجه و نقشه راه آن را آماده نموده و حسب تأکید حضرت‌عالی در موعد مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تقدیم شده ‌است.»
نوبخت در نامه خود همچنین با اشاره به گزارش ارایه شده درموردطرح اینگونه اعلام کرده بود که «گزارش این طرح که بر چهار محور «درآمدزایی پایدار،‌ هزینه‌کرد کارا،‌ ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی بودجه» استوار است و مشتمل بر ۹ بسته، ۲۳ برنامه و ۶۵ پروژه شامل ‌خلاصه طرح؛گزارش آسیب شناسی بودجه؛برنامه‌های پیشنهادی؛نقشه راه و گزارش‌های پشتیبان است .
نقش مهم و کلیدی مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف همیشه در زمان مهم و اثرگذار وارد میدان شده و آنجا که بحث مردم و رفع مشکلات آنها به عنوان یک دغدغه و مساله مهم مطرح شده است، بی شک این نقش و اثرگذاری پررنگ تر از پیش دیده شده است به طوریکه به گفته برخی از تحلیل گران و اقتصاد دانان در بسیاری ازموارد این ورود و این نقش آفرینی و برعهده گرفتن مسئولیت ها در شرایطی بوده که دولت و متولیان آن باید ورود می کردند و نسبت به حل مشکلات قدم برمی داشتند اما همواره با تعلل و تاخیر کاررا به جایی رساندند که با ورود معظم له بسیاری از مشکلات حل وفصل شده است. به عنوان مثال فصل الخطاب سخنان رهبری در خصوص قیمت بنزین و افزایش آن از جمله مواردی بود که توانست به بسیاری از مجادلات و اما و اگرها پایان دهد و این درحالی بود که اگر دولت از ابتدای امر به شکل دیگری نسبت به اجرای این مهم که تکلیف قانونی است عمل می کرد ،شاید بسیاری از مشکلات حاصل شده پدید نمی آمد .
آنچه مسلم است ملت ایران در همه زمان ها و عرصه ها به این نقش کلیدی و اثر گذارمعظم له واقف بوده و ایمان داشته اند و نکته مهم تر و اساسی آن است معظم له همواره در خصوص مطالبات مردم از دولت و نیازهای آنها ؛همراه آنها بوده و به این مساله تاکید داشته اند که دولت و متولیان مربوطه باید رفع مشکلات مردم و به ویژه بهبود معیشت آنها را در اولویت قرار دهند.
با این تفاسیر و با توجه به اعتماد مردم به رهبری و پشتوانه ایشان ؛دولت می بایست نسبت به انجام تکالیف و وظایفی که در حوزه کارکردی خود دارد اقدام کند و دراین مسیر با مبنا قرار دادن منویات رهبری به عنوان چراغ راه و مسیر حرکت کنند.
مواردی مانند اقتصادکشور ،اشتغالزایی ،اصلاح بودجه و رفع هر مشکل دیگری که ماحصل بروز آن در معیشت و زندگی مردم اثر گذار بوده و هست. بی شک تمام این موارد و عدم حل و فصل و رفع آنها از جمله مواردی بوده که عدم رفع و رجوع آنها منجر به ایجاد چالش ها بسیاری در کشور شده است و این درحالی است که به استناد گزارش و اطلاعات موجود؛معظم له در تمام این موارد نقشه راه و راه حل ها و راهکارهای موثر و عملیاتی را در اختیار متولیان مربوطه قرار داده است اما نبود اراده و عزم جدی برای عملیاتی شدن این راه حل ها موجب شده تا امروز شاهد نابسامانی های گسترده ای به ویژه در حوزه اقتصاد کشور باشیم.

چراغ راه
با وجود تمام مسائل و مشکلات موجود تنها یک راه وجود دارد و آن اقدامی نیست جز تدبیر ویژه دولت برای اجرا و عملیاتی کردن برنامه ها و اهداف تدوین شده در جهت بهبود وضعیت کشور و شرایط موجود با بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری که در تمام این سالها نتایج اثر بخش آن را شاهد بوده ایم.
به عنوان مثال متولیانبا مبنا قرار دادن منویات معظم له و اجرای آن مانند بحث خودکفایی در بنزین منجر به آن شد تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی شود و امروز به جایی برسیم که علاوه بر تامین نیاز داخل ، توانایی صادرات این محصول استراتژیک را نیز داشته باشیم.
از سوی دیگر توجه به منویات رهبری درموضوع نفت و رفع وابستگی در آن کار را به چجایی رساند که امروز منطقه ای به نام عسلویه با بهره گیری از ظرفیت و توان داخل مشعل خودر ا روشن نگه داشته است و دست آخر توجه به منویات رهبری در خصوص ورود به حوزهدانش بنیان ها و شرکت های کمک نوآور کار را به جایی رسانده که امروز جوانان ایرانی دراین حوزه می توانند حرف اول در منطقه را بزنند و یه جایگاه قابل قبل برسند. با این تفاسیر و با در نظر داشتن تمام مسیر هایی که تاکنون به پشتوانه منویات و رهنمودهای رهبری وارد شده و حرکت کرده ایم اگر متولیان دولت در حوزه اقتصاد نیز چنین اقدامی را لحاظ کنند بی شک نتایج مطلوب و اثر گذاری را شاهد خواهیم داشت.
البته که حرکت در این مسیر و اقدم به اجرای این موارد بیش از هر چیز نیازمند تغییر نگاه دولت و متولیان مربوطه است به این ترتیب که اگر متولیان مربوطه دستورات معظم له در بهمن سال گذشته مبنی بر اصلاح ساختار بودجه را زودتر عملیاتی می کردند قطع به یقین مشکلات کمتری را شاهد بودیم . به اعتقاد منتقدان اگر اصلاح ساختاری دربودجه نویسی کشور صورت می گرفت شاید بعد از سالها بودجه نویسی دیگر شاهد کسری بودجه و یا حجم بالای هزینه بودجه جاری نبودیم و می توانستیم شاهد حمایت از کسب و کارهای کوچک در اقتصاد باشیم ،اتفاقی که سالهاست چشم انتظار آن هستیم و هنوز رخی از آن دیده ایم.


کد مطلب: 111706

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/111706/اصلاح-ساختار-بودجه-بند-اراده-خفته-دولت

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir