سیاست روز - پربيننده ترين عناوين سیاست :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/politics Mon, 21 Oct 2019 04:56:37 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Mon, 21 Oct 2019 04:56:37 GMT سیاست 60 اربعین رزمایش آزادگان عالم برای قیام علیه یزیدیان مدرن http://siasatrooz.ir/vdch6znzq23nzid.tft2.html زائران و راه‌پیمایان اربعین، سیاسی‌ترین انسان‌های عصر حاضر هستند؛ آنها شعار مهدویّت را بر دست گرفته‌اند؛ همین انتظار فرج و طلب ظهور گواهی سیاسی بودن آنهاست؛ این شیفتگان حسین (ع)، در عصر سیطره طواغیت و فراعنه مدرن و دجال‌های کرواتی، منجی عدالت گستر و شخصیت معصوم نجات‌بخش بشریت را طلب می‌کنند. چند سالی است که میلیون‌ها انسان شیفته آزادگی از اکناف عالم از هر دین و نژاد و فکر و مذهبی، از حوالی روز پنجم تا روز بیستم ماه صفر، میعادگاه و میقات مشخصی دارند؛ مسیری بهشتی با هزاران عمود که دل‌ها را صیقل می‌دهد و جان‌ها را می‌شوید و قدم‌ها را استوار می‌سازد. سخن از عشاق‌الحسین(ع) است که در اربعین محبوب قدسی‌شان، از ایوان طلای نجف، راه بین‌الحرمین در کربلا را با شور و شعوری خاص، پیش می‌گیرند. سخن از رهروان جاده ظهور است؛ سخن از سربازان سپاه زینب کبری(س) است؛ سخن از غدیریان و حق‌طلبان و ظلم ستیزان است. *جاماندگان قافله عشق‌ که در تب انتظار می‌سوزند زائران اربعین جاماندگان قافله عشق‌اند، اما امید و شوق وصال دارند؛ اقتضاء تاریخ، میان آن‌ها و کاروان عاشورایی مولایشان حسین (ع) هزار و چهارصد و اندی سال فاصله انداخته است، اما امید و شوق در رکاب بودن فرزند حسین (ع) امام حاضرغایب‌شان، سراسر وجود و لحظه‌های آن‌ها را فرا گرفته است؛ عطر وجود قدسی امام زمان‌شان را در همین مسیر رویایی و بهشتی نجف تا کربلا در ایام اربعین استشمام می‌کنند؛ با هر قدمی که در این مسیر برمی‌دارند، فرج و انتظار و ظهور را زمزمه می‌کنند. سیاسی‌ترین انسان‌های عصر حاضر زائران و راه‌پیمایان اربعین، سیاسی‌ترین انسان‌های عصر حاضر هستند؛ همین انتظار فرج و طلب ظهور گواهی سیاسی بودن آنهاست؛ این شیفتگان حسین (ع)، در عصر سیطره طواغیت و فراعنه مدرن و دجال‌های کرواتی، منجی عدالت گستر و شخصیت معصوم نجات‌بخش بشریت را طلب می‌کنند؛ لذا خطاست اگر تصور شود، زائران و راه‌پیمایان اربعین فقط شور حسینی دارند؛ خیر! آن‌ها شعار مهدویّت را بر دست گرفته‌اند و با هر قدمشان در مسیر کربلا، گویی آن فراز ملکوتی دعای ندبه را بر لب جاری می‌کنند که «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان». یعنی کجاست آنکه بنای ظلم را ویران کند. منتظران اربعینی یاد امام حسین (ع) همراه و هم پای یاد امام زمان (عج) است؟ نمی‌توان در بیابان به شوق رسیدن به مضجع حسین (ع) قدم زد و سرزنش خار مغیلان را به جان خرید، اما یوسف زهرا (س) را به یاد نیاورد! نمی‌توان محب حسین (ع) بود، اما برای فرج و ظهور فرزندش بی‌تابی نکرد! نمی‌توان اربعینی و چله نشینِ سوگ سالار شهیدان بود و اندوهگین فراق از فرزندش مهدی (عج) نبود! راستی همین فراق است که سایه ظلم را در دنیای امروز گسترانده است؛ ظلمی که هم شاخ دارد و هم دم؛ قُطرش به بزرگی بمب «۲۲۷ کیلوگرمی ام کا ۸۲» آمریکایی است که در صعده یمن، ۴۰ کودک معصوم و مظلوم را به خاک و خون کشید؛ نکبتش به نفرت‌انگیز بودن قهقه‌های مستانه صهیونیست‌ها شبیه است، آنگاه که «علی» نوزاد شیرخواره فلسطینی را درشهرک «دوما» واقع در جنوب شرق «نابلس» زنده زنده در آتش سوزاندند. تعفنش به مانند گندیدگی حرام‌خواران و سوداگرانی است که با قاچاق و کلاه‌برداری و ربا و اختلاس و ارتشاء، کاخ‌ها ساخته‌اند و فقرا و ضعفاء را به استثمار می‌کشند. اربعین؛ ظلم‌ستیزی و عدالت‌گستری راه‌پیمایان اربعین می‌خواهند این فراق باید پایان یابد؛ می‌خواهند بر این ظلم و ظلمات خط بطلان کشیده شود؛ می‌خواهند آیه شریفه «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» متجلی شود؛ می‌خواهند پاسخ مهدی موعود (عج) به نوای غریبانه استغاثه حسین (ع) که فرمود: «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» را با گوش جان استماع کنند و پرچم ظلم ستیزی و عدالت‌گستری را برافراشته ببینند. امید اربعینی‌ها؛ نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان راه‌پیمایان اربعین صرفا برای قدم‌زدن و آرام کردن دل متلاطم‌شان طی طریق نمی‌کنند؛ امید است که آن‌ها را به این راه کشانده است؛ امید به نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان؛ امری که نه فقط ممکن است، بلکه حتمی است؛ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ؛ ولو دستگاه‌های تبلیغاتىِ مراکز استکباری دنیا و روشنفکرنما‌های وابسته به آنها، عزمشان را برای کور کردن این امید جزم کرده باشند؛ «الحسین یجمعنا» چه شعار پر مفهوم و نغز و با مسمایی؛ حسین (ع)، آزادگان عالم را به وقت اربعین فراخوانده تا برای در رکاب بودن مهدی موعود (عج) رزمایش کنند و بر یزیدیان و طواغیت مدرن بشورند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اربعین، رسانه پرقدرت عاشورا است و عاشورا نماد جاودان ظلم ستیزی است. اربعین و مدافعان حرم اما جفاست از عظمت اربعین و شور و شعور رهروان آن بگوییم و یادی از شهدای مدافع حرم نکنیم؛ همان سربازان سبکبار سفر کرده قافله عشق حسینی که توطئه ۷ هزار میلیارد دلاری آمریکایی – صهیونیستی – سعودی داعش را با بینش و منش و رشادت خود خنثی کردند؛ همان آقازاده‌های لباس خاکیِ سر در افلاکی که در روز‌های منتهی به اربعین سال ۱۳۹۳، وقتی داعشی‌های جنایت‌پیشه با حمایت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا تا منطقه «جرف‌الصخر» درحوالی کربلا پیش آمده بودند با رشادت خود، حرامیان را به عقب‌نشینی واداشتند و اتفاقا در همان سال بالغ بر ۲۰ میلیون زائر با وجود احتمال خطرات تروریستی، به شوق زیارت دردانه هستی روانه کربلای معلی شدند و این سنت زوار ۲۰ میلیونی کربلا در ایام اربعین به برکت رشادت آن مدافعان حرم، همچنان پابرجاست و سال به سال رونق می‌گیرد. مانور قدرت جهان اسلام امروزه حرکت عظیم اربعین وجهه جهانی پیدا کرده است و افراد زیادی از سراسر دنیا در این راهپیمایی مقدس حضور پیدا می‌کنند و هر ساله به آمار زائران اربعین نیز افزوده می‌شود. در واقع باید راهپیمایی اربعین را مانور قدرت جهان اسلام و همه حق طلبان و آزادیخواهان جهان دانست. مقام معظم رهبری، در باب عظمت راهپیمایی اربعین می‌فرمایند: «یک نمونه همین راه‌پیمایی عظیمِ اربعین است؛ این واقعاً یک پدیده است، یک پدیده‌ی الهی است، یک پدیده‌ی معنوی است. حقیقتاً قابل توصیف نیست؛ مثل خیلی از این پدیده‌های مهمّ الهی، درست قابل تفسیر هم نیست؛ یعنی نمی‌شود این حادثه را تحلیل کرد. این‌جور این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی راه بیفتند، در ظرف چند سال این تحقّق پیدا کند، شکل پیدا کند! بله، در گذشته راه‌پیمایی بود، امّا این خبر‌ها نبود. ما اطّلاع داریم که در ایّام مختلف، چه اربعین، چه غیر اربعین -در خصوص اربعین یا بعضی اوقات دیگر- طلّاب از نجف و جا‌های مختلف عراق حرکت میکردند میرفتند، جمعیّت‌های فراوانی هم بودند. امّا این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی از جا‌های مختلف دنیا -چند میلیون از ایران و میلیون‌ها از خود عراق و از کشور‌های دیگر- این حرکت عظیم، با وجود تهدید‌های تروریستی‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، یک پدیده‌ی فوق‌العاده عظیمی است؛ خیلی مهم است. این نشان‌دهنده‌ی اوج گرفتن همین تفکّر مبارزه‌ی در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است؛ و امیدواریم که خداوند متعال برکت بدهد به این حرکت‌ها و برکت بدهد به مردم». ]]> سیاست Sat, 19 Oct 2019 19:33:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdch6znzq23nzid.tft2.html تلاش تهران برای صلح پایدار در شمال سوریه http://siasatrooz.ir/vdcc4sqsi2bqsi8.ala2.html در ادامه نقش آفرینی جمهوری اسلامی برای تحقق صلح و ثبات در منطقه، همزمان با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ظریف با وزرای خارجه روسیه، ترکیه، سوریه و عراق برای حل بحران مذکور تماس تلفنی گرفته و خواستار راهکار سیاسی برای حل این بحران ها شده است. تهران همواره بر لزوم همگرایی منطقه‌ای و راهبرد سیاسی به جای تقابل‌های نظامی و درگیری و ناامنی در منطقه که صرفا به نفع آمریکا و صهیونیست‌ها تاکید داشته و در این راه نیز اقدامات بسیاری صورت داده که حضور مستشاری در سوریه و عراق علیه تروریسم و نیز طرح‌هایی مانند طرح امید برای امنیت خلیج فارس و نیز تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه از آن جمله است. همزمان با عملیات نظامی ترکیه علیه شمال سوریه که هزاران آواره بر جای گذاشته ظریف نیز تحرکات دیپلماتیک را برای حل این بحران در پیش گرفته است. وزیر امور خارجه ایران با همتای ترکیه ای خود درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع شمال سوریه تلفنی گفتگو کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی های خود با مقامات کشورهای منطقه، با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود در خصوص آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع شمال سوریه تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد. همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با سرگئی لاوروف همتای روس خود در موضوع حمله ترکیه به شمال شرق روسیه تلفنی گفتگو کرد. دو طرف در این گفتگو خواستار گفتگوی مقامات دولتی سوریه با دولتمردان ترکیه و همچنین با کردها برای بازگشت ثبات در این کشور شدند و از آمادگی تهران و مسکو برای تسهیل در آغاز این مذاکرات خبر دادند. همچنین وزرای خارجه ایران و روسیه بر دستیابی به شرایط ثبات دائمی در ساحل شرقی فرات با تکیه بر تمامیت ارضی سوریه به کمک گفتگوی دیپلماتیک میان تمامی طرف‌های درگیر تاکید کردند. همچنین وزیر خارجه ایران در تماس های تلفنی جداگانه با وزرای خارجه عراق و سوریه درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع شمال سوریه گفتگو کرد. همچنین نمایندگان ایران و روسیه با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه، خواستار توقف فوری اقدامات نظامی اخیر و حل و فصل اختلافات از طریق سیاسی شدند. «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و سرگئی ورشنین معاون وزیر خارجه این کشور و هیات همراه عصر چهارشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۸ در تهران با علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار دو طرف تحولات سوریه از جمله آخرین وضعیت شمال شرق این کشور و اقدام نظامی ترکیه در این منطقه را مورد بحث و‌ تبادل نظر قرار دادند. دو طرف با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی سوریه، خواستار توقف فوری اقدامات نظامی اخیر و حل و فصل اختلافات از طریق سیاسی و دیپلماتیک شدند.همچنین در این دیدار دو طرف با مرور تحولات مربوط به روند آستانه و موضوع تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز به کار آن در آینده نزدیک، بر ضرورت ترسیم آینده سوریه توسط مردم این کشور و بدون هرگونه مداخله خارجی تاکید کردند. خاجی و ورشنین همچنین در این دیدار درباره آخرین تحولات یمن و ضرورت پایان بخشیدن به بحران یمن گفتگو و رایزنی کردند. از سوی دیگر محمد جواد ظریف در روزهای اخیر در توییتی در خصوص تهاجم به شمال سوریه خواستار پایان تهاجم به سوریه شد و تصریح کرد:« ضرورت حال حاضر این است که تهاجم به داخل سوریه پایان یابد و به همه نگرانی‌ها در چارچوب توافق آدانا رسیدگی شود. در عین حال، ضروری است که اصول بنیادی حقوق بین‌الملل بشردوستانه به طور کامل رعایت شود: تمایز قائل شدن میان غیرنظامیان و جنگجویان و ممنوعیت تحمیل آسیب غیرلازم.» بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که اساساً نکته مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی کشور سوریه و عدم تجاوز به حریم هوایی، زمینی و دریایی این کشور است. لذا تهران اصرار دارد این اصل به عنوان سرلوحه هرگونه اقدام بازیگران در تحولات سوریه مد نظر قرار گیرد. پس همان گونه که گفتم ذیل این واقعیت، مسئله کردها در شمال سوریه نیز می تواند به عنوان یک امر داخلی سوریه مد نظر قرار گیرد که ایران در آن دخالت نمی کند. اگر تهران در این سال ها دخالتی در سوریه داشته است به واسطه نگرانی از حملات صهیونیست ها به جنوب سوریه و تحت الشعاع قرار گرفتن منافع محور مقاومت در منطقه بوده وگرنه ایران در مسئله شیعه، سنی، علوی، عرب، کرد و اقتضائات دیگر اقوام و فرهنگ های سوریه دخات نمی کند. در این رابطه اگر چه برخی عنوان می کنند که ایران تلویحاً از کردهای سوریه حمایت می کند، اما این گونه نیست. پس در مجموع مسئله مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران عدم نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشوری مانند سوریه است. چون اقدام ترکیه در حمله و تجاوز به خاک سوریه در آینده می‌تواند به یک رویه بدل شود، به خصوص که ما قبل تر نیز شاهد تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بوده ایم و در کنار آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی نزدیک به ۵ سال است که یمن را آماج تجاوزات خود قرار داده اند و همین دست اقدامات بوده که امنیت منطقه خاورمیانه را به شدت تحت الشعاع قرار داده است. پیرو این نکات تهران برای جلوگیری از پررنگ شدن این رویه غلط، سعی دارد بدون آن که حساسیتی در هر کدام از طرفین منازعه کردها و دولت آنکارا ایجاد کند، مواضعی منطقی و در چارچوب عقلانیت دیپلماتیک به کار برد. در این خصوص محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه ای عنوان داشته که ایران حاضر است در چارچوب موافقتنامه آدانا به عنوان میانجی بین سوریه و ترکیه عمل کند. چون تمام تلاش های جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای ابتدایی جنگ در سوریه برای عدم تجزیه این کشور بودهکه اکنون با حمله و تجاوز ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه دوباره زمزمه های آن مطرح شده است. از این رو فارغ از اینکه طرفین این منازعه دولت ترکیه و کردها هستند، جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد در چارچوب منطق دیپلماتیک، شرایط را برای کاهش تنش در پیش گیرد. پس تمام مواضع و رفتارهای ایران به اصطلاح شما محتاطانه و نه چندان جدی ایران، نه به واسطه سایه سنگین روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه، بلکه به دلیل تلاش برای متقاعد کردن آنکارا از تداوم و تشدید حمله و تجاوز به سوریه بوده است. البته در کنار این مسائل جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که یک مصالحه و مذاکراتی را بین کردهای سوریه با دولت مرکزی دمشق انجام دهد تا حمایت رسمی دولت این کشور از کردها صورت بگیرد. اگرچه اکنون برخی معتقدند که به واسطه شرایط، احتمالاً دولت سوریه در کوتاه مدت و موقت با کردها به مصالحه خواهد رسید، اما در صورت تثبیت قدرت، دولت دمشق در آینده کردها را قربانی خواهد کرد، اما این مسئله یک قضاوت زودهنگام است که در شرایط کنونی سبب شده تا کردها از بیم آینده، اکنون خود را قربانی شرایط کنند. ]]> سیاست Sat, 19 Oct 2019 19:33:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc4sqsi2bqsi8.ala2.html کاروان ۱۸میلیونی اربعین با امنیت به منزل آخر رسید http://siasatrooz.ir/vdcivzazvt1azr2.cbct.html راهپیمایی ۲۲ روزه بیش از ۱۸ میلیون زائر حسینی در یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده اصلی عراق بدون کوچکترین مشکل امنیتی به ایستگاه کربلا رسید تا ثابت شود نیروهای مسلح و امنیتی عراق توان و اقتدار لازم را برای تأمین امنیت کشورشان دارند. بیشتر استان‌های عراق در مدت سه هفته اخیر صحنه پیاده روی، عزاداری و حضور میلیون ها زائر از کشور های مختلف دنیا بود؛ از روز ۲۸ محرم که پیاده روی اربعین با حرکت شیعیان بصره آغاز شد تا ۱۰ روز بعد که اهالی دیاله و صلاح الدین از شرق و شمال کشور عازم کربلا شدند، برخی تصور می کردند وقوع عملیات تروریستی علیه زائران دور از انتظار نیست. بویژه اینکه اوایل مهر ماه بغداد و ۶ استان جنوبی تا چند روز درگیر اعتراض سپس درگیری داخلی بود؛ ناآرامی هایی که با انتشار نتایج پایش های اینترنتی پشت پرده آنها افشا و روشن شد که عربستان، اسرائیل و متحدان غربی آنان در صدد ایجاد ناامنی و آشوب در عراق هستند. هرچند هدف نخست اعتراضات مقابله با مشکلات اقتصادی و وجود فساد در دستگاه های دولتی بود اما رسانه های غربی و سعودی تلاش زیادی برای انحراف مسیر معترضان به سمت تغییر حکومت و ناآرام سازی عراق در آستانه اربعین حسینی کردند. دولت و نیروهای مسلح عراق اما پس از یک هفته از شروع تظاهرات موفق به مهار و مدیریت آن شدند؛ هدف مهم و بعدی نیروهای نظامی و امنیتی عراق تامین امنیت زائران حسینی و مقابله با تهدیدات احتمالی بود. گستردگی مسیرهای حرکت زائران در بیشتر استان های عراق، انبوه جمعیت و طولانی بودن زمان راهپیمایی، تامین امنیت زائران را با مشکلات متعددی مواجه کرد و این در حالی بود که نیروهای مسلح علاوه بر تامین امنیت می بایست در خدمت رسانی به زائران هم وارد میدان می شد. در این مدت فرودگاه های عراق مملو از زائر بود، ۵ مرز زمینی شبانه روز شاهد ورود گسترده راهپیمایان اربعین بود و حدود ۱۳ میلیون عراقی هم از داخل کشور به مقصد کربلا به جاده ها زده بودند که مدیریت و کنترل این شرایط را حساس تر می کرد. آن هم در حالی که گروه‌های تکفیری عملیات های مختلفی برای حمله به زائران شیعه تدارک دیده بودند؛ کما اینکه ده ها حمله تروریستی پیش از انجام کشف و خنثی شد. کشف گلوله های کاتیوشا و خمپاره ۶۰ میلیمتری در دیاله که برای هدف قرار دادن مسیر تردد زائران آماده شده بود و نیز کشف خنثی کردن یک فروند پهپاد داعشی از جمله عملیات هایی بود که پیش از انجام توسط الحشد الشعبی انجام شد. ستاد فرماندهی عملیات عراق هم ۲۳ مهر اعلام کرد در دو عملیات جداگانه، دو طرح حمله انتحاری به زائران اربعین حسینی (ع) در بغداد و سامرا خنثی شد. در یکی از این طرح ها قرار بود دو تروریست انتحاری با کمربندی انفجاری به زائران اربعین حسینی (ع) حمله کنند. در عملیات دیگر، چهار تروریست انتحاری توسط واحد استخبارات وزارت کشور عراق به هلاکت رسیدند. آخرین مورد آن هم سه روز پیش از اربعین حسینی کشف شد، جایی که نیروهای الحشد الشعبی یک سامانه پرتاب راکت های کاتیوشا را که برای شلیک به جاده محل عبور راهپیمایان اربعین حسینی(ع) هدف گیری شده بود، کشف و ضبط کردند. سازمان الحشد الشعبی(بسیج مردمی) عراق بیش از ۵۰ هزار نیروی خود را برای تامین امنیت زائران و اماکن زیارتی در ایام اربعین حسینی(ع) پای کار آورده بود. کاروان ۱۸ میلیون نفری زائران پیاده اربعین حسینی امروز به منزل پایانی رسید و مراسم روز اربعین هم با حضور جمعیت میلیونی زائران در کربلا برگزار شد؛ بی آنکه قطره ای خون از دماغ کسی بیاید. بی شک نیروهای امنیتی و نظامی عراق برای کشف توطئه ها و عملیات های تروریستی همکاری های اطلاعاتی ویژه‌ای هم با همسایگان خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران داشته اند و از ظرفیت اطلاعاتی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در عملیات های ضدتروریستی خود بهره گرفته اند. دولت، نیروهای مسلح و امنیتی عراق نشان دادند که از توانمندی، کفایت، اقتدار و تدبیر کافی برای تامین امنیت کشورشان برخوردارند حتی در حالی که مخالفان زیادی در داخل و خارج عراق منتظر کمترین غفلت و اشتباه امنیتی آن هستند. واقعیت این است که عراق با تکیه به توانمندی خودش دیگر نیازی نمی بیند که امنیت مردمش را از کشورهای زورگو طلب کند و برای آن هزینه های هنگفت هم بپردازد.شاید رسیدن به این خودباوری و ایستادن در مقابل طرح های تحمیلی خارجی است که سبب شده مخالفان اقتدار عراق، ساقط کردن دولت آن را در اولویت خود بگذارند. ]]> سیاست Sat, 19 Oct 2019 19:33:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdcivzazvt1azr2.cbct.html اقدامات قابل انجام در گام چهارم کاهش تعهدات برجام http://siasatrooz.ir/vdchwznz-23nzid.tft2.html جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود در توافق‌نامه هسته‌ای، اکنون گام چهارم را در دست بررسی دارد؛ اکنون کمیته‌ای در کشور در حال بررسی اقدام‌های طرف مقابل با اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای است و اگر خواسته‌های ایران از طرف‌های مقابل محقق نشود، گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای انجام می‌شود. حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز پیشتر از احتمال کاهش بیشتر تعهدات برجامی جمهوری اسلامی خبر داده بود. آقای روحانی گفته بود: متاسفانه ۳ کشور اروپایی پای تعهد خودشان نایستادند و از اردیبهشت سال ۹۸، کاهش تعهدات را آغاز کردیم و در این مسیر گام سوم را نیز که تحول بسیار بزرگی بود برداشته‌ایم ولی اگر آنها به تعهداتشان در این فرصت برگردند، می‌توانیم به تعهدات کامل‌ برگردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت. سه روز پس از اظهارات روحانی، رئیس دفتر او گفته است: از کشورهای طرف مقابل به خصوص اروپایی‌ها انتظار می‌رود که نسبت به اجرا تعهدات خود در ارتباط با برجام اقدام کنند. پیشتر سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره گام چهارم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی‌اش گفت: با توجه به بدعهدی‌های اروپا و عدم انجام تعهداتش تاکنون، جمهوری اسلامی ایران قطعا گام چهارم کاهش تعهداتش در برجام را در دستور کار دارد مگر اینکه در آینده و پیش از اجرای گام چهارم، اروپایی‌ها اقدام عملی برای ایفای وظایفشان انجام دهند. ایران روز پنج‌شنبه ۱۴ شهریور آغاز گام سوم تصمیم برجامی خود را رسما به اتحادیه اروپا اعلام کرد. چند روز پس از آن، یعنی در روز دوشنبه ۸ مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد تا زمانی که اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکند ایران کاهش تعهدات خود در برجام را ادامه خواهد داد. ایران با استناد به دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام تهدید کرده است که اگر چون طرف‌های امضاکننده برجام به تعهدات خود در برجام عمل نمی‌کنند تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد. اقدامات قابل انجام در گام چهارم کاهش تعهدات برجام رئیس پیشین مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی با اشاره به گام‌های مهم و کلیدی که در دوره چهارم کاهش تعهدات برجامی می‌توان اتخاذ کرد، گفت: فعال‌سازی سایت هسته‌ای فردو یکی از این گام‌هاست؛ اینکه فردو به فعالیت تولیدی خود یعنی تولید اورانیوم غنی شده بازگردد. حسین آبنیکی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به در پیش بودن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام اظهار کرد: گام‌هایی[تعهداتی] را که در برجام برداشته‌ایم، محدودیت‌های جدی‌ای را به صنعت هسته‌ای کشور اعمال کرده است. وی با اشاره به گام‌های مهم و کلیدی که در دوره چهارم کاهش تعهدات برجامی می‌توان اتخاذ کرد، گفت: یکی فعال‌سازی سایت هسته‌ای فردو است، اینکه فردو به فعالیت تولیدی خود یعنی تولید اورانیوم غنی شده بازگردد. کارشناس مسائل هسته‌ای عنوان کرد: اقدام دیگر می‌تواند، راه اندازی خط اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد باشد چرا که نیاز مهم، اساسی و فوری ماست که بتوانیم سوخت رآکتور تهران را فراهم کنیم؛ همچنین تولید انواع رادیو دارو‌ها برای بیماران را که در دست انجام داریم، استمرار دهیم. این اقدام، نکته‌ای کلیدی است چراکه سوخت رآکتور تهران محدود است و آنها نیز به ما سوخت نمی‌دهند. آبنیکی در ادامه خاطر نشان کرد: راه اندازی غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد و بعد هم سوخت ۲۰ درصد نیز می تواند مدنظر قرار گیرد و در ادامه پروژه رآکتور اراک هم گام دیگری باشد. رئیس پیشین مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: گام نهایی دیگر، می‌تواند تولید ماشین‌های سانتریفیوژ و انبار‌های آن باشد؛ دراین راستا تولید ماشین‌های مقطع قدیمی و جدید و نیز نصب آن‌ها در سایت نطنز، گام مهم دیگری است که می‌توانیم آن را پیگیری کنیم. اینها گام‌های کلیدی، کاربردی، اساسی و مورد نیاز صنعت هسته‌ای است. وی تاکید کرد: ما در همه این موارد یاد شده با محدودیت‌های بسیار وسیعی در برجام مواجهیم که می‌توانیم این محدودیت‌ها را کمتر کنیم و گام به گام جلو برویم. با انجام اقدامات یاد شده می‌توانیم به مراحل قبلی برگردیم اگرچه یک هزینه فرصت ۶ سال را برای توسعه صنعت هسته‌ای از دست دادیم؛ با این گام‌ها می‌توانیم تا حد زیادی به وضعیت سال ۹۲ نزدیک شویم. لزوم غنی‌سازی۲۰ درصد درصورت عدم‌تعهداروپا کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران در صورت ادامه خودداری اروپا از اجرای تعهدات خود، غنی‌سازی ۲۰ درصد را انجام می‌دهد. رحمان قهرمانپور در گفت‌وگو با مهر، درباره کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام گفت: ایران به‌لحاظ فنی توان غنی‌سازی ۲۰ درصدی را دارد و این موضوع نیز بارها توسط متولیان موضوع هسته‌ای اعلام شده است، اما آنچه مانع از آن شده است که تاکنون چنین امری از سوی کشورمان اجرایی شود، عدم نیاز به این درصد از غنی‌سازی است. وی افزود: غنی‌سازی زیر پنج درصد را LEU یا همان اورانیوم کمتر غنی‌شده می‌نامند و مصارف آن صنعتی و صلح آمیز است؛ اما در مقابل غنی‌سازی ۲۰ درصد قرار دارد که آن را HEU یا اورانیوم با غنای بالا می‌نامند و مصارف دوگانه دارد. بنابراین عبور ایران از سطح پنج درصد از لحاظ تکنیکال پیام خود را داشته و نگرانی‌هایی را در پی خواهد داشت. کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: از همین رو است که کشورمان با توجه به داشتن توان فنی و علمی این سطح از غنی‌سازی تاکنون به انجام آن مبادرت نکرده است. قهرمانپور با بیان اینکه آنچه ایران در گام سوم انجام داد، تست سانتریفیوژهای جدید بوده که مورد تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار گرفته است، گفت: تست سانتریفیوژهای جدید که از لحاظ توان عملی و علمی از سطح بسیار بالایی برخوردارند و به کشورمان کمک می‌کند تا در زمان کمتر و با سرعت بسیار بیشتری نسبت به گذشته غنی‌سازی را انجام دهد. وی تاکید کرد: برخی از دستگاه‌های جدید که مورد تست قرار گرفته‌اند حتی تا ۱۰ برابر نسبت به نمونه‌های قبلی (P۱) توان بالاتری دارند که این امکان را می‌دهد کشورمان به‌سرعت و با زمان کمتری به نقطه مطلوب خود برسد. کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: هرچند ایران در حال حاضر به‌دنبال ارتقای علمی و افزایش توان هسته‌ای خود است ولی این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که در صورت ادامه خودداری اروپا از اجرای تعهدات خود، غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی کشورمان انجام خواهد شد. قهرمانپور بیان کرد: در برجام هرچند سقف معینی برای ذخیره اورانیوم اعلام شده ولی از لحاظ شکلی به ایران این امکان را می‌دهد که این ذخایر را در ترکیب‌های مختلف حفظ و نگهداری کند. ایران در گام دوم خود در کاهش تعهدات نیز بحث محدودیت در ذخایر را مورد هدف قرار داده و تلاش می‌کند تا سقف مشخصی از اورانیوم را با درصد پایین غنی‌سازی کرده و ذخیره کند. وی با اشاره به این موضوع که گام‌های ایران تاکنون بیشتر جنبه سیاسی داشته تا فنی و خط قرمزهای اروپایی‌ها را رد نکرده است، اضافه کرد: اگر ایران غنی‌سازی ۲۰ درصد را شروع کند و یا سانتریفیوژهای جدیدی را که در سایت فردو در حال مطالعه روی آنها بوده را به نطنز منتقل کرده و در آبشارهای ۱۶۴ تایی قرار دهد، کشورمان را در مسیر جدیدی قرار می‌دهد که برخی آن را اقدام قاطع می‌نامند. کارشناس مسائل بین الملل درباره تهدیدات اروپا درباره خروج از برجام در صورت برداشته شدن گام چهارم از سوی ایران نیز گفت: برعکس آنچه سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد، اروپا می‌تواند بر اساس متن برجام از مکانیسم ماشه استفاده کند و برای آن محدودیتی وجود ندارد؛ اگر آنها دست به این اقدام بزنند، یک اشتباه راهبردی را مرتکب شده‌اند. قهرمانپور با بیان اینکه در صورت استفاده از مکانیسم ماشه، عملا اروپایی‌ها از فرآیند پرونده هسته‌ای ایران حذف شده و دوباره مسئله هسته‌ای به موضوعی دوجانبه میان تهران و واشنگتن تبدیل می‌شود، گفت: اگر این اتفاق بیافتد دیگر اروپایی ها توان تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند و از همین رو به نظر می‌رسد که اروپا به هیچ وجه سراغ خروج از برجام یا استفاده از مکانیسم ماشه نمی‌رود. ]]> سیاست Sun, 20 Oct 2019 20:06:30 GMT http://siasatrooz.ir/vdchwznz-23nzid.tft2.html اربعین به یک رسانه اجتماعی برای انتشار پیام نهضت عاشورا مبدل شده است http://siasatrooz.ir/vdcbw8b88rhb85p.uiur.html معاون اول رییس جمهور گفت: راهپیمایی اربعین که هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود به پدیده و تجربه‌ای نوین از نماد‌های جهان اسلام در پیگیری آرمان ظلم ستیزی، آزادی، آزادی خواهی و آزادگی مبدل شده است. اسحاق جهانگیری در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین، در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت اربعین حسینی، هدف از سفر خود را شرکت در مراسم دینی و مذهبی اربعین،‌ عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) و اعلام حمایت و همراهی دولت ایران از زائران ایرانی و عاشقان امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: میزبانی شایسته از میلیون ها زائر امام حسین (ع) با وجود همه کمبودها کار بزرگی است و باید از این مهمان نوازی و تدارک امکانات و امنیت تشکر و قدردانی کرد. معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت و مردم عراق میزبانان خوبی هستند و باید از همه موکب داران و مردم این کشور که در مسیر نجف به کربلا تمام دارایی خود را خالصانه در اختیار زائرین قرار می دهند قدردانی کرد. جهانگیری با مقایسه تعداد زائران و افرادی که در این تجمع عظیم شرکت می کنند، خاطرنشان کرد: ظرف ده سال اخیر تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده اند از ۵۰ هزار نفر به بیش از ۳ میلیون و پانصد هزار نفر تبدیل شده است و این روند ادامه خواهد داشت. معاون اول رییس جمهور با اشاره به حضور چشمگیر مردم عراق در پذیرایی از زوار، گفت: مدیریت و رسیدگی به چنین اجتماع بزرگی فراتر از ظرفیت و توان دولتهاست و گردهمایی اربعین اتفاقی استثنایی در جهان است. وی با بیان اینکه اربعین امروز به یک رسانه اجتماعی تبدبل شده است گفت: با وجود همه مقاومت‌ها برای شنیده نشدن پیام عاشورا امروز هر زائر به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده و مناد پیام ظلم ستیزی و آزادیخواهی امام حسین(ع) است. ]]> سیاست Sat, 19 Oct 2019 19:33:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbw8b88rhb85p.uiur.html ۱۰ نامه بی پاسخ به دولت!؟ http://siasatrooz.ir/vdcjovevhuqev8z.fsfu.html بدون تردید وجود مشکلات متعدد مانند گرانی، بیکاری، فقر، طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، مسکن، افزایش سن ازدواج، تجمل گرایی، مهاجرت مغزها، واردات بی رویه، قاچاق کالا، خشکسالی، ترافیک، آلودگی های محیط زیست، مصرف گرایی، رشوه، مدرک گرایی، بوروکراسی، پارتی بازی، فساد اداری، آسیب های اجتماعی و... زندگی مردم را (بویژه در دوران تحریم های ظالمانه دشمنان علیه ملت ایران) دشوار نموده است. بین مشکلات متعدد در زندگی مردم و کارآمدی قوانین جامعه رابطه معکوس وجود دارد. بنابراین ردیابی مشکلات زندگی مردم از طریق تقسیم کار ملی قانون و قانونگذاری اجتناب ناپذیر است. نتیجه منطقی وجود و تداوم مشکلات متعدد در زندگی مردم می تواند به ناکارآمدی لوایح و مجموعه مصوبات دولت و اجرای ناکارآمد قوانین توسط دولت ارتباط داشته باشد. روزنامه سیاست روز با اختصاص صفحه «چالش قانون» از اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در صفحه هشت روزهای دوشنبه خود به بررسی دقیق رابطه مشکلات زندگی مردم با وظایف تقسیم کار ملی در نظام قانونگرایی پرداخته است که تاکنون ۲۵ شماره از آن منتشر شده است. در همین راستا ۱۰ فقره نامه به شماره های ۰۳۰۴۴/۱۰ مورخ ۱۰۱۴/۰۲/۱۳۹۸، ۰۳۰۴۷/۱۰ مورخ ۱۷/۰۲/۱۳۹۸، ۰۳۰۵۳/۱۰ مورخ ۲۳/۰۲/۱۳۹۸، ۰۳۰۵۶/۱۰ مورخ ۳۱/۰۲/۱۳۹، ۰۳۰۵۷/۱۰ مورخ ۰۷/۰۳/۱۳۹۸، ۰۳۰۶۴/۱۰ مورخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۸ و ۰۳۰۷۶/۱۰ مورخ ۰۳/۰۴/۱۳۹۸، ۰۳۰۸۷/۱۰ مورخ ۲۵/۰۴/۱۳۹۸، ۰۳۱۱۰/۱۰ مورخ ۰۱/۰۷/۱۳۹۸ و ۰۰۰۰۰/۰۰ مورخ ۰۰/۰۰/۱۳۹۸ به دولت تقدیم شده است. در هر یک از نامه های ارسالی، پرسش های کلیدی پیرامون نحوه عملکرد دولت (به عنوان یکی از اعضای تقسیم کار ملی در قانونگذاری کشور بر اساس قانون اساسی) به رسم پرسشگری مطرح شده است، علیرغم پیگیری های مکرر تاکنون بصورت مکتوب جوابیه ای به روزنامه سیاست روز ارسال نشده است. رونوشت کلیه نامه های یادشده برای دفتر مقام معظم رهبری و معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است. ضمنا اصل کلیه رسیدهای مربوط به دریافت نامه های فوق در دفتر روزنامه محفوظ است. عملکرد دولت در حوزه تقنین شامل شناخت و تحلیل نیاز به قانون، تدوین لوایح و اجرای قوانین مصوب سایر بخش های تقسیم کار ملی در قانونگذاری کشور است. لوایح برنامه های توسعه پنج ساله اول تا ششم کشور در دولت به روش کاملا سنتی تدوین شده بطوری که پس از تصویب حداکثر ۳۰ درصد به اهداف از پیش تعیین شده دست یافته است. حل مشکلات زندگی مردم در دولت وابسته به دو بخش تدوین و تصویب لوایح و اجرای قوانین است. بر اساس قانون اساسی دولت اختیار دارد برای اداره امور کشور انواع و اقسام نظام نامه، تصویب نامه، آیین نامه، دستورالعمل، بخشنامه و نامه های اداری حاوی ضوابط و مقررات را صادر نماید. تعدد مراجع و مراکز مقرره گذار در دولت به گونه ای است که رییس جمهور، معاونان رییس جمهور، وزراء، معاونان وزارء، مدیران کل، استانداران، مدیران عامل سازمان ها، معاونان ادارات کل و سازمان ها، معاونان استانداران، روسای ادارات، بخشداران و فرمانداران، همه و همه می توانند مقرره گذاری کنند. با توجه به عدم ارائه آموزش های لازم در حوزه قانونگذاری در سلسله مراتب مشاغل موضوعی (وزارتخانه ها) و موضعی (استانداری ها) می توان پیش بینی کرد که هزاران نفر از مدیران سطوح مختلف دولتی، بدون داشتن آگاهی های لازم پیرامون قانون گذاری از صبح تا شب مشغول تولید بخشنامه اند. حل مشکلات روزافزون در زندگی مردم در گیر و دار هزاران قانون و بخشنامه ریز و درشتی است که در کشور وجود دارد. کم نیستند بخشنامه هایی که بر خلاف اصول قانون اساسی صادر شده اند و سال ها پس از اجرایی شدن توسط دیوان عدالت اداری ابطال شده اند! نمونه های نامه های اداری حاوی دستورات خلاف قوانین عادی کشور وجود دارد! بروز و تشدید مشکلات در زندگی مردم موید این حقیقت است که دولت با پدیده ناکارآمدی در حوزه مقرره گذاری و اجرای قوانین مواجه است که با همه تلاش های انجام شده، مشکلات بیش از گذشته زندگی مردم را دشوار نموده است. بدون تردید بازبینی عملکرد دولت بر اساس قانون اساسی و در راستای تقسیم کار ملی برای حل مشکلات زندگی مردم شامل تدوین لوایح، تدوین و تصویب مقررات دولتی و اجرای قوانین اجتناب ناپذیر است. دلیل ناکارآمدی دولت ها، این است که با وجود هزاران برنامه اجرا شده و شش برنامه توسعه پنج ساله و چهل برنامه سالانه اجرا شده، مشکلات زندگی بیش از گذشته زندگی را برای مردم دشوار نموده است. بی پاسخ ماندن نامه های ده گانه سیاست روز در پیگری حل مشکلات مردم در عملکرد دولت از طریق پرسشگری رسانه ای خود دلیل موجهی بر این مدعاست. پرسشگری از تقسیم کار ملی در حوزه قانون و قانونگذاری بویژه دولت برای ثبت در حافظه تاریخی کشور و پاسداشت سنت حسنه امر بمعروف و نهی از منکر و نمونه بارز «آتش به اختیار» بصورت مستمر و با هدف زمینه سازی موثر برای ایجاد تحول در قانونگذاری کشور تداوم خواهد داشت. نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه ]]> سیاست Sun, 20 Oct 2019 20:07:08 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjovevhuqev8z.fsfu.html ارتباط سیدالشهداء(ع) با ظهور چیست؟ http://siasatrooz.ir/vdciyzaz3t1azr2.cbct.html بسیاری از آزادی خواهان دنیا نام حسین بن علی را شنیده و حتی ایشان را الگوی حرکت خود قرار داده اند. هرچند این موضوع بسیار مهم و درخور توجه است اما قطعا دریافت لازم از «جهانی سازی» با این مقدار حاصل نخواهد شد. از مرحوم آیت الله بهجت نقل شده است: «امام زمان(عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کند». طبعا وقتی فردی خودش را به امری منتسب و بدان وسیله معرفی می‌نماید، در حقیقت آن موضوع برای مخاطبین نه تنها غریب نیست بلکه کاملا شناخته شده است. بدون شک این نحوه معرفی آخرین حجت خدا به وقت ظهور مقدمه مهمی تحت عنوان شناخته شدن امام حسین(ع) داشته باشد و یقینا این شناخته شدن امام حسین دفعی نبوده و نیاز به مقدمه دیگری به نام «جهانی شدن» دارد. بسیاری از آزادی خواهان دنیا نام حسین بن علی را شنیده و حتی ایشان را الگوی حرکت خود قرار داده اند. هرچند این موضوع بسیار مهم و درخور توجه است اما قطعا دریافت لازم از «جهانی سازی» با این مقدار حاصل نخواهد شد. اولین جایی که اذهان با کمی دقت و البته به درستی بدان رهسپار می شوند، پیاده روی بزرگ اربعین به سمت حرم اباعبدالله الحسین(ع) است که قدمت چندین ساله داشته اما در زمان حکومت بعثی‌ها در عراق تقریبا به حالت تعلیق درآمده بود. با این حال و پس از سقوط صدام که اتفاقا اولین عزادرای پرشور شیعیان این کشور در اربعین همان سال در حرم سیدالشهداء انجام شد، روند این پیاده روی آغاز و سالانه با اوج گیری بیشتری همراه شد. این روند رو به رشد تا جایی پیش رفت که کم کم شیعیان عاشق دیگر کشورها خصوصا ایران هم وارد این پیاده روی بزرگ شدند. تقریبا حضور ایرانی ها در این پیاده روی از سال ۸۹ و ۹۰ پررنگ شد اما اوج گیری این موضوع به سال ۹۳ برمی‌گردد. سالی که به یک باره جمعیت فوق تصوری از ایران عازم نجف برای پیاده روی به سمت کربلا شدند و ماجرای معروف زیارت با کارت ملی پیش آمد. جمعیت رشد کرده در سال ۹۳ تقریبا تثبیت شد و با آهنگ رشد متعادلی تا امسال ادامه یافت. اگر ابتدای ورود ایرانی ها به حماسه اربعین را قدم اول، موج عشاق در سال ۹۳ را قدم دوم تعبیر کنیم، امروز یعنی در سال ۹۸ قدم سوم برداشته شد و مسئولان زوار ایرانی عزیمت کرده را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرده اند. البته در موضوع اربعین، مردم ایران تنها بخشی از این حماسه سازی هستند و مثال فوق صرفا برای تقریب به ذهن و لمس بیشتر این رشد جمعیت زوار بود. در باب حماسه سازی اربعین عاشقان امام حسین(ع) از دیگر کشورهای شیعه نشین مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان، سوریه، لبنان و یمن و حتی کشورهای اروپایی یا آفریقایی حضور چشمگیری دارند و هرسال بر این جمعیت می افزایند. جمعیت همه این زوار جدای از حضور پرشور خود عراقی هاست که هم جزو شرکت کنندگان هستند و هم جزو میزبانان این حماسه بزرگ. این رشد چشم گیر و بی سابقه بدون شک یکی از همان زمینه سازهای جهانی شدن امام حسین(ع) است. حتی همت همه جانبه امپراتوری رسانه‌ای دنیا برای سانسور این پدیده بی‌نظیر یعنی پیاده‌روی چند ده کیلومتری ده‌ها میلیون نفر در حال شکسته شدن است. خصوصا آنکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که خودشان برای اهداف شومی به راه انداخته بودند، به کمک موثری در جهانی شدن سیدالشهداء(ع) تبدیل شده است. البته که جدای از سانسور در مقابل این موج «جهانی شدن» بیکار ننشسته‌ و به کار اطلاعاتی - امنیتی هم روی آورده اند. تیم ۵۰ نفره سازمان جاسوسی آمریکا که دوسال پیش در پیاده روی اربعین حاضر شده بود، خبر خطر این پیاده روی را برای حاکمیت آمریکا گزارش کرده بود. بی ارتباط نیست که تحرکات اغتشاش گونه دهه اول ماه صفر در برخی از شهرهای عراق که شعارهایی هم علیه حماسه اربعین سر داده بودند را از تبعات گزارشات همان تیم ۵۰ نفره ارزیابی کرد. اما سند دیگر جهانی شدن امام حسین(ع)، حضرت علی اصغر است. روایتی که مقاتل از شهادت جانسوز طفل شش ماهه سیدالشهداء(ع) و خصوصا استفاده حضرت از عبارت «تلذی» در توصیف این طفل شش ماهه بیان کرده اند نشان می دهد که چگونه حضرت علی اصغر(ع) به سند غربت امام حسین(ع) تبدیل شد؟ تا جایی که دل هر انسان آزاده‌ای را به رنج می آورد و بر جماعت صف کشیده مقابل خاندان اهل بیت(ع) در عاشورای سال ۶۱ مهر باطل می‌زند. این مقدمه را بگذارید در کنار مراسم «شیرخوارگان حسینی» که چند سال است جهانی شده و در اولین جمعه ماه محرم توسط مادران و فرزندان شیرخوارشان برگزار می‌شود. می‌توان گفت که «جهانی شدن» حسین بن علی در اینجا هم در حال تحقق است؛ چرا که نه تنها هر سال بر جمعیت این مادران و فرزندان خردسال در ایران افزوده می شود و خبر آن در دنیا مخابره می شود، این مراسم از چند سال پیش، مرزهای ایران را هم درنوردید و به خارج از ایران رفت. مسئولان این مراسم گزارش دادند که امسال مراسم «شیرخوارگان حسینی» در بیش از ۴۵ کشور دنیا برگزار شد و ندای غربت و مظلومیت سید و سالار شهیدان به گوش جهانیان رسید. حال بار دیگر جمله عارف واصل آیت الله بهجت را باید خواند که گفت: «امام زمان(عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کند» و بعد از آن این عبارات حجت بن الحسن العسکری را در وقت ظهور زمزمه کرد: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا  ]]> سیاست Sat, 19 Oct 2019 19:33:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdciyzaz3t1azr2.cbct.html هراس آمریکا از ورود ایران به جمع فروشندگان تسلیحات http://siasatrooz.ir/vdcdjf0fsyt0fx6.2a2y.html در حالی رویکرد جهانی به همکاری و خرید تسلیحاتی از جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال افزایش است، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی حاکی از نگرانی از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در سال آینده، از شورای امنیت خواست این تحریم‌ها را تمدید کند. جهانیان اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران با توان تسلحیاتی بالا می تواند نقشی مهم در بازار فروش سلاح در جهان ایفا کند که این امر هراس‌ آمریکا را به همراه داشته است چنانکه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده از پایان زمان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر ایران در سال آینده شدیدا ابراز نگرانی کرد. پامپئو که اکنون برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «به‌خاطر توافق هسته‌ای معیوب ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل بر ایران سال آینده منقضی می‌شود. کشورهایی مانند روسیه و چین [از آن به بعد] می‌توانند به ایران تسلیحات پیچیده بفروشند. رژیم ایران نیز آزاد خواهد بود تا سلاح‌های پیچیده [خود را] به هرکسی بفروشند. این مسئله رقابت تسلیحاتی جدیدی را در خاورمیانه آغاز می‌کند». وزیر خارجه آمریکا در توئیت دیگری که حاکی از وحشت و عصبانیت او از انقضای زمان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود، گفت: «اگر شما اکنون نسبت به رفتار ایران نگران هستید، تصور کنید ایران چه کارهایی که با موشک‌ها، پهپادها، تانک‌ها و جنگنده‌های پیشرفته انجام نخواهد داد». وی سپس از شورای امنیت سازمان ملل خواست تحریم‌های تسلیحاتی بر ایران را مجددا تمدید کند. پامپئو چند پیش‌تر نیز با عصبانیت از عدم تصویب کنوانسیون «سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملی» معروف به کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده بود. واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. در این میان «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای گفت که راهبرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده است. هوک در این مصاحبه با شبکه خبری الجزیره تصریح کرد سیاست دولت ترامپ موسوم به «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران ادامه یافته و تشدید خواهد شد. خبر دیگر آنکه یک رسانه آمریکایی گزارش داده وزیر خارجه این کشور نتوانسته در سفر به فلسطین اشغالی نگرانی‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره سوریه و ایران را برطرف کند. ]]> سیاست Sat, 19 Oct 2019 19:33:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdjf0fsyt0fx6.2a2y.html آمریکا تنها در یک ماه روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی را لغو کرده است http://siasatrooz.ir/vdcjhvevouqev8z.fsfu.html شبکه ان.‌بی‌.سی گزارش داده است که وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه توضیحی، روادید ده‌ها نفر از دانشجویان ایرانی را که از دانشگاه‌های آمریکایی پذیرش گرفته بودند، لغو کرده است. شبکه ان.‌بی.‌سی در گزارشی تحقیقی، نوشته است که آمریکا تنها در ماه سپتامبر (نیمه شهریور- نیمه مهر) از ورود دستکم ۲۰ تبعه ایران که از دانشگاه‌های آمریکایی پذیرش دریافت کرده و برای سفر به آمریکا روادید هم داشته‌اند، جلوگیری کرده است. در این گزارش به عنوان نمونه به وضعیت یک جوان ایرانی به نام مهران اشاره شده که بعد از دریافت پذیرش از یک دانشگاه آمریکایی و همچنین دریافت روادید و مجوزهای اقامتی در آمریکا، شرکت خود در ایران را به دیگران واگذار کرده و آپارتمانش را فروخته، اما نهایتا مقام‌های آمریکایی روادید وی را لغو کرده و اجازه نداده‌اند او وارد آمریکا شود و حالا وی در وضعیتی مبهم باقی مانده است. ان.‌بی‌.سی مهران و دیگر افرادی که از ورود آن‌ها به آمریکا ممانعت شده را قربانیان سیاست ضدایرانی دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرده و با اشاره به فرمان اجرایی ترامپ که اتباع ایران را از ورود به آمریکا منع می‌کند، نوشته است: به صورت رسمی، دانشجویان [از شمول این فرمان] مستثنا شده‌اند، اما سیاست‌های سختگیرانه‌تر به کاهش صدور روادید برای ایرانی‌ها منجر شده است. این گزارش می‌افزاید: بر اساس آمار مؤسسه تحصیلات بین‌المللی، در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ دانشجویی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند. اما بر اساس اعلام وزارت خارجه، تعداد روادیدهای صادرشده برای دانشجویان ایرانی از ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به نصف کاهش یافته و در سال ۲۰۱۸ به ۱۶۴۳ مورد رسیده است. با این وجود یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که در سیاست‌های واشنگتن در قبال جذب دانشجویان خارجی تغییری ایجاد نشده و صدور روادید برای دانشجویان هنوز یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است. در ادامه این گزارش به پرونده چندین دانشجوی ایرانی اشاره شده که همگی در دانشگاه خود در ایران از دانشجویان ممتاز بوده‌اند و به امید ادامه تحصیل در آمریکا چندین پیشنهاد تحصیلی و کاری را رد کرده‌اند، اما با وجود داشتن مدارک و روادید، هنگامی که قصد ورود به هواپیما برای سفر به آمریکا را داشته‌اند، به آن‌ها اعلام شده که باید با وزارت خارجه آمریکا تماس بگیرند، چراکه روادید آن‌ها لغو شده است. این دانشجویان می‌گویند نمی‌دانند دلیل لغو روادید آن‌ها چیست و وزارت خارجه آمریکا هم در این مورد توضیحی نداده است. ]]> سیاست Sun, 20 Oct 2019 20:06:30 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjhvevouqev8z.fsfu.html رمز تاب‌آوری ایران در برابر تضییقات بین‌المللی http://siasatrooz.ir/vdci3zazyt1azr2.cbct.html یک استاد دانشگاه گفت: هرچه میزان مقاومت در برابر شوک‌های وارده به یک کشور و یا سرعت بازگشت‌پذیری آن به حالت تعادل بیشتر باشد، بالتبع این بازیگر از آسیب‌پذیری کمتری در مواجهه با فشارهای بین‌المللی برخوردار بوده و در نتیجه، از توانایی بیشتری نیز برای پیگیری تمنیات سیاسی خود در عرصه داخلی و بین‌المللی برخوردار است. محمد محمودی کیا، عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در یادداشتی با عنوان "مولفه‌های تاب‌آوری ملی جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی" نوشت: عوامل مختلفی برای تعیین میزان تاب‌آوری و مقاومت‌پذیری بازیگران نظام بین‌المللی در برابر تغییرات و فشارهای محیط پیرامونی آن‌ها وجود دارد؛ فشارهایی که گاهاً به صورت غیر قابل اجتناب و در اثر بحران‌های بین‌المللی همچون بروز بحران‌های مالی ـ اقتصادی و یا به صورت هدایت‌شونده و نظام‌مند همچون اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و یا چندجانبه علیه بازیگران نظام بین‌المللی بروز و ظهور می‌یابد. بر این اساس، هرچه میزان مقاومت در برابر شوک‌های وارده به یک کشور و یا سرعت بازگشت‌پذیری آن به حالت تعادل بیشتر باشد، بالتبع این بازیگر از آسیب‌پذیری کمتری در مواجهه با فشارهای بین‌المللی برخوردار بوده و در نتیجه، از توانایی بیشتری نیز برای پیگیری تمنیات سیاسی خود در عرصه داخلی و بین‌المللی برخوردار است. یکی از مفاهیمی که پس از بحران‌های مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی به طور گسترده مورد توجه سیاستمداران و دانشمندان قرار گرفت، مسئله تاب‌آوری نظام‌های اقتصاد ملی در برابر شوک‌های ناشی از بروز بحران در نظم اقتصادی جهانی بود. در واقع مهم‌ترین مسئله در تاب‌آوری ملی بررسی عوامل مؤثر در میزان و نیز نحوه تاب‌آوری کشورها در برابر فشارهای محیط بیرونی است. میزان مقاومت در برابر این فشارها و نیز نحوه بازگشت سیستم به نقطه تعادل ـ وضعیت قبل از اعمال تنش ـ اصلی‌ترین مسئله مطرح در تاب‌آوری است. جمهوری اسلامی ایران که طی چهار دهه اخیر از عمر خود، همواره مورد شدیدترین تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و بین‌المللی قرار داشته، همواره به‌عنوان یک نقطه بحث مناقشه‌برانگیز در محافل سیاسی مطرح بوده است؛ چنانچه برخی سیاستمداران و تحلیل‌گران غربی به طور مکرر از فروپاشی نظم اقتصادی ایران و یا پایان عمر نظام اسلامی خبر داده‌اند؛ وعده‌ای که تا امروز هیچ‌گاه صورت تحقق نیافته است. با توجه به این مقدمه، این سوال مطرح می‌شود که چرا علی‌رغم محاسبات منطقی، اقتصاد ایران در برابر فشارها و تحریم‌های شدید غرب تا کنون مقاومت کرده است و نظم سیاسی و اقتصادی حاکم بر این کشور نیز دستخوش تغییرات ماهوی نشده است؟ باعنایت به شاخص‌های اقتصادی، اقتصاد ایران تا بدین جا توانسته است در برابر فشارهای بین‌المللی تاب‌آوری و مقاومت از خود نشان دهد، هرچند در رسیدن به وضعیت تعادل فاصله بسیاری دارد اما با این حال، دچار فروپاشی اقتصادی و اجتماعی نشده است. این مسئله این فرض را مطرح می‌کند که علاوه بر شاخص‌های اقتصادی، متغیرهای دیگری نیز در تاب‌آوری نظام جمهوری اسلامی دخیل است که مانع از ورود آشوب به درون آن می‌شود و یا در صورت ورود، توانایی ترمیم و بازگشت به نقطه تعادل را به آن می‌دهد. در پاسخ این فرض مطرح می‌شود که شاخص‌های قدرت اقتصادی تنها یکی از عوامل مؤثر در پویایی و بقای نظام سیاسی در مواجهه با فشارهای بین‌المللی است و اتکای صرف بر این مؤلفه‌های اقتصادی نمی‌تواند تحلیل جامع و مانعی را از وضعیت موجود و نیز آینده پیش روی جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد. از همین روی، لازم است تا دیگر عوامل مؤثر در مانایی نظام اسلامی مورد شناسایی قرار گیرد تا بتوان بر اساس این عوامل، سامانه نظام‌مندی را برای افزایش میزان پایداری و تاب‌آوری سیستم در مواجهه با فشارهای بین‌المللی طرح‌ریزی کرد. بر این اساس، رمز تاب آوری ایران در برابر تضییقات بین‌المللی را می‌توان بدین صورت ابراز کرد که علاوه بر مؤلفه‌های سخت‌افزاری قدرت همچون میزان تاب‌آوری اقتصاد ملی و نیز قدرت دفاعی و بازدارندگی، مؤلفه‌های نرم همچون مذهب، فرهنگ سیاسی، اقتدار سیاسی، سرمایه اجتماعی، رضایت سیاسی و نیز مدیریت سیاسی نیز در مسئله تعیین میزان تاب‌آوری جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فشارهای نظام بین‌المللی مطرح و تأثیرگذار بوده و تلفیق توأمان و هوشمندانه این شاخص‌ها مانع از رخداد وضعیت آشفتگی دائم در درون نظام سیاسی می‌شود. لذا، با عنایت به این که محیط پیرامونی نظام سیاسی و اقتصادی ایران طی چهار دهه اخیر همواره با فشارهای سیاسی، اقتصادی و نیز نظامی بین‌المللی همراه بوده است، در ادامه به بررسی شاخص‌های تاب‌آوری و ترمیم‌پذیری سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای بین‌المللی می‌پردازیم. اتکای صرف به شاخص‌های اقتصادی در اندازه‌گیری میزان تاب‌آوری جمهوری اسلامی در برابر فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند ارائه‌دهنده تحلیل جامع و کاملی در این خصوص باشد. بی‌شک آنچه نظام جمهوری اسلامی را در برابر فشارهای نظام سلطه مقاوم ساخته و مانع از فروپاشی آن شده است، علاوه بر قدرت اقتصادی و نظامی ایران، ریشه در قدرت نرم و قدرت اقناعی جمهوری اسلامی ایران دارد. به عبارت دیگر، قدرت اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه داخلی موجب شده است تا نظام با تقویت عناصری چون مذهب، فرهنگ سیاسی، اقتدار سیاسی، سرمایه اجتماعی، رضایت سیاسی و نیز مدیریت سیاسی تاب‌آوری بالایی از خود نشان دهد. درواقع، ترکیبی از جنبه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قدرت در جمهوری اسلامی موجب افزایش تاب‌آوری ملی کشور در برابر تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی شده است. لذا، هرچه اقدامات بیشتری برای افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه صورت گیرد، این مسئله می‌تواند در کنار قدرت اقتصادی و نظامی کشور به بیشینه‌سازی قدرت تاب‌آوری کشور کمک نماید.  ]]> سیاست Sun, 20 Oct 2019 20:06:30 GMT http://siasatrooz.ir/vdci3zazyt1azr2.cbct.html