سیاست روز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Thu, 25 Apr 2019 03:10:15 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Thu, 25 Apr 2019 03:10:15 GMT فرهنگ 60 صالحی: برنامه‌ای پیش‌بینی نشده پیش آمد! http://siasatrooz.ir/vdccm4qs02bqxp8.ala2.html سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ و البته بدون حضور رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد. صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: خوشحالیم همزمان با ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی سی و دومین نمایشگاه کتاب را آغاز می‌کنیم. وی افزود: کتاب پدیده بشری و خارق‌العاده‌ای شبیه خود انسان است. همانطور که انسان پدیده‌ای است با لایه‌های بسیار متنوع و کارکردهای بسیار گوناگون، کتاب هم مخلوق این انسان است چون انسان با کارکردهای بسیار متنوع فعال است و شاید هیچ پدیده‌ای پدیده بشری مثل کتاب نباشد که آیینه خود انسان است. به گفته وزیر ارشاد کارکردهایی از قبیل تولید علم، از جمله این مسائل است چراکه دانش بشری بر مرکب کتاب حرکت کرده و به انسان رسیده اما از دیگر کارکردهای آن می‌توان به پالایش زبان اشاره کرد زیرا زبان ملل براساس کتاب پرورش و پالایش یافته است. اگر تاریخ بیهقی،‌گلستان، بوستان و مثنوی نبود زبان فارسی به این نقطه نمی‌رسید. در هر ملتی هم این چنین است زیرا کتاب مسیری است که پرورش زبان را فراهم می‌کند. صالحی تصریح کرد: اگر انسان دو ساحت مهم وجودی یعنی تفکر و عواطف را دارد کتاب این دو بال را با هم پیش می‌برد اما در ادامه می‌توان فهرست بلندبالایی از کارکردهای کتاب را در طول تاریخ بشریت ذکر کرد. وی به دو نکته و عدم حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه اشاره کرد و گفت: قرار بر این بود که رئیس‌جمهور در جمع ما امروز حضور داشته باشند اما به اعتبار برنامه‌ای پیش‌بینی نشده عذر خود را به جمع حاضر منتقل کردند. بنده نیز قرار بود در حضور ایشان به جایگاه نشر در مقطع کنونی اشاره کنم. اما به دلیل برنامه پیش‌بینی نشده ایشان نتوانستند در این مراسم حضور یابند. وی افزود: باید به نقش کتاب در حوزه اقتصاد و صنعت توجه کرد. رهبر انقلاب امسال را سال رونق تولید نام نهادند. در این عنوان مهم صنعت نشر را نباید نادیده گرفت زیرا این صنعت در اقتصاد ملی کشورها جایگاه مهمی داشته و دارد چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم، به شکل مستقیم درآمدی در اقتصاد ملی ایجاد می‌کند سازمان وایپو آماری ارائه می‌کند که در آن از ۱۱ کشوری که صنعت نشر در این کشورها درآمد ایجاد کرده گزارش می‌دهد. در این گزارش آمده ۴۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از این صنعت است. همچنین سهم قابل توجهی صنعت نشر در حوزه حلقه اشتغال دارد. صالحی تصریح کرد: کتاب به عنوان یک سفیر و سفارتخانه باید مورد توجه باشد. امروز از دیپلماسی عمومی زیاد سخن گفته می‌شود زیرا پایدار و مستمر است. دیپلماسی فراگیر است و در میان دیپلماسی عمومی دیپلماسی فرهنگی و کتاب و نشر سهم اصلی را در دیپلماسی عمومی دارد و تصویری که از ما در جهان وجود دارد این است که ایران را به شاهنامه، مثنوی،‌گلستان و بوستان، شفای بوعلی و... می‌شناسند. همانطور که ما ملل دیگر را به کتاب‌هایشان می‌شناسیم. خط ارتباطی وجودی و ذهنی ما با ملل دیگر از طریق کتاب است بنابراین کتاب یک سفیر سیار و فعال است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه اگر بدخواهان می‌خواهند دیوار ما را با جهان بلند و بلندتر کنند دیپلماسی کتاب است که آجرها را برمی‌دارد و دیوارها را فرو می‌پاشد، گفت: اگر کسانی می‌خواهند ملت با تمدنی چون ایران را منزوی کنند این کتاب و ارتباط با کتاب است که این توهم را از بین می‌برد. بنابراین دیوار بی‌اعتمادی،‌تکفیر، تحریم با کتاب فرو می‌ریزد و نابود می‌شود. سابقه تاریخی بشر چنین بوده و امروز هم ما می‌توانیم در این دوره سخت که بدخواهان ایران تلاش می‌کنند کمربند تحریم را دور ما محکم‌تر کنند این کمربندها با تفکر و کتاب باز و بازتر می‌شود و این چیزی است که به نظر می‌آید در سال ۹۸ ایران باید بیشتر مورد توجه قرار دهد و آن دیپلماسی فعال فرهنگی به ویژه کتاب است. ما با کاغذ جاده‌ها را ساخته و ابریشمی کرده‌ایم. امیدواریم مسیر پیش رو را هم اینگونه پیش ببریم. براساس این گزارش در این دوره ۳۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حضور دارند.امسال ۲۴۰۰ ناشر داخلی با ٣٠٠ هزار عنوان کتاب ٨٠٠ ناشر خارجی با ١٤٠ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت کرده اند. از نکات جالب توجه اینکه سال گذشته ١٧ میلیارد تومان برای نمایشگاه هزینه شد اما با تصویب شورای سیاست‌گذاری امسال ۱۵ میلیارد مصوب شده است. اضافه می‌شود٣٠ کشور در این دوره میهمان نمایشگاه هستند همچنین کشور چین میهمان ویژه امسال نمایشگاه است که با هیاتی ۱۵۰ نفره وارد تهران شده است. ‎سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بر شعار «خواندن توانستن است» از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است. ]]> فرهنگ Tue, 23 Apr 2019 18:34:20 GMT http://siasatrooz.ir/vdccm4qs02bqxp8.ala2.html سینمای ایران به جای جهانی شدن جشنواره‌ای شد http://siasatrooz.ir/vdcenv8zvjh87ni.b9bj.html دبیر جشنواره فیلم عمار گفت: اینکه تصویر واقعی از ایران به فضای سانسور شده اروپا و آمریکا و جهان ارائه کنیم، کار انقلابی است. وحید جلیلی درباره ادغام و یا جداکردن جشنواره جهانی فیلم فجر از بخش ملی گفت: باید بگذاریم کمی زمان بگذرد؛ اما اصل برگزاری این رویداد اتفاق خوبی است و به نظرم باید زودتر هم اتفاق می‌افتاد. وی افزود: جدی گرفتن حضور بین‌المللی سینمای ایران مسئله مهمی است که باید توجه ویژه به آن شود. در طول بیش از دو دهه و با داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد و متنوع، فیلم‌های ایرانی تنها به چند جشنواره محدود اروپایی و غربی ارسال می‌شدند و آن‌ها هم اهداف سیاسی خودشان را دنبال می‌کردند. آنها همواره تلاش کردند یک تصویر متناسب با منافع خود از سینمای ایران به جهان ارائه دهند. اما باید این حلقه انحصار می‌شکست؛ ما باید در جهان و در منطقه و در کشور‌های اسلامی مخاطبان و مشتریان خودمان را جست‌وجو می‌کردیم. اشتباه بزرگ و استراتژیکی که به نظرم خسارت‌های فرهنگی و اقتصادی به سینمای ایران زد، به قول شهید آوینی این بود که سینمای ایران به جای اینکه جهانی شود، جشنواره‌ای شد؛ یعنی برای بعضی از مدیران سینمایی در کشور یا بعضاً سینماگران چند پیرزن در سینماتک پاریس بیشتر از یک میلیارد مخاطب مسلمان در پنجاه کشور اسلامی ارزشمند شدند. وی افزود: سینمای ما می‌تواند از لحاظ اقتصادی به مشتری‌های خارجی متکی شود و اصلی‌ترین صادرات فرهنگی جمهوری اسلامی صادرات سینمایی باشد. البته اگر از آن فضای انفعالی و غرب زده حاکم بر بخش‌هایی از مدیریت و سینمای ایران فاصله بگیریم. جلیلی در پاسخ به این سوال که می‌توانیم هنر انقلابی را با تثبیت شدن جشنواره جهانی فجر صادر کنیم، گفت: هنر انقلاب یک طیف است؛ همین که شما یک تصویر واقعی از ایران به فضای سانسور شده اروپا و آمریکا و جهان ارائه کنید یک کار انقلابی کردید. چون رسانه‌های غربی ۱۸۰ درجه مخالف واقعیات ایران را تعریف می‌کنند؛ پس هر اتفاقی برای بازنمایی درست واقعیت‌های ایران امروز در جهان بیفتد، یک اتفاق انقلابی است. باشگاه خبرنگاران ]]> فرهنگ Mon, 22 Apr 2019 20:24:38 GMT http://siasatrooz.ir/vdcenv8zvjh87ni.b9bj.html خوش به حال ما که ققنوسی چون تو داریم http://siasatrooz.ir/vdcewv8zzjh87ni.b9bj.html دمت گرم آقا. دم شما گرم آقا ابراهیم سینمای انقلاب اسلامی. وقتی تو می‌شوی چهره‌ی سال هنر انقلاب اسلامی، من یکی از آنهایی هستم که از شوق و ذوقش بغض می‌کند. در روزگاری که خیلی‌ها «سلحشور» (نقشی که کیانیان در آژانس شیشه‌ای بازی کرد) شده‌اند، یقه‌ی پیراهن‌های سفید «دیپلمات» را تا خرخره بسته‌اند اما برای خوش‌آمد رسانه‌های آن‌طرف آبی و اربابان‌شان هزار جور پشتک و وارو می‌زنند یکی مثل تو می‌تواند باشد که وسط جشنواره هفت خط و رنگ فجر، وسط آن همه آدم‌های جورواجور و بزک‌کرده با صدای بلند بگوید «من خودم را سرباز این کشور و نظام می‌دانم» فقط یکی مثل تو می‌تواند وقتی «سیمرغ» پرکنده را به دستش می‌دهند، تعارف و رودربایستی را کنار بگذارد و جشن‌پاره را کن‌فیکون کند و خنده‌های از بناگوش دررفته‌ی جلوی دوربین را به لب‌های «برخی‌ها» بدوزد و فریاد بزند «من فیلمساز وابسته‌ام. فیلمساز این نظامم» می‌دانم طی همه‌ی این سی چهل سال از خیلی‌ها خورده‌ای. از شبه روشنفکرها که «آزادی» کلام و بیان و اثر را تا جایی آزاد می‌دانند که پای شما و امثال شما روی دم آنها نرفته باشد. بعد از آن هزار و یک عیب و ایراد می‌گیرند و هزار جور تهمت و اسم‌گذاری روی تو و فیلمت. از آنهایی که تدبیرشان پدر این مردم و مملکت را در آورده است. که جز «پشت درهای بسته» مثلا مذاکره کردن، کار دیگری را مشق نکرده‌اند. آنها که می‌خواهند از مدافعان و محافظان نظام، «بادیگارد»های بی‌خاصیت بسازند و اگر نشد، در تونل پرواپاگاندای رسانه‌های‌ بی جیره و مواجب‌شان!!! «حیدرها» را ذبح کنند. از آن خشک مقدس‌هایی که دود موتورهای‌شان امثال تو و عباس را خفه کرده است. از آنها که کاسه‌ی داغ‌تر از آش شدند و قیچی به دست برای فیلم‌هایت خط و نشان کشیدند و هر چه سنگ داشتند بر سر راهت ریختند. اما به قول سیدمرتضی «می‌دانم که چه می‌کشی خوب می‌دانم اما تو که در دامنه آتشفشان منزل گرفته‌ای باید بدانی که چگونه می‌توان زیر فوران آتش زیست. ما را خداوند برای زیستنی چنین به زمین آورده است چراکه مرغ عشق ققنوس است که در آتش می‌زید نه آنکه رنگین کمان می‌پوشد و در بوستان‌های عافیت، شکر می‌خورد و شکرشکنی می‌کند. مگر سوخته دلی و سوخته جانی را جز از بازار آتش می‌توان خرید؟» و تو حالا دقیقا ققنوس‌وار در قله‌ی آتشفشان ایستاده‌ای و به سلامت از آتش کینه‌ها گذشته‌ای. به قول خودت «امروز هم تازه نفس‌ها به صبوری نیاز دارند» و خوش‌به حال تازه‌نفس‌ها که یکی مثل تو پیش روی‌شان است تا یادشان بیاورد که نمی‌توان از این راه دست کشید و عافیت‌طلبی را برگزید. تا فراموش نکنند نیش زبان و متلک‌ها را باید تحمل کرد که عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است و منافقان نمی‌دانند!نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Tue, 16 Apr 2019 21:06:12 GMT http://siasatrooz.ir/vdcewv8zzjh87ni.b9bj.html اینجا را نگاه کن! http://siasatrooz.ir/vdcipvaz5t1auw2.cbct.html «کلیسای معروف نوتردام» سوخت. اتفاق خوشحال‌کننده‌ای نیست. اما برایم عجیب است. اینکه این خبر در صدر اخبار دنیا قرار می‌گیرد. آدم‌های سیاسی، فرهنگی، ورزشی و خلاصه سلبریتی‌های ریز و درشت از سراسر دنیا پیام همدردی می‌فرستند. یکی مثل ترامپ دریافت خبر آتش سوزی در کلیسای نوتردام را «وحشتناک» می‌خواند و... صفحات مجازی آن‌طرف به کنار،‌ شبکه‌ها و صفحه‌های ما هم پر می‌شود از فیلم و عکس سوختن نوتردام. پر می‌شود از تحلیل و آه و افسوس و تبیین چرایی سوختن یکی از میراث‌های فرهنگی اروپا. بعد میلیاردرها هرکدام به نوعی سعی می‌کنند در گلریزان بازسازی نوتردام حضور پیدا کنند و دلارهای‌شان را با صفرهای زیاد خرج کنند. خوب است که حواس‌شان و حواس‌مان به میراث فرهنگی بشر باشد. اما یک سوال. توی همه‌ی این جنگ‌هایی که همین غربی‌ها رقم زدند، توی همین سرطانی مثل داعش که امریکا و غربی‌ها و سعودی‌ها نطفه‌اش را گذاشتند، هیچ جای باارزشی تخریب نشد. اصلا کاری به کشتارها ندارم. فعلا یمن و افغانستان و روهینگیا و عراق و سوریه و... را کنار بگذاریم. این را که همه می‌دانند جان آدمیزاد برای مدعیان حقوق بشر، پشیزی نمی‌ارزد. حرفم سر همین نگرانی‌ها برای میراث فرهنگی دنیاست. که این هم اتفاقا شبیه همان حقوق بشر دروغین آنهاست. وقتی حضور نظامی امریکا در افغانستان همه‌ی میراث آن کشور را به یغما برد چرا صدای کسی در نیامد؟ وقتی امریکا به بهانه‌ی آزادی عراق از چنگ عمله‌ی خود یعنی صدام به این کشور حمله کرد و موزه‌ی ملی عراق که سرشار از بقایای تمدن بابل بین‌النهرین و ایران بود را غارت کرد و به توبره کشید، چرا کسی ابراز تاسف نکرد؟! چرا وقتی آدم‌کوکی‌های داعش، عراق و سوریه را با خاک یکسان کردند و آثار تاریخی نینوا، موصل، هترا، پالمیرا و... را از بین بردند، هیچ‌کس ابراز همدردی نکرد؟ قصه همان قصه‌ی تکراری است. بستگی دارد آن میراث متعلق به کدام تیره و قوم باشد. درست مثل سلبریتی‌های یک قِرانی ما که برای انفجار کازینو اشک ریختند و شمع روشن کردند، اما در مقابل کشتار مردم عراق، سوریه، لبنان، یمن و... خفقان گرفتند. داستان همان داستان بی‌مزه‌ی همیشگی است. همه چیز به «ژن خوب» و بد برمی‌گردد.نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Wed, 17 Apr 2019 19:49:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdcipvaz5t1auw2.cbct.html شکل‌گیری مکتب هنر و ادبیات انقلاب مدیون مهندسی رهبری است http://siasatrooz.ir/vdcdxj0fzyt0zk6.2a2y.html مراسم هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با انتشار و رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «در کمین گل سرخ» همراه شد. در این مراسم که صبح دیروز در قطعه ۲۹ گلزار شهدای بهشت زهرا برگزار شد، سرلشکر فیروزآبادی مشاور رهبر انقلاب، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها، محسن مومنی شریف، نویسنده اثر و رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام رحیمیان، رئیس سابق بنیاد شهید انقلاب اسلامی و خانواده شهید صیاد شیرازی حضور داشتند. عطارزاده، معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم اظهار داشت: موسسه و دفتر حفظ و نشر مسئولیت صیانت و نشر اندیشه‌های رهبر انقلاب را عهده‌دار است و آنچه در منظومه فکری ایشان بیش از هر چیز مورد تاکید و توجه است، اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است. وی تصریح کرد: دفتر نشر نیز با انتشار آثار در جهت ترویج این مهم اهتمام دارد. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر همواره به بزرگداشت ایثارگران، رزمندگان و جانبازان اهتمام داشتند. ما نیز پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت را برگزار می‌کنیم و امروز هشتمین مراسم را در جوار آرامگاه سپهبد صیاد شیرازی که به کتاب «در کمین گل سرخ» به قلم محسن مومنی شریف می‌پردازد، برپا خواهیم کرد. علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها نیز در این مراسم اظهار داشت: ممکن است در روزهایی که سیل تقریبا ۲۵ استان کشور را در بر گرفته، برخی سوال و گلایه کنند که چنین برنامه‌ای چه ضرورتی دارد؟ در پاسخ به منویات رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اشاره می‌کنم. ایشان پس از اشاره به مفاهیم قرآن به اتفاق اخیر و خیل سیل‌آسای مردم و گروه‌های جهادی پرداخته و فرمودند: این حضور و روحیه بسیج‌شوندگی آموزش شهداست. وی ادامه داد: اگر اتفاقی که امروز در کشور رخ می‌دهد، آموزشی است که ما از شهدا داریم بنابراین وظیفه ما تجلیل از معلمان جهاد و شهادت است و برای تجلیل، چه روزی بهتر از سالروز شهادت سپهبد صیاد شیرازی و آستانه روز ارتش؟ امیر آراسته رئیس هیئت معارف جنگ و از همرزمان شهید صیاد شیرازی خاطراتی را از ایشان بازگو کرد. محسن مومنی شریف نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» اظهار داشت: دوشنبه شب گذشته اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد و خوشبخاته امروز شاهد ادبیات و هنری هستیم که توانایی‌هایی دارد که می‌تواند به عوالمی برود که مکاتب دیگر چنین امکاناتی ندارند، اما رشد و مهندسی این ادبیات را مدیون آیت‌الله خامنه‌ای هستیم. وی با بیان اینکه معظم‌له در تمام دوران مسؤولیت خود بر هنر و ادبیات تاکید داشته و دارند، گفت: توجه ایشان به عنوان شخصیتی که ادبیات و هنر را می‌دانند و به کارآیی آن اعتقاد دارند از ابتدای انقلاب تاکنون از دوران ریاست جمهوری تا دوران رهبری، موجب شده صاحب ادبیات فرهنگ و هنر متعهد و پیشرو باشیم. مهدی صیاد شیرازی، فرزند امیر شهید صیاد شیرازی نیز در ادامه به بیان نکاتی از پدر پرداخت. در ادامه این مراسم امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش نیز در سخنانی عنوان کرد: یکی از شخصیت‌های برجسته و ممتاز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی شهید صیاد شیرازی است. جدای از موضوعات شخصی، به باور من خلوص در بندگی خدا عامل اصلی ساختن شخصیت او بود و بسیاری از ویژگی‌های دیگر وی نیز در ذیل همین قرار می‌گیرد و همین خلوص بود که چنین عزت و بصیرتی به او داد و قدرت تشخیص و عمل او و نیز دشمن‌شناسی و توان تشخیص او نیز حاصل از همین مساله بود. در پایان مراسم، تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «در کمین گل سرخ» رونمایی شد. رهبر انقلاب در این متن نوشته‌اند: ««این نمونه‌ی جالب و بی‌سابقه‌ئی است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیت‌های آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا ۷/۶/۸۴) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است. و این طبیعی است. البته برجستگی‌های شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمی‌توان نشان داد او حقاً نمونه‌ئی از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.» ]]> فرهنگ Tue, 16 Apr 2019 21:06:12 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdxj0fzyt0zk6.2a2y.html با ولنگاری تا ۱۴۰۰ http://siasatrooz.ir/vdcivvazut1au52.cbct.html داستان سازمان سینمایی تحت زعامت جناب دستیار ارشد خودش می‌تواند یک فیلم کمدی پرفروش باشد. جایی که مدیران ارشد برای بهترین زمان اکران فیلم‌های موفق جشنواره را پس می‌زنند و به فیلمی نوبت اکران می‌دهند که نه در جشنواره حضور داشته، نه استانداردها را رعایت کرده، نه حرمت کلام و تصویر را حفظ کرده و... تنها به خاطر برخی روابط خاص نوبت اکران می‌گیرد. بعد از یک ماه روی پرده بودن و فروش چند میلیاردی و بعد از کلی نقد و اعتراض به رفتارهای خارج از عرف و ادب رخ داده در فیلم، مسئولان سینمایی یادشان می‌افتد که جلوی اکران فیلم را بگیرند. خنده‌دار آنکه مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای مدعی می‌شود فیلم در دو نسخه اکران شده و در برخی سالن‌ها «نسخه‌ای که به صورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است» و عجیب آنکه همه منتقدان به ولنگاری و توهین‌آمیز بودن فیلم هم، فیلم را در همان سالن‌هایی دیده‌اند که نسخه اصلاح نشده اکران شده است. اما بازرسان سازمان سینمایی بعد از یک ماه «به صورت تصادفی» به آن سالن‌ها سرکشی می‌کنند و متوجه می‌شوند که تهیه‌کننده و پخش‌کننده، دارند زیرآبی می‌روند! اما این داستان خنده‌دار به همین جا ختم نمی‌شود. چون در یک اقدام کاملا اتفاقی، فیلم متوقف می‌شود و در چند روز آینده، اتفاق جذاب‌تری رقم می‌خورد. یا فیلم اصلاح می‌شود و برمی‌گردد و با این توقف فروشش افزایش می‌یابد. چون مردم می‌خواهند بدانند فیلم چه داشته که توقیف شده. بعد هم در نمایش خانگی نان پخش‌کننده در روغن می‌افتد. یا مجوز اکران مجدد نمی‌گیرد و به صورت کاملا اتفاقی در شبکه‌های زیرزمینی یا ماهواره‌ای پخش می‌شود و مثلا این اتفاق هم بدون اطلاع عوامل رخ می‌دهد. خلاصه که شاهکار مدیریتی و تدبیر ژنرال‌های سینمایی خوب جواب می‌دهد. کارشان را درست انجام می‌دهند. اصلا هم مهم نیست که فیلم مرزهای بی‌اخلاقی و شوخی‌های جنسی و توهین به سیاست‌های نظام را درنوردیده و رکورد بی‌اخلاقی را کیلومترها جابه‌جا کرده است. نوش جان‌تان آقای کارگردان و تهیه‌کننده و پخش‌کننده! نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Sun, 14 Apr 2019 19:39:58 GMT http://siasatrooz.ir/vdcivvazut1au52.cbct.html لزوم برخورد با دروغ‌پراکنان سیل اخیر http://siasatrooz.ir/vdcgz79qnak9zn4.rpra.html در بحران اخیر سیل در کشور، متاسفانه بار دیگر برخی هموطنان (البته شاید از سر دلسوزی اما به علت بی‌اطلاعی از واقعیات و قضاوت‌های عجولانه) آب به آسیاب دشمن ریختند. این موضوع تلخ در وقوع حوادث طبیعی اخیر در کشور تکرار شده است. مثلاً در زلزله کرمانشاه هم در حالی که نیروهای سپاه، بسیج، ارتش، جهادگران و مردم دوشادوش یکدیگر در حال کمک‌رسانی، آواربرداری و بعدها ساخت مسکن بودند و وقایع بزرگی خلق کردند، برخی افراد موسوم به سلبریتی همچون هنرپیشه‌ها در کنار عده‌ای از اصحاب رسانه و افراد دارای تریبون، همپای ضدانقلاب شدند و اخبار کذب علیه سپاه منتشر می‌کردند. این در حالی است که بیشترین خدمت را در مناطق زلزله‌زده، سپاه انجام داد. در بحران اخیر سیل در کشور هم جریان ضدانقلاب به دنبال بهره‌برداری مدنظر خود بود و این بار پیاده‌نظام جریان رسانه‌ای ضدانقلاب، مسئولان جمهوری اسلامی را متهم کردند که برای آسیب ندیدن تاسیسات نفتی، جریان سیلاب در خوزستان را عامدانه به سمت شهرها و روستاها هدایت کرده‌اند. آنها مدعی شدند که مسئولان استان خوزستان با همراهی وزارت نفت، خانه و جان مردم خوزستان را قربانی چاه‌های نفت کرده است. این ادعا از آنجا نشات می‌گرفت که در خوزستان، چند میدان نفتی در تالاب بزرگ هورالعظیم قرار دارند. در حاشیه این تالاب هم شهرهایی دشت آزادگان، هویزه و سوسنگرد قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که تالاب هورالعظیم بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است و فقط در بخش‌هایی از آن، میادین نفتی قرار دارند. طبیعی است هورالعظیم با این وسعت بزرگ، یک دشت هموار و با ارتفاع یکسان نیست، بلکه در نقاط مختلف آن پستی و بلندی‌های زیادی وجود دارد؛ بنابراین طبیعی بود که با ورود آب به این دشت با وسعت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار، همه جای آن به طور یکسان زیر آب نرود و قطعاً در جاهایی که ارتفاع بیشتری دارد، آب نمی‌ماند و به سمت مناطق پایین‌تر حرکت می‌کند. این دروغ بزرگ متاسفانه از سوی برخی افراد با داعیه عدالت‌خواهی نیز تکرار شد و موجب بدبینی مردم مصیبت‌زده خوزستان شد. از آنجا که مردم خوزستان در مناطق سیل‌زده امکان رفت و آمد و مشاهده واقعیات را نداشتند، این شایعه و خبر کذب، به سرعت فراگیر شد و طبیعتاً سبب بدبینی برخی به دولت و وزارت نفت شد. عده‌ای از افراد از سر دلسوزی یا خیانت، با تصویربرداری از بخش‌های خشک هورالعظیم و انتشار آن در فضای مجازی، اینطور القا می‌کردند که مسئولان استانی و وزارت نفت دروغ می‌گویند و آب را به تاسیسات نفتی هدایت نکرده‌اند. در حالی که واقعیت چیز دیگری بود و در فیلم‌های زیر، دغل‌بازی این دوستان نادان، آشکار شد. حتی پس از انتشار فیلم‌های مستند درباره ورود آب به هورالعظیم و تاسیسات نفتی، داعیه‌داران عدالت‌خواهی عقب ننشستند و ادعاهای جدیدی مطرح کردند مبنی بر اینکه مقدار آب ورودی به هورالعظیم و تاسیسات نفتی بسیار اندک است به طوری که عمق آب به نیم متر هم نمی‌رسد. این ادعاها هم متاسفانه دروغ بود. به طور خلاصه می‌توان گفت که این داعیه‌داران عدالت‌خواهی با زاویه بسته دوربین خود سعی می‌کنند به مخاطب اخبار جعلی القا کنند و وحدت ملی ایجاد شده ناشی از سیل را تبدیل به تفرقه کنند. با رواج این شایعات دروغین، کار به جایی رسید که برای اثبات ورود آب به میادین نفتی، سردار محمدرضا نقدی تعدادی از بزرگان و شیوخ عرب خوزستان را به بازدید هوایی از هورالعظیم برد تا التهابات بخوابد. معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه بیان کرد: دشمن از شرایط موجود در خوزستان به دنبال بهره‌برداری و دستیابی به اهداف مورد نظر خود است و به تازگی شایعاتی را مبنی بر خشک بودن بخشی از تالاب هورالعظیم برای حفظ تاسیسات نفتی مطرح کرده که برخی از اهالی مناطق سیل‌زده خوزستان را آزرده کرده است. وی افزود: آنها شایعه کرده‌اند که برای آسیب نرسیدن به تاسیسات نفتی اجازه ورود آب به تالاب هورالعظیم داده نشده و این امر حاشیه‌هایی را به همراه داشته که برای برقراری آرامش در مناطق سیل‌زده به همراه تعدادی از بزرگان و شیوخ عرب خوزستان از این تالاب بازدید هوایی به عمل آمد و آنها پرآبی تالاب را مشاهده کردند و قرار شد آن را به اهالی مناطق اعلام کنند. سردار نقدی افزود: سپاه با تمام ظرفیت‌های خود در عرصه‌های مختلف در کنار مردم بوده و هرزمان در هر استانی که مردم نیازمند کمک باشند حضوری پررنگ خواهد داشت. نکته پایانی اینکه با توجه به بحران‌خیز بودن ایران از لحاظ سوانح طبیعی، ضروری است دستورالعملی محکم و عملیاتی درباره چگونگی ورود افراد به مناطق بحران‌زده و تهیه خبر، عکس و فیلم تصویب شود تا از این پس هر کس به خود اجازه ندهد در شرایطی که بخشی از مردم درگیر یک سانحه طبیعی مثل سیل و زلزله هستند و نیروهای امدادی و مردمی هم در حال کمک به بحران‌زدگان هستند، عده‌ای نادر از افراد که شهوت دیده شدن و خاص بودن دارند، با کمترین اطلاعات فنی، جغرافیایی و مدیریتی اقدام به تهیه فیلم، عکس و خبرهای نادرست و ترویج آن در فضای مجازی کنند و التهابات بیجا ایجاد کنند. خوشبختانه در سیل اخیر شاهد هستیم که قوه قضاییه و نیروی انتظامی به طور جدی با برخی افراد که شایعات دروغین درباره سیل منتشر می‌کردند، برخورد کردند. مشرق‌نیوز ]]> فرهنگ Mon, 15 Apr 2019 19:02:40 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgz79qnak9zn4.rpra.html دیالوگ‌های شعارزده‌علیه آقازاده‌ها با آقازاده‌‌ سینما http://siasatrooz.ir/vdchm6nzi23nvkd.tft2.html «ژن خوک» جدیدترین ساخته سعید سهیلی از فیلم‌های اکران نوروز ۹۸ می‌باشد. فیلمسازی که با ساخت آثار پرحاشیه‌ای چون «گشت ارشاد ۱ و ۲» نامش بر سر زبان‌ها افتاد. از قضا «ژن خوک» نیز شباهت عجیب و غریبی به «گشت ارشاد» دارد با این تفاوت که این بار سهیلی به جای پسرش ساعد از پسر کوچکش سینا استفاده کرده و هادی حجازی‌فر نیز قرار است جایگزینی برای گنده لات و لوطی گشت ارشاد یعنی حمید فرخ‌نژاد باشد. «ژن خوک» داستان دو زندانی به نام‌های عماد گربه (سینا مهرداد) و آقا رضا (هادی حجازی‌فر) است. آقا رضا از طرف روزبه (بهرنگ علوی) - یکی از آقازاده‌ها - در مقابل گرفتن مبلغی کلان مامور می‌شود تا عماد را از زندان فراری دهد. روزبه می‌خواهد سر عماد را که حاصل ازدواج صیغه‌ای پدرش است زیر آب کند تا ارث پدر به او نرسد. سوژه داستان مربوط به آقازاده هاست، افرادی که خود را از ژن خوب و برتر می‌دانند و مشخصاً قرار است فیلم نگاهی انتقادی به این افراد داشته باشد و نام فیلم و استفاده از کلمه «خوک» به جای «خوب» به عنوان صفت «ژن» نیز پستی و کثیفی این طبقه را نشان دهد، اما اثر چنان الکن، بی‌خاصیت و آشفته است که حتی نمی‌تواند حرف خود را به درستی بیان نماید. جنس دیالوگ‌های «ژن خوک» ما را به یاد فیلمفارسی و سینمای کیمیایی می‌اندازد با این تفاوت که در نیمه اول داستان چاشنی طنز دارند و برخی از همین دیالوگ‌های طنزگونه عماد و آقا رضاست که در میان انبوهی از کلمات رکیک و ناسزا می‌خواهند مخاطب را بخندانند. «ژن خوک» دو نیمه دارد: نیمه نخست فیلم که تنها به بده بستان‌های عماد و رضا می‌گذرد و لحظاتی شیرین را خلق می‌کند و نیمه دوم که فیلم وارد فاز قصه‌گویی می‌شود و عجیب بی‌سر و ته و بی‌منطق است. باید گفت نیمه دوم فیلم از لحاظ داستان‌پردازی و منطق فیلمنامه فاجعه‌بار است. اصلاً مشخص نیست فیلمساز درباره شعور مخاطب چه فکری کرده است که اینچنین داستان پردازی می‌کند. در «ژن خوک» همانند «گشت ارشاد» نیروی انتظامی ول معطل است، دو زندانی به راحتی از زندان فرار کرده و در شهر می‌چرخند و هرکاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند؛ سر صبر و حوصله به دیدن خانواده و دوستان می‌روند و بدون هیچگونه مزاحمتی در انتهای داستان از هرکس می‌خواهند انتقام می‌گیرند و به شیوه بزن بهادر حق آدم بدهای قصه را کف دستشان می‌گذارند تا انتقام خود را از زندگی و جامعه بگیرند. پایان‌بندی فیلم هم همان پایان‌بندی گشت ارشاد است، بالاخره در انتها پلیس از راه می‌رسد و در حالی که یکی از قهرمانان زخمی شده و در حال وصیت به دوستش است فیلم پایان می‌یابد. نکته قابل تأمل آن است که به قدری فیلمساز دو خلافکار فیلم را در قالب قهرمانان دوست داشتنی به تصویر می‌کشد که مخاطب از حضور پلیس حتی در انتهای فیلم هم ناراحت شده و دلش می‌خواهد عماد و رضا به راحتی فرار کنند، صدای محسن چاووشی و مضمون ترانه حلالم کن نیز به این حس دامن می‌زند. آقازاده‌ی فیلم هم به شدت پرداخت ضعیفی دارد؛ سهیلی برعکس ادعایش جسارتی در شخصیت پردازی روزبه از خود نشان نمی‌دهد و با ملاحظه‌کاری از نزدیک شدن به او پرهیز می‌کند تا روزبه به عنوان یک آقازاده‌ی طماع و منفور در حد یک تیپ باقی بماند. شخصیت‌های دیگر فیلم همچون ماهرخ (نازنین بیاتی)، فاطی و حتی پدر عماد (جمشید هاشم‌پور) نیز پرداخت درستی ندارند و حضورشان بیشتر برای پرکردن زمان فیلم می‌باشد. در پایان باید گفت «ژن خوک» فیلمی است سرشاز از متلک پراتی و دیالوگ‌های شعاری که در بیان حرف خود و رویکرد انتقادی‌اش به شدت ناتوان است و جز اتلاف وقت و پول دستاوردی برای مخاطب ندارد. تسنیم ]]> فرهنگ Fri, 12 Apr 2019 19:53:07 GMT http://siasatrooz.ir/vdchm6nzi23nvkd.tft2.html «دورهمی» چپ و راست! http://siasatrooz.ir/vdch66nzv23nvxd.tft2.html مهران مدیری با کلی خواهش و تمنا می‌آید که «دورهمی» را دوباره راه بیندازد. اولین قسمت برنامه توی آخرین روزهای تعطیلات روی آنتن می‌رود. آخر برنامه چند تا جمله می‌گوید. این‌بار حضرات اصولگرا که تا پارسال از استندآپ‌های مدیری قند توی دل‌شان آب می‌شد هم به صف دولتی‌ها و به اصطلاح اصلاح‌طلب‌ها می‌پیوندند و او را همگام با دشمنان و رسانه‌های بیگانه می‌دانند و معتقدند دارد تلاش می‌کند مردم را ناامید کند. به او می‌توپند که الان چه وقت گفتن این حرف‌هاست. ذره‌بین برمی‌دارند و از لای برنامه جمله‌ی ناپخته می‌کشند بیرون و به سریال نمایش خانگی‌اش می‌تازند و به سرمایه‌گذارهای قبلی دورهمی. صداوسیما قیچی به دست خودش را سانسور می‌کند. اما اصل قضیه همان جمله‌های مدیری درباره پارسال و خفه شدن با امید و... است که برخی‌ها دردشان آمده است. آهای آقایان سیاسی که حالا هم‌کاسه شده‌اید و نگران امید مردم هستید. گیریم حرف‌های مدیری الان وقتش نبود. اما چطور وسط سیل وقتش بود که فلان استاندار برای مشکل برادر خانمش از «وزیر کشور» مرخصی یک‌ماهه بگیرد و به ددر برود؟ چطور وسط این همه بلا مسئول اول اجرایی کشور همه‌ی مشکلات را بی‌خیال شده بود و برای بازدید از طرح‌های ملی به منطقه‌ی بد آب و هوای قشم! سفر کرده بود و جز پیامک اول سال هیچ خبری از او نبود؟ این سفر ملی! خوش موقع بود؟ وسط بدبختی مردم مسئول فلان نهاد حمایتی توی رستوران لاکچری غذای توپ به بدن می‌زد سر وقت بود؟ خودتان را گول نزنید. چهار خط دیالوگ «مدیری» مردم را ناامید نمی‌کند. ناامیدی را مسئولان بی‌مسئولیتی به جامعه پمپاژ می‌کنند که درست در مواقعی که باید باشند نیستند. در جلسه تصمیم‌گیری و مدیریت بحران سیل نیستند و نخست وزیر! را راهی می‌کنند. ناامیدی را چپ و راست توی سر مردم می‌کوبند که جز وعده دادن کار دیگری نمی‌کنند. «اونچنان رونق اقتصادی ایجاد کرده‌اند» که دمار از روزگار مردم درآمده است. خدا رحمت کند خاله‌ی پدرم را. می‌گفت «عزیزجان، زبان بادبزن دله» حالا وسط این همه تراژدی (نه از بلایای طبیعی که آن هم شاهکار مدیریتی است) که بی‌خیالی آقایان به اندازه‌ی صدای یونولیت کشیدن روی دیوار روی روان مردم راه می‌رود، یکی پیدا می‌شود که حرف مردم را با زبان طنز و کمدی می‌گوید. تحمل این را هم ندارید؟! نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Fri, 05 Apr 2019 23:06:40 GMT http://siasatrooz.ir/vdch66nzv23nvxd.tft2.html آقای وزیر ارشاد! شما در افتتاحیه فیلم فجر تشریف داشتید؟ http://siasatrooz.ir/vdcao0n6o49nw01.k5k4.html سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، سه‌شنبه شب در تهران افتتاح شد. تصاویر می‌گویند وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در این مراسم بوده‌اند، اما من نمی‌خواهم باور کنم که دکتر سیدعباس صالحی، وزیر دین‌مدار و آداب‌دان مملکتم در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، پای بزم مطربانه نشسته‌اند و برای خواننده زن، کف زده‌اند. لابد برای اینکه بگوییم از پس زدن بساط فسق و بی‌قیدی ۴۰ سال گذشته و این روزها مردم عزیز کشورمان برای سالگرد پیروزی نهضت اسلامی آماده می‌شوند، نیازی به نشان دادن تقویم و یادآوری تاریخ نداریم. اما گفتن این حرف‌ها در یک جمع هنری، حتی اگر از سر رفع تکلیف و برای گرفتن ژست مدیر همراه با انقلاب باشد، جالب نیست. کاری به ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره که متن پیش‌نوشتی را آماده کرده بود تا با به‌کارگیری واژگانی نظیر انقلاب، امام، رهبری، شهدا و ... لابد دین خود را به امام و انقلاب ادا کند، ندارم. بالاخره یک نفر هست که به او بگوید چون محل برگزاری افتتاحیه در منطقه ۱۵ تهران است و این منطقه، رتبه سوم تقدیم شهدا به انقلاب را دارد، از کوچه‌هایی بگو که هر یک به نام شهیدی مزین شده است. خدا به ایشان خیر دنیا و آخرت را عطا کند. کاری هم به نمایش دادن کلیپی درباره حضرت زهرا(س) در پایان مراسم که همه در حال ترک برنامه بوده‌اند، ندارم. برنامه را با یاد امام و انقلاب و شهدا شروع می‌کنیم و با مصیبت تمام. از فرمایش‌های خانم معتمدآریا هم که با اکراه به این جشن آمده‌اند، می‌گذرم. به بقیه بزرگواران هم که در حال شخصی‌سازی یک جشن هستند و به تعریف و تعارف سرگرم‌اند، کاری ندارم. به سخنان آقای گنجوی، تدوینگر محترم سینما هم که اساساً فراتر از انقلاب اسلامی، اصل و اساس اسلام را مورد نوازش قرار می‌دهند و می‌گویند: «شما راویان ۱۴۰۰ ساله چه می‌کنید که مردم هنوز ترانه «ای ایران» مرا گوش می‌دهند، ولی نتوانستید تغییری ایجاد کنید؟» باز کاری ندارم، اما آیا آقای صالحی که وزیر درس‌خوانده حوزه هستند و همه او را جزو متشرعان دین‌مدار و آداب‌دان می‌شناسند، در مراسمی که بزم مطربانه برای زنان فراهم کرده است، حضور داشته‌اند؟ من که باور نمی‌کنم! آیا وزیر ارشاد با زنان جلفی که بعضا با چادر، اما با حجاب عجیب روی صحنه ایستاده‌اند و در همخوانی، میدان را به یک تک‌خوان زن می‌سپارند، چشم در چشم شده است؟ آیا او روی صندلی سرخ خود همچنان نشسته و مجلس گناه را ترک نکرده است؟ من که باور نمی‌کنم! سی و هفتمین فجر سینمای ایران را در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، خوب آغاز کردید! فارس افتتاحیه جشنواره فیلم فجر سنخیتی با آرمان‌های انقلاب در عرصه فرهنگ نداشت بنیاد فرهنگی روایت فتح در واکنش به تک‌خوانی زن در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با صدور بیانیه‌ای نوشت: حتی باور این تابوشکنی از سوی رسمی‌ترین ارگان فرهنگی جمهوری اسلامی برای ما سخت است. آنچه در افتتاحیه رخ داد، هیچ سنخیتی با آرمان‌های متعالی و والای انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر نداشته و ندارد. در بیانیه بنیاد فرهنگی روایت فتح در اعتراض به این موضوع آمده است: با کمال تاسف و تعجب، آنچه که در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رخ داد هیچ سنخیتی با آرمان‌های متعالی و والای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر نداشته و ندارد و تکخوانی زن که از محرمات قطعی است، آن هم در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر رجال سیاسی فرهنگی، قطعاً محکوم و اقدامی سخیف و گامی در راستای پروژه‌های ایادی و مزدوران جیره‌خوار غرب در حوزه فرهنگ و هنر است. در ادامه این بیانیه آمده است: برای ما سخت است حتی باور این تابوشکنی از سوی رسمی‌ترین ارگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در حالی که قریب به اتفاق مراجع عظام تکخوانی زنان را یا حرام دانسته‌اند یا جایز نمی‌دانند. جای تعجب نیست اگر برخی همسو با سیاست‌های اربابانشان درپی شکستن حدود الهی باشند؛ حدودی که هویت نظام اسلامی برپایه آن استوار است. جای تعجب آنجاست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه و همگام با روشنفکرانی باشد که مفاهیمی همچون حیا، عفت و ارزش‌های الهی برایشان معنایی ندارد. بنیاد فرهنگی روایت فتح به عنوان میراث ماندگار و جاویدان سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی در ادامه بیانیه خود تأکید کرده است که به نمایندگی جمعی از هنرمندان متعهد به آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به مراسم آغازین جشنواره فیلم فجر که قرار بود به عنوان سمبلی از جشن‌های فجر پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود، اعلام می‌دارد. در پایان بیانیه بنیاد روایت فتح تصریح شده است: این بنیاد ضمن محکومیت این اقدام سخیف و مبتذل بر تبعیت محض از فرامین مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای خصوصاً در عرصه فرهنگ و هنر تاکید می‌کند و تعالی و پیشرفت ایران عزیز را جز در قالب احکام نورانی دین مبین اسلام میسر نمی‌داند و هیهات که اگر فرزندان انقلاب و منتظران ظهور دولت حق در انجام این وظیفه خطیر و مهم لغزشی کنند و پایشان بلرزد. ]]> فرهنگ Wed, 30 Jan 2019 18:47:40 GMT http://siasatrooz.ir/vdcao0n6o49nw01.k5k4.html