پنجم آذرماه سال ۱۳۹۵ در تقویم استان سمنان روز سیاهی است؛ برخورد دو قطار در ایستگاه هفتخوان، صحنههای هولناکی از دود و آتش را در این روز ثبت کرد.
نزدیک به ۱۷ ماه از حادثه دلخراش برخورد قطارهای مسافری در محور سمنان - دامغان میگذرد و هفتخوان صدور حکم در پرونده حادثه ریلی ایستگاه «هفتخوان» هنوز به پایان نرسیده است.
در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه، پنجم آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و درپی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. گفته میشود در این حادثه، ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدهاند.
«مقاماتی» در مظان اتهام بودند
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان درباره پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد، با بیان اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی به این پرونده است، گفت: پرونده از استان سمنان خارج شده است.
حیدر آسیابی اظهار کرد: آخر اسفند همان سال بود که پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد را با عنوان «عدم صلاحیت» به تهران فرستادیم. وی با بیان اینکه برخی از افرادی که در مظان اتهام بودند، از «مقاماتی» بودند که رسیدگی به اتهام آنها در صلاحیت دادسرای تهران است، اظهار کرد: پرونده با عنوان عدم صلاحیت یکی دو ماه بعد از این قضیه به تهران فرستاده شد و نتیجه پرونده را باید از طریق دادستانی تهران پیگیری کرد.
روایت تلخترین سانحه در تاریخ راهآهن ایران!
معاون سابق امور عمرانی استاندار سمنان و کارشناس حوزه راه نیز تلخترین سانحه در تاریخ راهآهن ایران را حادثه قطار تبریز - مشهد میداند و میگوید: باید سیستم هوشمند برای راهآهن در نظر گرفته شود.
مهدی زندیهوکیلی با اشاره به اینکه همه دستگاههای مرتبط در استان سمنان اقدامات خوبی در حوزه امداد و نجات در حادثه برخورد و آتشسوزی قطارها داشتند، اظهار کرد: در ارزیابی کلی و با توجه به امکانات کم و مشکلات زیاد، اقدامات خوبی توسط مدیران و کارکنان دستگاههای مرتبط صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه وضع جغرافیایی و صعبالعبور بودن منطقه در تشدید حادثه نقش چشمگیری داشت، اظهار کرد: سیستم کیفیت کم جادههای کنار خط و مسدود شدن دو خط، امداد را با مشکل مواجه کرده بود.
معاون سابق امور عمرانی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: وجود واگن آتشنشانی و امداد ریلی خاص میتوانست در کاهش فاجعه مؤثر باشد. وی اظهار کرد: سیستم اولیه هوشمند برای ایمنی راه تا حد زیادی از وقوع حادثهای اینچنینی جلوگیری میکند.
مردم منتظرند...
به هر حال، با گذشت ماهها از وقوع این سانحه ریلی دردناک، مردم همچنان منتظرند تا از نتیجه نهایی و احکام پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد مطلع شوند و دستگاه قضایی باید در این زمینه با اولویتهای بالاتری امور را پیگیری کند.
در گزارشها آمده بود که علاوه بر خطای انسانی، درست عمل نکردن سیستم کنترل خودکار قطار (ATC) و اخطارهای غیرواقعی این سیستم در گذشته نیز از جمله عواملی بوده که متصدیان بخش کنترل را نسبت به اخطارهای اعلامشده از سوی این سیستم بیاعتماد کرده بود و این نشان میدهد باید با حساسیت بیشتری پرونده حادثه قطار تبریز - مشهد را بررسی کرد. جهاننیوز