Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/siasater/public_html/languages/lang-fa.php:1) in /home/siasater/public_html/includes/view/language_services.php on line 98
 سیاست روز - صداي اعتراض مردم - نسخه قابل چاپ

صداي اعتراض مردم

31 تير 1390 ساعت 21:05

مولف : مهدي رجبي


همين چند روز پيش اين سعادت! نصيبمان شد تا براي اولين بار (بعد از راه اندازي كيوسك هاي پرداخت عوارض) از آزادراه تهران ـ پرديس عبور كنيم. مسيري كه از چند ماه پيش تردد خودروها را تجربه كرده بود اما از يكي دو هفته قبل كيوسك هاي پرداخت عوارض هم از بلااستفاده بودن درآمدند و كار رسمي خود را آغاز كردند.
اما نكته جالب اين آزادراه جايي است كه وقتي در مقابل كيوسك ها توقف مي كني، براي عبور يك خودروي سواري بايد مبلغ ۱۵۰۰۰ ريال از جيب مبارك خارج كني و تقديم متصديان عوارضي كني. ماشين هاي ديگر هم همينطور بايد مبالغ بيشتري را پرداخت كنند.
در همين حال روز پنج شنبه جناب وزير راه و شهرسازي طي مصاحبه اي با يكي از خبرگزاري ها به مسائلي پرداخته بود كه خواندن بخشي از آن خالي از لطف نيست:
من از سوي مردم اعتراضي در خصوص بهاي عوارض آزادراه تهران ـ پرديس نديدم اما رسانه‏هاي جمعي بر روي اين امر متمركز شده‏اند...بر اساس هماهنگي‏هاي به عمل آمده و در راستاي رفاه حال اهالي پرديس و متقاضيان طرح‏هاي مسكن مهر اين شهر جديد اقماري، به جاي عوراض تعيين شده يك هزار و ۵۰۰ توماني، ۵۰۰ تومان عوارض از مردم اخذ مي‏شود...براي ساخت و توسعه كشور بايد سرمايه‏گذاران بخش‏هاي خصوصي را حمايت كرد. از اين رو، وزارت راه و شهرسازي بر اين امر تاكيدي بسيار دارد...با پيگيري‏هاي به عمل آمده و پس از بازديدهاي پياپي مسئولان امر، ۸۰ درصد از نواقص آزادراه تهران- پرديس رفع شده است.
خواندن مصاحبه وزير اين فرصت را ايجاد مي كند تا به بيان برخي ابهامات و پرسش هاي لاينحلمان بپردازيم:
۱ـ جناب وزير، همانطور كه استحضار داريد رسانه‌هاي جمعي كه شما از آنها يادكرده ايد، زبان گوياي مردم هستند و البته خودشان هم جزئي از همان مردمي هستند كه از نظر شما هيچ اعتراضي را نداشته اند. ضمن آنكه به نظر مي رسد، جنابعالي بايد قدري دقت نظرتان را درخصوص چگونگي ارائه نظرات مردم به خودتان بيشتر بفرماييد. قطعا حداقل كار ممكن آن است كه براي يك ساعت ناقابل در كنار كيوسك هاي عوارض بايستيد تا صداي اعتراض مردم بدون واسطه و بدون در اختيار داشتن رسانه هاي جمعي به گوشتان برسد. به نظر شما آنوقت هم هيچ اعتراضي مشاهده نخواهد شد؟
۲ـ مسير اتوبان تهران ـ پرديس تنها به شهر پرديس ختم نمي شود و ساكنان شهرهاي ديگري نظير بومهن، رودهن، دماوند و... نيز از اين مسير تردد مي كنند. به نظر شما فرق آنها با ساكنين پرديس در چيست؟
۳ـ اين " در راستاي رفاه حال اهالي پرديس" را اگر ممكن است كمي باز كنيم تا به يك نتيجه واقعي تر برسيم. ساكنين همين شهر پرديس كه غالبا محل كارشان در شهر تهران واقع شده است، اگر قرار باشد همين مبلغ ۵۰۰ تومان كه ظاهرا از سر لطف مسئولين است را روزانه در دو نوبت (رفت و برگشت) پرداخت كنند و با فرض اينكه ۲۵ روز در ماه بايد در محل كارشان حاضر باشند، در پايان ماه چه ميزان از درآمدشان را بايد صرف پرداخت چنين عوارضي كنند؟
۴ـ‌ اينكه بخش خصوصي نياز به حمايت دولت دارد تا در بخش ساخت و توسعه كشور كمك رسان دولت باشد، كاملا امري طبيعي و لازم است. اما كاش يكي هم پيدا مي شد و جواب بدقولي هاي بخش خصوصي را مي داد. اينكه افتتاح يك اتوبان نهايتا ۲۰ كيلومتري چندين و چند بار به تعويق افتاد و يكي دو سال طول كشيد تا بالاخره قابل استفاده شود يك امر عادي است؟ اينكه وزير سابق راه چندين بار خبر از افتتاح اين اتوبان داد و بارها روبان افتتاح يك لاين،‌هر دولاين و... بريده شد و البته اتومبيل ها نتوانستند از يك جاده خوب و ايمن برخوردار شوند، يك امر عادي است؟
۵ـ به نظر شما چنين تاخيرهايي مستلزم پرداخت جريمه نيست؟ اينكه به اعتبار يك وزارتخانه و البته ساختار دولت به سبب تاخير يك پيمانكار خصوصي لطمه وارد شود اتفاق كوچكي است؟ نمي شد اين ميزان عوارض سنگين را به حساب جريمه هاي ديركرد پيمانكار گذاشت و با اين كار به مردم نشان داد كه دولت به جبران تاخير در افتتاح اين مسير، هزينه سنگين عوارض را كسر مي كند و به حساب جريمه هايي كه جزو حقوق مردم است مي گذارد؟
۶ـ دركجاي دنيا يك اتوبان را در حالي افتتاح مي كنند كه هنوز مجهز به خيلي از استانداردها نشده است؟ همين هفته پيش كارگران زحمتكش در حال نصب چراغ در تونل‌هاي اين مسير بودند و كارشان سبب شده بود تا تونل ها به مسيرهاي يك لاينه تبديل شود. اين هشتاد درصدي كه شما مي فرماييد ظرف همين يكي دو ماه اخير انجام شده است. كاش از اين دوستان بخش خصوصي مي پرسيديد، ترميم آسفالت اين آزادراه چه زماني انجام شد. من به شما مي اطلاع مي دهم. (همين چند هفته پيش) نصب تابلوهاي راهنما و ايمني چه زماني صورت گرفت؟ (همين چند هفته پيش) نصب كامل چراغ هاي تونل (و نه طول مسير در آزادراه) چه زماني به اتمام رسيد؟ (همين هفته پيش) ايجاد پاركينگ هاي اضطراري چه زماني صورت گرفت؟ (همين چند هفته پيش) به نظر شما كدام اتوبان استانداردي با چنين بازه زماني ساخته، تكميل و قابل بهره برداري مي شود؟
جناب وزير، نگارنده و خيلي از مردم اين مملكت شما را به عنوان يكي از بهترين وزاري كاربلد و صادق مي شناسند . تلاش و كار شما را مي بينند، اما اين امر سبب نمي شود كه نقايص را به گوش شما نرسانند. لطف بفرماييد تمركز رسانه هاي جمعي بر اين موضوع را همان صداي مردم تلقي بفرماييد. ممنون مي شويم.


کد مطلب: 174

آدرس مطلب: http://siasatrooz.ir/vdcfijdyaw6de.giw.html

سیاست روز
  http://siasatrooz.ir