مسئله مدارس غیر استاندارد و سردرگمی خانوادهها و دانش آموزان موضوعی است که همچنان ادامه دارد و در این بین برخی سودجویان خانههای مسکونی را به مدارس غیر دولتی مبدل میسازند که فاقد کم ترین امکانات آموزشی هستند.
در حالی که عضو شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی از تحصیل ۱۱ درصد جمعیت دانشآموزی در مدارس غیردولتی خبر میدهد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارائه مجوز به خانههای مسکونی با کاربری مدارس غیردولتی انتقاد کرد و گفت: برخی در انباری و آشپزخانه کلاس تشکیل میدهند که باید بسته شود. به کسی که مکان ندارد نباید مجوز بدهیم.
قدرت اله علیزاده درباره جایگاه مدارس غیردولتی در مهارت آموزی با بیان اینکه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع مهارت آموزی اشاره شده است به گونهای که هر دانش آموز حداقل یک مهارت را طی دوران تحصیل آموخته باشد گفت: طی دهههای گذشته، دانش آموز دم دستیترین مهارت ها نظیر فراگیری زبان خارجی را طی تحصیل به خوبی فرانگرفته است، مشکل کجاست؟ برای این امر در شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی راهکارهایی داریم. وی افزود: باید نحوه آموزش و قواعد و مقررات مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد. میرزایی با اشاره به اشتغالزایی در بخش غیردولتی گفت: یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول بکار شدهاند. از این منظر چه مقدار از مدارس غیردولتی حمایت شده است؟ قانون تاسیس مدارس غیردولتی تصویب شده اما بندهای حمایتی آن معطل مانده است.
عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی افزود: در سالهای گذشته، در هر جلسه شورا تعدادی درخواست توقف فعالیت مدارس غیردولتی به دست ما میرسد. دو مشکل داریم: یک مشکل قوانین دست و پاگیر برای مدارس غیردولتی است، مثلا در ماده ۲۰ قانون مدارس غیردولتی آمده که آموزشگاهها از محل درآمد خود ۴ درصد به حساب دولت بریزند که غیر شهر تهران در هیچ کجای دیگر اجرا نمیشود. این۴ درصد علاوه بر مالیات است.
وی ادامه داد: ۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند که اگر این مدارس را نادیده بگیریم، بار سنگینی به دوش دولت تحمیل میشود.
میرزایی با بیان اینکه تاکی چندهزار مدرسه غیردولتی باید تاوان کار تاپخته یک موسس در زاهدان و آن اتفاق تلخ را پس بدهند گفت: فکر نمیکنم ۳۰ مدرسه بیشتر باشند که هزینه بالا میگیرند و آبروی دیگر مدارس را میبرند. اگر مدرسهای همان ۵ میلیون شهریه مصوب را بگیرد، بیش از سه چهارماه دوام نمی آورد. بحث تجارت مطرح نیست. هرکس آمده، با انگیزه کار آمده است. میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه نظام آموزشی ما تئوری است و برای چنین نظام آموزشی، مهارت آموزی اهمیت ندارد و تا زمانی که سایه شوم کنکور وجود دارد کاری نمیتوان از پیش برد، به تبلیغات موسسات کنکوری در رسانهها انتقاد کرد و گفت : باید مدرک گرایی به مهارتگرایی تغییر کند. لزوما مدرک گرایی برای دانش آموزان، شغل نخواهد شد.
میرزاده با بیان اینکه یک علت وجود صندلی خالی در مدارس غیردولتی و بویژه هنرستانهای غیردولتی این است که مردم پول ندارند و هزینه آن بالاست گفت: اتفاقا فرهنگ کشور ما ضدبخش غیردولتی نیست. تسهیلات و امکانات لازم برای بخش غیردولتی دیده شده به شرط آنکه اشتغال زایی کند. قرار نیست بخش دولتی پول بگیرد ولی ضمانتی برای استفاده بهینه از آن نداشته باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مالی آموزش و پرورش ادامه داد: دولت تا آخر سال۹۷، ۱۰هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار است که اگر تسویه نشود تا آخر سال جاری به ۴۰ هزار میلیارد تومان هم میرسد.
وی با اشاره به تصویب قانون دائمی شدن تاسیس مدارس غیردولتی گفت: خیلی جاها مجوز تکراری و در جای نادرست صادر شده است و به همین علت نباید خیلی نگران ظرفیت خالی در مدارس غیردولتی باشیم.
میرزاده با بیان اینکه دولت تسهیلات و کمکهایی به مدارس غیردولتی هم میکند اظهار کرد: متاسفانه به خانههای مسکونی مجوز مدارس غیردولتی داده شده است. برخی در انباری و آشپزخانه کلاس تشکیل میدهند که باید بسته شود. به کسی که مکان ندارد نباید مجوز بدهیم. به انباری و پشت بام و آشپزخانه نباید مجوز تشکیل کلاس بدهیم. برخی بچه های ما زندانی شده اند، کلاس پنجره ندارد، پارتیشن بندی است. خانوادهها بروند کلاسهای درس فرزندشان را ببینند. جایی که استاندارد نیست، نباید کلاس درس بشود.
وی در واکنش به یک نمونه شهریه ۲۵ میلیونی؟ یک مدرسه غیردولتی گفت: کجای دنیا فوق برنامه از اصل برنامه جلو می افتد؟ گاهی انجمن اولیاء و مربیان درست عمل نمیکنند. هیچ کدام از این برنامهها لزوما در روند آموزش تاثیر مثبت ندارد. هتل باز نکردهایم، مدرسه باز کردهایم. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موسسی که مدرسه باز میکند بداند قانون فقط بند اول یعنی شهریه مصوب را قبول دارد و بندهای بعدی را انجمن اولیاء و مربیان تعیین میکند و آن هم بعد اول مهر، باید برنامهها را تصویب کند و بعد پول را بگیرد. باید مدارس ما بند اول را دریافت و مابقی را به جلسه اولیاء و مربیان واگذار کنند.
در این میان رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد مدارس غیردولتی استیجاریاند و اجاره بها به شدت افزایش یافته است درحالی که نمیتوانیم بیش از نرخ تورم افزایش شهریه داشته باشیم گفت: شهریه مصوب با آنچه در واقعیت است، تناسب ندارد. مجتبی زینی وند درباره شرایط مدارس غیردولتی و سختیهایی که از حیث تامین منابع دارند گفت: بر اساس آمار سال قبل مدارس غیردولتی بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی مالی برای آموزش و پرورش و دولت از حیث فضا و تجهیزات و ... داشته است. وی ادامه داد: ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی داریم. این ارقام را از حیث فضا، نیروی انسانی و سرانه درنظر بگیرید. دولت برای هر دانش آموز حدود ۴ میلیون تومان بطور میانگین هزینه میکند که به غیر از کمک هایش به آموزش و پرورش در طول چند سال اخیر بابت تخصیصهای ۱۱۰ درصدی هرساله، تجهیز مدارس، معوقات و رتبهبندی است. زینی وند درباره اشتغالزایی مدارس غیردولتی نیز گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نیروی شاغل داریم. هزینه دولت برای اشتغال هر نیروی خدمات و صنعت و ... مشخص است. رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه راهی بجز اجرای مواد حمایتی و انگیزشی چون مواد ۱۰،۱۲،۲۵ و ۲۷ قانون تاسیس مدارس غیردولتی نداریم. مثلا ماده ۱۰ بانک ها را برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه موظف کرده است. حق مدارس غیردولتی باید ادا شود. مدارس غیردولتی به جد به لحاظ فضای آموزشی بامشکل روبرو هستند. nوی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد مدارس ما استیجاریاند و اجاره بها به شدت افزایش یافته است درحالی که نمیتوانیم بیش از نرخ تورم افزایش شهریه داشته باشیم گفت: شهریه مصوب با آنچه در واقعیت است تناسب ندارد. زینی وند در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: درباره اینکه آقای میرزاده، نماینده مجلس اشاره کرد که "اگر آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی کمک کند درست نیست"، باید بگویم که دولت باید مواد حمایتی قانون را احیا کند.
خبر دیگر در حوزه مدارس غیر دولتی آنکه مدیرکل اسبق مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرهنگ و دولت ما، ضد بخش خصوصی است گفت: در بخش خصوصی آموزش و پرورش، علیرغم تلاشهای انجام شده، آمار سال ۹۶و ۹۷ نشان می دهد که از ۲۶ هزار صندلی در هنرستانهای غیردولتی ۱۳ هزار و ۶۶۲ صندلی خالی مانده است؛ یعنی حدود ۵۱ درصد ظرفیت هنرستانهای غیردولتی خالی است.
مجید تهرانیان افزود: تا خرداد ماه جاری ۵۴ میلیون و ۹۲۶ هزار نفر- ساعت کار برای ۹۰۵ هزار دانش آموز در طرح ایران مهارت در سطح کشور به ثبت رسیده است. در این طرح ۵۲۹۲ مدرسه متوسطه اول شرکت کردند که ۱۵۹۳ مورد مدارس غیردولتی بودند که ۳۰ درصد کل مدارس غیردولتی را شامل میشود، در حالی که ۱۰ درصد کل مدارس مجری طرح ایران مهارت، مدارس دولتی هستند. این کارشناس مدیریت آموزشی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی از ساعات اضافه آموزشی برای فعالیتهای مکمل غیردرسی برخوردارند و از این جهت طرح ایران مهارت در مدارس غیردولتی قابلیت اجرایی بهتری دارد گفت: طرح ایران مهارت شاخههای بسیار گستردهای دارد و موارد مختلفی را دربرمیگیرد. در طرح ایران مهارت، ۶۰ ساعت آموزش در سه سال دوره متوسطه اول درنظر گرفته شده در حالی که باید این دستورالعمل اصلاح شود و حداقل به ۶۰ ساعت در هر یک سال برسد.
وی با بیان اینکه فرهنگ و دولت ما، ضد بخش خصوصی است گفت: در بخش خصوصی آموزش و پرورش، علیرغم تلاش های انجام شده، آمار سال ۹۶و ۹۷ نشان می دهد که از ۲۶ هزار صندلی در هنرستانهای غیردولتی ۱۳ هزار و ۶۶۲ صندلی خالی مانده است؛ یعنی حدود ۵۱ درصد ظرفیت هنرستان های غیردولتی خالی است. البته در مجموع ۳۰ درصد ظرفیت کل مدارس غیردولتی خالی است و در مقابل تراکم در مدارس دولتی بالاست. هیچ کس به دنبال آن نیست که بررسی کند علت این ظرفیت خالی چیست. مدیرکل اسبق مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک نگاه ضدغیردولتی در کشور ما وجود دارد. وضعیت مالکیتی مدارس غیردولتی نیز اینگونه است که در سال ۹۶ و ۹۷، ۶.۸ درصد مدارس ما احداثی و ۸۲.۵ درصد استیجاری است که یکی از تبعات آن افزایش قیمتها و شهریه هاست.