سیاست روز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/ Mon, 27 Jan 2020 22:11:16 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Mon, 27 Jan 2020 22:11:16 GMT 60 ضرورت برخورد قانونی با نمایندگان متخلف http://siasatrooz.ir/vdcezw8zpjh8zpi.b9bj.html گرچه وجود برخی نمایندگان متخلف در مجلس شورای اسلامی مسبوق به سابقه است اما این دلیل نمی شود که چنین روندی ادامه داشته باشد. با وجودی که نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از فیلترهای گوناگون برای بررسی صلاحیت آنها عبور می کنند، اما پس از برگزیده شدن نامزدهای انتخابات مجلس، پس از چندی برخی از آنها تو زرد از آب در می آیند. مردم هر شهر و استان، نماینده خود را با امیدهای زیادی به مجلس شورای اسلامی فرستاده اند تا بتوانند گرهی از کار کشور بگشایند، نه این که خود گرهی شوند بر روی گره‌های دیگر! اگر تاکنون با چنین نمایندگانی که هنگام مسئولیت نمایندگی، تخلف کرده اند و با آنها در همان زمان هیچگونه برخوردی نشده است، از این پس باید برخورد شود. اگر در این راه مشکلی وجود دارد یا قانون اجازه چنین کاری را نمی‌دهد باید موانع قانونی برداشته شود، در حالی که گام دوم انقلاب در پایان ۴۰ سالگی از سوی رهبر معظم انقلاب گامی مهم، سرنوشت ساز و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران تبیین شده است، برای جمهوری اسلامی ایران غیر قابل تحمل خواهد بود که در نهادهای کشور افرادی مسئولیت داشته باشند که دارای پرونده های تخفات مالی و اقتصادی باشند. مجلس شورای اسلامی با راه اندازی هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قرار بود با نمایندگان متخلف برخورد کند، در حالی که از زمان تشکیل این هیئت تاکنون یک نمونه هم دیده نشده که با نماینده متخلف و مقصر برخورد شده باشد یا پرونده او به قوه قضاییه ارسال شده باشد. اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند ماه سال جاری قرار داریم، نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس یکی از تعهدات خود به مردم را تصویب قانونی در مجلس آینده برای برخورد با نمایندگانی اعلام کنند که در زمان نمایندگی تخلف می کنند، این تخلف و قصور از هر جنسی که باشد در این مصوبه نمایندگان گنجانده شود که همین امر باعث خواهد شد مردم نیز با شور بیشری در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند. مردم باید در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آستانه آن برگزاری آن، سرداری را از دست دادند که از جنس مردم و برای مردم بود، توقع و انتظار بیشتری از نامزدهایی دارند که خود را برای انتخابات مجلس آینده آماده کرده اند. مردم، نمایندگانی انقلابی، جهادی و سلیم النفس همچون سردار سلیانی می خواهند، او گرچه نماینده رسمی مردم در مجلس شورای اسلامی نبود، اما حیات و شهادت او نشان داد که نماینده واقعی مردم است. مردم افرادی را میخواهند که اگر به نمایندگی مردم انتخاب شدند مدافع حقوق مردم، انقلاب و آرمان‌های آن باشند، نه آن که با تخلفات خود موجب سرشکستگی ایران اسلامی و مردم شوند. نامزدهایی که در انتخابات برگزیده می‌شوند، حب قدرت و ریاست نباید آنها را فریفته خود کند، علاوه بر آن که مسئولین باید نفس سلیم داشته باشند، نهادهای قانونی و نظارتی نیز باید شدیدتر و سخت تر با هرگونه تخلف و فسادی برخورد کنند. زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که تعدادی از نمایندگان مجلس آن، هم اکنون که در این جایگاه قرار دارند، دارای تخلفات اقتصادی و مالی هستند و هیچ دستگاهی هم با آنها برخورد نمی کند. حتی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته است برخی از نمایندگان کنونی در قوه قضاییه پرونده دارند و دستگاه قضایی اعلام کرده که چون آنها اکنون نماینده هستند نمی تواند با آنها برخورد قضایی کند. باید قوانینی تهیه، تنظیم و تصویب شود تا اگر هر مسئولی هنگام مسئولیت تخلفی مرتکب شد و قصوری انجام داد، همان زمان مسئولیت با او برخورد قانونی انجام شود. پس از پایان مسئولیت اگر با افراد مسئول برخورد شود تأثیر اولیه را ندارد ضمن آنکه به چنین افرادی اجازه داده شده هنگام مسئولیت به اقدامات خلاف خود در هر زمینه‌ای ادامه دهند. نویسنده: سیاوش کاویانی ]]> سیاست Mon, 27 Jan 2020 18:34:45 GMT http://siasatrooz.ir/vdcezw8zpjh8zpi.b9bj.html جیغ خاموش تا سکوت فریاد در قانونگذاری سنتی!!؟ http://siasatrooz.ir/vdcaeun6w49n6i1.k5k4.html مقدمه «آسيب شناسي نظام قانونگذاري جمهوري اسلامي ايران» (ويرايش اول) موضوع گزارش رسمی شماره ۱۶۰۸۰ است که در سال ۰۷/۰۷/۱۳۹۷ توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. این پژوهش به سفارش معاونت پژوهش های سیاسی-حقوقی و توسط دفتر مطالعات حقوقی (گروه حقوق عمومی) انجام شده است. گروه تهيه و تدوين كنندگان گزارش شامل آقایان علي عبدالاحد، ابوالفضل درويش وند، سيد مجتبي حسيني پور اردكاني، حامد ناظمي، سيدمحمدهادي راجي و علي بهادري جهرمي است. گروه همكاران تهیه و تدوین گزارش شامل آقایان علي فتاحي زفرقندي، محمد جواهري طهراني، حسن وكيليان، حسين عبداللهي، حسن امجديان، يحيي مزروعي و حمزه اشكبوس است. ناظران علمي گزارش نیز آقایان جليل محبي و احمد حكيم جوادي است. برای پرهیز از هر گونه پیش داوری در مورد آسیب شناسی قانونگذاری کشور، عینا از متن گزارش رسمی یاد شده در آسیب های مختلف استفاده شده است که هر گونه شائبه نگاه شخصی، تفسیرهای سلیقه ای و سوء برداشت سیاسی و جناحی را از بین ببرد. نقل عین مطالب گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در توضیح آسیب های حوزه قانونگذاری، ارائه مطالب غیرقابل انکاری است که توسط جمعی از پژوهشگران (شامل تهيه و تدوين كنندگان، همكاران و ناظران علمي) مورد اعتماد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر شده است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مرکزی است که قانونا در ساختار تشکیلاتی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و گزارش های منتشره از سوی آن سندی متقن با قابلیت استنادی بالا محسوب می شود. اعلام رسمی آسیب های حوزه تقنین از سوی مرکز پذیرش های مجلس شورای اسلامی، دلیل پذیرش آنهاست و کار را بر محققان این حوزه در امر اثبات آسیب ها آسان نموده است و نیازی به نقل مطالب اثباتی از منابع علمی معتبر شامل کتاب ها و مقالات در نشریات دارای رتبه علمی و پژوهشی یا انجام پژوهش های میدانی و عملیات آماری برای اثبات یا رد فرضیه های پژوهش نیست. ۶۲ نبود سيستم به روز نظارت مستمر تعدد دستگاه هاي زيرمجموعه قواي سه گانه، تنوع و تكثر قوانين و مقررات مربوط و حجم بالاي بودجه و گردش مالي اين دستگاه ها امكان نظارت مستمر و جامع را تا حدي ناممكن مي سازد و در صورت انجام نظارت، از كيفيت و دقت اقدامات مي كاهد. يكي از الزامات تحقق اين نظارت، وجود سيستم به روز نظارت است كه اطلاعات مورد نياز دستگاه هاي نظارتي و نتايج اقدامات آنها براي دستگاه هاي نظارتي به اشتراك گذاشته شود تا بتوان اقدامات دستگاه ها و حسن انجام وظايف شان، منطبق بر موازين قانوني را رصد كرد. متأسفانه در حال حاضر سيستم به روز نظارت كه نتايج اقدامات گذشته در آن ثبت شده باشد، و آن دسته از جريان امور دستگاه ها كه امكان ثبت دارند، در اين سيستم قابل رصد باشد موجود نيست و دستگاه هاي نظارتي نيز از نتايج اقدامات يكديگر، به درستي مطلع نيستند؛ همين امر يكي از دلايلي است كه انجام نظارت هاي موازي، صرف هزينه هاي فراوان و فرار احتمالي متخلفان از نظارت دقيق و موشكافانه را نتيجه مي دهد. مجلس شوراي اسلامي مي تواند براي نظارت بر اجراي مصوبات خود، سامانه اي را تعريف كند كه وضعيت قوانين، نحوه اجراي آن، عملكرد دستگاه هاي ذيربط، ايرادها و نواقص قانون مصوب و ساير ملزومات اين امر در آن ثبت و به روز شده و امكان رصد مستمر و منظمي را براي خود فراهم نمايد تا چتر نظارتي مجلس بر همه قوانين مصوب مجلس گسترده شود. ۶۳ عدم پايش مستمر آثار اجرا و ميزان كارآمدي و اثربخشي قوانين طرح ها و لوايح پس از تهيه و تدوين پيش نويس با گذر از مراحل متعددي چون كميسيون هاي تخصصي، مركز پژوهش هاي مجلس، صحن علني و شوراي نگهبان، با پيش فرض انجام بررسي ها و مطالعات كارشناسانه به تصويب رسيده و به عنوان قانون مصوب ابلاغ مي شوند؛ لكن اين انتهاي راه نيست. بي ترديد هيچ يك از قوانين مصوب، خالي از نقص و ايراد نبوده و در مسير اجرا، با مشكلاتي مواجه هستند و بعضا مشكلاتي را نيز براي مخاطبان خود ايجاد مي كنند، خصوصا در ابعادي كه ارتباط روشني با بعد تخصصي و موضوع مستقيم خود نداشته اند. به عنوان مثال تصويب قانوني با موضوع اقتصادي ممكن است آثار فرهنگي بسياري براي مردمان ساكن حوزه اجراي آن قانون ايجاد نمايد كه از ديد تصويب كنندگان مغفول مانده است. بايد پس از تصويب، ابلاغ و اجراي قوانين، در بازه هاي مشخصي، قوانين مصوب از منظرهاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و... پايش شود و آثار مثبت و منفي آن مورد سنجش قرار گيرد و اگر در مسير اجرا با مشكلاتي مواجه است درخصوص رفع نواقص و مشكلات، تدبير شود. ۶۴ نبود معيار ارزيابي آثار مختلف قوانين پايش قوانين، قبل از هرچيز نيازمند شاخص و سنجه ارزيابي است. هرچند روش هاي مختلفي براي ارزيابي هاي موضوع بحث وجود دارد، لكن اين روش ها به نسبت مباني، نيازها و شاخص ها متفاوت است. جداي از عدم پايش آثار قوانين از جنبه هاي مختلف كه خود يك آسيب جدي است، غالبا معيار روشن و مصوبي براي انجام اين پايش وجود ندارد تا اولويت هاي مجلس و نظام قانونگذاري در حوزه هاي مذكور را نمايان كند و به اين جهت، اجرايي و عملياتي شدن اين اقدام ضروري را با مشكل مواجه مي كند. لازم است شاخص هاي مدنظر مجلس بررسي و احصا شوند و معيارهاي لازم براي ارزيابي آثار مختلف قوانين، مورد مطالعه قرار گرفته و تعيين شوند و سپس مبتني بر اين معيارها و شاخص ها، پايش آثار قوانين از طريق مراجع تخصصي ذيربط انجام شده و نتايج آن در اختيار نمايندگان قرار گيرد. يكي از اقدامات مهمي كه در تعيين اين معيارها مؤثر است، هدف گذاري دقيق و كارشناسانه در تصويب قوانين، خصوصا در مرحله تدوين مقدمه توجيهي و پيوست هاي كارشناسي است، به نحوي كه در متن مربوطه مشخص شود كه با اجراي قانون مصوب مجلس، انتظار مي رود چه اتفاق مثبتي بيفتد و احيانا چه آثار قابل پيش بيني بر حوزه هاي مختلف، مانند فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و... مي گذارد و آيا هزينه فايده اين اقدامات ارزش تصويب قانون را دارد يا خير. در اينصورت نقشه راه تصويب قانون روشن تر شده و معيارهاي ارزيابي و پايش آثار قوانين قابليت بيشتري براي تبيين شدن خواهند داشت. ۶۵ عدم اصلاح بموقع ايرادهاي قوانين پايش قوانين سبب مي شود، ايرادها و نواقص قوانين مشخص و مشكلات آن آشكار شود. بعضا قوانين در مسير اجرا از يك سو با مشكلاتي مواجه هستند و از سوي ديگر براي مخاطبان خود مشكلاتي را ايجاد مي كنند. مسئوليت مجلس در امر قانونگذاري به تصويب قوانين ختم نمي شود و لازم است قوانين مجلس مورد بازبررسي قرار گيرند و ايرادهاي آن، پيش از آنكه موجب ورود آسيب هاي جدي شود، مرتفع گردد؛ لكن با توجه به اينكه غالبا ميزان قابل توجهي از طرح ها، لوايح و موضوعاتي همچون انجام وظايف نظارتي در دستور كار مجلس قرار دارد، لزوما اصلاح قوانين، بموقع انجام نمي شود. در اين ميان قوانيني كه داراي دستگاه متولي مشخصي هستند از امكان بيشتري براي اصلاح ايرادها برخوردارند كه البته در اين خصوص هم برخي كم كاري ها مشاهده مي شود. ۶۶ عدم به روز رساني بموقع قوانين مسائل داخلي و بين المللي خصوصا در حوزه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي با سرعت قابل توجهي درحال تحول و دگرگوني است و اين امر ضرورت انجام بررسي هاي بموقع و كارشناسانه، براي اتخاذ تدابير لازم، در مواجهه با اين تحولات را ايجاب مي كند. با اين وجود به دلايل متعددي از جمله تراكم قوانين مصوب و حجم بالاي طرح ها و لوايح در دست بررسي، بعضا به اين موضوع مهم توجه نشده و قوانين بموقع به روزرساني نمي شوند. تاريخ تصويب بسياري از قوانين به سال هاي دور و پيش از انقلاب اسلامي بازمي گردد و احكام مندرج در آن متناسب با اقتضائات و شرايط آن دوران است، لكن كماكان، طبق روال سابق در جريان بوده و اقتضائات جديد در آن گنجانده نشده است. لازم است اين قوانين مورد ارزيابي و بررسي مجدد قرار گرفته و به روز شوند و براي بازبررسي و به روزرساني قوانين جديد نيز تدبير لازم اتخاذ شود. به عنوان مثال مي توان براي هريك از قوانين مصوب، زماني تكليفي را جهت بازبررسي در نظر گرفت، تا در صورت لزوم به روزرساني شوند. ۶۷ نبود ضمانت اجراي عدم نگارش آيين نامه اجرايي قوانين مستند به اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي، اين امكان براي مجلس وجود دارد كه هيئت وزيران يا هر يك از وزرا را مكلف به تدوين آيين نامه اجرايي قانون مصوب نمايد تا نحوه عمل اشخاص و دستگاه ها در راستاي اجرايي شدن قانون تعيين شود، لكن در موارد متعددي، مرجع تعيين شده، به دلايل مختلف، از تدوين آيين نامه اجرايي مد نظر سر باز زده و يا مراجع مزبور، تصويب آن را به تأخير مي اندازند و همين امر اجرايي شدن قانون را با چالش مواجه كرده و عملا مصوبه مجلس را متروك و غيرعملياتي مي نمايد. با وجود ضرورت تدوين و تصويب بموقع آيين نامه اجرايي قوانين و وجود موارد متعدد تخلف از انجام اين تكليف قانوني در زمان مقرر، لكن ضمانت اجراي مشخصي براي اين امر تعيين نشده است و معمولا ابزار نظارت سؤال و استيضاح نيز براي اين مهم به كار برده نمي شوند .۶۸ عدم نظارت جامع و مستمر بر اجراي صحيح قانون حسن اجراي قوانين، لازمه حفظ نظامات سياسي و اجتماعي در جوامع مدني است. به همين دليل، قانون اساسي دستگاه هايي را براي نظارت بر اين مهم در بخش ها و زمينه هاي مختلف تعيين كرده است؛ لكن در بين دستگاه هاي متولي امر نظارت بر اجراي قوانين، مجلس شوراي اسلامي به عنوان مرجع تصويب كننده قوانين، از جايگاه ويژهاي برخوردار است. مجلس بايد بتواند به صورت مستمر و جامع بر اجراي صحيح قوانين در دستگاه هاي مختلف، از جمله وزارتخانه ها، نظارتي فعال داشته باشد، تا اطمينان حاصل كند، قوانين مصوب به درستي اجرا مي شوند و اگر احيانا ايرادي در مسير اجراي آنها وجود دارد، در حيطه صلاحيت و اختيارات خود، آسيب را مرتفع كرده و حسب مورد، با استفاده از ابزارهاي نظارتي كه به موجب قانون اساسي براي مجلس پيش بيني شده است با متخلف يا متخلفان احتمالي در سطوح مختلف برخورد كند، اما اين موضوع نيز در مواردي با آسيب هايي، ازجمله موارد زير مواجه است. به منظور واکاوی دقیق آسیب های فوق الذکر و ریشه یابی علل و آثار آنها، پرسشگری از تقسیم کار ملی در حوزه قانونگذاری ضروری است. پاسخگویی بموقع تقسیم کار ملی موجب تقویت گفتمان تحول قانونگذاری در زمان باقیمانده تا انتخابات دوره جدید مجلس شورای اسلامی می شود. پرسشگری از مجمع تشخیص مصلحت نظام - دلایل عدم تعريف سامانه نظارت بر اجراي مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف ثبت و به روز رسانی و رصد مستمر وضعيت قوانين، نحوه اجراي آن، عملكرد دستگاه هاي ذيربط، ايرادها و نواقص چیست؟ - علل نبود معيار روشن و مصوبي براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟ - دلایل عدم ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟ - علل عدم پايش مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام از منظرهاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و... پس از تصويب، ابلاغ و اجراي مصوبات در بازه هاي مشخص پرسشگری از دولت - نظر دولت پیرامون نبود نظارت مستمر و جامع بر تعدد دستگاه هاي زيرمجموعه قواي سه گانه، تنوع و تكثر قوانين و مقررات مربوط و حجم بالاي بودجه و گردش مالي اين دستگاه ها چیست؟ - دلایل عدم تعريف سامانه نظارت بر اجراي مصوبات دولت با هدف ثبت و به روز رسانی و رصد مستمر وضعيت قوانين، نحوه اجراي آن، عملكرد دستگاه هاي ذيربط، ايرادها و نواقص - نبود معيار روشن و مصوبي براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي دولت در حوزه هاي مذكور چیست؟ - دلایل عدم ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع مصوبات دولت چیست؟ - علل عدم پايش مصوبات دولت از منظرهاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و... پس از تصويب، ابلاغ و اجراي مصوبات در بازه هاي مشخص پرسشگری از مجلس شورای اسلامی - علل نبود نظارت مستمر و جامع مجلس شورای اسلامی بر تعدد دستگاه هاي زيرمجموعه قواي سه گانه، تنوع و تكثر قوانين و مقررات مربوط و حجم بالاي بودجه و گردش مالي اين دستگاه ها چیست؟ - علل عدم تعريف سامانه نظارت بر اجراي مصوبات مجلس شوراي اسلامي با هدف ثبت و به روز رسانی و رصد مستمر وضعيت قوانين، نحوه اجراي آن، عملكرد دستگاه هاي ذيربط، ايرادها و نواقص چیست؟ - دلایل عدم ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع مصوبات مجلس شورای اسلامی چیست؟ - دلایل نبود معيار روشن و مصوبي براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي مجلس و نظام قانونگذاري چیست؟ - نقش مجلس شورای اسلامی در کاهش انجام نظارت هاي موازي، صرف هزينه هاي فراوان و فرار احتمالي متخلفان از نظارت دقيق و موشكافانه چیست؟ پرسشگری از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی - نظر مرکز پژو هش های مجلس شورای اسلامی پیرامون نبود نظارت فعال مجلس به صورت مستمر و جامع بر اجراي صحيح قوانين در دستگاه هاي مختلف چیست؟ - از نظر مرکز پژو هش های مجلس شورای اسلامی علل عدم پايش قوانین از منظرهاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و... پس از تصويب، ابلاغ و اجراي مصوبات در بازه هاي مشخص چیست؟ - دلایل عدم ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع قوانين چیست؟ - نظر مرکز پژو هش های مجلس شورای اسلامی پیرامون نبود ضمانت اجراي مشخص براي تدوين و تصويب بموقع آيين نامه اجرايي قوانين در برخورد با موارد متعدد تخلف از انجام اين تكليف قانوني در زمان مقرر چیست؟ - نقش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در کاهش انجام نظارت هاي موازي، صرف هزينه هاي فراوان و فرار احتمالي متخلفان از نظارت دقيق و موشكافانه چیست؟ پرسشگری از شورای محترم نگهبان - آیا تایید مصوباتی که پیشاپیش به دلیل عدم نظارت کافی بر اجرای آن محکوم به ناکارآمدی است مغایر با قانون اساسی نیست؟ - نظر شورای نگهبان پیرامون علل عدم پايش قوانین از منظرهاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و... پس از تصويب، ابلاغ و اجراي مصوبات در بازه هاي مشخص چیست؟ - از نظر شورای نگهبان دلایل عدم ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع قوانين چیست؟ - نظر شورای نگهبان پیرامون دلایل نبود معيار روشن و مصوبي براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي نظام قانونگذاري چیست؟ -علل عدم وجود سيستم به روز نظارت حاوی اطلاعات مورد نياز دستگاه هاي نظارتي و نتايج اقدامات آنها براي رصد حسن انجام وظايف، منطبق بر موازين قانوني از نظر شورای نگهبان چیست؟ پرسشگری از قوه قضاییه - نظر سازمان بازرسی کل کشور پیرامون انجام نظارت هاي موازي، صرف هزينه هاي فراوان و فرار احتمالي متخلفان از نظارت دقيق و موشكافانه چیست؟ - دلایل نبود معيار روشن و مصوبي براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي نظام قانونگذاري در سازمان بازرسی کل کشور چیست؟ - علل نبود نظارت مستمر و جامع سازمان بازرسی کل کشور بر تعدد دستگاه هاي زيرمجموعه قواي سه گانه، تنوع و تكثر قوانين و مقررات مربوط و حجم بالاي بودجه و گردش مالي اين دستگاه ها چیست؟ - علل عدم تعريف سامانه نظارت بر اجراي قوانین توسط سازمان بازرسی کل کشور با هدف ثبت و به روز رسانی و رصد مستمر وضعيت قوانين، نحوه اجراي آن، عملكرد دستگاه هاي ذيربط، ايرادها و نواقص چیست؟ - گزارش عملکرد نظارتی سازمان بازرسی کل کشور پیرامون دلایل عدم ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع قوانین چیست؟ پرسشگری از رسانه‌های گروهی - از نظر رسانه های گروهی دلایل عدم پايش قوانين مصوب از منظرهاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و... پس از تصويب، ابلاغ و اجراي قوانين، در بازه هاي مشخص چیست؟ - رسانه های گروهی در تعیین معيار روشن و مصوبي براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي نظام قانونگذاري چه پیشنهاداتی دارند؟ - همکاری رسانه های گروهی پیرامون نظارت فعال مجلس به صورت مستمر و جامع بر اجراي صحيح قوانين در دستگاه هاي مختلف چیست؟ - نقش رسانه های گروهی در ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع قوانين چیست؟ - نقش رسانه های گروهی در اصلاح نظارت هاي موازي، صرف هزينه هاي فراوان و فرار احتمالي متخلفان از نظارت دقيق و موشكافانه چیست؟ پرسشگری از اندیشمندان و نخبگان - راهکارهای ارزيابي و بررسي مجدد و به روز رساني بموقع قوانين از نظر اندیشمندان و نخبگان چیست؟ - از نظر اندیشمندان و نخبگان دلایل عدم پايش قوانين مصوب از منظرهاي گوناگون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و... پس از تصويب، ابلاغ و اجراي قوانين، در بازه هاي مشخص چیست؟ - نظر اندیشمندان و نخبگان در باره نبود معيار روشن و مصوبي براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي نظام قانونگذاري چیست؟ - پیشنهادات اندیشمندان و نخبگان پیرامون معيارهای روشن براي انجام پايش برای تعیین اولويت هاي نظام قانونگذاري چیست؟ - تحلیل از اندیشمندان و نخبگان پیرامون انجام نظارت هاي موازي، صرف هزينه هاي فراوان و فرار احتمالي متخلفان از نظارت دقيق و موشكافانه چیست؟ نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه ]]> سیاست Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaeun6w49n6i1.k5k4.html پله پله همت تا اقتدار اقتصادی http://siasatrooz.ir/vdcirraz3t1azq2.cbct.html مقام معظم رهبری در نماز جمعه روز ۲۷ دی‌ماه بیاناتی مهم و کلیدی را در عرصه های مختلف کشور از جمله بخش اقتصادی مطرح کردند که مدنظر قرار دادن هریک ازآنها می تواند سر منشا تحولاتی عظیم و شگرف در بخش ها مختلف از جمله اقتصاد کشور باشد. معظم له در بیانات خود فرمودند«ملّت عزیز ایران باید همّتشان این باشد که قوی بشوند.(۱۹) تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم؛ ما بحمدالله دارای قدرتیم و به توفیق الهی قوی‌تر هم خواهیم شد. البتّه قدرت فقط قدرت نظامی نیست؛ قدرت، قدرت نظامی نیست؛ اقتصاد کشور باید قوی شود، وابستگی به نفت بایستی تمام بشود، نجات پیدا کنیم از وابستگی اقتصادمان به نفت؛ جهش علمی و فنّاوری باید ادامه پیدا کند؛ پشتوانه‌ی همه‌ی اینها هم حضور مردم عزیزمان در صحنه است. باید ملّت ایران و مسئولین کشور تلاششان برای قوی شدن کشور و قوی شدن ملّت باشد، با اتّحاد، با حضور، با صبر و استقامت و با کار سخت و پرهیز از تنبلی؛ این اگر [محقّق] شد، به توفیق الهی، به فضل الهی، ملّت ایران در آینده‌ی نه چندان دوری آنچنان خواهد شد که دشمنان حتّی جرئت تهدید هم پیدا نکنند. ..» گام اجرایی در مسیر قوی شدن بی شک « قوی شدن از منظر اقتصادی » کلیدی ترین و راه گشا ترین اتفاق در شرایط کنونی است که در کنار تحریم ها ؛وجود برخی سوءمدیریت ها و نا هماهنگی روز به روز عرصه را برای بازارهای اقتصادی و البته معیشت مردم تنگ تر کرده و میکند. کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی با مبنا فرمایشات معظم در بررسی و ارزیابی ظرفیت و پتانسیل های موجود برای قوی شدن در عرصه اقتصادی را معطوف به چند گام موثر دانشته و همراستا با بیانات مقام معظم رهبری رهایی از وابستگی به نقت ؛زمینه سازی برای حضور پررنگ بخش خصوصی ؛عدم مداخله دولت و البته ممانعت از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در عرصه های مختلف به ویژه بازارهای اقتصادی را از جمله موارد قابل تامل و توجه بر می شمارند و براین باورند هستند که حرکت کشور به سمت درآمدهای پایدار از جمله اخذ مالیات آن هم به شکل اصولی ، منطقی و البته عادلانه می توان به سمت قوی شدن در عرصه های اقتصادی حرکت کرد. کارشناسان اقتصادی درتشریح فرآیند هریک از موارد یاد شده و شرایط لازم برای تحقق اهداف تدوین شده برای هر کدام از آنها نقطه نظرات قابل قبولی راعنوان میکنند که به نظر می رسد با مبنا قرار دادن هریک از آنها و رفع موانع و راهکاری پیش روی آنها می توان در مسیر قوی شدن گام برداشت و در بازه زمانی مشخص به آن دست یافت. رهایی از بودجه نفتی اتکا دولتمردان و متولیان کشور به درآمدهای نفتی و توجه بیش از حد به این ظرفیت در طول دهه های اخیر همواره اصلی ترین مانع در پیش روی قدرتمند شدن کشور در سایر عرصه ها بوده و هست و به نظر می رسد تا مادامی که عزم جدی برای رهایی از این وابستگی وجود نداشته باشد و متولیان از خام فروشی به سمت تولید فرآورده هایی با ارزش افزوده اقدام نکنند نمی توان امیدی به ایجاد تحول دراین عرصه و قدرتمند شدن درآن داشت. بی شک در شرایطی که تحریم های ناجوانمردانه راه درآمدی کشور در فروش نفت را به بن بست کشانده اگر راهکارهای جایگزین منطقی تری دراین خصوص تعبیه شده دیگر این حوزه و درآمدهای ناشی ازآن نمی توانست به پاشنه آشیل کشور تبدیل کند و در بدتیرین شرایط تحریمی هم کشور با اتکا به توان داخلی و وابسته کردن کشورها به محصولاتی که هزینه تولید کمتری برای ایران دارد می توانستند بازارهای منطقه و اروپا را در دست خود داشته و ازآن به عنوان یک اهرم قدرت بهره می گرفتند. اگر چه بروز تحریم ها و ناملایمت های ناشی از آن کار رابه جایی کشاندکه متولیان در تدوین بودجه ۹۹ تلاش کردند تا تکیه کمتری به درآمدهای نفتی داشته باشند اما آنچه از برآیند امر بر می آید ،نگاه دست اندرکاران و برآوردهای آنها در بودجه ۹۹ به درآمدهای نفتی و حرکت به سمت رهایی از آن منطقی نیست و این مهم نه تنها کشور رابه سمت قوی شدن پیش نمی برد بلکه می تواند تبعات منفی قابل توجهی نیز داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان در شرایطی که کشور روزانه ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر نمیتواند به فروش رساند لحاظ کردن فروش روزانه یک میلیون بشکه در روز نه تنها تصمیم منطقی نیست که قطع به یقین نگاه غیر کارشناسی بر تحقق درآمدهای نفتی است. بخش خصوصی پای کار تحلیلگران اقتصادی در ارزیابی شرایط کنونی تحریم و با مبنا قرار دادن فشارهای موجود در عرصه های مختلف بر دولت براین باورند که حضور بخش خصوصی و البته اعتماد دولت به آن می تواند یک گام موثر در مسیر پیشرفت باشد چراکه بخش خصوصی در شرایطی که تمام ارگان های دولتی توسط غرب و آمریکا زیر ذره بین هستند می تواند به منزله یک بازوی قدرتمند عمل کرده و مسیر های به بن بست رسیده را با حضور خود باز کند . اگر چه دولت هم براین مهم واقف است که بخش خصوصی می تواند کلید حل مشکل وی در بازارهای مختلف باشد اما برخلاف آنچه به آن اذعان دارد برای حضور دائم و پایدار بخش خصوصی تلاشی نمی کند و بعضا با تصمیمات خلق الساعه عرصه را به حدی بربخش خصوصی تنگ می کندکه فعالان این بخش فرار را بر قرار ترجیح می دهند و تمایلی برای نقش آفرینی و همراهی با دولت ندارند. درآمد پایدار متولیان امر در بودجه سال آتی به منظور رهایی از وابستگی نفت و حرکت در مسیر قدرتمند شدن توجه ویژه و قابل توجهی به کسب درآمد از حوزه مالیات داشته اند اما آنچه از برآیند اقدامات در حوزه اخذ مالیات در سالهای اخیر برمیآید ،دست اندرکاران مربوطه آن طور که باید نتوانسته اند نسبت به تحقق اهداف خود از این منظر که نسبت به جلوگیری از فرار مالیاتی در بخش هایی که می توانند به تحقق درآمد مالیاتی کمک کنند اقدام کنند و در نهایت با یک برآوردکلی از رقم واقعی فرار های مالیاتی دراین حوزه ها به گونه ای عمل کنند که کسب درآمد مالیاتی از این حوزه ها شکل قانون مندی به خود بگیرد. به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران در صورت ساماندهی بحث اخذ مالیات از نهادهای مختلف می توان امیدوار بود که علاوه بر ثبات و پایداری در درآمدهای غیر نفتی کشور شاهد باز شدن بسیاری از گره‌های اقتصادی باشیم. فصل برای رونق تولید درکنار سایر اقدامات و فعالیت هایی که به نظر می رسد می توان مسیر کشور در زمینه قدرتمند شدن به ویژه در حوزه اقتصاد را هموار کند بی شک نگاه ویژه متولیان به رونق تولید می تواند شاه کلید اصلی در سایر اقدامات برشمرده شده تا پیش از این باشد.به اعتقاد متولیان رونق آفرینی در حوزه تولید علاوه بر گردش مالی واقعی در جهت توسعه اقتصاد میتواند منجر به تحقق درآمد مالیاتی و در نتیجه بروز رشد اقتصادی در کشور خواهد شد که ماحصل آن چیزی نیست جز ایجاد قدرت در اقتصاد کشور. چراکه رونق تولید می تواند با تقویت ملی به گونه ای حرکت کند که اقتصاد کشور را از هرگونه آسیب و نوسان مصون بدارد و نتیجه این امر چیزی نخواهد بود جز حرکت به سمت خودکفایی و اقتدار. ]]> اقتصاد Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdcirraz3t1azq2.cbct.html بهانه‌تراشی واشنگتن برای استمرار اشغالگری http://siasatrooz.ir/vdchiinz623nz-d.tft2.html آمریکا که با خواست گسترده مردم و مسئولان عراقی برای پایان دادن به اشغال کشورشان مواجه شده هر روز بهانه‌ای جدید برای ادامه اشغالگری جستجو می‌کند و اکنون تلاش دارد تا حمله راکتی به سفارت را بهانه‌ای برای اجرای این طرح قرار دهد. منابع خبری عصر یکشنبه از شلیک چند راکت به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا در آنجا قرار دارد، خبر دادند. گفته می‌شود که دست کم یک نفر در سفارت آمریکا مجروح شده است با این حال برخی منابع گزارش داده اند تعداد مجروحان بیشتر از یک نفر است. رئیس ائتلاف الفتح عراق حمله به مراکز دیپلماتیک در عراق را مردود دانست و گفت هدف حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد مانع‌تراشی در روند اخراج آمریکاست. «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح و از رهبران الحشد الشعبی در واکنش به حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، با صدور بیانیه‌ای از دولت عراق خواست تا جلوی این گونه حملات را بگیرد.به نوشته وبگاه السومریه نیوز، هادی العامری تأکید کرد: «حمله به سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک خارجی در عراق را نمی‌پذیریم».او افزود: «این اقدامات خرابکارانه با هدف فتنه‌انگیزی و مانع‌تراشی در مسیر اعمال حاکمیت عراق و خروج نیروهای خارجی است که پارلمان آن را تصویب کرده است.» پیش از وی نیز «جواد الطلیباوی» سخنگوی عصائب اهل الحق در توییترش اعلام کرد که هیچ کدام از گروه‌های مقاومت الحشد الشعبی در شلیک راکت به سمت سفارت آمریکا در منطقه دخالت نداشته‌اند و اصولا الحشد الشعبی مدت‌هاست که استفاده از این سلاح را پشت سر گذاشته است. الطلیباوی تأکید کرد: «پیش از این اعلام کرده بودیم که پاسخ ما به ترور ابومهدی المهندس، در سطح پایین‌تر از پاسخ جمهوری اسلامی به ترور حاج قاسم سلیمانی نخواهد بود». از سوی دیگر معاون اول رئیس پارلمان عراق با تاکید بر اینکه تظاهرات میلیونی بغداد پیام خود را در مخالفت ملت عراق با سیاست‌های دولت آمریکا به گوش همه دنیا رساند، گفت: مصوبه پارلمان درباره اخراج نیروهای اشغالگر به دولت عراق این امکان را داده است که توافقنامه‌های امنیتی با قدرت‌های جهانی را اصلاح کند.در بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست پارلمان عراق آمده است: «معاون اول رئیس پارلمان در دفتر خود میزبان «مارکوس گروبل» معاون پارلمانی وزارت دفاع آلمان و «اوله دیل» سفیر آلمان در حضور «محمد رضا آل حیدر» رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق بود».رئیس پارلمان عراق حملات مکرر به سفارت آمریکا در مرکز بغداد را محکوم کرد و گفت که چنین اتفاقاتی به وجهه کشور عراق آسیب می‌زند. همچنین نخست وزیر پیشبرد امور عراق در مکاتبه با سفارت آمریکا در بغداد، حمله راکتی به ساختمان سفارت واشنگتن در منطقه سبز بغداد را محکوم کرده است.یک نماینده پارلمان عراق، حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد را عملیاتی آمریکایی-صهیونیستی با هدف توجیه ادامه حضور نظامیان خارجی در خاک عراق توصیف کرد. «محمد البلداوی» تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت پرده این حمله قرار دارند.کلیه گروه‌های مقاومت اسلامی به صراحت اعلام کردند که مستقیم یا غیرمستقیم با این حمله ارتباطی ندارند. هدف از حمله به منطقه سبز بغداد نیز با هدف برهم زدن معادلات و ایجاد بی ثباتی در کشور و بهانه‌تراشی برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است. همچنین وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، تأکید کرد که این حمله هرگز تأثیری در روابط استراتژیک بغداد و واشنگتن نخواهد داشت. از سوی دیگر الحشد الشعبی به طور رسمی اعلام کرد که هیچ ارتباطی میان این سازمان و طرف‌هایی که به سمت سفارت آمریکا راکت شلیک کرده‌اند، وجود ندارد.«ابو علی البصری» معاون نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی، اعلام کرد که هیچ ارتباطی میان این سازمان و حمله‌کنندگان به سفارت آمریکا وجود ندارد و آن‌ها از جانب خودشان این کار را انجام داده‌اند. ]]> جهان Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdchiinz623nz-d.tft2.html خیانت توهم‌زدگان به فلسطین http://siasatrooz.ir/vdcgxx9quak9q34.rpra.html ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی از رونمایی از طرح معامله قرن سخن گفته که واکنش برخی از کشورهای عربی با محوریت عربستان در قبال آن جای تامل دارد. کشورهایی که در نشست خیر بحرین شرکت کرده بودند در برابر سخنان اخیر ترامپ که به اذعان جهانیان نابودی کامل فلسطین خواهد بود، سکوت کرده و حتی به حمایت از آن پرداخته‌اند. نمود عینی این امر را از سوی عربستان می‌توان مشاهده کرد که نه تنها به محکوم سازی آن نپرداخته بلکه تحرکاتی همسو با خواست صهیونیست‌ها صورت داده است. حضور برخی سران وهابیت در مراسم هولوکاست ادعایی صهیونیست‌ها، اقدام رژیم صهیونیستی مبنی بر رسمی کردن محوز سفر صهیونیست‌ها به عربستان در قالب گردشگر و تاجر از جمله این اقدامات است. تیمی از کارکنان کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل وارد ریاض شد و خبرنگاران آن با گشت و گذار در بسیاری از شهر‌های عربستان، از جمله جده و مدینه منوره و پایتخت با برخی از شهروندان سعودی مصاحبه کردند و این مصاحبه‌ها به طور مستقیم پخش شد. همزمان با این اقدام مقامات عربستان بسیاری از شهروندان سعودی را تشویق کردند نسبت به ساکنان اراضی اشغالی اظهار علاقه کرده، به شهر‌های فلسطین اشغالی سفر کنند و به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر افتخار کنند و با استقبال از صهیونیست‌ها در سفرشان به ریاض، آنان را به خانه‌های خود دعوت کنند. همزمان با این تحرکات، در جنگی رسانه‌ای، سعودی به موضع‌گیری از فلسطینی‌ها و مقاومتی پرداخت که در برابر شهرک سازی و اخراج فلسطینی‌ها موضع گیری می‌کنند. تخریب وجهه محور مقاومت و پخش گزارش‌های ساختگی درباره روابط کشور‌های این محور به ویژه ایران، سوریه و حزب الله با رژیم اشغالگر با تاکید بر فتنه پراکنی طائفه‌ای. نکته مهم آنکه همسو با آمریکا طرح مجرم دانستن جنبش‌های مقاومت فلسطین و به ویژه جنبش حماس و حزب الله و قرار دادن اسم آنها در فهرست تروریستی و بازداشت کسانی که با آن رابطه دارند بخشی از این تحرکات است. این اقدامات در حالی از سوی قارون‌های منطقه بویژه سعودی، امارات و بحرین صورت می‌گیرد که در توجیه رفتار آنها یک اصل مشاهده می‌شود و آن برخوردار شدن از کمک‌های آمریکا برای ادامه بقا حاکمیتشان است. به قول ترامپ اگر آمریکا نباشد آنها دو هفته هم نمی‌توانند به حیات سیاسی خود ادامه دهند و لذا باید هزینه این حمایت را بپردازند. برخوردار شدن از حمایت آمریکا در حالی محور خیانت‌های سران ارتجاع عربی به فلسطین شده است که نگاهی به تحولات منطقه نشان می‌دهد، آمریکا دیگر هیچ جایگاهی در منطقه ندارد که نمود آن را در تظاهرات میلیونی مردم عراق برای اخراج آمریکا می‌توان مشاهده کرد. آنچه موجب بقا دولت‌های منطقه خواهد شد نه دلبستن و وابسته بودن به آمریکا بلکه دوری از این رژیم است که مطالبه ملت‌های منطقه است. نویسنده: علی تتماج ]]> جهان Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgxx9quak9q34.rpra.html دولت آمریکا وقیحانه‌ترین نمونه نژادپرستی در غرب است http://siasatrooz.ir/vdcf00dyvw6dyva.igiw.html وزیر خارجه کشورمان با اشاره به گسترش ناسیونالیسم افراطی و نژادپرستانه در غرب، تاکید کرد:‌ وقیحانه ترین نمونه، اقدامات و اظهارات رئیس جمهور رژیم کنونی آمریکا است که مردم و فرهنگ ایرانی را تهدید کرده است. محمدجواد ظریفدر نشست هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی از تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌ها و عزیزانی تشکر و قدرانی کرد که نسبت به حفظ میراث گذشتگان و امانت آیندگان احساس مسئولیت کرده و در برگزاری این برنامه ایفای نقش کرده‌اند. این دیپلمات عالی با اشاره به جایگاه میراث فرهنگی و تمدنی اظهار داشت: مکان‌ها و آثار فرهنگی - تمدنی، شاید از لحاظ تاریخی و جغرافیایی متعلق به یک قوم یا ملت باشند، اما از لحاظ نقشی که در بازشناسی هویت بشری و انباشت الیه‌های تاریخی معرفت دارند، متعلق به همگان و فارغ از جغرافیا و مکانند لذا شایسته است از مفهوم میراث مشترک بشری برای توصیف این دستاوردهای بشری بهره جوییم. ظریف با بیان اینکه احترام به آثار فرهنگی و تمدنی، در واقع رعایت حرمت انسانی و کرامت ذاتی انسانی است، تصریح کرد: در نقطه مقابل، حمله به اموال و میراث فرهنگی، حمله به انسانیت، حمله به روح بشریت و حمله به تاریخ است. تلاش مشترک و هم‌افزایی بین‌المللی برای صیانت و حمایت از مراکز فرهنگی و مظاهر تمدن بشری و مقابله با تهدید و آسیب رساندن به آنها، جامعه جهانی اسناد مهم و سازوکارهای قابل توجهی را تدوین کرده است. وی اضافه کرد: به عنوان مثال، «کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در خصوص حفاظت از اموال فرهنگی در مخاصمات مسلحانه»، آسیب به اموال فرهنگی هر ملتی را به منزله آسیب رساندن به میراث فرهنگی تمام بشریت و جرمی نابخشودنی در نظر گرفته است. گفتنی است آمریکا همچنان در رویکرد خصمانه و جنگ طلبانه علیه جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد. ]]> سیاست Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdcf00dyvw6dyva.igiw.html دورویی تکان‌دهنده، روایت نویسنده آمریکایی از رفتار برجامی اروپا http://siasatrooz.ir/vdceww8znjh8zpi.b9bj.html یک نویسنده آمریکایی، سیاست سه کشور اروپایی درباره برجام را «دورویی تکان دهنده» توصیف کرد و گفت انگلیس، آلمان و فرانسه حق ندارند از ایران بخواهند به تعهداتی پایبند باشد که خودشان زیر پا گذاشته‌اند. رابرت فانتینا در پاسخ به این سوال مطرح کرد که فرانسه ، انگلیس و آلمان رسما ساز و کار حل اختلاف در توافق هسته‌ای ایران را به جریان انداخته اند. با توجه به پیروی این سه کشور از تحریم های ترامپ، این اقدام تازه آنها را که وزیر امور خارجه ایران، باج دهی به ترامپ خوانده است، چگونه ارزیابی می کنید؟ فانتینا گفت: این سه کشور با اجرای ساز و کار حل اختلاف، ریاکاری تکان دهنده خود را نشان دادند که سرانجام آن، چیزی جز شرمساری برای آنها در پی نخواهد داشت. ایران به گواه بازرسان سازمان ملل و تایید کنگره آمریکا، برجام را کاملا اجرا کرده است. وی خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ نه تنها توافق را نقض کرد بلکه فرانسه، انگلیس و آلمان را تهدید کرد که در صورت پایبندی به توافق، تحریم خواهند شد. بنابراین، آنها نیز برجام را نقض کردند. ایران برای یک سال کامل به توافق پایبند بود با وجودی که هیچ امتیازی از آن دریافت نکرد. پس از آن، گام به گام فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داد. این تحلیلگر مسایل سیاسی تاکید کرد: اینکه سه کشور اروپایی از ایران می خواهند به برجام پایبند بماند و همزمان خودشان نقض کننده آن هستند، اوج ریاکاری است. اگر این سه کشور رهبران قدرتمندی داشتند، در برابر تهدیدات ایالات متحده مقاومت می‌کردند و به تعهدات خود، پایبند می ماندند. این نویسنده آمریکایی در پاسخ به این سوال که با ادامه نقض برجام از سوی غرب و عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهداتشان، پیامدهای خروج احتمالی ایران از پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان پی تی) چه خواهد بود؟ گفت: سران فرانسه ، انگلیس و آلمان از احتمال دستیابی ایران به سلاح های هسته‌ای می‌ترسند اما ظاهرا نمی‌دانند که ایران از سال ۱۷۹۸ به کشور دیگری حمله نکرده است. این رهبران بهتر است درباره جنگ افزار هسته ای ایالات متحده نگران باشند، زیرا تنها کشوری است که تاکنون از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرده و از پایان جنگ جهانی دوم به این سو، ده‌ها کشور را اشغال کرده است. وی تاکید کرد: علاوه بر این، جهان باید در مورد جنگ افزارهای هسته‌ای اسرائیل نگران باشد، زیرا یک "اشغالگر دیو صفت" است که به خاک کشورهای دیگر دست درازی کرده است. در واقع برنامه هسته ای ایران باید در رده آخر نگرانی‌ها باشد. این نویسنده آمریکایی ادامه داد: اما دولت ایران به خوبی از حق خود برخوردار است که از تمام ابزارهای موجود برای محافظت از شهروندان خود به ویژه با توجه به افزایش خصومت آمریکا با ایران، بهره برداری کند. ]]> سیاست Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdceww8znjh8zpi.b9bj.html دوقطبی مذاکره - عدم مذاکره اثرات مخرب بر منافع ملی دارد http://siasatrooz.ir/vdcdxx0foyt0f96.2a2y.html وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای نسبت به استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار داد و تاکید کرد: ایجاد دوقطبی «مذاکره - عدم مذاکره در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت. وزارت امور خارجه در بیانیه ای درخصوص حواشی ایجاد شده بعد از مصاحبه وزیر امور خارجه با نشریه‌آلمانی اشپیگل اعلام کرد:یکی از اهداف ایالات متحده آمریکا در نبرد دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران آن است که تصویری جنگ‌طلب از ایران به نمایش گذارد؛ تصویری که چند ده سال برای ایجاد آن از طریق نبرد رسانه‌ای و جنگ روانی تلاش کرده بود. این بیانیه می‌افزاید: این تصویر نادرست و معارض با ذات نظام اسلامی در پی انجام مذاکرات برجام برهم ریخت و جهان دریافت که امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران یک فرییکاری صهیونیستی است و ایران نه تنها کشوری قانونمدار و دارای منطقی روشن و استوار است بلکه در صف نخست مبارزه با تروریسم و پدیدآوری فضای صلح‌آمیز در جهان قرار دارد. وزارت امور خارجه با بیان اینکه خروج یکجانبه ایالات متحده از مذاکرات برجام و بیان اینکه برجام به سود ایران بوده و آمریکا از آن متضرر شده است - ضمن نشان دادن توان دیپلماتیک و منطق قوی ایران در دفاع از حقانیت و مطالبات ملت ایران- عملا نشان داد که به واقع این ایالات متحده آمریکاست که به قوانین جهانی و حقوق بین الملل وقعی ننهاده و گریزان از گفت‌وگو و ناقض تعهدات بین المللی است، تصریح کرده است: با ترور شهید سپهبد سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم برای افکارعمومی جهان اثبات شد که این دولت آمریکا است که در راس حامیان تروریسم در سطح جهانی است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تمامی تلاش آمریکا آن است که موضع برتر ایران یعنی «حمایت از مذاکرات قانونی انجام شده در برجام» را از دست ایران خارج کرده و تصویری «ضد مذاکره» از ایران را به نمایش گذارده و نهایتا میز مذاکره غیرقانونی و تحمیلی را جایگزین برجام کند. اقدامی که با قدرت از سوی رهبری معظم انقلاب نفی و نهی شده که همواره ملاک عمل وزارت خارجه جمهوری اسلامی است. از این‌رو تاکید بر مذاکرات قانونی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در مقابل مذاکرات خارج از برجام — که دولت قانون‌ستیز آمریکا به دنبال آن است - ضرورت داشته و نباید به هیچ وجه این سنگر که از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، به دولت مستکبر و قانون گریز آمریکا وانهاده شود. وزارت امور خارجه یادآور شده است: تاکید بر اینکه ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است، باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک برجام که خود آن را ترک کرده بازگشته و تمامی تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی انجام شده را لغو و جبران کند - در صورت انجام - شکست مطلق آمریکا در صحنه بین‌المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شده و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است خارج شود. در این بیانیه تصریح شده است: برخلاف بعضی سوءبرداشت‌ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف الحیل میز برجام را که برای خود تله می‌داند، برهم زند. این بیانیه می‌افزاید: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی وظیفه دفاع از کیان و حیثیت جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از توانمندی‌های حقوقی و دیپلماتیک را برعهده دارد و در عرصه بین‌المللی نیز با اتکاء به حمایت ‌ها و رهنمودهای راهبردی مقام معظم رهبری توانسته است هم‌دوش با محور مقاومت اقتدار جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان علیرغم فشارها و تلاش‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا به نمایش گذارد؛ وظیفه‌ای که بدون توجه به هر فشاری از هر سو با قدرت به انجام خواهد رسانید. وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه گاه به دلیل عدم اطلاع از پیچیدگی‌ها و نیز تصمیمات متخذه از سوی نهادهای فرادستی، برداشت‌هایی نادرست از عملکرد وزارت امور خارجه ترویج می‌شود که متاسفانه مورد سوءاستفاده رسانه‌ها و نهادهای سیاسی بدخواهان ایران زمین قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از حساسیت‌های علاقمندان به آرمان‌های انقلاب و بهره بردن از نقدهای کارشناسی انجام شده، وظیفه خود می‌داند یک بار دیگر نسبت به استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار دهد. در پایان این بیانیه آمده است: ایجاد دوقطبی «مذاکره - عدم مذاکره» در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه‌های ملی را قربانی می‌کنند مسلما در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند. در پی مصاحبه محمد جواد ظریف با نشریه‌ آلمانی اشپیگل درباره روابط ایران و آمریکا و تحریف این صحبت‌ها از سوی ترامپ در توییتر، موجی از واکنش‌ها را در میان مخالفان و منتقدان دستگاه دیپلماسی و دولت به وجودآورده است. بیانیه وزارت خارجه کشورمان در حالی مطرح می‌شود که قبل از آنکه آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان علناً در توئیتر خود اذعان کند که واقعاً چنین سخنی را در گفت‌وگو با اشپیگل آلمان مطرح کرده، تقریباً هیچ‌کس، حتی منتقدان سرسخت او هم باور نمی‌کردند که چنین افتضاحی به‌بار آمده باشد. همه منتظر بودند آقای ظریف چنین موضعی را رسماً تکذیب و اعلام کند که اشپیگل مصاحبه را تحریف کرده و یا دست‌کم حرف‌های او را دقیق منتشر نکرده است، این انتظار به‌ویژه پس از آنکه ترامپ با توئیتی تحقیرآمیز که هر ایرانی باشرافتی ــ از هر مسلک و سلیقه و آیینی ــ را آزرده‌خاطر می‌کرد، آقای ظریف را خطاب قرار داد، تشدید شد. تقریباً همه احتمال می‌دادند که آقای ظریف با اشاره به تحریف سخنانش در اشپیگل هم قلب‌های آزرده ایرانیان را التیام ببخشد و هم تودهنی لازم را به ترامپ بزند و بگوید "آن سخنی که تو در پاسخش ما را تحقیر کردی اساساً وجود خارجی ندارد"؛ امّا متأسفانه و در کمال حیرت، این مصاحبه وجود داشت! ظریف در توئیتی که در پاسخ به توئیت ترامپ منتشر کرده بود، نوشت که ترامپ بهتر است کامنتهایش در حوزه سیاست خارجی و تصمیماتش را بر پایه واقعیت‌ها بنا کند و نه تیترهای فاکس‌نیوز یا مترجمین فارسی‌اش! آقای ظریف برای آنکه همه بدانند او دقیقاً چه گفته است تصویر آن بخش جنجال‌برانگیزش در مصاحبه با اشپیگل را روی صفحه‌اش در توئیتر قرار داد و از دیگران خواست که آن را با دقت بخوانند! و مع‌الاسف او همه آن چیزی را که نباید گفته می‌شد گفته بود، و بدتر از آن این‌که حتی در سؤال خبرنگار اشپیگل تصریح شده بود که "آیا «بعد از قتل (ترور) قاسم سلیمانی» شما احتمال گفتگو با آمریکا را منتفی می‌دانید؟"، و آقای ظریف در کمال تعجب گفته است که خیر! احتمالاً تنها نکته‌ای که جناب ظریف در همه تقلاهایش پیرو حاشیه‌ساز شدن این مصاحبه می‌خواهد روی آن تأکید کند آن است که "اگر آمریکا گذشته‌اش را تصحیح و تحریم‌ها را بردارد ما در قالب همان ۱+۵ برجام با آنها مذاکره می‌کنیم"! هرچند در این گفتگو اشاره‌ای به ۱+۵ نشده بلکه گفته شده "ما همچنان پشت میز مذاکره هستیم {و این آمریکایی‌ها هستند که آن را ترک کرده‌اند}؛ اگر آنها تحریم را بردارند و گذشته را تصحیح کنند مذاکره می‌کنیم"! و از قضا آقای ظریف تأکید هم کرده که برایشان هیچ تفاوتی نمی‌کند که در کاخ سفید چه‌کسی نشسته باشد، ترامپ یا اوباما یا هر کس دیگری! اگر جناب وزیر امور خارجه قبل از ۱۳ دی به خواب رفته و در همان لحظه مصاحبه با اشپیگل هم از خواب بیدار شده باشد، باز هم قاعدتاً از سؤال خبرنگار اشپیگل باید متوجه شده باشد که حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها ترور شده است(!‌) لذا اساساً امکانی برای آمریکایی‌ها به‌منظور جبران چنین ترور ناجوانمردانه‌ و خباثت‌آلود و جنایتکارانه‌ای وجود ندارد، بنابراین این جمله که "آمریکایی‌ها گذشته‌شان را اصلاح کنند"، دقیقاً با کدام عقل حتی متوسط به پایین جور درمی‌آید؟ نکته بعدی، کوچک‌کردن واقعیت‌های دنیا در حد همان دنیای کوچک و صدالبته وارونه آقای ظریف و برخی دوستانش از جمله شخص آقای رئیس‌جمهور در دولت است. بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی اتفاقات بسیار بزرگی در جهان به وقوع پیوسته و آن‌چنان که در پیام رهبر معظم انقلاب به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا نیز درج شده بود، این حوادث از سربرآوردن یک پدیده یکتا در دنیا خبر می‌دهند. ]]> سیاست Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdxx0foyt0f96.2a2y.html با قاتلین شهید سلیمانی ملاقات خواهیم کرد اما نه برای مذاکره برای محاکمه http://siasatrooz.ir/vdcciiqs12bqse8.ala2.html رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که در آینده‎ای نه چندان دور، قاتلان شهید سپهبد سلیمانی پای میز محاکمه خواهند ایستاد و اراده ایران و عراق بر پیگیری حقوقی و قضایی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سرداران مقاومت، کاملا راسخ است. دیر یا زود با قاتلین شهید سلیمانی ملاقات خواهیم کرد اما نه برای مذاکره برای محاکمه و مجازات آن‌هابه گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‎الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)، راه نجات جامعه را شناخت سیره اهل بیت (ع) و عمل به سیره پاک آن بزرگواران دانست و با اشاره به در پیش بودن ایام الله دهه فجر تصریح کرد: اصلی‎ترین سلاح ما در طول چهار دهه گذشته، پیام‎های انقلاب اسلامی بوده است که موجب خنثی‎سازی توطئه‎های پی در پی دشمنان، به حاشیه راندن خواسته‎های آن‌ها در منطقه و جهان و امیدآفرینی برای ملت‎های محروم و مستضعف شده است. رئیس قوه قضاییه، پیام انقلاب اسلامی را پیام اخلاص، کارآمدی، عدالت اجتماعی، معنویت پیوند خورده با سیاست، اخلاق، ضدیت با ظلم و استکبار، نجات مستضعفان و محرومان عالم و زندگی بر اساس دین و آموزه‌های دینی برشمرد و ادامه داد: همین پیام‎های بلند انقلاب اسلامی بوده است که توطئه‎های دشمنان در منطقه و جهان را نقش بر آب کرده و تازه‎ترین نمونه آن نیز طرح از پیش شکست خورده «معامله قرن» است که طراحان آن باید مطمئن باشند پیام انقلاب اجازه نخواهد داد توطئه‎ای جدید در قالب ادبیاتی جدید، منطقه را به آتش بکشد، سلطه بر منطقه را تحکیم کند و حقوق حقه مردم مظلوم فلسطین را پایمال سازد. آیت‎الله رئیسی با تاکید بر لزوم بزرگداشت ایام الله دهه فجر از سوی مردم و مسئولان، تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی و امیدبخشی با عملکرد صحیح را ضروری دانست و اظهار کرد: دشمن به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است و آنچه امروز ایجاد امید می‎کند، کارآمدی دستگاه‎های اجرایی و اداری کشور است. در واقع عملکرد مخلصانه و نشان دادن کارآمدی، امیدآفرین است و دستگاه‎ها باید این جهت را هر چه بیشتر مدنظر داشته باشند و کارآمدی خود را ارتقاء بخشند. رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، خون حاج قاسم سلیمانی را موجب برانگیختگی ملت‎های آزاده و صیانت از جوامع مورد ستم در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: ان شاءالله امر حقوقی و قضایی این جنایت دنبال می‌شود. در گفت و گویی که با رئیس دادگاه عالی عراق داشتم، روشن شد که انگیزه بالایی برای پیگیری این موضوع دارند و از همان ابتدا برنامه ریزی‎های لازم را در این زمینه داشته‎اند. ما هم کار را از طریق مجامع بین‎المللی دنبال می‎کنیم. دیر یا زود با قاتلان حاج قاسم ملاقات خواهیم کرد، اما نه برای مذاکره و گفتگو بلکه برای محاکمه و کیفر. آیت‎الله رئیسی در بخش دیگری از جلسه شورای عالی قوه قضاییه درباره برخی احکام صادر شده در ماه‎های اخیر تصریح کرد: احکام دادگاه‎ها باید به نحوی صادر شود که برای افکار عمومی از لحاظ تناسب جرم و مجازات اقناع کننده باشد. مثلا برخورد با کارگری که به دلیل فشار‌های اقتصادی اعتراض می‌کند و فریاد می‌زند و حالا ممکن است در میان اعتراض کلام ناشایستی هم به زبان بیاورد، باید متفاوت از برخورد با کسی باشد که به صورت سازمان یافته و با برنامه ریزی قبلی اقدام به برهم زدن نظم جامعه می‌کند.رئیس قوه قضاییه همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه اسناد رسمی در کشور، اسناد عادی را یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش میزان پرونده‎ها در قوه قضاییه دانسته و اقدامات اخیر صورت گرفته برای خارج شدن اسناد عادی از چرخه معاملات کشور را یکی از مهمترین تحولات در کاهش حجم پرونده‎های قضائی دانست. رئیس قوه قضاییه آیت‎الله رئیسی با اشاره به گزارش رئیس سازمان زندان‎ها و دادستان تهران مبنی بر تعیین تکلیف نزدیک به دو هزار پرونده زندانی که در سفر‌های استانی اخیر در دستور کار قرار گرفته بود، بر لزوم اولویت دادن مسئولان قضایی به اجرای این مصوبات تاکید کرد.  ]]> سیاست Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdcciiqs12bqse8.ala2.html طرح «پیگیری حقوقی دریافت غرامت از انگلیس» http://siasatrooz.ir/vdcb55b85rhb80p.uiur.html نمایندگان مجلس یک فوریت طرح قانونی پیگیری حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارت وارده به اتباع ایرانی (نسل کشی ۹ میلیون ایرانی) را به تصویب رساندند. در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت «طرح قانونی پیگرد حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارت وارده به اتباع ایرانی» در دستور کار قرار گرفت. حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان طراح این طرح، گفت: یکصد سال از جنایت انگلستان علیه ملت ایران گذشته است. انگلستان یکصد سال پیش با قحطی اجباری ۹ میلیون ایرانی را نسل کشی کرد اما این جنایت از طرف امپراتوری خبری انگلیس مسکوت ماند. وی ادامه داد: بسیاری از ایرانیان از این نسل کشی اطلاعات کمی دارند و فقط فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در مورد این نسل کشی ساخته شده است. نماینده مردم شاهین شهر اظهارداشت: در این نسل کشی دو پنجم جمعیت ایران کشته شدند اما انگلستان تا امروز غرامتی پرداخت نکرده است، این طرح دولت را مکلف می کند با استفاده از راهکارهای حقوقی غرامت نسل کشی ۹ میلیون ایرانی را از دولت انگلستان بگیرد. در ادامه جلسه، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مخالفت با این طرح، تأکید کرد: باید این طرح به صورت سه فوریتی در مجلس تصویب شود. سیدجواد ساداتی نژاد نیز در موافقت با این طرح، گفت: انگلستان در حال حاضر نیز سیاست های مکارانه خود را علیه ملت ایران ادامه می دهد. سفیر انگلیس در یک تجمع غیرقانونی حضور یافت و ما انتظار داشتیم سفیر انگلستان اخراج شود اما این اتفاق نیفتاد، باید این نسل کشی پیگیری قانونی شود. در پایان نمایندگان با ۱۴۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در مجلس یک فوریت بررسی این طرح را به تصویب رساندند.سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان و آران بیدگل اظهار داشت: این طرح با توجه به سابقه دولت انگلیس و خصومتی که با دولت و مردم ایران در طول تاریخ داشته و سفیر انگلیس هم در تجمع غیرقانونی خباثت این کشور را نشان داد، طرح خوبی است. وی ادامه داد: قحطی عامدانه و نسل‌کشی انگلیس خبیث در مورد مردم ایران هرگز فراموش نخواهد شد؛ هرچند انگلیس در ظاهر خود را طرفدار حقوق بشر نشان می‌دهد اما با قطحی عامدانه میلیون‌ها نفر از مردم ایران را قتل عام کرد و در دستور کار قرار گرفتن طرح مذکور حداقل اقدامی است که مردم ایران در یک اقدام قانونی بتوانند از طریق قانونی و بین‌المللی نسل‌کشی را پیگیری کنند هر چند شاید دیر باشد اما باید در دنیا نشان داد انگلیس چه خباثت‌هایی در حق ملت ایران انجام داده است. همچنین نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: آمریکای جنایتکار با ترور سردار سپهبد سلیمانی به دنیا اثبات کرد منطق مذاکره را نمی‌داند.حجت الاسلام احد آزادی خواه در نشست علنی پارلمان در مخالفت با بررسی یک فوریت طرح قانونی پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارت وارده به اتباع ایرانی اظهار داشت: از اینکه ۱۰۶ نفر از نمایندگان بر آن شدند که در مورد نوع اعمال استبداد مستبد پیر، انگلیس خبیث حرکت و مطالبه‌گری حقوقی را انجام دهند تشکر می‌کنیم اما مخالف بررسی یک فوریت این طرح هستم و باید به صورت سه فوریتی مطرح می‌شد. ]]> سیاست Mon, 27 Jan 2020 18:34:10 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb55b85rhb80p.uiur.html