سیاست روز - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Sun, 10 May 2020 19:09:42 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sun, 10 May 2020 19:09:42 GMT فرهنگ 60 یاد آن ایام یاد باد http://siasatrooz.ir/vdchwxnzv23nz-d.tft2.html از ایستگاه میدان ولی عصر که بیرون آمدم، ابتدا به بیلبورد میدان ولی عصر نگاهی انداختم که متناسب با هر موقعیتی، طرحی بر آن نقش می‌بندد. این بار هم تصویری متناسب با شرایط کرونایی کشور روی آن وجود داشت. میدان ولی عصر که همیشه شلوغ و مملو از دستفروشان بود امروز بسیار خلوت بود. در راه درختان سبز بلوار کشاورز توجه مرا جلب کردند که نور خورشید سبزی آنها را شفاف‌تر کرده بود.از چراغ قرمز چهار راه فلسطین که گذشتم کمی بعد به کوچه سعید رسیدم. کوچه‌‌ای که سربالایی ملایمی دارد. جلوی در خوابگاه ایستادم به تابلوی صورتی رنگ خوابگاه که بر روی آن نام خوابگاه نوشته شده، نگاه کردم. کنار در کرمی رنگ خوابگاه، تعداد زیادی زنگ هست که تنها یکی از آنها سالم است. زنگ را فشار دادم و چند ثانیه بعد در باز شد. وقتی وارد شدم بلند گفتم: سلام آقای جعفر زاده. هماهنگ کردم تا وسایلم را از خوابگاه بردارم. لطفا کلید اتاق ۳۰۵ را می‌دهید؟نگهبان لبخندی صدادار کرد و گفت: فامیلی من نوبر است. سپس کلید اتاق را داد.من حرفم را اصلاح کردم، و گفتم ممنون آقای نوبر.پس از آن وارد سالن خوابگاه شدم، در سمت چپ سالن غذاخوری است، که در آن وعده‌های غذایی توزیع می‌شود. در این لحظه روز‌هایی را به یاد آوردم که بچه‌ها با بشقاب‌های رنگی برای گرفتن شام به طبقه همکف می‌آمدند. بعد از آن به اتاق سرپرستی رفتم و با مسئول خوابگاه هماهنگ کردم تا وسایلم را بردارم. کمی آنطرف‌تر از اتاق سرپرستی سالن مطالعه و نماز خانه است و با فاصله کوتاهی از آن بوفه خوابگاه، اتاق فرهنگی و اتاق سایت قرار دارد. در ایام امتحانات تمامی اتاقها مملو از دانشجویانی است که جایی برای درس خواندن پیدا کرده اند. در زیر زمین هم باشگاهی است که در آن تردمیل، دوچرخه ثابت و چند ابزار ورزشی دیگر وجود دارد که گاهی بچه‌ها دسته جمعی در آن ورزش می‌کردند.از آنجایی که خوابگاه رحیمی آسانسور ندارد، از پله‌ها بالارفتم تا به طبقه سوم رسیدم. روزهایی که از دانشگاه برمی گشتیم و باید سه طبقه را بالا می‌رفتیم دائم صدای نفس زدن‌های همراه با غر غر بچه‌ها را می‌شنیدم که می‌گفتند: چرا خوابگاه ما آسانسور ندارد. در سالن که به سمت اتاق ۳۰۵ می‌رفتم نگاهی به آشپزخانه که در سمت راست بود انداختم، در گوشه آشپز خانه آبسرد کنی بود که قطره قطره از آن آب می‌چکید. سپس چمدانم را برداشتم و قفل اتاق را باز کردم.اتاق خالی بود. خوابگاهی که همیشه غرق در شور و هیاهو بود، امروز ساکت ساکت بود. و تنها صدای پای من شنیده می‌شد. در اتاق تمامی وسایل سر جای خود بودند. آفتاب از پنجره بر روی تخت افتاده بود. کتابها دست نخورده در قفسه بودند. میز تمیز بود و تنها لیوانی خالی بر روی آن بود. در کمد را باز کردم وسایلی را که احتیاج داشتم برداشتم. کتابهایم را هم در چمدان گذاشتم.چمدان را بستم، کیفم را روی دوشم انداختم. برای لحظه‌‌ای تمام اتاق را نگاه کردم: قفسه‌های ظرف، میز، تخت‌ها و کمدها را. با اینکه می‌خواستم مدت بیشتری در اتاق بمانم اما در اتاق را بستم، قفل کردم و چمدانم را برداشتم.قطعا برای من آخرین باری نیست که به خوابگاه می‌آیم. اما به حتم دیگر نمی‌توانم با دوستانم باشم چرا که آنها امسال پس از فارغ التحصیلی باید خوابگاه را ترک کنند و من باید یک سال دیگر را و بدون دوستانم در خوابگاه باشم.خیلی آرام پله را پایین آمدم. انگار دلم نمی‌خواست هیچ وقت به پایان برسند. در شیشه‌‌ای خوابگاه را فشار دادم بعد کلید را به نگهبانی تحویل دادم و از مسئول خوابگاه و نگهبان خدافظی کردم. وسایلم را توی ماشین گذاشتم و راه افتادم.نویسنده: مائده غلامی ]]> فرهنگ Sun, 10 May 2020 14:38:13 GMT http://siasatrooz.ir/vdchwxnzv23nz-d.tft2.html یادداشت اعتراضی دکتر احمد ناطقی از عکاسان مشهور دفاع مقدس در واکنش به تغییر مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت http://siasatrooz.ir/vdcjmtevauqevxz.fsfu.html استاد ناطقی از عکاسان پیشکسوت دفاع مقدس، در واکنش به تغییر مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت یادداشتی اعتراضی منتشر کرده است.به گزارش سرویس فرهنگ و هنر سیاست‌روز، دکتر احمد ناطقی در سال ۱۳۳۷ در جنوب تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی است. او عکاسی را از دهه ۱۳۵۰ در دوره نوجوانی آغاز و در سال‌های ۱۳۵۷ تا۱۳۶۱ در دوران انقلاب اسلامی ایران و جنگ ایران و عراق به صورت آماتور از تظاهرات و وقایع آن دوران عکاسی کرد. وی از سال ۱۳۶۲ به عنوان رئیس اداره عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی، عکاسی حرفه‌ای را آغاز کرد و در طول دوران جنگ ایران و عراق به عنوان یکی از عکاسان مشهور جنگ، آثار زیادی را به ثبت رساند. عکس‌های منحصر به فرد او از بمباران شیمیایی حلبچه او را به شهرت رساند. تندیس یادمان حلبچه از عمر خاور بر اساس عکسی از او ساخته شده‌است.متن یادداشت وی به شرح زیر است:هوالحکیمشفاف و بی‌پرده با اعضاء محترم هیئت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوتبی شک هرکس با جسارت و تکیه بر اعتماد به نفس، خود را شایسته ی تصمیم سازی برای گروهی با شأن و جایگاه فرهیختگی می بیند؛ ناگزیر به پاسخگوئی است.اینکه هیئت امناء با چه ساز وکار، سبقه و فرهیختگی براین مسند تکیه زده اند با توجه به عملکرد، حضور و تصمیم سازی های نامحسوس آنان، بحثی جدا است که مجال آن در این مرقومه نیست.اما در فاجعه تغییرات مدیریتی در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، باید منتخبین هیئت امنا که همان اعضاء هیئت مدیره بوده و اکثریت آنان نیز عنوان پیشکسوتی را یدک می کشند را مورد سئوال قرار بدهیم که مبنای این تصمیم شما چه بود؟آیا شما هم به عنوان نمایندگان قریب به ۸۰۰ نفر پیشکسوت در این تصمیم سازی نقشی داشته اید؟ یا همچون روال قریب به اتفاق مدیریت های فاجعه آمیز دولتی در کشور، شما نیز صِرف جذابیتِ عنوانِ عضویت در مؤسسه ای با بیش از ۸۰۰ عضو فرهیخته و پیشکسوت، راهی جز امضاء تمام مصوباتِ ناخوانده نداشته اید؟ شما به عنوان نمایندگان اعضاء پیش کسوت با توجه به محبوبیت سیدعباس عظیمی مدیر عامل موسسه نزد قریب به اتفاق اعضاء، با درجات کم و زیاد، برای دفاع جانانه و جلوگیری از این تصمیم بدور از درایت و خرد چه کردید؟این تصمیم بدون توجه و اعتنا به نظرات اعضای پیشکسوت و روح حاکم بر ماده یک اساسنامه و هدف اصلی موسسه (تکریم هنرمندان) ، گرفته شده و تاسف انگیزتر سکوت و یا در توجیه این تغییر غیرقابل قبول در اوج ناپختگی و بی اطلاعی فرمایش شده است که: وزیر یا معاونش تصمیم گرفته و دلش خواسته مدیرش را تغییر بدهد!حضرات پیشکسوتی که این مسئولیت را پذیرفته اید روی سخن ما با شماست؛ آیا شما برای هم کسوتان خود شأنی قائل بوده اید؟ شما به جز امضاء و یدک کشیدن عنوان عضویت در هیئت مدیره، وظیفه ی دیگری برای خود متصور بوده اید؟ در صورت موافقت با این تغییر، آیا با توجه به فرصت کافی که در اختیار داشتید به منظور تنویر افکار عمومی و پیشکسوتان، جسورانه دلایل پذیرفتن این برکناری را اعلام کرده اید تا مغضوب همکسوتان نباشید؟ اگر هم همچون ابزاری بدون نقش و نظر بوده اید؛ شایسته بود در اعتراض به این تصمیم غیر معقول، با استعفاء از این مسئولیت، قهرمان پیشکسوتان شده و نامتان را برای همیشه در ذهن هنرمندان و تاریخ فرهنگ و هنر تثبیت می کردید.والسلاماحمد ناطقیسوم اردیبهشت یکهزار و سیصد و نود و نه ]]> فرهنگ Fri, 24 Apr 2020 09:15:27 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjmtevauqevxz.fsfu.html «کله پوک» http://siasatrooz.ir/vdcdks0f9yt0fz6.2a2y.html نترسید از کرونا حرف پوک است اینم کار ترامپ کله پوک استبقول عالمان و نابغان اهل دنیااینم نوعی ترور باشد به دنیادهی ماسک هزاری، بیست هزاریالهی که رسد کارت به زاریتو که در بلبشوی این گرانی کنی سود زیاد و ناگهانیتو که نان را به‌نرخ روز خوردیاز این کار قبیحت سود بردیبدان روزی شوی مفسد، گرفتارشوی ابله، تو هم بیمار و بیماربترسید از خدا، از روز محشرشوی لال ای قبیح، در روز محشربه تو گویم عزیز مهربانمبه تو ای هم وطن، آرام جانمتو هم مثل مریضی‌های فصلیشوی درمان، تو از این درد فصلیرعایت کن تو بهداشت تنی راکنی رسوا کرونای سفی راشود دست بر دعا «سیرنگ» شب و روزشویم پیروز بر این ویروس مرموز«سفی»یعنی«دیوانه»شاعر: سیرنگ احمد زاده ]]> فرهنگ Mon, 02 Mar 2020 14:41:42 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdks0f9yt0fz6.2a2y.html برگزاری الکترونیکی کلاس‌ها تا پایان سال/ امکان تغییر تقویم آموزشی http://siasatrooz.ir/vdcewx8z7jh8z7i.b9bj.html معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از افزایش سهم آموزش الکترونیک دانشگاه پیام نور و لغو کلاس‌های حضوری تا پایان سال خبر داد.دکتر مرتضی محسنی افزود: براساس اعلام وزیر بهداشت و با توجه به رسالت‌های اجتماعی دانشگاه و نیز نظام آموزشی مبتنی بر آموزش‌های ترکیبی آن، همگام با تمهیدات نظام آموزش عالی کشور برای حفظ سلامتی دانشجویان و کارکنان ارجمند و جلوگیری از گسترش بیماری ناشی از کرونا، آموزش‌های حضوری دانشگاه پیام نور نیز در سراسر کشور تا پایان سال لغو و با توجه به شیوه آموزش ترکیبی دانشگاه، پوشش حداکثری آموزش مجازی کلاس‌های آموزشی در دستور کار استان‌هاست.وی درخصوص فعالیت بخش‌های اداری هم افزود: با توجه به تاکیدات صریح کمیته ملی مبارزه با کرونا بالطبع کلیه همکاران علمی و اداری طبق روال سابق، در مراکز و واحدها حضور خواهند داشت البته طبق مصوبات قبلی هیات رئیسه دانشگاه، هرگونه تعطیلی احتمالی بخش اداری صرفا تابع اطلاعیه‌های صادره از سوی استانداری‌های تابعه خواهد بود.وی در خصوص بخشنامه صادره به استان‌ها نیز افزود: در این بخشنامه علاوه بر لزوم لغو کلاس‌های حضوری (از جمله دکتری)، عملی و کارگاهی و موکول شدن انها ترجیحا به سال آتی، با کوشش معاونت پژوهشی ظرفیت جدیدی برای برگزاری مجازی کلاس‌ها در اختیار استان‌ها قرار گرفته است تا به تشخیص خود و طبق اولویت، بخشی از کلاس‌های رفع اشکال که پیش از این به صورت حضوری برگزار می‌گردید را به صورت مجازی برگزار نمایند. محسنی درخصوص امکان اصلاح تقویم آموزشی نیز افزود: در حال رصد شرایط هستیم و در صورت لزوم تقویم آموزشی نیز تغییر خواهد کرد.معاون آموزشی دانشگاه پیام نور افزود: با توجه به شرایط جدید به استان‌ها ابلاغ شده است از منوط کردن نمرات میان‌ترم به حضور دانشجویان خودداری شود و از سایر روش‌های سنجش پیشرفت تحصیلی استفاده شود.شایان ذکر است با توجه به گستردگی مراکز دانشگاه پیام نور، اخرین وضعیت برگزاری کلاس‌های الکترونیک در هفته آتی از طریق پرتال دانشگاه پیام‌نور به نشانی pnu.ac.ir سامانه هوشمند تعاملی دانشگاه پیام نور (پیام من)، که از طریق ادرس apps.pnu.ac.ir قابل دریافت است، پرتال‌های استانی و در فضای مجازی به ادرس @upnanews اطلاع‌رسانی خواهد شد. ]]> فرهنگ Sat, 29 Feb 2020 14:08:50 GMT http://siasatrooz.ir/vdcewx8z7jh8z7i.b9bj.html پشت‌پرده انصراف هنرمندان از جشنواره ‌ فجر چیست؟ http://siasatrooz.ir/vdciqrazyt1az52.cbct.html در پلن طراحی شده سفارتخانه‌ای برای جشنواره فیلم فجر، نقشه راه کامل مشخص است. شمار فراوانی از چهره‌های مشهور سینما، تئاتر و موسیقی از تمامی اجراها و قضاوت‌های رقابتی انصراف می‌دهند. روز شنبه پس از سخنان سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی‌حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تشریح جزئیات حادثه سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، طراحان موج شورش‌ها و اغتششات داخلی با هماهنگی و فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی، به دنبال کشاندن دوباره مردم به خیابان‌ها بودند تا فضای یکپارچه کشور پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی دوباره به حالت قبل و دو قطبی‌های گذشته باز گردد. ذکر این نکته در این مجال بسیار ضروری است که خروجی فرآیند دوقطبی‌سازی در جامعه منجر به پدید آمدن و تقویت زیرساخت‌های اجتماعی - سیاسی مخالف با حاکمیت می‌شود و پیوست‌هایی نظیر حوادث آبان و شهادت مسافران پرواز کی‌یف، موج مخالفت برآمده از جامعه دو قطبی را به سویه مخالفت کلان تقویت می‌کند. جنبش سیاسی دوم خرداد، منجر به تولید تئوریسن و هواداران سمپات مخالف با حاکمیت شد و این وضعیت در انتخابات ۱۳۸۸ و وقایع پس از آن تشدید شد. اما خون مطهر سپهبد قاسم سلیمانی به شکل عجیبی به یکدستی اجتماعی گسترده‌ای پس از بیست سال منجر شد و مناسبات اجتماعی و زاویه حتی شهروندان مخالف را تغییر داد. در این فضا حادثه غم‌انگیز واژگونی پرواز ۷۵۲ اکران به مقصد کی‌یف فرصت خوبی برای تقویت افزایش تنش سیاسی و دوقطبی سازی را برای تئوریسن‌های و سرحلقه‌هیا دوقطبی سازی فراهم می‌کند تا سپاه که پس از شهادت قاسم سلیمانی محبوبیت‌ گسترده‌ای در میان مردم پیدا کرده بود، در تیررس دوقطبی سازان و سناریو نویسان آنان قرار گیرد. حادثه غم‌انگیزواژگونی پرواز ۷۵۲، جامعه عزادار در غم از دست رفتن سردارش را در بهت فرو برده بود، ناگهان کنشگری برخی از اهالی سینما و فرهنگ، یکپارچگی شکل گرفته با خون مقدس قاسم سلیمانی را به سوی دوقطبی جدیدی هدایت کرد. اما در این سناریو جدید رسانه‌های خارج از کشور حامی و تحریک کننده قطب مخالف نبود، بلکه جلوداری این مواجه را چهره‌های مشهور سینما و فرهنگ بر عهده داشتند. اولین هنرمندی که اقدام به تحرک و کنش کردند، فیلمساز زنی بود که از ۱۳۸۸ تاکنون به جای ساختن فیلم‌های متنوع مردمی، در تشدید دوقطبی از لیدرهای اصلی به شمار می‌رود. «بنی‌اعتماد» عصر روز شنبه به فاصله زمانی بسیار کمی از اظهارات سردار حاجی‌زاده اقدام به انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود دارد و فراخوان نخست را برای تجمعات غیرقانونی در روز یکشنبه صادر کرد. اما قبل از آنکه روز یکشنبه فرابرسد، تجمعی کوچک در مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کنار پل کالج شکل می‌گیرد. در این تجمع چهره‌های سینمایی نظیر، هدیه تهرانی، هانیه توسلی، جعفر پناهی، رضا درمیشیان حضور دارند و عکس‌هایی آنان در این مراسم منتشر می‌شود. در میان این جمع حضور رضادرمیشیان کارگردانی که به دنبال ساخت و حواشی سیاسی ملایم برای حضور در جشنواره‌های فرنگی است و در شرایطی که فیلمش توسط هیات انتخاب فجر برای حضور در بخش سودای سیمرغ پذیرفته نشده، با بلند کردن عکس قربانیان، به مدیران جشنواره فیلم برلین اعلام می‌کند، اگر فرصتی هست، منم بازی. مردمی که این چهره‌های زیرک و شبه سیاسی سینما را نمی‌شناسند، این حضور و کپی کردن ژست احمدباطنی را در وقایع کوی دانشگاه، حمایت از مردم می‌پندارند. در صورتیکه اگر «فیلم مجبوریم» درمیشیان در جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده بود، در روز تجمعات این چهره حتی برای خرید از سوپرمارکت و احتیاجات اولیه از خانه‌اش خارج نمی‌شد. حضور پناهی در این مراسم کاملا با قصد و هدف قبلی انجام شده است. فیلم پناهی در بخش مسابقه برلیناله(جشنواره فیلم برلین) حضور دارد و حضور در تجمعات غیرقانونی می‌تواند در این جشنواره خاص سیاسی پیامدهای خوبی برای او داشته باشد. هدیه تهرانی نیز که تقریبا ار مرز میانسالی عبور کرده، فرمول بودن در بازی را به خوبی آموخته و با حضور در چنین تجمعاتی می‌تواند قراردادی معادل سه میلیارد و هشتصد میلیونی خود را برای بازی در سریال هم‌گناه (مصطفی کیایی) تولید فیلیمو را ثبیت کند و در مرحله بعدی این مبلغ با جهش‌های سیاسی این بازیگر افزایش پیدا کند در آثار بعدی چند برابر می‌شود. در واقع فعالیت سیاسی در نسخه میلیاردی قرار دادهای بازیگران تاثیر شگرفی دارد. حضور هانیه توسلی که به بداخلاق‌ترین بازیگر سینما در محافل سینمایی مشهور است، می‌تواند او را در مرکز توجهات قرار دهد تا از بیکاری مزمنی که او را به نگهداری از حیوانات اهلی وادار کرده، فاصله بگیرد. اما در این تجمع راب مک‌ایر سفیربریتانیا (انگلیس) دوست صمیمی «ارس امیری» (محکوم امنیتی) عامل بریتیش کانسیل (شورای فرهنگی بریتانیا) دستگیر می‌شود و پس از آن اخباری منتشر می‌شود که این چهره سیاسی، در سازماندهی و آوردن بسیاری از چهره‌های هنری و سیاسی در این تجمع نقش پررنگی داشته است. در واقع سناریو طوری طراحی شده که تجمع حاد به قصد کشته سازی صورت پذیرد تا دامنه شعار کشته‌های آبان به کشته‌های دی ماه سرایت کند و کشور به حالت قبل از شهادت حاج قاسم یعنی دوقطبی کاملا تشدید مخالف و موافق بازگردد تا طی این فرآیند همگرایی ملی - میهنی شکل گرفته به واسطه خون مطهر سپهبد شهید سلیمانی محو شود. در واقع تجمعات و حمایت‌ها از شهدای پرواز اکراین، یک طرح تبلیغی جامعه و یک ماهه تا ۲۲ بهمن است که بدرقه‌کنندگان سپهبد سلیمانی در ۲۲ بهمن ماه در خیابان‌های حاضر نشوند و وقایع آبان دوباره در افکار عمومی تکرار شود. اما تجمعات در نخستین روزهای هفته با صبوری نیروی انتظامی کنترل می‌شود، اما چهره‌های هنری فاز دوم را کلید می‌زنند. مسعود کیمیایی که از جمعیت اپوزیسیون‌های یواش سینما به شمار می‌آید و همواره مواضع سیاسی خود را به صورت لطیفی مطرح می‌کند، با انتشار ویدئویی فیلم «خون شد» که به بخش مسابقه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده بود، با اعلام اینکه "طرف مردم هستم" و حمایت از خانواده‌های داغدار هواپیمای مسافربری از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف دادو ساعاتی بعد تهیه‌کننده‌ «خون شد» جواد نوروزبیگی اعلام کرد که فیلم در جشنواره خواهد ماند اما کارگردانی کیمیایی قضاوت نخواهد شد. در جشنواره تجسمی فجر شماری از داوران بخش هنرهای تجسمی جشنواره فجر انصراف دادند و عملا با استعفای دبیر این جشنواره، ابراهیم حقیقی و آنچه روی داد، پیوست به اظهارت شب گذشته لیلی گلستان در بی‌بی‌سی فارسی، جشنواره‌تجسمی فجر متوقف خواهد شد، با اینکه استعفای ابراهیم حقیقی توسط هادی مظفری رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد پذیرفته نشده است. اما جشنواره تجسمی در طراحی اولیه، اعتبار خود را در حراج تهران جستجو می‌کند تا جشنواره تجسمی فجر. اما اهالی تاریکخانه‌ تئاتر به صورت پویا و فعال‌تری دست به کار شدند و البته با توجه به سابقه یاران شهرام کرمی در گزارشی که پیش از این در مشرق منتشر شده(اینجا)، موید این مهم است که برخی از مدیران میانی برای توقف جشنواره از هنرمندان می‌خواهند که از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف بدهند و البته این کار به عهده مدیران دو تابعیتی اداره تئاتر است که پاسپورت ایران در جیب سمت چپ آنها و پاسپورت کشور کانادا در جیب سمت راستشان قرار دارد و به نسبت حوزه سینما، سلول‌های معارض حوزه تئاتر با حمایت‌های دولتی بیشتر است. تحریک هنرمندان برای انصراف از حضور در جشنواره‌های فجر (در رشته‌های مختلف) نوعی پیگیری عامدانه سفارت‌خانه‌هاست. سفارت ساحل عاج نیروهای فعال ایرانی‌اش را در حوزه موسیقی فعال کرده و این گروهک موسیقیایی همکار سفارت ساحل عاج، اقدام به تحریک هنرمندان موسیقی کرده‌اند تا کنسرت‌های خود را متوقف کنند و خسارت‌های مالی توسط این سفارتخانه پرداخت می‌شود. اما در این حوزه کاری از پیش نبرده‌اند چون اغلب فعالان موسیقی تحت نظارت مافیایی خاص فعالیت می‌کنند که به صورت خاص، از سوی یک نهاد خاص حمایت می‌شوند. مافیای موسیقی نیازمند حمایت در بخش اجرای کنسرت هستند و سعی می‌کنند سطح تعاملات خود را حفظ کنند. چهره‌ای نظیر علیرضا عصار که اقدام به لغو کنسرت خود می‌کند نیازی به درآمد کنسرت‌هایش ندارد و فعالیت در حوزه ساخت و ساز او را از هر درآمد موسیقیایی بی‌نیاز می‌کند. اما در سینما موج سازی برای توقف فعالیت‌ معنایی ندارد، چون اغلب تهیه‌کنندگان عاملان همان نهاد خاص هستند و می‌توان با قطعیت گفت هیچ فیلمی از جشنواره خارج نمی‌شود، بلکه این هنرمندان هستند که از قضاوت شدن آثارشان انصراف می‌دهد. در پلن طراحی شده سفارتخانه‌ای برای جشنواره فیلم فجر، نقشه راه کامل مشخص است. شمار فراوانی از چهره‌های مشهور سینما، تئاتر و موسیقی از تمامی اجراها و قضاوت‌های رقابتی انصراف می‌دهند، این شیوه نمود پررنگی دارد و به تدریج گسترده‌تر خواهد شد. اما در پلن B نیروهایی که انصراف نداده‌اند در مراسم‌های مختلف که در جشنواره‌های مختلف فجر برگزار خواهد شد، موضوع سقوط پرواز ۷۵۲ و شهادت شماری از هم وطنانمان در این پرواز را به عنوان دستاویزی برای مواجهه اجتماعی - هنری با حاکمیت برجسته خواهند کرد. حالا باید منتظر باشیم که در افتتاحیه جشنواره‌ها و با حاضر شدن هنرمندان روی سن و جلسات نقد و بررسی جشنواره فیلم اظهارات هنرمندانی که انصراف نداده‌اند به صورت خروجی خبری و خوراک مناسب برای شبکه فارسی زبان خارج از کشور و رسانه‌های نزدیک به دولت تبدیل شود. در جشنواره فیلم فجر اما مدیریت به شیوه ترامپ، از سوی ابراهیم داروغه‌زاده، کاربردی نخواهد داشت. دبیر جشنواره در موضوع خاص کیمیایی و انصراف او به شیوه ترامپ به اظهارنظراتش را از طریق توییتر منتشر کرد، در حالیکه مسعود کیمیایی همچنان اخبار را از طریق رسانه‌ای کاغذی دنبال می‌کند. نادر برهانی مرند نیز شیوه میرحسین موسوی را در پیش گرفته است و اهرم قدرتمندی برای مهار این فضای متشنج ندارد و البته اظهار نظر حسن روحانی برای هنرمندان تئاتر راهگشا خواهد بود. تنها اهرم بازدارنده، صدا و سیما و حوزه هنری و سایر نهادی دولتی هستند که در صورت هر واکنشی می‌توانند همکاری‌های خود را با ایجاد کنندگان تنش‌های سیاسی در فضای جشنواره را محدود کنند؛ و گرنه از وزیر ارشاد و دبیر جشنواره توییت‌باز کاری ساخته نخواهد بود. البته اگر حوزه هنری هم آثار تحریم‌کنندگان جشنواره‌ را در سالن‌های نمایش خود اکران نکند این موج توخالی به زودی فروکش خواهد کرد. ]]> فرهنگ Fri, 17 Jan 2020 18:42:16 GMT http://siasatrooz.ir/vdciqrazyt1az52.cbct.html کتابت نور در سفر عشق با دست دل http://siasatrooz.ir/vdciuzazpt1azw2.cbct.html اربعین سال ۱۳۹۸ هم با تمام خاطرات زیبا و سختی‌های شیرینش به پایان رسید و زائران در این فکرند که آیا در سال آینده نیز میهمان این حماسه بزرگ هستند یا خیر؟از پذیرایی گرم و محبت آمیز عراقی‌ها بسیار سخن گفته شده است که چگونه خالصانه تمامی محبت خود را برای زائران پیاده امام حسین (ع) صرف می‌کردند!اما در این میان، علاوه بر پذیرایی و اسکان در موکب‌ها، اتفاقات فرهنگی خوبی نیز رقم خورده است که نباید از آنها به سادگی گذر کرد، چراکه ظرفیت اربعین در تاثیر گذاری کارهای فرهنگی بر روی افراد بویژه نوجوانان وجوانان یک ظرفیت بی‌نظیر است.یکی از این اتفاقات بی‌نظیر، کتابت قرآن کریم در اربعین امسال به همت ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس بود که بسیار مورد توجه زائران قرار گرفت. بر این اساس گزارشی تهیه شد که در ادامه مطالعه خواهید کرد. زهرا الهامی نژاد، مسئول اجرایی کتابت قرآن کریم در اربعین ۹۸ می‌باشد که نحوه اجرای این حرکت فرهنگی قرآنی را این گونه معرفی می نماید: با توجه به سبقه ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس در کتابت جمعی قرآن کریم، بر آن شدیم تا این مهم را نیز در اربعین به اجرا در آوریم . لذا با موکب شباب المقاومه توافق شد تا در عمود ۹۰۲ این برنامه اجرا گردد. بنابراین بنرهایی به ۴ زبان عربی، فارسی، انگلیسی و اردو تهیه شد تا برای زائران اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد.الهامی نژاد محتوای بنرها؛ کتابت یک آیه توسط هر زائر اربعین حسینی بیان کرد و ادامه داد با توجه به اینکه قرآن ۶۲۳۶ آیه دارد حداکثر افرادی که در این طرح شرکت کرده بودند این عدد پیش بینی شد که البته بعضی تز عزیزان به نیابت از برخی از افراد خانواده خود نیز کتابت نمودند که بیش از یک آیه را شامل می‌شد.وی استقبال زائران از این طرح را بی نظیر عنوان کرد و ادامه داد : علاوه بر زائران ایرانی و عراقی ، زایرانی از کشورهای بحرین ، پاکستان ، لبنان ، آذربایجان، عمان، کویت، افغانستان، هندوستان، نیجریه، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی در کتابت قر آن مشارکت داشتند.الهامی نژاد اضافه کرد: این فعالیت فرهنگی قرآنی را از آن جهت در اربعین اجرا نمودیم که دلیل جایگاه والای امام حسین(ع) به دلیل قرار گرفتن در مسیر قرآن است، او جان خود و خانواده‌اش را فدا کرد تا دستورات قرآن کریم پیاده بشود و ما نیز پیرو آن امام شهید هستیم و اعتقاد راسخ داریم که قرآن و اهل بیت(ع) از هم جدایی ناپذیر هستند و هر حرکتی در مسیر تبیین فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) دارای ثواب و مورد رضایت خداوند باریتعالی است.وی از حضور شاگردان علامه زکزاکی و جوان بوشهری زرتشتی که در موکب کویتیها خدمت می کرد و در اربعین به دین اسلام و مذهب شیعه تشرف یافت، از خاطرات بیادماندنی کتابت قرآن یاد نمود و بیان کرد: اکثر زائران از این قرآن بعنوان قرآن اربعین یاد می‌کردند.الهامی نژاد در پایان خاطر نشان ساخت : این قرآن پس از تصحیح و تجلید به آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین اهدا خواهد شد و در این طرح ، صندوق قرض الحسنه معلولین ایران ، مجمع شفا الکوثر و گروه دارو سلامت روشنا به همکاری با ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس پرداخته‌اند. ]]> فرهنگ Sun, 10 Nov 2019 14:41:17 GMT http://siasatrooz.ir/vdciuzazpt1azw2.cbct.html فیلم سینمایی مطرب، آتشی زیر خاکستر! http://siasatrooz.ir/vdchwznzk23nzkd.tft2.html این نام فیلمی است که هم‌اکنون بر پرده سینماهای کشور در حال نمایش می‌باشد تا جامعه مسلمان و نسل‌های دوم و سوم پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ را به‌سوی خود جلب نماید که با دیدن پوستر آن‌ که اولین سرقت از فیلم خارجی «دولمایت اسم من است با بازی ادی مورفی» میزان صداقت سازنده آن را به مخاطبان نشان دهند! فیلم مطرب که برگرفته از زندگی یک پسر جوان شیفته و عاشق خوانندگی در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی است که تلاش می‌کند تا قبل از پیروزی این انقلاب نوار آهنگ‌های خود را به تکثیر برساند و توزیع نماید اما فرصت پیدا نکرده و بعدازآن گله گذاری می‌کند که اگر این اتفاق به‌جای ۲۲ بهمن ۵۷ در اسفند می‌افتاد او موفق می‌شد تا هنر خود را به جامعه عرضه نماید. کارگردان در این کپی نمایش داده‌شده بر پرده سینماهای کشور همه تلاش خود را به‌کاربرده تا به نحوی از انحاء سکانس‌های مطرب را مملو از پرده‌دری‌های اجتماعی نموده و خطوط قرمز آن را رد کند تا از خواننده سرخورده از انقلاب اسلامی بخواهد تا تلاش خود را با دور زدن‌ها ادامه دهد. مطرب که خود را موفق نمی‌بیند و پسرش پول‌های او را برداشته تا برای ادامه تحصیل و کسب هنر به آمریکا برود اما از ترکیه سر درمی‌آورد و دختر او که راه پدر را ادامه داده تا خود را به استیل ارائه هنر برساند و حالا نوبت بخش فرهنگی سفارت در ترکیه می‌رسد تا گروه را برای شرکت در یک مراسم رسمی به استانبول دعوت نماید که البته در این سکانس از فیلم مبادلات کلامی بین پدر و دختر و فرد سومی ردوبدل می‌شود که نمی‌توان آن‌ها را در شأن جمهوری اسلامی دانست اما این اتفاق می‌افتد و گروه به ترکیه می‌رود تا نوازنده پس از ورود به فرودگاه خود را به مشروب‌فروشی برساند و از همان مقام مست و مدهوش می‌شود تا جایی که کیف و اسناد او مورد سرقت قرار گیرد و پدر که عقده حقارت خواننده نشدن را همچنان در خود دارد فرصت را غنیمت شمرده تا در دام یک زن ترک که هنرمند صحنه‌ای است بیفتد و از او بخواهد تا کمکش کند و ماجراهای روی پرده همچنان ادامه داشته باشد. آنچه در این مقطع باید به آن اشاره نمود به‌نوعی تبلیغات منفی است تا از کسانی که موفق به دیدن این فیلم نشده‌اند خواسته شود تحت هیچ شرایطی سراغ آن نروند زیرا علاوه بر از دست دادن پول خود به‌نوعی سرخوردگی و تأسف و سوأل از دیدن این فیلم مواجه خواهند شد که چگونه توانسته است اجازه اکران بگیرد؟! اگرچه این روزها و بعد از نمایش فیلم‌های مشابه که پس از ده سال از انبار توقیف بیرون آمده‌اند و تحت عنوان خانه پدری روی پرده می‌روند مشاهده از راه رسیده‌هایی بانام غلط‌انداز مطرب تعجب‌آور نیست اما اهمیت موضوع زمانی به اوج خود می‌رسید که هنوز چند روزی از دو ماه ارزشمند محرم و صفر برای ایرانیان مخلص نگذشته و عرق راهپیمایی در جاده عرشیان فی‌مابین نجف و کربلا با حضور میلیون‌ها عاشق مکتب اسلام ناب محمدی خشک نشده که باید شاهد نمایش اینگونه انحرافات اخلاقی باشند جهان را با این دوگانه نظری در کشوری روبرو سازند که مرحله چهارم رویارویی با غرب و آمریکا را پیرامون جفای برجام شروع می‌کند و می‌طلبد تا فرهنگ آن نیز با اقدامات انقلابی مطابقت داشته باشد! شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی سازمان سینمایی است با نوعی آلزایمر روبروست و نمی‌تواند خود را با اصول انقلاب که وابسته و پیوسته به مقدسات اسلامی جامعه و بخصوص الگو بودن برای جهانیان است هماهنگ نماید و یا همانند دیگر مدیران کابینه دولت دوازدهم بریده‌اند و سینما را هم به حال خود رها کرده‌اند اما آگاه باشند اینگونه بی‌توجهی‌ها ازنظر مردم دور نمی‌ماند و منتظر می‌مانند تا پای صندوق‌های رأی در همین اسفندماه امسال قاطعانه اشتباه و اعتماد خود را به جریانی خاص جبران نمایند و بازهم روزهای روحانی و رؤیایی دهه‌های شصت و هفتاد را برای جهانیان تداعی نمایند. نویسنده: حسن روانشید ]]> فرهنگ Sat, 09 Nov 2019 19:37:18 GMT http://siasatrooz.ir/vdchwznzk23nzkd.tft2.html «دیدن این فیلم جرم است!» ۸ ماه در صف صدور پروانه نمایش http://siasatrooz.ir/vdci3zazwt1az52.cbct.html تهیه ‌کننده «دیدن این فیلم جرم است!» که ۸ ماه در صف صدور پروانه نمایش مانده، گفت: سازمان سینمایی وزارت ارشاد، خودش مانع اکران این فیلم شده و این یک بدعت تازه در سینماست که فیلمی پس از عبور از شورای پروانه نمایش هم اجازه اکران نمی‌یابد. محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: ما بیش از ۸ ماه است متقاضی پروانه نمایش این فیلم هستیم و طبق اطلاع دقیق، این فیلم مانند سایر فیلم‌های دیگر برای اعضای شورای پروانه نمایش، اکران شده و البته از این شورا نیز عبور کرده است. اما جلوی صدور پروانه نمایش فیلم گرفته شده است. شفاه در پاسخ به اینکه آیا اعتراضی هم در این خصوص داشته‌اید یا خیر، گفت: ما پیش از این مطلع بودیم که سازمان سینمایی وزارت ارشاد، خودش مانع اکران این فیلم است و پای شورای پروانه نمایش وسط نیست. در اتفاقاتی هم که هفته گذشته در فضای توئیتر - با اظهارنظر آقای داروغه‌زاده، معاون سابق ارزشیابی و نظارت - رخ داد، بر همه واضح شد که این گزاره درست است و خب این یک بدعت تازه در سینماست که فیلمی پس از عبور از شورای پروانه نمایش هم اجازه اکران نمی‌یابد. این تهیه کننده در واکنش به تکذیبه ابراهیم داروغه‌زاده در این خصوص گفت: به نظر من اینها تلاش‌هایی برای پوشاندن این گزاره بود تا آقایان هزینه تصمیم خود را ندهند و این، تلاش زیبنده‌ای برای مدیران فرهنگی کشور در این جایگاه نیست. بهتر است با مردم و هنرمندان صادق باشیم. وی پیرامون اقدام عملی خود برای نمایش فیلم «دیدن این فیلم جرم است!» گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا فیلم اکران شود و تمام موضوعات مربوط به نمایش فیلم را پیگیری می‌کنیم. تا امروز هم رایزنی‌های زیادی داشته‌ایم. در همین باره جلساتی را در سازمان سینمایی داشته‌ایم و دلایلی هم برای عدم نمایش فیلم به ما گفته شده است. البته اخلاقاً از ما خواسته شده در خصوص مفاد جلسات و حرف‌های رد و بدل شده حرفی نزنیم و رسانه‌ای نشود؛ ما نیز با وجود اینکه این اجحاف در حق فیلم از سوی همین آقایان در حال انجام است، پایبند این قول اخلاقی هستیم. اما بنده تمایل دارم بدانم شخص رئیس سازمان سینمایی رویشان می‌شود دلایلی را که برای اکران نشدن «دیدن این فیلم جرم است!» به ما گفته‌اند، در حضور رسانه‌ها هم بازگو کنند و بگویند مبنای این تصمیم‌شان چیست؟! شفاه بدون نام بردن از «خانه پدری» اظهار داشت: نمی‌شود شما همزمان توقیف یک فیلم را بد بدانید، اما خود توقیف‌کننده فیلم دیگری باشید! برای من سوال است که چطور آقایان از احترام به نظر اعضای شورای نمایش حرف می زنند اما برای نظر این شورا درباره سایر فیلم‌ها احترام قائل نیستند. طبیعتاً برای من دیدن این رفتار دوگانه‌ درباره یک موضوع واحد بسیار تلخ است. تهیه کننده «دیدن این فیلم جرم است!» با اشاره به آخرین رایزنی‌هایش با سازمان سینمایی گفت: فکر می‌کنم اگر آقای انتظامی دلایل خود را برای به تعویق انداختن اکران فیلم ما در معرض رسانه‌ها قرار دهند، آن زمان مشخص می‌شود دست دوستان چقدر خالی از استدلال است و دیگران را نسبت به اینکه این، یک تصمیم کاملا سلیقه‌ای و حتی سیاسی است، مطمئن‌تر می‌کند. وی بیان داشت: امیدوارم دوستان ارشاد وظیفه‌ای که قانون بر عهده آن‌ها گذشته است، به دور از اغراض شخصی به سرانجام برسانند و نشان دهند حافظ منافع حقوق همه هنرمندان هستند. ]]> فرهنگ Sat, 09 Nov 2019 19:37:18 GMT http://siasatrooz.ir/vdci3zazwt1az52.cbct.html کمدی تازه ملاقلی‌پور در راه تلویزیون http://siasatrooz.ir/vdcbz8b8grhb8ap.uiur.html سریال تلویزیونی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی پور و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه با پایان پیش تولید، جلوی دوربین رفت.هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی‌نیا، علی سلیمانی، محمود جعفری، علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی بازیگران اصلی و رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی بازیگران خردسال «کتونی زرنگی» را تشکیل می‌دهند. بازیگران دیگری نیز در ادامه مسیر به پروژه خواهند پیوست.کتونی زرنگی یک کمدی پرانرژی اجتماعی‌ است که نگارش فیلمنامه آن را محسن ملکی و حسین حقیقی در حدود ۲۰ قسمت برعهده داشته‌اند. در خلاصه داستان «کتونی زرنگی» آمده است: "آقام همیشه میگه زِرنگ ته چاهه... ولی نمی‌دونه اگه من ته چاهم باشم، کفترِ چاهی‌ام، بالاخره می‌پرم!". طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این سریال در زمستان امسال روی آنتن شبکه سه برود. ]]> فرهنگ Sat, 09 Nov 2019 11:19:47 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbz8b8grhb8ap.uiur.html نخوردیم نان گندم که دیدیم دست مردم! http://siasatrooz.ir/vdcdsf0f5yt0fs6.2a2y.html نمی‌شود آنچه را که دیده یا شنیده بد تفسیر کرد بلکه می‌توان نوعی بی‌توجهی یا سهل‌انگاری پنداشت اما اگر بارها تکرار شد حسابش جداست زیرا می‌توان به‌جز سر به هوایی نام‌های تازه‌ای هم برای آن یافت. تیتر روزنامه کیهان و بالطبع اکثریت رسانه‌های کشور و منطقه و جهان به‌جز آن‌هایی که با اسلام ضدیت علنی دارند پیرامون واقعه بزرگ و اربعین آن بود درحالی‌که معدودی آن را نادیده یا پیش‌پاافتاده فرض کردند و گذشتند. سال قبل یکی از تارنماهای ارگانی درست روز پس‌ازاین تحول جهانی با انتشار خبری پیرامون «چهارمین زن نویسنده تأثیرگذار در تاریخ ادبیات جهان» را آغاز نمود که بد نیست شرح آن را بازنشر نماییم زیرا امسال و همین روزها و همان تارنما اولین خبر خود را به برنامه رادیویی «سلام اصفهان» و «مطرح کردن کاندیداتوری پیشروی اصفهان برای عضویت شهر دوستدار کودک» اختصاص می‌دهد تا بازهم همچون سال قبل از وسعت انتشار حماسه اربعین جا بماند! این خبرگزاری ارگانی سال گذشته و درست یک روز پس از اربعین مطلب خود را با تیتر «رولینگ؛ از مرز خودکشی تا چهارمین زن تأثیرگذار در ادبیات جهان» روی سایت گذاشته تا مخاطبان بدانند آنچه می‌تواند اهمیت داشته باشد چیست در حالی ‌که اگر نخورده‌اند نان گندم که دیده‌اند دست مردم! و اینگونه اصول و فروع دین به حاشیه می‌رود! متن خبر درج‌شده در تارنمای شهرداری اصفهان درست یک روز پس از اربعین سال گذشته به این شرح است تا قضاوت با کسانی باشد که سواد رسانه‌ای لازم را کسب کرده‌اند. در طول تاریخ چند هزارساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقش نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه‌های اندیشه بشری نادیده گرفته ‌شده و در خوش‌ بینانه‌ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است. به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه‌ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش‌های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل‌گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است. بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تأثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت‌های جسورانه‌ این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام‌بخش اعتماد به زنان در بین خود آن‌ها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی‌های بانوان با دیده تردید می‌نگرند. رولینگ؛ الهام‌بخش کودکان کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم «هری پاتر» با آن چوب جادویی‌اش را نشنیده باشد. بیش از دو دهه است که کودکان، نوجوانان و حتی بسیاری از بزرگسالان مسحور و مفتون کتاب‌ها و فیلم‌های ساخته‌شده درباره این کودک خجالتی و دو همکلاسی بازیگوشش هستند و بی‌صبرانه انتظار قسمت‌های بعدی ماجراجویی حماسی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر قهرمان نوجوان داستان، برای غلبه بر مشکلات و نقاط ضعف روحی و جسمی وی را می‌کشند. اما چیزی که شاید این میان کمتر به آن توجه شود، خالق این دنیای رؤیایی، حماسی و پیچیده باشد. «جو آن رولینگ» معروف به «جی‌. کی.رولینگ» در سال ۱۹۶۵ در حومه شهر بریستول انگلستان متولد شد. او کودکی شاد بود و از همان دوران به نام خانوادگی «پاتر» علاقه خاصی داشت. از همان کودکی دوست داشته نویسنده باشد و هرازگاهی هم می‌نوشت، اما اوایل کمتر موفق می‌شد که نوشته خوبی ارائه دهد. وقتی شش‌ساله شد، یک داستان جالب درباره یک خرگوش نوشت و نام آن را «خرگوشی به نام خرگوش» گذاشت. وقتی مادرش از داستان خوشش آمد و از آن تعریف کرد، رولینگ به او جواب داد: «پس چاپش کنیم!» خود رولینگ در ادامه این خاطره می‌گوید، گفتن این حرف از زبان یک کودک شش‌ساله بسیار عجیب بود، اما من واقعاً نمی‌دانم آن موقع این حرف از کجا آمده است. پس‌ازاین که رولینگ مدرسه‌اش را تمام کرد، در امتحان ورودی دانشگاه آکسفورد شرکت کرد، اما پذیرفته نشد. پدر و مادرش او را تشویق کردند تا در دانشگاه اِکستر انگلستان، زبان فرانسه بخواند. در سال ۱۹۹۰ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در سازمان عفو بین‌الملل به‌عنوان منشی و مترجم مشغول به کار شد و بعد از دو سال با یک روزنامه‌نگار پرتغالی به نام «ژورگه آرانتس» آشنا شد. هر دو آن‌ها به سبک نویسندگی «جین آستین» (نویسنده معروف انگلیسی) علاقه داشتند. رولینگ با هزاران امید و آرزو به ژورگه علاقه‌مند شد و در همان زمان باهم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج دختری به نام «جسیکا» بود، اما پس از گذشت دو سال، جو آن متوجه شد همسرش مرد رؤیاهای او نیست. ژورگه با او به‌شدت بدرفتاری می‌کرد، به‌اندازه‌ای که خشونت و رفتارهای او سبب کلافگی و عصبی شدن رولینگ شده بود. سرانجام در سال ۱۹۹۳ آن دو پس از یک دعوای سخت، که باعث شد همسرش او را از خانه بیرون کند، از یکدیگر جدا شدند. طلاق رولینگ روی روحیات او تأثیرات منفی زیادی برجای گذاشت و باعث شد شغل خود را از دست بدهد. او در سال ۱۹۹۳ به ادینبورو در اسکاتلند رفت، درحالی‌که افسردگی و سختی‌های زندگی او را به‌شدت تحت‌فشار قرار داده بود. چند بار اقدام به خودکشی کرد، اما هر بار خودکشی‌هایش ناموفق بود. وضعیت روحی رولینگ به‌قدری وخیم بود که مدتی در آسایشگاه بستری شد. او شغلی نداشت؛ به همین دلیل دخترش را با کمک‌هایی که از خیریه می‌گرفت، بزرگ می‌کرد. همه اطرافیانش به این نتیجه رسیده بودند که مابقی زندگی «جو آن رولینگ» در فقر و بدبختی خواهد گذشت و عاقبتش جز اسارت دائمی بر تخت آسایشگاه روانی از فرط افسردگی و جنون نخواهد بود. رولینگ با انتخاب سختی روبرو بود. بحران‌های روحی و روانی و فشار اقتصادی کمر او را خم کرده بود. در این میان با خود به راه‌ها و تصمیم‌های پیش ‌رو فکر می‌کرد. یا باید به داشتن چنین زندگی فلاکت‌باری عادت کند و دختر پنج‌ساله‌اش را با اعانه‌های کلیسا و کمک‌هایی که خیریه‌ها مختلف با اکراه به او می‌داند و هرلحظه امکان قطع آن‌ها وجود داشت، بزرگ کند؛ امری که طبیعتاً برای شخصیت زن تحصیل‌کرده‌ای چون او بسیار سخت و آزاردهنده می‌نمود. فشار چنین زندگی چندین بار او را به خودکشی و تمام کردن چنین کابوس‌هایی وادار کرده بود یا راه دیگری که پیش‌ رو داشت، شروع دوباره زندگی و آغاز حرفه‌ای جدید بود. چیزی که در شرایط روحی و مالی حال حاضر او بسیار سخت و حتی غیرممکن به نظر می‌رسید. اما «جوآن رولینگ» امر غیرممکن را انتخاب کرد. «هری پاتر» متولد می‌شود در سال ۱۹۹۰ اولین ایده هری پاتر به ذهن او رسید بود. بنا به گفته‌های خودش در یک سفر طولانی با قطار، این ایده به ذهن او خطور کرد و همان‌جا شخصیت‌های داستان را در ذهن پروراند. اولین چیزی که به ذهن رولینگ رسید، داستان یک پسربچه بود که خودش نمی‌دانست جادوگر است. قطار حدود چهار ساعت تأخیر داشت و رولینگ هم هیچ خودکار یا مدادی همراهش نبود. خودش می‌گوید «برایم خیلی سخت بود، چون هیچ خودکاری نداشتم و خجالت می‌کشیدم آن را از کسی قرض بگیرم.» به‌محض اینکه به مقصد رسید و وارد آپارتمانش شد، ایده اولیه داستانش را بر روی کاغذ پیاده کرد. ایده‌ای که در جریان طوفان‌های بعدی زندگی او مثل طلاق و افسردگی‌های بعدازآن به فراموشی سپرده‌شده بود. در زمان اوج فشارهای روحی و هنگامی‌که تصمیم گرفته بود زندگی را از نو آغاز کند، ناگهان به یاد ایده داستانش افتاد و تصمیم گرفت آن را به داستان خودش تبدیل کند. ابتدا نوشتن برای او چون مسکِّنی بود تا برای مدتی دردهای زندگی رقت‌بارش را تسکین دهد و تمرکزش را از جهان واقعی دردها و رنج‌ها به دنیای خیال بکشاند، اما اندک زمانی که از نوشتن داستان گذشت، نویسندگی به مهمترین بخش زندگی او تبدیل شد و تمام انرژی خود را بر آن متمرکز کرد. شب‌ها که دخترش به خواب می‌رفت، به کافه محل می‌رفت تا بر روی کتابش کار کند. درراه موفقیت بالاخره موفق شد اولین کتاب خود را به پایان برساند. رولینگ کتاب خود را به چندین انتشاراتی فرستاد. حدود دوازده مؤسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند، اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد که آن را چاپ کند. برای اولین کتاب ۱۵۰۰ یورو به‌عنوان دستمزد به رولینگ پرداخت شد. انگیزه اتمام این کتاب ازآنجایی نشأت می‌گرفت که دخترش از فصل اول کتاب خیلی به‌هیجان‌ آمده بود و ذوق داشت زودتر بداند داستان به کجا ختم می‌شود. رولینگ اولین کتابش را با نام «جوآن رولینگ» امضا کرد، اما صاحب انتشارات بلومزبری به او گفت که کتابش را بانامی مستعار امضا کند؛ زیرا در آنزمان جوانان از کتابی که نویسنده آن زن باشد، استقبال نمی‌کردند. به همین دلیل از آن به بعد روی کتاب‌های هری پاتر نام «جی.کی.رولینگ» ثبت شد و همین نام روی او باقی ماند. در سال ۱۹۹۶ اولین سری کتاب‌های هری پاتر به بازار رفت و در عرض چند هفته تمام کتاب‌ها فروخته شد. بعدازاین موفقیت یک انتشارات آمریکایی حق چاپ را از رولینگ به ارزش ۱۰۰ هزار یورو خریداری کرد. اولین جلد کتاب هری پاتر با تیراژ ۱۲۰ میلیون نسخه در سراسر دنیا به فروش رسید. در سال ۱۹۹۸ این کتاب به اولین فیلم از سری فیلم‌های هری پاتر تبدیل شد. رولینگ در سال ۲۰۱۶ آخرین کتاب از مجموعه هری پاتر را به چاپ رساند. همه هشت کتاب او با فروش میلیونی در سراسر دنیا با استقبال بی‌نظیر خواندگان روبرو شد و به بیش از ۵۳ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. آمارها نشان می‌دهند کتاب‌های او پرفروش‌ترین کتاب‌های چاپ‌شده در سراسر دنیا تا به امروز است. تمامی کتاب‌های او با مشاوره خود وی به فیلمنامه تبدیل و فیلم‌های معروف هری پاتر از آن‌ها ساخته شد و با استقبال بی‌نظیر بینندگان در سراسر دنیا روبه‌رو شده است. داستان‌های آموزنده‌ای که بسیاری از آن‌ها با الهام از زندگی واقعی خودش به رشته تحریر درآمده است، آن‌چنان صمیمی و با پرداختی ماهرانه نوشته‌شده که خواندگان را تا انتهای داستان اسیر خود می‌سازد. داستان‌های او تقریباً تمامی جوایز معتبر دنیا را از آن خود کرد است. ازلحاظ مالی نیز فروش کتاب‌های او و همچنین اقتباس‌های سینمایی از آن‌ها توانسته ثروت هنگفتی برای وی به ارمغان بیاورد، تا جایی که مجله «فوربس» که به اخبار ثروتمندان جهان می‌پردازد، در سال ۲۰۱۴ میلادی او را در فهرست زنان ثروتمند جهان با ثروتی بالغ‌بر یک میلیارد دلار قرار داد. جالب اینجاست که سال بعد یعنی ۲۰۱۵ میلادی، این مجله وی را از فهرست ثروتمندان خارج کرد، چون او مبلغ هنگفتی از ثروتش را به خیریه‌ها و بنیادهایی که از زنان بی‌سرپرست حمایت می‌کنند، اهدا کرده بود. این امر به محبوبیت بسیار بیشتر او در میان طرفدارانش منجر شد. چهارمین زن نویسنده تأثیرگذار در تاریخ ادبیات جهان جی.کی. رولینگ در سال ۲۰۱۴، به‌عنوان چهارمین زن نویسنده تأثیرگذار در تاریخ ادبیات جهان معرفی شد. اراده شگفت‌انگیز او در غلبه بر افسردگی کشنده‌ای که می‌توانست به مرگ او در گمنامی و فلاکت منجر شود، و شجاعت تحسین‌برانگیزش در شروع دوباره زندگی و گام نهادن در مسیر موفقیت، داستان اصلی او است. داستان زندگی این زن شجاع در عالم واقعیت در کنار داستان خیالی و حماسی شخصیت‌های ساخته ذهنش در کتاب‌هایش، می‌تواند و باید الهام‌بخش بسیاری در سراسر جهان به‌خصوص زنانی باشد که هرروز با مشکلات زندگی، فقر و تضییع حقوق خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. او زندگی خود را اینگونه توصیف می‌کند: «چرا درباره شکست حرف می‌زنم؟ خیلی ساده، به این دلیل که شکست، فاصله گرفتن از غیر ضروریات بود. دیگر سعی نکردم در ظاهر به خودم بگویم: من چیزی بیش ازآنچه بودم هستم. در این زمان همه توانم را صرف تمام کردن تنها کاری کردم، که برایم اهمیت داشت. اگر من پیش‌تر در چیزی موفق شده بودم، شاید هرگز صاحب عزم و اراده‌ای نمی‌شدم، که به پیروزی‌ای برسم که معتقد بودم به آن تعلق دارم. من آزاد شده بودم، زیرا بزرگ‌ترین هراسم صورت بیرونی پیدا کرده بود و من هنوز زنده بودم. هنوز دختری داشتم که او را می‌پرستیدم. یک ماشین‌تحریر و یک فکر بزرگ داشتم و درنتیجه، زمین لرزان زیر پایم پایه‌ای محکم شد، تا زندگی‌ام را روی آن بازسازی کنم. بعضی از شکست‌ها در زندگی گریزناپذیر است. امکانش وجود ندارد بدون اینکه در کاری شکست بخورید، زندگی کنید، مگر آنکه آن‌قدر بااحتیاط زندگی کنید، که دیگر نتوانید نامش را زندگی بگذارید و آن نیز به‌نوعی شکست خوردن است.» نویسنده: حسن روانشید ]]> فرهنگ Tue, 22 Oct 2019 17:19:47 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdsf0f5yt0fs6.2a2y.html