سیاست روز - آخرين عناوين سیاست :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/politics Mon, 25 May 2020 23:22:56 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Mon, 25 May 2020 23:22:56 GMT سیاست 60 پیامی از عرشه نفت‌کش‌ها http://siasatrooz.ir/vdcce1qse2bqs48.ala2.html اخبار کرونایی در حالی محافل رسانه ای، سیاسی و اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده که دیروز خبری توانست به جای کرونا درصدر اخبار محافل رسانه‌های جهان قرار گیرد. خبر از این قرار بود، نفت کش‌های ایرانی وارد بنادر ونزوئلا شده تا بر اساس توافقات میان جمهوری اسلامی و ونزوئلا، محموله‌های بنزین ایرانی را در این کشور تخلیه کنند. ۵ نفت کش ایرانی با محموله بنزین ایرانی هفته‌هاست که راهی این کشور شده و طی روزهای آتی تمام آنها به مقصد خواهند رسید. دو عدد از این ۵ نفت کش در حالی در سواحل ونزوئلا در میان استقبال مردم و دولتمردان این کشور پهلو گرفتند که از مدتها پیش آمریکا ادعای مقابله با حرکت نفت کش‌ها را مطرح می‌کرد، اما در نهایت نتوانست اقدامی علیه آنها صورت دهد و نفت کش‌های ایرانی به سلامت به مقصد رسیدند. تبادل بنزین ایرانی با طلای ونزوئلا در حالی صورت گرفته است که این حرکت بزرگ با بازتاب گسترده جهانی، دارای پیام‌ها و پیامدهای قابل توجهی است که استمرار آن قطعا دستاوردهای بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت. این پیام‌ها و پیامدها را در چند بخش می‌توان مورد ارزیابی قرار داد. نخست آنکه حمایت ایران از ونزوئلا در شرایطی که آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ونزوئلا اعمال و این کشور در آستانه بحران شدید سوخت قرار داده، بیانگر صداقت ایران در حمایت از دوستان و متحدانش است. صداقتی تفاوت رفتاری ایران و غرب را بیش از پیش برای جهانیان آشکار می‌سازد. در حالی که کشورهای اروپایی و آمریکا حتی در تهیه ماسک به هم رحم نمی‌کنند و چون دزدان غرب وحشی محموله‌های ماسک یکدیگر را سرقت می‌کنند، جمهوری اسلامی -که کارنامه ای موفق در مبارزه با کرونا دارد- متحدان خویش را فراموش نکرده و از ظرفیت‌های خود برای حمایت از آنان بهره می‌گیرد که ارسال سوخت برای ونزوئلا نمودی از آن است. دوم آنکه برخلاف آنکه غرب تلاش دارد تا ایران را به پنهان کاری در سیاست‌ خارجی متهم سازد، جمهوری اسلامی با ارسال سوخت برای ونزوئلا آن هم با پرچم ایران، نشان داد که اهل پنهان کاری نشست و مسئولیت عملکردهای خود را می‌پذیرد که خود سندی بر اقتدار جهان ایران است. عملکردی که در تحولات منطقه نیز بارها مشابه آن تکرار شده چنانکه رهبر انقلاب در سخنرانی روز قدس رسما اعلام کردند که ایران از فلسطین حمایت تسلیحاتی کرده است. این نوع عملکردها نشانه تغییر موازنه قدرت به نفع ایران و مقاومت است که آشکارا عملکردهای خود را اعلام و مسئولیت آن را می‌پذیرند. سوم آنکه تجارت سوخت میان ایران و ونزوئلا سندی آشکار بر شکست تحریم‌های آمریکاست. فروش بنزین در دوران تحریم یعنی خودکفایی ایران در این عرصه و تجارت سوخت میان تهران ـ کاراکاس یعنی اینکه تحریم مانع تجارت جهانی ایران نمی‌شود و راه‌های بسیاری برای شکستن تحریم‌ها وجود دارد. در همین حال ایران نه تنها تحریم‌ها علیه خود را شکست که تحریم آمریکا علیه کشور ثالث (ونزوئلا) را نیز شکسته که اقدامی بزرگ در معادلات جهانی است. این عملکرد می‌تواند پیامی واضح برای کشورها و شرکت‌های خارجی مبنی بر ناکارآمدی تحریم‌های آمریکا باشد که نتیجه آن رویکرد این کشورها و شرکت به روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی خواهد بود. در اصل ارسال سوخت برای ونزوئلا را باید دستاوردی بزرگ علیه تحریم‌ها دانست که آینده ای روشن را پیش روی تجارت جهانی ایران قرار می‌دهد. چهارم آنکه عدم مقابله آمریکا با نفت کش‌های ایرانی نه برگرفته از رویکرد مثبت آمریکا به ایران بلکه به دلیل اقتدار نظامی جمهوری اسلامی است. آمریکایی‌ها با تجربه سرنگونی پهپادشان، توقیف کشتی انگلیسی توسط ایران و پاسخ موشک به ترور سردار سلیمانی دریافتند که ایران اهل بلف زدن نیست و پاسخ هر سیلی را با دهها سیلی خواهد داد. هشدار فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی ایران درباره پیامدهای هرگونه اقدام علیه نفت کش‌های ایرانی عازوم ونزوئلا، موجب عقب نشینی آمریکا علیه نفت کش‌ها شد. رویکردی که نشان می‌دهد، سیاست تقویت توان دفاعی کشور به عنوان عنصری بازدارنده، تصمیمی درست بوده که نتایج آن نه تنها در حوزه امنیتی بلکه در عرصه اقتصادی نیز بسیار گسترده خواهد بود. به هر تقدیر می‌توان گفت که پهلو گرفتن نفت کش‌های ایرانی در سواحل ونزوئلا یعنی برافراشتن پرچم اقتدار ایران در مقابله با تحریم‌ها و تهدیدات که قطعا می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای کشور به ویژه در شکستن تحریم‌ها به همراه داشته باشد که با تکیه بر اراده ایرانی بدون چشم داشت به وعده‌های خارجی محقق شده است. و این پیامی است از عرشه نفت‌کش‌های ایرانی برای سراسر جهان. نویسنده: قاسم غفوری ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcce1qse2bqs48.ala2.html زیارت«غریب‌الغرباء» پس از ۶۹ روز دلتنگی http://siasatrooz.ir/vdcd9s0f5yt0fj6.2a2y.html درب‌های حرم منور رضوی روز گذشته پس از ۶۹ روز به روی زائران و مجاوران و مشتاقان بازگشایی شد. مشهد مقدس و حرم منور رضوی لحظات نورانی و پرشور را پشت سر گذاشت؛ از صفوف گسترده زائران و مجاوران برای زیارت حرم منور رضوی بگیرید تا اشتیاق بیش از حد و اشک‌هایی که در چشمان زائران جاری بود. بسیاری از زائران از ساعت‌ها قبل در خیابان‌های منتهی به حرم منور رضوی حضور پیدا کرده بودند تا در نخستین لحظات بازگشایی حرم منور رضوی توفیق حضور در صحن‌های حضرت را پیدا کنند. با یکی از زائرانی که به سوی حرم رضوی رهسپار است همکلام می‌شوم که می‌گوید: حضور در صحن‌های حرم رضوی خود توفیق بزرگی است که از سوی آقا بر ما منت گذاشته شده است؛ ۶۹ روز است که به حرم حضرت مشرف نشده‌ام و دلمان پر کشیده است. وی ادامه می‌دهد: باید قدردان منت حضرت رضا(ع) باشیم؛ مشهدی‌ها و زائران قطعا پس از این بسیار بیشتر باید قدر ولی نعمت خود را بدانند. جمعیت همچنان به سمت حرم و بارگاه منور رضوی سرازیر است و زائران و مجاوران خود را به بارگاه رضوی می‌رسانند و آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که بخش زیادی از جمعیت نکات بهداشتی را نیز رعایت کرده‌اند. با یکی از خادمان حضرت نیز همکلام می‌شوم که می‌گوید: حضرت رضا(ع) رئوف و بخشنده هستند و قطعا منت ایشان بوده که سبب شده امروز شاهد بازگشایی حرم منور رضوی باشیم؛ این روزها که به حرم رضوی مشرف می‌شدم زمانی که صحن‌‌ها را خالی زا زائر می‌دیدیم دلمان می‌گرفت. مشهدی‌ها خود را به حرم منور رضوی می‌رسانند و در این میان بسیاری که دستشان از حرم کوتاه است همچنان از من و شمای زائر التماس دعا دارند. ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcd9s0f5yt0fj6.2a2y.html قدردانی اسقف آشوریان از توجه وکمک ستاد اجرایی فرمان امام به اقشار آسیب دیده آشوری در ایام کرونا http://siasatrooz.ir/vdcepx8zvjh8zvi.b9bj.html اسقف کلیسای شرق آشوری ایران درنامه‌ای از ارسال بسته‌های معیشتی ستاد اجرایی فرمان امام برای هموطنان غیرمسلمان آسیب‌دیده از کرونا قدردانی و تشکر کرد. درنامه مارنرسای بنیامین به مدیرعامل بنیاد احسانِ ستاد اجرایی فرمان امام آمده است: تشکرات قلبی و خالصانه اینجانب ومجموعه کلیسای شرق آشوری تهران بابت حس نوع دوستی و اهتمام به همشهریان غیرمسلمان را پذیرا باشید. درادامه نامه آمده است: بسته‌های معیشتی اهدایی آن ستاد را به عنوان "برکت" بین آشوریان توزیع میکنیم. این نامه می‌افزاید: دعا میکنیم خداوند سایه شوم این بیماری رااز سرکشور عزیزمان ایران و تمام دنیا قطع نماید، برای شفای بیماران و خدمت هرچه بهتر پزشکان و پرستاران دعا میکنیم وبرای جنابعالی و همکاران محترم دراین کار خداپسندانه اجر اخروی مسئلت مینماییم. ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcepx8zvjh8zvi.b9bj.html توسط نیروهای سازمان پسماند http://siasatrooz.ir/vdcfvmdy1w6dyca.igiw.html مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از شست و شو و ضدعفونی هزار مسجد پایتخت توسط نیروهای این سازمان خبر داد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، صدرالدین علیپور با اشاره به کاهش محدودیت های مربوط به حضور اجتماعی مردم در اماکن عمومی از جمله مساجد در روزهای آینده گفت: با توجه به اینکه احتمال می رود در روزهای آتی شاهد حضور بیشتر شهروندان در مساجد باشیم، ۶۰۰ نفر از نیروهای سازمان پسماند به همراه ۳۰۰ دستگاه واترجت، تانکر و جدول شوی بیش از هزار مسجد در مناطق مختلف شهر تهران را شست و شو و ضدعفونی کردند. وی هدف از این اقدام را تامین سلامت شهروندان همزمان با برگزاری نماز عید فطر و بازگشایی مساجد در روزهای آینده دانست و ادامه داد: عملیات شست و شوی مساجد پایتخت با رعایت اصول بهداشتی و با استفاده از ۴۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده و حضور ۱۵ ناظر عالی و ارشد سازمان پسماند انجام شد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به برنامه های آتی سازمان برای ضدعفونی سایر اماکن تصریح کرد: از آن جا که قرار است در روزهای آتی برخی از بقاع متبرکه بازگشایی شوند، پیش بینی کردیم تا برخی از این اماکن را در آینده برای حضور ایمن زائران ضدعفونی کنیم. ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcfvmdy1w6dyca.igiw.html مردم نگران مجلس یازدهم باشند یا نه؟! http://siasatrooz.ir/vdchqxnzv23nz6d.tft2.html دوره دهم مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و تا یکی دو روز آینده مجلس یازدهم با ترکیب تازه کار خود را آغاز خواهد کرد. مردم نسبت به مجلس یازدهم چشم امید دارند، چرا که از عملکرد مجلس دهم رضایت نداشتند و در طول فعالیت آن، شاهد تصمیمات و اتفاقاتی بودند که آن را در شأ خود نمی‌دانستند. در روزهای پایانی مجلس دهم بسیاری از نمایندگان که در این مجلس حاضر بودند و اکنون نیز در مجلس یازدهم حضور خواهند داشت، نسبت به عملکرد مجلس و نمایندگان آن انتقاداتی را مطرح می‌کردند که هنوز هم ادامه دارد. این که چرا نمایندگان منتقد تا این اندازه دیرهنگام به خود انتقادی پرداختند، خود سوالی است که از سوی همین نمایندگان منتقد باید پاسخ داده شود اما همین که آنها خود به انتقاد از نهادی که در آن عضویت داشته‌اند پرداخته‌اند جای تقدیر دارد و در صورت احتمال ادامه راه اشتباه مجلس دهم در مجلس یازدهم،‌ آنها باید زودتر ورود کنند و با انتقادات سازنده از بیراهه رفتن مجلس یازدهم جلوگیری کنند. این نگرانی وجود دارد که مجلس یازدهم راه مجلس دهم را برود که برای جلوگیری از این بیراهه، نمایندگان مجلس یازدهم باید مراقبت‌های زیادی بر خود و مجلس داشته باشند. در همین زمینه چند تن از نمایندگان در گفت‌وگوهایی که انجام داده‌اند به انتقاد از عملکرد مجلس دهم پرداخته‌اند. خانه‌های سازمانی ۳۰۰ متری مجلس را به ثمن بخس واگذار کردند رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نمایندگان مجلس باید به شدت از خوی اشرافی‌گری پرهیز داشته باشند و مظهر پاکدستی و ساده زیستی باشند تا مردم به نظام و مجلس اعتماد کنند. محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ، درباره برخی مبالغ مصوب در مجلس از جمله ودیعه مسکن، وام و خودرو به نمایندگان اظهار داشت: همانگونه که خودتان گفتید به نمایندگان وام‌هایی داده می‌شود و این وام‌ها پول بلاعوضی نیست که داده ‌شده و پس گرفته نشود. وی افزود: شما نمایندگان تهران و برخی از شهرهای اطراف تهران را نبینید. نماینده ای که از شهرستان می آید نیازمند مسکن برای اسکان است و ودیعه‌ای برای اجاره یک خانه حداکثر ۱۰۰ متری از سوی مجلس به آنان داده می‌شود و اگر مجلس خودش خانه های سازمانی داشت و در اختیار نمایندگان قرار می داد این همه وام داده نمی شد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس برای ساخت خانه‌های سازمانی اقدامی صورت نمی‌دهد، گفت: مجلس در دوره های قبل تعداد زیادی خانه های سازمانی داشته اما این ها را به ثمن بخس به تعدادی از نمایندگان آن دوره واگذار کرده‌اند که این یک اشتباه بود. زاهدی می‌گوید که متراژ خانه‌هایی که مجلس شورای اسلامی در دوره‌های قبل داشته به ۳۰۰ متر زیر بنا می‌رسیده است و می‌شد اکنون این خانه‌ها را تبدیل به سه واحد ۱۰۰ متری کرد. وی در همین خصوص تاکید دارد: نمایندگان مجلس باید به شدت از خوی اشرافی‌گری پرهیز داشته باشند و مظهر پاکدستی و ساده زیستی باشند تا مردم به نظام و مجلس اعتماد کنند. نماینده ولنجک‌نشین خوی اشرافی پیدا می‌کند نماینده مردم محلات در مجلس نیز با اشاره به پرداخت مبالغ زیاد به نمایندگان برای اجاره مسکن گفت: نمایندگان دوره‌های قبل خانه‌های سازمانی را یا تحویل نمی دادند و یا با رانت به نام خود سند زدند و به همین دلیل مجلس خانه های سازمانی را فروخت. حجت الاسلام علیرضا سلیمی با بیان اینکه برخلاف دیگر ادارات و سازمان‌ها مجلس شورای اسلامی مسکن سازمانی ندارد، گفت: البته مجلس در سالهای گذشته خانه سازمانی داشت که هر چند تعدادش کم بود اما به دلیل رانت خواری برخی نمایندگان و تلاش برای تصرف این منازل به قیمت اندک بعد از دوره نمایندگی، همین خانه های سازمان فروخته شد. وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در دور دوم و سوم در نزدیکی پاستور، تعدادی خانه سازمانی داشت که این خانه ها حتی تا مجلس ششم و هفتم هم موجود بود، تصریح کرد: این خانه ها به تعدادی از نمایندگان داده شد تا در دوره نمایندگی استفاده کنند اما برخی از نمایندگان تا سال‌ها بعد از اتمام دوره نمایندگی، این منازل را در تصرف داشته و آن را تخلیه نمی‌کردند. منتخب محلات در مجلس یازدهم گفت: به عنوان مثال یکی از نمایندگان تهران در مجلس ششم خانه سازمانی مجلس در نزدیک پاستور را تا چندین سال بعد از مجلس ششم تخلیه نکرده بود با وجود آنکه وی بعد از آن دیگر نماینده نبود. سلیمی اضافه کرد: همچنین برخی از نمایندگان بعد از اتمام دوره نمایندگی با لابی و رانت همان منازل سازمانی را به قیمت اندک به نام خود کردندکه این یک نوع رانت بود. وی افزود: به دلیل همین مشکلات هیأت رئیسه مجلس خانه‌های سازمانی را فروخت و هیأت رئیسه مجلس نهم و دهم دیگر برای خانه‌های سازمانی اقدامی نکردند. نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از مقامات و مسئولین از خانه‌های سازمانی استفاده می‌کنند اما مجلس به دلیل همین مشکلات خانه سازمانی ندارد. سلیمی تصریح کرد: در دوره مجلس ششم و هفتم تعدادی از خانه‌های سازمانی مجلس در منطقه سعادت‌آباد تهران بود سؤال این است که چرا مجلس در آن منطقه برای نمایندگان خانه تهیه کرد و چرا در جنوب شهر تهیه نکرد. وی افزود: به نظر اینجانب منازل نمایندگان مجلس باید از مجموعه بهارستان به پایین باشد. من که سه دوره نماینده هستم در همین منطقه ساکن هستم. نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: اینجانب می‌بینم که برخی از همکاران در همان روزهای اول دوره نمایندگی در مناطق ولنجک یا قیطریه ساکن می‌شدند این تعداد از نمایندگان روحیه اشرافیگری پیدا می‌کنند و دیگر روحیه خدمت ندارند. سلیمی تأکید کرد: ساخت خانه سازمانی برای مدیران در مناطق بالاشهر و یا اجاره خانه در این مناطق برای مقامات حتماً آسیب‌زا است و ضرر دارد. وی تأکید کرد: توصیه ما به هیأت رئیسه مجلس این است که تصمیمی نگیرد تا نمایندگان بالاشهرنشین باشند. نماینده‌ای که از شهرستان به تهران بیاید و بالاشهرنشین شود هم آرای مردم یادش می‌رود و هم مشکلات مردم. نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده یک شهر باید در مناطق متوسط و پایین شهر زندگی کند و محل زندگی و نوع زندگی وی از سطح متوسط به پایین باشد. حجت الاسلام سلیمی در خصوص توئیت یکی از منتخبان مجلس یازدهم مبنی بر اینکه هیئت رئیسه مجلس دهم برای ودیعه، اجاره مسکن نمایندگان مجلس یازدهم مبالغی را مصوب کرده، با بیان اینکه هیأت رئیسه مجلس دهم نمی‌تواند برای مسکن نمایندگان مجلس یازدهم تصمیم‌گیری کند، افزود: در ابتدای هر دوره‌ای از مجلس معمولاً منتخبان در هتل و یا مهمانسراهای ادارات مستقر می‌شوند تا تکلیف مسکن آنها مشخص شود.  ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdchqxnzv23nz6d.tft2.html آیا همه تصمیمات دولت در باره کرونا کارشناسی است؟ http://siasatrooz.ir/vdciypazzt1azv2.cbct.html از اوایل اسفندماه ۱۳۹۸ موضوع ویروس کرونا و شیوع آن در کشور ما هم مسئله شماره یک کشور شد و به دنبال موثرترین دستورالعمل قطع زنجیره این ویروس تعطیلی اجتماعات مردمی و خانه نشینی بعنوان مهمترین راهکار مبارزه با این بیماری به شدت مسری در دستور کار وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به عنوان عالیترین مرجع کنترل و مبارزه با این بیماری قرار گرفت. با گذشت قریب به سه ماه از تعطیلی گسترده تمام اماکن عمومی، مدارس و دانشگاه ها، مساجد و مصلی ها، اعتاب مقدس و حرم ها، به علت بیکاری و ضرر فراوان اقتصادی مردم و مشاغلی شهری و روستایی و زیان شدید بسیاری از تولیدی ها، اصناف خدماتی و مولدین، به دنبال کاهش مصرف ناشی از خانه نشینی عمومی و با فروکش کردن و کنترل نسبی ویروس کرونا، یک یک اجتماعات مردمی هر کدام با یک پروتکل (!) بهداشتی شروع به کار نموده و بازگشایی شده اند! اجتماعاتی مانند مترو، مراکز حمل و نقل، بانک ها، مراکز تجاری و فروشگاه ها هم که اساسا هرگز تعطیل نشده بودند با برطرف شدن محدودیت های اعمال شده با تمام ظرفیت سابق در حال ادامه فعالیت هستند. بازگشایی مدارس هم از بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ اعلام شده و مقرر شده ورزش های گروهی مانند لیگ فوتبال هم براساس پروتکل های وزارت بهداشت بعنوان یکی از ضروری ترین نیازهای اجتماعی راه اندازی شوند! سینماها هم با ظرفیت چهل درصدی و براساس رعایت پروتکل (!) های وزرات بهداشت مجوز بازگشایی را دریافت نمودند. در این میان تنها اجتماعات بلاتکلیف مساجد و نمازهای جماعت و مصلی ها و نمازهای جمعه هستند. مساجد که بعنوان سنگر انقلاب مامن جبهه مقاومت و سرچشمه جوشان و پشتوانه عظیم انقلاب اسلامی و ایمان مردم هستند، هر چند این روزها محل برگزاری رزمایش کمک های مومنانه به اقشار آسیب پذیر از کرونا و محرومین اجتماع، همچنین پایگاه های مبارزه با کرونا شده اند لکن از کارکرده اصلی خود که همانا اقامه نمازهای جماعت و مناسک مذهبی است بازمانده اند. نگرانی مومنین و نمازگزاران از عدم اقامه نمازهای جماعت تا حدی بالا گرفت که نهایتا مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله در جلسه مشترک با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد به این مساله پرداختند و در قضاوتی بی طرفانه نسبت به برگزاری نمازهای جمعه و جماعت یک شرط معقول و مشروع را که لازمه هرگونه تصمیم گیری در مورد برگزاری یا عدم برگزاری نمازهای جماعت مطرح کردند. ایشان تصمیم گیری در مورد ادامه تعطیلی جماعت های مذهبی به ویژه نمازهای جمعه و جماعت یا اقامه آن ها را به عهده بررسی و نظر کادر پزشکی و بهداشتی با شرط بکارگیری نظر کارشناسان مومن و متعهد قرار دادند! یک چنین تصمیم گیری و واگذاری امر به کارشناسان ذیصلاح از سوی رهبر معظم انقلاب کاملا و بارها مسبوق به سابقه است و ایشان بارها و بارها فرموده اند که رهبری در هر مورد اجرایی کشور نمی تواند دخالت و ورود پیدا کند و همواره از تصمیمات منتخبین مردم در دولت ها حمایت کامل نموده اند و حداکثر پشتیبانی و همکاری را با ایشان داشته اند. لکن کمتر از شش ماه پیش هنگامی که دولت تدبیر بیست و چهارم آبان ماه ۱۳۹۸ یکباره قیمت بنزین هزار تومانی را به سه هزار تومان افزایش داد، در همان آغازین روزهای این تصمیم و عملکرد اشتباه دولت تدبیر، مقام معظم رهبری در یک سخنرانی غیر رسمی در آغاز درس خارج فقه خود فرمودند که تصمیم گیری در مورد افزایش قیمت بنزین و نحوه اعمال آن را به شورای سران سه قوه واگذار کرده اند و لازم است که دولت و مجلس و قوه قضاییه براساس نظر کارشناسان مربوطه جمع بندی و تصمیم گیری کنند! تصمیم گیری همسوی ریاست مجلس به نیابت خودخوانده از سوی ۲۸۹ نفر دیگر نمایندگان با تصمیم رئیس جمهور و امضای مشروط ریاست دستگاه قضا در پای توافقنامه سران سه قوه بدون اجابت مقدمات لازم از سوی دولت تدبیر، کرد آنچه نباید می کرد و شد آنچه نباید می شد! نارضایتی عمومی مردم از سقف قیمت و نحوه اعمال قیمت جدید بنزین بار دیگر میدان اغتشاشات را برای اراذل بین المللی به سرکردگی آمریکا و بدخواهان و منافقین فراهم کرد و بار دیگر انقلاب به لبه پرتگاه رفت و میلیاردها ضرر و زیان مالی، کشته شدن عده ای از شهروندان و شهادت تعدادی از مدافعان وطن دستاورد آن شد!!! این در حالی بود که رهبری معظم انقلاب آن زمان هم هر گونه تصمیم گیری را منوط به بهره گیری از نظر کارشناسان مربوطه کرده بودند اما دولت تدبیر برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس و صاحب نظران اقتصادی که همان موقع هم با نظر دولت مخالف بودند، نسبت به اجرای تصمیم خود اقدام کردند. اکنون با توجه به سوابق غیر قابل دفاع دولت در تصمیمات بزرگ و ملی مانند افزایش قیمت بنزین (برجام، بازار خودرو، افزایش قیمت ارز و...) که نشان می دهند دولت تدبیر برخلاف تبلیغات گسترده از نظرات عموم کارشناسان متعهد بهره ای نمی برد و تنها به نظرات چند نفر اطرافیان رئیس دولت بسنده می کند باید پرسید سرنوشت اقامه نمازهای جمعه و جماعت چه خواهد شد؟! آیاد در میان مسئولین کنونی دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هیچ کس دغدغه مند این مسئله نیست، یا هیچ توانمندی در جهت تهیه پروتکل!! لازم جهت بازگشایی مصلی ها و اقامه نمازهای جمعه و جماعت وجود ندارد؟! یا نه احتمالا تعمدی در جلوگیری از باز شدن مساجد و مصلی ها وجود دراد تا مردم را از مساجد این سنگر انقلاب دور کنند!! در حالیکه برای بازگشایی تمام اماکن عمومی پروتکل!! لازم تدوین و ابلاغ می شود؟! به راستی در حالی که پیش از حلول ماه مبارک رمضان سازمان بهداشت جهانی پروتکل رعایت اصول بهداشتی جهت اماکن مذهبی جوامع مسلمین را تهیه کرده و ابلاغ نمود چرا هنوز در ام القرای جهان اسلام اقامه نمازهای جماعت باید تعطیل باشد؟ در وضعیت کنونی تکلیف علمای اسلام چیست و به راستی اگر معیار اقامه نماز حسین ابن علی علیه السلام در ظهر عاشورا زیر باران تیر دشمنان اسلام است؛ جامعه کنونی ما چه نسبتی با قیام حسینی علیه السلام دارد؟ دست سامری در کار است و عیسایی نداریم! مهدی جان بیا! جز تو امیدی بهر سامان نداریم! دلتنگم! دلتنگ ندبه های پنهانی! کنون که در این آشفته بازار جز تو امن و امانی نداریم! جهان به ستوه آمده است و ندارد راهی! از این همه بد مستی و بی عدالتی و ویروس آمریکایی! نویسنده: محمد مهدی ملکی ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdciypazzt1azv2.cbct.html مردم واقعاً "حق" دارند؟ http://siasatrooz.ir/vdcjatev8uqevoz.fsfu.html کدام یک از گزینه های زیر در درمان بیماری کرونا موثرتر است؟ الف) حمله ددمشنانه...ددمنیشیانه...ددمناشی مسافران به جاده های شما و جنوب کشور ب) بازپخش آمار قربانیان کرونا در آمریکای جهانخوار به صورت روزانه چهل و هشت نوبت ج) تماشای سریال "متهم گریخت" برای هشتاد و هشتمین بار د) عمل به دستورالعمل های بهداشتی دارندگان تاکسی خط ونک – آزادی رییس کل بانک مرکزی: مردم حق دارند سرمایه های خود را در هر بخشی به کار بگیرند. با توجه به این اظهارنظر کدام یک از گزینه های زیر درست است؟ الف) مردم حق دارند. ب) مردم سرمایه دارند. ج) مردم می توانند در هر جا که دلشان خواست سرمایه گذاری کنند. د) هیچکدام فعالیت کدام یک از "سلاطین زیر" مشکل قانونی ندارد؟ الف) سلطان علی پروین ب) اسکانیا سلطان جاده ها ج) سلطان غم مادر د) حوض سلطان ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjatev8uqevoz.fsfu.html ناکارآمدی گفتمان اجتماعی فریضه امر بمعروف و نهی از منکر!؟ http://siasatrooz.ir/vdca0en6e49n6a1.k5k4.html اصل هشتم قانون اساسی اصل هشتم قانون اساسی: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منكر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یكدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و كیفیت آن را قانون معین می كند. و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنكر. معرفی گزارش شناسنامه گزارش عنوان گزارش: تحليل مباني نظام جمهوري اسلامي ايران: تحليل مباني اصل هشتم قانون اساسي شماره مسلسل: ۱۳۹۴۰۱۵۱ مولف: آيت الله عباس كعبي تحقيق و تنقيح: مهدي رجايي ويراستار تخصصي: علي بهادري جهرمي ناظر علمی: ویراستار تخصصی: ویراستار ادبی: نامشخص تاريخ انتشار: ۲۹/۰۹/۱۳۹۴ ویرایش: اول تاریخ بروزرسانی: نامشخص معاونت: دفتر: مطالعات نظام سازي اسلامي شمارگان: نامشخص تعداد صفحات: صفحه ناشر: پژوهشکده شورای نگهبان قیمت: نامشخص منبع: درگاه الکترونیک پژوهشکده شورای نگهبان در مقدمه گزارش با عنوان ضرورت و اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اسلامی اینگونه آمده است: ضرورت و اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در جامعه اسلامی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فقه سیاسی و آموزه های آن نگاشته شده است و در همین راستا در برخی از اصول آن استنادات فقهی مربوطه نیز بیان شده است كه این خود نشانی از ودیعه گیری گسترده قانون اساسی از فقه سیاسی است. از سویی این اصول كلی مبتنی بر فقه سیاسی و ادله آن بوده و از سوی دیگر این اصول به عنوان اصول كلی در قانون اساسی مطرح می شوند كه بالتبع این اصول مبنای اصول مذكور در فصول بعدی قانون اساسی هستند كه این امر موجب ابتنای اصول دیگر بر فقه سیاسی نیز می شود. اضافه شدن مفاد امر به معروف و نهی از منكر در قالب اصل هشتم قانون اساسی نیز در همین راستاست؛ زیرا امر به معروف و نهی از منكر راهكار بدیعی است كه اسلام در تنظیم روابط اجتماعی پیش روی جامعه اسلامی قرار داده و آن را زیربنا و مبنای بسیاری از دستورات و تعالیم خود قرار می دهد. اعضای مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با ادراك این مهم و جایگاه رفیعی كه این فریضه در فقه سیاسی و اجتماعی اسلام دارد با اینكه این اصل در پیش نویس قانون اساسی تعبیه نشده بود، با توجه به اهمیت و راهگشای آن در بسیاری از مباحث فردی و اجتماعی، بر آن شدند تا این اصل را به عنوان مبنای بسیاری از اصولی كه در ادامه بیان می شود، در میان اصول كلی قانون اساسی جای دهند. علاوه بر این، امور دیگری وجود دارد كه مبین اهمیت این فریضه بوده و مشعر بر لزوم توجه قانون اساسی به این فریضه در راستای استفاده از ظرفیت های موجود در امر به معروف و نهی از منكر است. انسان زندگی اجتماعی را بر مشی انفرادی ترجیح می دهد. این امر به علت محاسنی است كه زندگی اجتماعی برای وی به دنبال دارد. ولی زندگی اجتماعی برای انسان همواره مستلزم مشكلاتی است كه او را بر آن داشته تا برای كاهش این مشكلات تدبیری بیندیشد. امر به معروف و نهی از منكر یكی از تدابیری است كه این ناهنجاری ها و آسیب ها را به حداقل می رساند. از سوی دیگر در عرصه حكمرانی نیز یكی از طرق مهم برخورداری عمومی از منافع حاكمیت و تحفظ جامعه از معایب آن، مشاركت سیاسی در همه ابعاد آن دانسته شده است. این مشاركت به اشكال گوناگونی قابلیت تحقق دارد. در نظام فكری اسلام، امر به معروف و نهی از منكر به عنوان یكی از اشكال مهم مشاركت عمومی در عرصه اجتماعی و سیاسی شناخته می شود. این فریضه به عنوان ابزاری آگاهی بخش و بازدارنده در حوزه حكومتی نیز از جایگاه رفیعی برخوردار است و همین امر متفكران حوزه زمامداری و فقه حكومتی را بر می انگیزد تا اندیشه هایی نو در این حوزه مطرح كنند و این فریضه را از زاویه زمامداری و روابط متقابل مردم و حكومت مورد بازبینی قرار داده و به نظریه پردازی در این گستره بپردازند. مبحث اول: مفهوم شناسی امر به معروف و نهی از منكر گفتار اول: مفهوم امر به معروف و نهی از منكر گفتار دوم: مفاهیم مشابه بند اول: دعوت به خیر بند دوم: حسبه بند سوم: تعزیر مبحث دوم: ماهیت امر به معروف و نهی از منكر گفتار اول: امر به معروف و نهی از منكر حق یا تكلیف گفتار دوم: ماهیت وجوب امر به معروف و نهی از منكر بند اول: عقلی یا نقلی بودن امر به معروف و نهی از منكر بند دوم: عینی یا كفایی بودن امر به معروف و نهی از منكر مبحث سوم: مبانی امر به معروف و نهی از منكر گفتار اول: مبانی فقهی-كلامی بند اول: لزوم جلوگیری از معصیت بند دوم: قاعده لطف بند سوم: حفظ نظام بند چهارم: حفظ مصلحت جامعه بند پنجم: مسئولیت اجتماعی مبحث چهارم: عناصر و اركان تشكیل دهنده اصل هشتم قانون اساسی گفتار اول: دولت گفتار دوم: مردم گفتار سوم: گستره امر به معروف و نهی از منكر مبحث پنجم: شرایط، حدود و كیفیت امر به معروف و نهی از منكر مبتنی بر اصل هشتم قانون اساسی گفتار اول: شرایط امر به معروف و نهی از منكر بند اول: شرایط فقهی بند دوم: شرایط یا الزامات عملی گفتار دوم: حدود امر به معروف و نهی از منكر بند اول: حریم خصوصی در امر به معروف و نهی از منكر بند دوم: مراتب امر به معروف و نهی از منكر گفتار سوم: كیفیت اجرای امر به معروف و نهی از منكر بند اول: ادله ضرورت ایجاد تشكیلات امر به معروف و نهی از منكر بند دوم: ماهیت تشكیلات امر به معروف و نهی از منكر بند سوم: اصول مورد توجه در عملیاتی كردن امر به معروف و نهی از منكر در جمع بندی گزارش اینگونه آمده است: امر به معروف و نهی از منكر از مهم ترین فرایضی است كه خداوند متعال برای اصلاح جامعه بشری جعل كرده است؛ به گونه ای كه اقامه دیگر فرایض مبتنی بر اجرای صحیح این فریضه دانسته شده است. در برخی دیگر از روایات دین همان امر به معروف و نهی از منكر معرفی می شود. همین امور منجر به این شده كه این فریضه به جایگاه رفیعی در ادبیات فقه سیاسی دست یابد. خبرگان قانون اساسی نیز با اشراف به اهمیت این فریضه در اسلام، آن را به عنوان یک اصل كلی در اصول قانون اساسی مورد توجه قرار داده و یک اصل از اصول كلی قانون اساسی را بدان اختصاص دادند و بیان شرایط، حدود و كیفیت آن را به اصول دیگر قانون اساسی و قوانین عادی واگذار كردند. این نوشتار كوشید تا ضمن بررسی فقهی حقوقی این فریضه، جایگاه آن را در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران مورد مداقه قرار دهد. بنابراین این نوشته بر هر دو بعد فقهی و حقوقی این فریضه و آثار آن در نظام حقوقی ایران اهتمام ورزید. در همین راستا این فریضه به عنوان واجبی عقلی و نقلی مورد شناسایی قرار میگیرد؛ به این بیان كه هم دلیل عقلی و هم ادله نقلی بر وجوب آن دلالت كرده و آن را تكلیف تک تک مسلمین می داند. البته با توجه به اینكه مقصود از جعل این فریضه دستیابی به اهداف مورد نظر از این فریضه است، در نتیجه، هرگاه این اهداف ـ كه همان اصلاح جامعه اسلامی است ـ در یک موضوع خاص تحقق یابد، این فریضه در آن موضوع خاص از عهده دیگر مكلفین ساقط می شود. توجه به همین امر منجر شده است كه فقها این فریضه را واجبی كفایی بدانند. بنابراین این فریضه تكلیفی بر عهده تمامی مسلمین است؛ به گونه ای كه نه خود فرد و نه هیچ شخص دیگری نمی تواند این تكلیف را از وی سلب كرده و یا خدشه ای به همگانی بودن آن وارد كند. تبیین قیدهایی كه در متن اصل هشتم قرار دارد، به قانون واگذار شده است. قانونگذار نیز می بایست با توجه به متون فقهی و نیازهای روز جامعه اسلامی حدود و ثغور این فریضه را در قالب قوانینی منعطف و سازگار با زمان و مكان تهیه نماید. بنابراین قانون باید هم مبین شرایط بوده و هم حدود این فریضه را مشخص كرده و چگونگی تحقق و دستیابی به آن را بیان كند. بنابراین در راستای تبیین حقوقی این فریضه باید به مداقه در عناصر تشكیل دهنده اصل هشتم قانون اساسی پرداخت و پس از آن شرایط، حدود و كیفیت این فریضه در نظام حقوقی ایران و آموزه های فقه مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا بیان شد كه با توجه به پیچیدگی روابط اجتماعی و گسترش آن، لازم است تا نگاهی نو به شرایط مذكور در فقه داشته باشیم و این شرایط با توجه به اینكه امر به معروف و نهی از منكر در مورد یک موضوع شخصی و یا اجتماعی صورت می پذیرد، متفاوت خواهد بود؛ به گونهای كه حتی می توان شرایط جدیدی را در اوضاع و احوال جدید مورد بازشناسی قرار داد و آن شرایط نیز مبتنی بر فقه و آموزه های آن خواهد بود. در حدود بیان شد كه مقصود از آنچه تحت عنوان حدود در اصل هشتم قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است، صرفا بحث مراتب این فریضه در فقه نیست؛ بلكه مقصود تمام موضوعاتی است كه بتواند به عنوان حدود این فریضه در جامعه اسلامی مطرح شود كه به حریم خصوصی به عنوان یک مورد مهم آن اشاره شد. در بحث كیفیت نیز با توجه به شرایط و حدود این فریضه در اصل هشتم قانون اساسی این امر استنتاج شد كه با توجه به گستردگی روابط و اشكال مختلف منكرات در جامعه اسلامی و تخصصی شدن آنها و لزوم تقسیم وظایف در یک جامعه مدرن، اقدامات فردی ـ هر چند اموری با اهمیت و غیر قابل اقماض است ـ نمی تواند به صورت كامل مقصود شارع از جعل این تكلیف را ـ كه همانا اصلاح جامعه اسلامی است ـ تامین كند. بلكه لازم است این فریضه به صورت گروهی و ذیل یک تشكیلات منسجم عملیاتی شود. ولی این امر خدشهای به همگانی بودن این فریضه وارد نمی كند؛ بلكه بدین معناست كه همه شهروندان جامعه اسلامی در راستای وظیفه خود نسبت به این فریضه باید اقدامات خود را ذیل تشكیلات منسجم و تخصصی به انجام رسانند. ارزیابی بخش های گزارش الف) عنوان - آیا عنوان گزارش بیان گر اهمیت موضوع آن است؟ بله - آیا محتوای گزارش در راستای بحث و بررسی پیرامون عنوان تهیه و ارائه شده است؟ خیر - آیا نام دست اندرکاران تهیه و انتشار گزارش بطور کامل شامل نام و نام خانوادگی، رتبه علمی، محل کار و نشانی پست الکترونیک در گزارش قید شده است؟ خیر الف) چکیده - آیا چکیده دقیقا آینه تمام نمای مطالعه است؟ گزارش فاقد چکیده است. - اگر چکیده به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، آیا به اندازه کافی خلاصه و چکیده کل مقاله است؟ گزارش فاقد چکیده است. - آیا چکیده گزارش دارای بخش واژگان کلیدی است؟ گزارش فاقد چکیده است. ب) فهرست - آیا گزارش دارای فهرست اجمالی و تفصیلی است؟ گزارش دارای فهرست اجمالی است. - آیا جدول ها، نمودارها و تصاویر دارای فهرست جداگانه اند؟ گزارش فاقد جدول، نمودار و تصویر است. - آیا گزارش دارای فهرست اعلام و اشخاص، مکان ها و ... است؟ خیر پ) مقدمه - آیا مقدمه، توجیه منطقی از مطالعه و یا هدف از مقاله (بیانی از مشکل موجود و بررسی متون) را شامل می شود؟ خیر ظاهرا نگارندگان گزارش کاربرد چکیده و مقدمه را با هم خلط کرده اند. - آیا اهداف مطالعه به وضوح شرح داده شده است؟ خیر - آیا از واژگان کلیدی و اصطلاحات مهم گزارش تعاریف مشخص ارائه شده است؟ خیر - آیا پیشینه تاریخی بحث مورد نظر در منابع معتبر داخلی و خارجی در گزارش مطرح شده است؟ خیر ت) روش کار - آیا از روش های معتبر و قابل اعتماد استفاده شده است؟ روش گزارش توصیفی و اقتباسی از منابع کتابخانه ای است. - آیا روش های انتخاب شده توسط نویسندگان قادر به پاسخ به سوالات تحقیق می باشد؟ گزارش فاقد سوالات مشخص است. - آیا روش های مورد استفاده به وضوح شرح داده شده اند؟ خیر - اگر یک مطالعه تحقیقاتی مشابه توسط محققین دیگری انجام شود، می تواند همین نتایج را در پی داشته باشد؟ خیر ث) یافته ها - آیا یافته ها به خوبی سازماندهی شده است؟ مطالب اقتباسی کنار هم نقل شده اند. - آیا نتایج به وضوح شرح داده شده است؟ بله - آیا روش های آماری مناسب انتخاب شده است؟ گزارش فاقد روش های آماری است. - راستی آزمایی نتایج گزارش از طریق کدام آزمون انجام شده است؟ گزارش فاقد روش های آماری است. - آیا نتایج گزارش از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است؟ گزارش فاقد روش های آماری است. ج) بحث - آیا نتایج مهم به اختصار بیان شده است؟ بله - آیا نویسندگان مشخصا بیان کرده اند که فرضیه آنها در این مطالعه ثابت شده یا نه؟ خیر - آیا یافته های این مطالعه با مطالعات مشابه پیشین در این زمینه مقایسه شده است؟ خیر - آیا محدودیت های مطالعه ذکر شده است؟ خیر - آیا برای انجام پژوهش های بعدی پیشنهاداتی ارائه شده است؟ خیر چ) جدول ها، نمودارها و تصاویر - آیا مدل مفهومی گزارش در قالب شکل ارائه شده است؟ خیر - آیا جدول ها، نمودارها و شکل ها ویژگی های کلیدی مطالعه را نشان می دهند؟ خیر - آیا تصاویر، جدول ها و نمودارها شفاف و قابل فهم هستند و دارای بالانویس و زیرنویس مناسب می باشند؟ خیر ح) پیوست ها - آیا پیوست های گزارش حاوی اطلاعات مفید است؟ گزارش فاقد پیوست است. - آیا پیوست ها به کسب آگاهی بیشتر در مخاطبان کمک می کند؟ گزارش فاقد پیوست است. - آیا پیوست ها حاوی فرم ها و اسناد مرتبط با گزارش است؟ گزارش فاقد پیوست است. خ) منابع - آیا منابع کافی برای اهداف این مطالعه در جامعه وجود دارد؟ بله - آیا سبک نوشتن منابع منطبق با دستورالعمل های علمی است؟ بله - آیا منابع مهم و کلیدی به روز بوده اند و با دقت گزارش شده اند؟ خیر - شیوه ارائه مستندات و ارجاعات در گزارش چگونه است؟ بصورت پاورقی - آیا گزارش منابعی برای مطالعه بیشتر مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر - آیا گزارش از منابع بین بخشی و بین رشته ای داخلی و خارجی معتبر استفاده کرده است؟ خیر ارزیابی محتوایی گزارش الف) سامان مندی - آیا گزارش یک کل سامان مند را تشکیل می دهد؟ گزارش به بخشی نگری و برخلاف عنوان گزارش صرفا به بررسی ارتباط موضوعی اصل هشتم قانون اساسی با مباحث فقهی و دینی پرداخته است و مطالبی پیرامون مبانی، تحلیل، نظام، جمهوری اسلامی و ایران ارائه نکرده است. از این رو نتوانسته است مجموعه مطالب پراکنده خود را در قالب یک کل سامان مند ارائه کند. - آیا گزارش برای ساماندهی محتوایی خود مدل مفهومی ارائه کرده است؟ خیر - آیا گزارش دارای فرضیه یا فرضیه هایی با سوالات مشخص است؟ خیر - آیا عناوین موجود در گزارش دارای انسجام و هماهنگی است؟ خیر - آیا بسط و توضیح مطالب در هر پاراگراف، بخش، فصل و ... در گزارش انجام شده است؟ بله - آیا در پایان هر فصل، بخش و ... مؤلف به جمع بندی مطالب پرداخته است؟ خیر - آیا گزارش دارای بخش نتیجه گیری یا جمع بندی نهایی است؟ بله ب) نوآوری - آیا محتوای گزارش دارای سطح خاصی از نوآوری در نظریه پردازی و اندیشه ورزی است؟ خیر - آیا گزارش مدعی صورت بندی جدید از مبانی نظری قدیمی است؟ خیر - آیا در گزارش توانایی های نوین فناورانه وجود دارد؟ خیر - آیا گزارش مدعی ارائه محصولات یا خدمات جدید است؟ خیر - آیا محتوای گزارش دارای توانایی خاص در ایجاد یا گسترش گفتمان اجتماعی را دارد؟ بله - آیا خواندن این گزارش تفکر نقادانه را ترغیب می کند؟ بله پ) اهمیت - آیا نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع در گزارش کافی است؟ بله - آیا چینش مطالب در گزارش بر اساس درجه اهمیت موضوعات و وزن محتوایی آنها انجام شده است؟ خیر - آیا در نگارش مطالب در گزارش به موضوعات اولویت دار توجه شده است؟ خیر ت) شیوایی، روشنی و قابل فهم بودن - آیا متن گزارش روان و سلیس است؟ خیر - آیا در گزارش مطالب به روشنی توانسته اند موضوعات مرتبط با خود را مطرح کنند؟ خیر - آیا گزارش ساده و قابل فهم است؟ خیر ث) جامعیت - آیا گزارش به لحاظ موضوعی جامعیت دارد و وجوه مختلف موضوع را پوشش می دهد؟ خیر - آیا استفاده از تصاویر، نمودارها، جدول ها و ... توانسته است به همه جانبه بودن گزارش کمک کند؟ گزارش فاقد تصویر، نمودار و جدول است. - آیا مؤلف از ساختارها و کلمات رایج در متون علمی و نیز سبک نویسندگی استفاده کرده است؟ بله - آیا گزارش از ویژگی های بینامتنی برخوردار است؟ خیر - آیا گزارش برای کمک به درک جامع، الگو یا مدلی خاص برای ساده سازی روابط پدیده مورد نظر با سایر پدیده ها ارائه کرده است؟ خیر ج) اعتبار - آیا گزارش مبتنی بر پژوهش های روزآمد حوزه تخصصی مربوطه است؟ خیر - آیا شواهد، منابع و استدلال های موجود در گزارش از اعتبار علمی لازم و کافی برخوردار است؟ نامشخص - آیا اعتبار علمی گزارش از سوی یافته های پژوهشی معتبر داخلی و خارجی تایید می شود؟ نامشخص ارزیابی اجتماعی گزارش الف) مخاطبان و ذینفعان - مخاطبان و ذینفعان این گزارش چه کسانی خواهند بود؟ این گزارش برای آگاهی اعضای شورای نگهبان تدوین شده است. - آیا انتشار این گزارش مورد استقبال مخاطبان و ذینفعان قرار گرفته است؟ نامشخص - آیا این گزارش مخاطبان را به پژوهش بیشتر در رابطه با موضوع تخصصی ترغیب می کند؟ نامشخص - آیا گزارش حاضر توانایی برطرف کردن نیازهای مخاطبان و ذینفعان خود را دارد؟ نامشخص ب) تاثیرگذاری اجتماعی - آیا گزارش در بحث پیرامون پدیده مورد نظر خود از جامعه نگری قابل قبول برخوردار است؟ خیر - آیا گزارش پیش نیازها و پیش فهم های ضروری و مورد نیاز برای فهم خود را به مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر - آیا گزارش برای علل و آثار مشکلات متعدد موجود در زندگی مردم تحلیل مناسبی ارائه کرده است؟ خیر. با توجه به نگارش این گزارش در سال ۱۳۹۴ بسیار بجا بود که گروه نگارندگان گزارشی از وضعیت اجرای اصل هشتم قانون اساسی از زمان تاسیس تاکنون را برای درک بهتر مخاطبان ارائه می کرد. - آیا گزارش برای حل مشکلات زندگی مردم دارای طرح اجرایی با پیشنهادهای مشخص و مستدل است؟ خیر - آیا گزارش برای کارآمدی راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات زندگی مردم روش راستی آزمایی خاصی را پیشنهاد کرده است؟ خیر - آیا گزارش توانسته است اهداف اجتماعی از پیش تعیین شده خود را محقق سازد؟ خیر - آیا ناشر مجموعه نظرات مخاطبان و بازخوردهای مجامع علمی را پیرامون گزارش منتشر کرده است؟ نامشخص - آیا گزارش نسبت خود را با اسناد فرادست و فرودست کشور معین کرده است؟ خیر - آیا گزارش مطالبی پیرامون کارآمدی و عملکرد قوانین مرتبط با موضوع بحث خود را ارائه کرده است؟ خیر - آیا انتشار این گزارش بازتاب های رسانه ای گسترده در پی داشته است؟ نامشخص پ) نیازمحوری - این گزارش چه نیازی (بنیادی، تخصصی، درسی، کمک درسی و عمومی) را تأمین خواهد کرد؟ نیازهای عمومی - آیا گزارش توانایی علمی و عملی برای تفکیک نوع نیازهای مخاطبان (خلاءها، کمبودها، تهدیدها، آسیب ها، ضعف ها، فرصت ها، قوت ها، ضرورت ها و اولویت ها) و برنامه ریزی و اجرای برنامه های متناسب با آن را (برنامه های ایجادی، جبرانی، پیشگیرانه، مقابله ای، تقویتی، توانمندسازی، ارتقایی، تامینی و انتخابی) دارد؟ خیر - آیا توانایی هدف گذاری، راهبردگذاری، سیاستگذاری و سازماندهی مرتبط با موضوع برای رفع سطوح گوناگون نیازهای مخاطبان در گزارش وجود دارد؟ خیر پ) رتبه ها و جوایز - آیا گزارش دارای رتبه و جوایز ملی و بین المللی است؟ نامشخص - آیا گزارش دارای ارجاعات داخلی و خارجی از سوی منابع علمی معتبر است؟ نامشخص ت) تقدیر و تشکر - آیا در گزارش از شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در کار (اعم از امور علمی و فنی و...) سپاسگزاری شده است؟ خیر - آیا گزارش در مجامع علمی داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است؟ نامشخص ارزیابی های شکلی گزارش الف) ویراستاری فنی - آیا تعداد کلمات و صفحات گزارش برای بیان کامل موضوع گزارش کافی است؟ بله - آیا عنوان گذاری اصلی و فرعی در گزارش به درستی انجام شده است؟ بله - آیا نوع صفحه آرایی (نوع و اندازه خط، فاصله خطوط، حاشیه ها، سرصفحه و پاورقی و ...) گزارش مناسب است؟ صفحات گزارش بسیار شلوغ است و سفیدخوانی کمی دارد. - آیا آیین نگارش واژگان و جملات بر اساس زبان فارسی معیار در تدوین گزارش رعایت شده است؟ خیر - آیا در گزارش برای واژگان و اصطلاحات علمی بیگانه، معادل سازی مناسب انجام شده است؟ خیر - آیا نشانه گذاری در گزارش (مانند ویرگول، نقطه، خط تیره، ویرگول نقطه و پرانتز و ...) به درستی انجام شده است؟ خیر ب) ویراستاری علمی - آیا گزارش دارای ناظر یا ویراستار تخصصی است؟ بله - آیا ناظر یا ویراستار تخصصی به وظایف خود عمل کرده است؟ خیر - آیا گزارش از زمان انتشار چاپ اول تاکنون بروزرسانی شده است؟ خیر - آیا محتوای گزارش نیاز به حذف مطالب دارد؟ بله - آیا محتوای گزارش نیاز به اضافه کردن مطالب دارد؟ بله - آیا گزارش حاضر نیاز به ویراستاری ادبی دارد؟ بله ج) ویژگی های خاص - آیا گزارش دارای ویژگی های خاص مانند کادر های خلاصه پیام، سخنان بزرگان، تاریخچه و... است؟ خیر - آیا گزارش دارای صفحه شناسنامه است؟ بلهنویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه  ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdca0en6e49n6a1.k5k4.html تشکر رئیس جمهور ونزوئلا از دولت و مردم ایران http://siasatrooz.ir/vdcbzfb8arhb8wp.uiur.html رئیس جمهور ونزوئلا در پیامی توئیتری از دولت و مردم ایران قدردانی کرد. اولین نفتکش ایرانی به نام «فورچون» که با اسکورت ناوهای جنگی ونزوئلا به سمت یکی از بنادر این کشور در حرکت بود حدود ساعت ۸ صبح دوشنبه به وقت ایران در بندر تعیین شده پهلو گرفته و محموله خود را تخلیه می‌کند. همچنین نفتکش «فارست» دومین نفتکش اعزام شده ایران بدون هیچ مزاحمت و مشکلی وارد آب‌های ساحلی ونزوئلا شد. در همین رابطه نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در پیامی توئیتری نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما با ورود نفتکش فورچون همراه شد، نشانه‌ای از همبستگی مردم ایران با ونزوئلا. در زمانه‌ای که امپریالیسم جهانی به دنبال تحمیل خواسته‌های خود از طریق زور است، فقط برادری مردمان آزاد می‌تواند ما را نجات دهد. متشکر ایران.» ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbzfb8arhb8wp.uiur.html آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند! http://siasatrooz.ir/vdccm1qsp2bqs48.ala2.html نفکش‌های جمهوری اسلامی ایران یکی پس از دیگری در بندرهای جمهوری ونزوئلا پهلو می‌گیرند و این در حالی است که آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند مانع ورود این نفتکش‌ها که حامل سوخت برای ونزوئلا است خواهند شد. از زمانی که نفتکش‌های ایران به سوی ونزوئلا حرکت کردند مقامات رژیم آمریکا تهدیدات خود را آغاز کردند حتی ترامپ به نیروی دریایی ارتش آمریکا دستور داد تا مانع ورود نفکش‌های ایران به ونزوئلا شوند،‌اما ایستادگی و هشدار مقامات کشورمان علیه تهدید آمریکایی‌ها باعث شد تا آنها دست از پا خطا نکنند و در واقع بار دیگر این سخن حضرت اما (ره) که گفته بود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، اتفاق افتاد و آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند! اگر ایران اندکی در مقابل تهدیدات مقامات آمریکایی کوتاه آمده بود یا از خود ضعف نشان داده بود این فرصت برای نیروی دریایی آمریکا در منطقه کارائیب آماده می‌شد تا دست به توقیف نفتکش‌های ایرانی بزند اما هشدارهای جدی مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا آنها را مجبور به عقب نشینی کرد. نفتکش‌های ایران که حامل سوخت به کشور ونزوئلا است در پی ایجاد شرایط بحرانی در این کشور اقدام به ارسال بنزین به کاراکاس کردند که این تصمیم از سوی مقامات کشورمان گرفته شد،‌ ونزوئلا در قابل نفتکش‌های حامل سوخت بهای آن را می‌پردازد،‌ این کشور اکنون تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا است و با وجودی که ونزوئلا دارای بزرگترین منابع نفتی جهان است،‌اما به خاطر تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور قادر به تولید بنزین نیست. ونزئلا زمانی که ایران با مشکل تأمین بنزین روبرو بود یکی از کشورهای تأمین کننده سوخت برای ایران بود و اکنون که این کشور با چنین مشکلی روبرو شده طبیعی است که جمهوری اسلامی باید به کمک کشور دوست و همپیمان خود بشتابد. نخستین نفتکش ایرانی به نام «فورچون» حامل محموله بنزین ایران برای ونزوئلا در مقصد نهایی خود در بندر «ال پالیتو» در شمال این کشور پهلو گرفت. این نفتکش حامل نخستین محموله بنزین از ۵ محموله‌ای است که قرار است از ایران به دست ونزوئلا برسد. نیروی دریایی ارتش ونزوئلا این کشتی نفتکش را اسکورت کرد تا برای آن از سوی آمریکایی‌ها مشکلی پیش نیاید. «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در حساب توئیتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین، نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی Fortune را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. در جایی که کشورهای امپریالیستی میخواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری میتواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران.» وی همچنین از ملت ایران به خاطر همبستگی با مردم ونزوئلا، پشتیبانی از کاراکاس و شجاعت در تصمیم گیری قدردانی کرد. رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به ورود اولین کشتی حامل سوخت ایران به این کشور ضمن تشکر از مردم ایران تاکید کرد که تهران و کاراکاس حق دارند آزادانه تجارت کنند. نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد که تهران و کاراکاس حق دارند که آزادانه تجارت کنند. وی در دیدار با اعضای کمیته ریاست جمهوری ونزوئلا در مبارزه با ویروس کرونا گفت: ایران و ونزوئلا صلح می‌خواهند و ما حق داریم که در دریاهای آزاد تجارت آزادانه داشته باشیم. در همین زمینه حجت الله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس پس از ورود اولین نفتکش حامل بنزین ایران به ونزوئلا در صفحه توئیترش با انتشار کاریکاتوری از ترامپ نوشت: «خدا را شکر که ترامپ و مشاورانش بالاخره متوجه شدند اگر به قواعد و مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و تصمیمات منطقی و عاقلانه بگیرند، نه خودشان و نه سربازانشان دچار ضربه ملایم مغزی نخواهند شد!» وی افزود: «امیدوارم اینگونه تصمیمات منطقی و احترام به حقوق ملت‌ها از جمله ایران و ونزوئلا ادامه یابد.» رامین مهمانپرست سفیر سابق ایران در لهستان نیز در این باره گفت: آمریکای لاتین با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند منافع ما را به خوبی تامین کند و باید با قدرت در سیاست خارجی دنبال روابط اقتصادی گسترده با این منطقه باشیم. وی درباره رسیدن نفتکش‌های ایران به ونزوئلا، گفت: اینکه نفتکش‌های ما با پرچم جمهوری اسلامی ایران محموله‌ها را به ونزوئلا رسانده‌اند نشان دهنده اقتدار کشور و محدود بودن اقدامات نیروهای آمریکایی و تهدیدات آنهاست. وی افزود: ایران با این اقدامی که انجام داد بار دیگر به افکار عمومی دنیا نشان داد که کشورهای مستقل می‌توانند بر اساس حقوق خود و بدون توجه به تهدیدات کشورهای زورگو مثل آمریکا از منافع خود دفاع کنند و مبادلات تجاری خود را بر اساس منافع ملی در دستور کار قرار دهند. یک روزنامه فرامنطقه‌ای نیز در مقاله‌ای نوشت، ورود نفت‌کش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا سیلی محکم به رئیس‌جمهور آمریکا و استکبار آمریکایی است و مقدمه فروپاشی سیاست تحریم‌ها و محاصره‌های واشنگتن علیه کشورها را کلید زد. روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: نمی‌دانیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، که اخبار ورود نخستین نفت‌کش ایرانی به یکی از بنادر ونزوئلا را دنبال می‌کند، چه حسی دارد. ورود این نفت‎کش چالشی شدید علیه تهدیدات ترامپ و نیز شکستن محاصره ظالمانه و گرسنه نگه‌داشتن ونزوئلا محسوب می‌شود. ولی ما به خوبی می‌دانیم که ورود نفت‌کش به ترامپ حس شکست و تحقیرآمیزی دست داده است؛ چرا که تهدیدهای او از جمله توقیف این کشتی، ترساندن ایران و مانع شدن در برابر همبستگی این کشور با ملت دوست ونزوئلا و نیز ایستادن ایران در کنار ونزوئلا و رئیس‌جمهور شجاع و منتخب این کشور و نیز شکستن محاصره آمریکا و فراهم کردن نیازهای سوختی ونزوئلا، شکست خورده است. ۴ نفت‌کش ایرانی دیگر نیز در راه است. رئیس‌جمهور متکبر یعنی دونالد ترامپ به خوبی می‌داند که "حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران زمانی‌که به دولت آمریکا درباره تلاش‌های آن برای رهگیری کشتی‌های ایرانی یا ایجاد هرگونه مزاحمت برای آنها هشدار داد، شفاف بود؛ چرا که پاسخ ایران تکان‌دهنده خواهد بود نه در ونزوئلا و دریای کارائیب بلکه در خلیج‌فارس، که صدها کشتی آمریکایی در آنجا حضور دارند. سیاست تحریم آمریکا علیه ونزوئلا، ایران و سوریه با شکست مواجه شده است و به زودی این شکست را درخصوص تحریم‌های علیه چین و روسیه شاهد خواهیم شد؛ چرا که این سیاستی است که قلدری و زورگویی این استکبار را نشان می‌دهد ولی در حال حاضر کارآیی خود را از دست داده و جهانیان یک‌صدا علیه آن شده‌اند که در سایه چنین وضعیتی، ضربه‌هایی قوی و دردناک به هیبت و اعتبار آمریکا وارد می‌شود و نفرت بیشتر ملت‌های جهان از آن عمیق‌تر شده است؛ زیرا تحریم‌ها غیرقانونی و نقض قوانین بین‌المللی قلمداد می‌شوند. این ابراز حمایت و همبستگی ایرانِ شجاع با دوست و همپیمان ونزوئلایی‌اش موید این واقعیت است که برخی کشورها هستند که از تهدیدهای آمریکایی نمی‌هراسند و برای دفاع از دوستان، همپیمانان و کرامت‌شان آماده رویارویی نظامی نیز هستند. ]]> سیاست Mon, 25 May 2020 18:46:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdccm1qsp2bqs48.ala2.html