در حسرت «روز واقعه» پس از دو دهه
شايد بعد از فيلم روز واقعه، فيلم ديگري را نتوان نام برد كه آنگونه كه ميبايد به مظلومانهترين واقعه تاريخ، عاشوراي حسيني، اداي دين مناسبي نموده باشد. روز واقعه نوشته بهرام بيضايي بيآنكه بخواهد به محتواي اصلي قيام عاشورا و رخدادهاي روز عاشورا كه قرنهاست عالمي را گريهدار تعزيت خود نموده، بپردازد، با تحميل بار دراماتيك فيلم بر دوش مسيحيزاده تازه مسلماني، فيلمي در خور ساخته كه هر دلسوخته عاشقي را با مصيبت عظماي عاشوراي امام حسين(ع) و ياران يكايك وفادارش همراه و همدل ميكرد.
حالا درست بيست سال از ساخته شدن روز واقعه گذشته و سينماي ايران هنوز حسرت اكران فيلمي در خور امام حسين(ع) را به دل دارد.
حسرتي كه از «روز رستاخيز» بر دلها نشست
سال گذشته اما انتشار خبر اكران فيلم «روز رستاخيز» در جشنواره فيلم فجر، شوقي دوباره بر دل ارادتمندان به ساحت امام حسين(ع) ايجاد نمود. چشمهاي فراواني با شوقي وصفناپذير به ديدن فيلمي نشستند كه احمدرضا درويش و يارانش چند سال برايش زحمت كشيده بودند و با استمداد از نيروهاي توانمند ايراني و خارجي بر آن شده بودند كه به قيام كربلا اداي ديني فاخر نمايند.
شايد سالهاي طولاني آماده شدن و اكران فيلم روز رستاخيز انتظار مخاطبان را بالاتر از قبل برده بود، اما وقتي فيلم اكران شد، آنچنان بازخورد منفي از خود ايجاد نمود كه سنگيني فضاي ايجاد شده حتي به درويش و يارانش نيز مجال چنداني براي توجيه كار خود نميداد.
احمدرضا درويش نوپا در سينما نبود و نميشد اشكالات موجود در فيلم را به پاي نابلدي او گذاشت، اما فيلم از لحاظ ساختار و روايت دراماتيك نتوانسته بود آنچنان كه بايد، در خور حوادث قيام عاشورا باشد. پس از مدتها كسي به خود اين جسارت را داده بود كه به بطن اصلي عاشورا بپردازد و در اين ميان حتي با خرق حرمتهاي عرفي، از جمله نشان دادن سيماي حضرت علياكبر(ع) و حضرت عباس(ع) تلاش نموده بود تا اتفاقات جديدي را در عرصه سينماي ديني ايجاد نمايد و به امضاي كارگردان خود برساند. اما نشد آنچه كه ميبايد ميشد.
اعتراضات به نشان دادن چهره حضرات در اين فيلم تنها بخشي از انتقادات به اين فيلم است. اگر چه كه سال گذشته در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر روز رستاخيز در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین گشت و در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین گشت، اما منتقدان هم در محتوا و هم در شكل كار اعتراضات جدي به اين فيلم ابراز نمودند.
اين فيلم گويا اساسا با روحيه قهرمانانه و تهييجي قيام عاشورا و عظمت اين تعزيت كاري نداشته و همين موجب حسرت بر دل كساني شد كه با شوق فراوان و با انتظار فيلمي با استاندارد سينماي ديني مطالبهگر ايراني به سينما رفته بودند.
خيمه عزايي كه درويش و يارانش براي امام حسين(ع) برپا مينمايند
درپي رخدادهاي منفي بعد از اكران فيلم روز رستاخيز، پروانه نمايش اين فيلم در سنگلاخ و دستانداز افتاد. اما حالا اخبار حاكي از آن است كه فيلم روز رستاخيز احمدرضا درويش با سپري كردن موانع اكران، مجوزهاي لازم را براي اكران كسب نموده است.
تا ماههاي محرم و صفر كه ميتواند بهترين بازه زماني براي اكران اين فيلم عاشورايي باشد كمتر از دو ماه باقي است و ميتوان توصيه نمود كه فيلمساز و ياران دلسوز او در اين بازه زماني، با كنار نهادن عصبيتها و منيّتهايي كه اغلب ما به آن گرفتاريم، با تدويني دوباره و مناسب و حذف صحنههايي كه خللي در روايت فيلم ايجاد نميكند و ضربآهنگ آن را تندتر و جذابتر ميكند از سويي و حذف صحنههايي كه با ضعفي مضاعف و بدون منطق هنري و روايت سينمايي به حضرات فرزندان امام حسين(ع) پرداخته و چهره آنها را نمايش داده، نسخهاي مناسبتر از اين فيلم را آماده نمايند تا ارادتمندان ساحت قدسي امام حسين(ع) و ياران شهيدش مشتاقانه در روزهاي محرم با حضور در سينماهاي اكراندهنده روز رستاخيز، ميهمان خيمه عزايي شوند كه درويش و يارانش عاشقانه براي امام حسين(ع) و ياران شهيدش در سينماها برپا مينمايند.