شبکه ها اجتماعی ، تبلیغات و بازاریابی چهره به چهره

4 آبان 1392 ساعت 16:51


گستردگی شبکه های اجتماعی امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست و میزان تاثیر گذاری آنها بر پدیده های اجتماعی و انسانی در حوزه های مختلف امری بارز است . ممکن است بارها درباره مزایا و معایب این دنیای جدید مطالبی خوانده یا شنیده باشید در این متن قصد بررسی شبکه ، مزایا و معایب اش را ندارم و رویکرد ما بر روی استفاده از این شبکه های و بازاریابی کالاها ، محصولات ، خدمات ، کنش و واکنش های فعالان اقتصادی و مشتریان در حوزه بازاریابی می باشد . همچنین روشهای که منجر به تغییر ذائقه مشتریان می گردد بیشتر بحث خواهد شد.   
آمارهای ذکر شده از مراجع مختلف نشان می دهند که تعداد قابل توجهی از کاربران بر روی این شبکه های فعالیت دارند که در دسته بندی ها و علاقه مندی های مختلف در شبکه های  اجتماعی داخلی یا خارجی حضور دارند . حدود یک سوم افراد مزبور روزانه دست کم یک ساعت از وقت خود را صرف رسانه‌های اجتماعی میکنند. کاربران محتوای مورد استفاده دیگران را حداقل دوبار در هفته منتشر می‌کنند، ۲۳ درصد عکس ، ۲۰ درصد موسیقی و فیلم کوتاه است .همچنین ۲۲ درصد نیز مربوط به وبلاگ شخصی می باشد. در کنار همه اینکه ارتباطات آنلاین و ایمیل ها را هم اگر لحاظ کنیم سهم قابل توجهی از کاربران فعالیت روزمره ای را به روشهای مختلف در این حوزه دارند. این موضوع قابل ذکر است که گروه سنی غالب استفاده کننده از این نوع رسانه ها مربوط به سنین 18 تا 40 سال می باشد . گزاره های یاد شده اهمیت و ضرورت بازتعریف مفاهیم بازاریابی چه در فرم موضوعات ،چه در فرم محتویات ، روشها ، استراتژی ها و حتی به نوعی پیش بینی های بازار محور را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید چندین سال پیش داشتن وب سایتی محدود در راستای اهداف اقتصادی شرکت ها کافی  به نظر می رسید اما هم اکنون در نوع نگرش مشتریان و انتخاب آنها تغییراتی اساسی صورت گرفته است ، چرا که مفهوم مقایسه و بررسی جزییات محصول، بررسی نظرات خریداران قبلی در دسته های مختلف از دوستان و آشنایان یا خریداران  هر روز تبدیل به محتواهایی بر روی شبکه های اجتماعی می شود. 
اشتیاق به دیده شدن و پویا بودن برای هر شرکت تجاری و بازرگانی خاصه اگر در خط مقدم فروش باشد امری بسیار جدی است از این رو آن شرکت ها می بایست ارتباط روزانه ای را هم با مشتریان قدیم و هم مشتریان جدید برقرار کنند و ارتباطات را هر چه بیشتر دوستانه  مدیریت نماید . چرا که در فضای رقابت پذیر هر روزه عناصر رقیب  سعی در کسب سهمی از بازار فعلی را دارند. در این صورت است که هر روز شاهد نوآوری در تبلیغات با جهت دهی افکار اجتماعی بر روی شبکه های اجتماعی می باشیم . از بارز ترین ویژگی های این گونه شبکه ها ارتباط انسانی فعال و پویا در ارتباط با هم است که به طور معمول با یک نگاه گذری بر روی حساب های کاربری آنها می بینید که تعداد دوستانی که اشخاص به طور معمول می گزینند و با آنها ارتباط اجتماعی برقرار می کنند نسبت به دوستان واقعی به مراتب بیشتر است و میزان تاثیر پذیری بر روی هم با انتشار یک عکس ،محتوای متنی ، فیلم کوتاه یا ... گاها می تواند به انتشار هزاران برابر محتوا در ارتباط با محتوای اولیه گردد. 
بازیگران هوشمند بازار آن دسته اند که با علم به میزان نفوذ یک محتوا در یک ارتباط چهره به چهر اجتماعی دست به انتشار و جهت دهی آن می نمایند . جالب است بدانید که خیلی از اوقات یک نیاز را به طور معمول اصلا احساس نمی شود ، اما هنگامی که در مسیر آن محتوای تبلیغ موثر به واسطه پیشنهاد یا عرضه آن به واسطه دوستانمان قرار می گیریم احساس نیاز به آن محصول با خدمات تقویت شده و اگر این نیاز از کانال های دیگر اجتماعی پیشنهاد شود میزان نفوذ خود را ایجاد می کند . جرقه بعضی از خواسته های شما با اشتراک گذاری بعضی از عناصر تبلیغی یا علمی تحریک شده  می شود و این امری بدیهی است و در گام بعدی این شما هستید که بعضی اوقات خواسته یا ناخواسته برای در چرخه ماندن در فضای اجتماعی لاجرم درگیر این روند خواهید شد. امروز با گسترش تلفن های هوشمند و همینطور گسترش اینترنت بر روی تلفن های همراه بازاریاب ها هم از میزان نفوذ این پدیده ها بی خبر نیستند و دست به ایجاد زیر ساخت های اجتماعی در غالب گروه های دوستی و شبکه فعال اقتصاد محور آنلاین موضوعات مرتبط با فعالیت اقتصادی شان یا موضوعات سرگرم کنند که دیگران را به خود جلب می کنند  در یک مسیر فعال ارتباطی نگه داشته و هر از چند گاهی بر روی این زیر ساخت ابزار های تبلیغی را سوار کرده و روند تبلیغ را مدیریت می نمایند. 
الگو های تبلیغات تلویزیونی و پیامکی یک طرفه دیگر آن میزان تاثیر قبلی خود رو نداشته و کم کم جای خود را به تبلیغات چند رسانه ای دو طرفه بر روی شبکه های اجتماعی خواهد داد . یکی از علت های موثر بودن این نوع تبلیغ و بازاریابی دسته بندی درست مخاطبان به روش انسانی می باشد و از آن جایی که امروز اکثر موبایل ها هوشمند به بازار عرضه شده گستردگی ارتباطات اجتماعی هر به همان میزان رشد می کند. موضوع دیگر و در واقع عیب دیگر روش های قبلی تبلیغات مربوط به انحصار آن در دست یک سازمان و چند شرکت سرویس دهنده می باشد ، حال اینکه  تبلیغات هوشمند بر روی شبکه اجتماعی تلفن های همراه یا کامپیوترهای رومیزی به طرز خارق العاده ای می تواند با مدل چهره به چهره مجازی حرکت کرده و موثر تر عمل نماید.  آینده رو به رشد این نوع ارتباطات وسوسه انگیز است و به نظر می رسد باید قوانین و استاندارد های ویژه برای حمایت از حقوق مشتریان و صاحبان و اعضا شبکه های اجتماعی در کنار این پدیده ها صورت بگیرد تا به گرفتاری تبلیغات سهمگینی که  هر روزه بینندگان تلویزیون باید با اعصاب شان پرداخت  کنند دچار نگردند.


کد مطلب: 84077

آدرس مطلب: http://siasatrooz.ir/vdcfexdc.w6djeagiiw.html

سیاست روز
  http://siasatrooz.ir