سیاست روز - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Sun, 10 Nov 2019 19:15:42 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Sun, 10 Nov 2019 19:15:42 GMT فرهنگ 60 کتابت نور در سفر عشق با دست دل http://siasatrooz.ir/vdciuzazpt1azw2.cbct.html اربعین سال ۱۳۹۸ هم با تمام خاطرات زیبا و سختی‌های شیرینش به پایان رسید و زائران در این فکرند که آیا در سال آینده نیز میهمان این حماسه بزرگ هستند یا خیر؟از پذیرایی گرم و محبت آمیز عراقی‌ها بسیار سخن گفته شده است که چگونه خالصانه تمامی محبت خود را برای زائران پیاده امام حسین (ع) صرف می‌کردند!اما در این میان، علاوه بر پذیرایی و اسکان در موکب‌ها، اتفاقات فرهنگی خوبی نیز رقم خورده است که نباید از آنها به سادگی گذر کرد، چراکه ظرفیت اربعین در تاثیر گذاری کارهای فرهنگی بر روی افراد بویژه نوجوانان وجوانان یک ظرفیت بی‌نظیر است.یکی از این اتفاقات بی‌نظیر، کتابت قرآن کریم در اربعین امسال به همت ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس بود که بسیار مورد توجه زائران قرار گرفت. بر این اساس گزارشی تهیه شد که در ادامه مطالعه خواهید کرد. زهرا الهامی نژاد، مسئول اجرایی کتابت قرآن کریم در اربعین ۹۸ می‌باشد که نحوه اجرای این حرکت فرهنگی قرآنی را این گونه معرفی می نماید: با توجه به سبقه ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس در کتابت جمعی قرآن کریم، بر آن شدیم تا این مهم را نیز در اربعین به اجرا در آوریم . لذا با موکب شباب المقاومه توافق شد تا در عمود ۹۰۲ این برنامه اجرا گردد. بنابراین بنرهایی به ۴ زبان عربی، فارسی، انگلیسی و اردو تهیه شد تا برای زائران اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد.الهامی نژاد محتوای بنرها؛ کتابت یک آیه توسط هر زائر اربعین حسینی بیان کرد و ادامه داد با توجه به اینکه قرآن ۶۲۳۶ آیه دارد حداکثر افرادی که در این طرح شرکت کرده بودند این عدد پیش بینی شد که البته بعضی تز عزیزان به نیابت از برخی از افراد خانواده خود نیز کتابت نمودند که بیش از یک آیه را شامل می‌شد.وی استقبال زائران از این طرح را بی نظیر عنوان کرد و ادامه داد : علاوه بر زائران ایرانی و عراقی ، زایرانی از کشورهای بحرین ، پاکستان ، لبنان ، آذربایجان، عمان، کویت، افغانستان، هندوستان، نیجریه، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی در کتابت قر آن مشارکت داشتند.الهامی نژاد اضافه کرد: این فعالیت فرهنگی قرآنی را از آن جهت در اربعین اجرا نمودیم که دلیل جایگاه والای امام حسین(ع) به دلیل قرار گرفتن در مسیر قرآن است، او جان خود و خانواده‌اش را فدا کرد تا دستورات قرآن کریم پیاده بشود و ما نیز پیرو آن امام شهید هستیم و اعتقاد راسخ داریم که قرآن و اهل بیت(ع) از هم جدایی ناپذیر هستند و هر حرکتی در مسیر تبیین فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) دارای ثواب و مورد رضایت خداوند باریتعالی است.وی از حضور شاگردان علامه زکزاکی و جوان بوشهری زرتشتی که در موکب کویتیها خدمت می کرد و در اربعین به دین اسلام و مذهب شیعه تشرف یافت، از خاطرات بیادماندنی کتابت قرآن یاد نمود و بیان کرد: اکثر زائران از این قرآن بعنوان قرآن اربعین یاد می‌کردند.الهامی نژاد در پایان خاطر نشان ساخت : این قرآن پس از تصحیح و تجلید به آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین اهدا خواهد شد و در این طرح ، صندوق قرض الحسنه معلولین ایران ، مجمع شفا الکوثر و گروه دارو سلامت روشنا به همکاری با ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس پرداخته‌اند. ]]> فرهنگ Sun, 10 Nov 2019 15:41:17 GMT http://siasatrooz.ir/vdciuzazpt1azw2.cbct.html فیلم سینمایی مطرب، آتشی زیر خاکستر! http://siasatrooz.ir/vdchwznzk23nzkd.tft2.html این نام فیلمی است که هم‌اکنون بر پرده سینماهای کشور در حال نمایش می‌باشد تا جامعه مسلمان و نسل‌های دوم و سوم پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ را به‌سوی خود جلب نماید که با دیدن پوستر آن‌ که اولین سرقت از فیلم خارجی «دولمایت اسم من است با بازی ادی مورفی» میزان صداقت سازنده آن را به مخاطبان نشان دهند! فیلم مطرب که برگرفته از زندگی یک پسر جوان شیفته و عاشق خوانندگی در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی است که تلاش می‌کند تا قبل از پیروزی این انقلاب نوار آهنگ‌های خود را به تکثیر برساند و توزیع نماید اما فرصت پیدا نکرده و بعدازآن گله گذاری می‌کند که اگر این اتفاق به‌جای ۲۲ بهمن ۵۷ در اسفند می‌افتاد او موفق می‌شد تا هنر خود را به جامعه عرضه نماید. کارگردان در این کپی نمایش داده‌شده بر پرده سینماهای کشور همه تلاش خود را به‌کاربرده تا به نحوی از انحاء سکانس‌های مطرب را مملو از پرده‌دری‌های اجتماعی نموده و خطوط قرمز آن را رد کند تا از خواننده سرخورده از انقلاب اسلامی بخواهد تا تلاش خود را با دور زدن‌ها ادامه دهد. مطرب که خود را موفق نمی‌بیند و پسرش پول‌های او را برداشته تا برای ادامه تحصیل و کسب هنر به آمریکا برود اما از ترکیه سر درمی‌آورد و دختر او که راه پدر را ادامه داده تا خود را به استیل ارائه هنر برساند و حالا نوبت بخش فرهنگی سفارت در ترکیه می‌رسد تا گروه را برای شرکت در یک مراسم رسمی به استانبول دعوت نماید که البته در این سکانس از فیلم مبادلات کلامی بین پدر و دختر و فرد سومی ردوبدل می‌شود که نمی‌توان آن‌ها را در شأن جمهوری اسلامی دانست اما این اتفاق می‌افتد و گروه به ترکیه می‌رود تا نوازنده پس از ورود به فرودگاه خود را به مشروب‌فروشی برساند و از همان مقام مست و مدهوش می‌شود تا جایی که کیف و اسناد او مورد سرقت قرار گیرد و پدر که عقده حقارت خواننده نشدن را همچنان در خود دارد فرصت را غنیمت شمرده تا در دام یک زن ترک که هنرمند صحنه‌ای است بیفتد و از او بخواهد تا کمکش کند و ماجراهای روی پرده همچنان ادامه داشته باشد. آنچه در این مقطع باید به آن اشاره نمود به‌نوعی تبلیغات منفی است تا از کسانی که موفق به دیدن این فیلم نشده‌اند خواسته شود تحت هیچ شرایطی سراغ آن نروند زیرا علاوه بر از دست دادن پول خود به‌نوعی سرخوردگی و تأسف و سوأل از دیدن این فیلم مواجه خواهند شد که چگونه توانسته است اجازه اکران بگیرد؟! اگرچه این روزها و بعد از نمایش فیلم‌های مشابه که پس از ده سال از انبار توقیف بیرون آمده‌اند و تحت عنوان خانه پدری روی پرده می‌روند مشاهده از راه رسیده‌هایی بانام غلط‌انداز مطرب تعجب‌آور نیست اما اهمیت موضوع زمانی به اوج خود می‌رسید که هنوز چند روزی از دو ماه ارزشمند محرم و صفر برای ایرانیان مخلص نگذشته و عرق راهپیمایی در جاده عرشیان فی‌مابین نجف و کربلا با حضور میلیون‌ها عاشق مکتب اسلام ناب محمدی خشک نشده که باید شاهد نمایش اینگونه انحرافات اخلاقی باشند جهان را با این دوگانه نظری در کشوری روبرو سازند که مرحله چهارم رویارویی با غرب و آمریکا را پیرامون جفای برجام شروع می‌کند و می‌طلبد تا فرهنگ آن نیز با اقدامات انقلابی مطابقت داشته باشد! شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی سازمان سینمایی است با نوعی آلزایمر روبروست و نمی‌تواند خود را با اصول انقلاب که وابسته و پیوسته به مقدسات اسلامی جامعه و بخصوص الگو بودن برای جهانیان است هماهنگ نماید و یا همانند دیگر مدیران کابینه دولت دوازدهم بریده‌اند و سینما را هم به حال خود رها کرده‌اند اما آگاه باشند اینگونه بی‌توجهی‌ها ازنظر مردم دور نمی‌ماند و منتظر می‌مانند تا پای صندوق‌های رأی در همین اسفندماه امسال قاطعانه اشتباه و اعتماد خود را به جریانی خاص جبران نمایند و بازهم روزهای روحانی و رؤیایی دهه‌های شصت و هفتاد را برای جهانیان تداعی نمایند. نویسنده: حسن روانشید ]]> فرهنگ Sat, 09 Nov 2019 20:37:18 GMT http://siasatrooz.ir/vdchwznzk23nzkd.tft2.html «دیدن این فیلم جرم است!» ۸ ماه در صف صدور پروانه نمایش http://siasatrooz.ir/vdci3zazwt1az52.cbct.html تهیه ‌کننده «دیدن این فیلم جرم است!» که ۸ ماه در صف صدور پروانه نمایش مانده، گفت: سازمان سینمایی وزارت ارشاد، خودش مانع اکران این فیلم شده و این یک بدعت تازه در سینماست که فیلمی پس از عبور از شورای پروانه نمایش هم اجازه اکران نمی‌یابد. محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!» درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: ما بیش از ۸ ماه است متقاضی پروانه نمایش این فیلم هستیم و طبق اطلاع دقیق، این فیلم مانند سایر فیلم‌های دیگر برای اعضای شورای پروانه نمایش، اکران شده و البته از این شورا نیز عبور کرده است. اما جلوی صدور پروانه نمایش فیلم گرفته شده است. شفاه در پاسخ به اینکه آیا اعتراضی هم در این خصوص داشته‌اید یا خیر، گفت: ما پیش از این مطلع بودیم که سازمان سینمایی وزارت ارشاد، خودش مانع اکران این فیلم است و پای شورای پروانه نمایش وسط نیست. در اتفاقاتی هم که هفته گذشته در فضای توئیتر - با اظهارنظر آقای داروغه‌زاده، معاون سابق ارزشیابی و نظارت - رخ داد، بر همه واضح شد که این گزاره درست است و خب این یک بدعت تازه در سینماست که فیلمی پس از عبور از شورای پروانه نمایش هم اجازه اکران نمی‌یابد. این تهیه کننده در واکنش به تکذیبه ابراهیم داروغه‌زاده در این خصوص گفت: به نظر من اینها تلاش‌هایی برای پوشاندن این گزاره بود تا آقایان هزینه تصمیم خود را ندهند و این، تلاش زیبنده‌ای برای مدیران فرهنگی کشور در این جایگاه نیست. بهتر است با مردم و هنرمندان صادق باشیم. وی پیرامون اقدام عملی خود برای نمایش فیلم «دیدن این فیلم جرم است!» گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا فیلم اکران شود و تمام موضوعات مربوط به نمایش فیلم را پیگیری می‌کنیم. تا امروز هم رایزنی‌های زیادی داشته‌ایم. در همین باره جلساتی را در سازمان سینمایی داشته‌ایم و دلایلی هم برای عدم نمایش فیلم به ما گفته شده است. البته اخلاقاً از ما خواسته شده در خصوص مفاد جلسات و حرف‌های رد و بدل شده حرفی نزنیم و رسانه‌ای نشود؛ ما نیز با وجود اینکه این اجحاف در حق فیلم از سوی همین آقایان در حال انجام است، پایبند این قول اخلاقی هستیم. اما بنده تمایل دارم بدانم شخص رئیس سازمان سینمایی رویشان می‌شود دلایلی را که برای اکران نشدن «دیدن این فیلم جرم است!» به ما گفته‌اند، در حضور رسانه‌ها هم بازگو کنند و بگویند مبنای این تصمیم‌شان چیست؟! شفاه بدون نام بردن از «خانه پدری» اظهار داشت: نمی‌شود شما همزمان توقیف یک فیلم را بد بدانید، اما خود توقیف‌کننده فیلم دیگری باشید! برای من سوال است که چطور آقایان از احترام به نظر اعضای شورای نمایش حرف می زنند اما برای نظر این شورا درباره سایر فیلم‌ها احترام قائل نیستند. طبیعتاً برای من دیدن این رفتار دوگانه‌ درباره یک موضوع واحد بسیار تلخ است. تهیه کننده «دیدن این فیلم جرم است!» با اشاره به آخرین رایزنی‌هایش با سازمان سینمایی گفت: فکر می‌کنم اگر آقای انتظامی دلایل خود را برای به تعویق انداختن اکران فیلم ما در معرض رسانه‌ها قرار دهند، آن زمان مشخص می‌شود دست دوستان چقدر خالی از استدلال است و دیگران را نسبت به اینکه این، یک تصمیم کاملا سلیقه‌ای و حتی سیاسی است، مطمئن‌تر می‌کند. وی بیان داشت: امیدوارم دوستان ارشاد وظیفه‌ای که قانون بر عهده آن‌ها گذشته است، به دور از اغراض شخصی به سرانجام برسانند و نشان دهند حافظ منافع حقوق همه هنرمندان هستند. ]]> فرهنگ Sat, 09 Nov 2019 20:37:18 GMT http://siasatrooz.ir/vdci3zazwt1az52.cbct.html کمدی تازه ملاقلی‌پور در راه تلویزیون http://siasatrooz.ir/vdcbz8b8grhb8ap.uiur.html سریال تلویزیونی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی پور و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه با پایان پیش تولید، جلوی دوربین رفت.هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی‌نیا، علی سلیمانی، محمود جعفری، علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی بازیگران اصلی و رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی بازیگران خردسال «کتونی زرنگی» را تشکیل می‌دهند. بازیگران دیگری نیز در ادامه مسیر به پروژه خواهند پیوست.کتونی زرنگی یک کمدی پرانرژی اجتماعی‌ است که نگارش فیلمنامه آن را محسن ملکی و حسین حقیقی در حدود ۲۰ قسمت برعهده داشته‌اند. در خلاصه داستان «کتونی زرنگی» آمده است: "آقام همیشه میگه زِرنگ ته چاهه... ولی نمی‌دونه اگه من ته چاهم باشم، کفترِ چاهی‌ام، بالاخره می‌پرم!". طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این سریال در زمستان امسال روی آنتن شبکه سه برود. ]]> فرهنگ Sat, 09 Nov 2019 12:19:47 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbz8b8grhb8ap.uiur.html نخوردیم نان گندم که دیدیم دست مردم! http://siasatrooz.ir/vdcdsf0f5yt0fs6.2a2y.html نمی‌شود آنچه را که دیده یا شنیده بد تفسیر کرد بلکه می‌توان نوعی بی‌توجهی یا سهل‌انگاری پنداشت اما اگر بارها تکرار شد حسابش جداست زیرا می‌توان به‌جز سر به هوایی نام‌های تازه‌ای هم برای آن یافت. تیتر روزنامه کیهان و بالطبع اکثریت رسانه‌های کشور و منطقه و جهان به‌جز آن‌هایی که با اسلام ضدیت علنی دارند پیرامون واقعه بزرگ و اربعین آن بود درحالی‌که معدودی آن را نادیده یا پیش‌پاافتاده فرض کردند و گذشتند. سال قبل یکی از تارنماهای ارگانی درست روز پس‌ازاین تحول جهانی با انتشار خبری پیرامون «چهارمین زن نویسنده تأثیرگذار در تاریخ ادبیات جهان» را آغاز نمود که بد نیست شرح آن را بازنشر نماییم زیرا امسال و همین روزها و همان تارنما اولین خبر خود را به برنامه رادیویی «سلام اصفهان» و «مطرح کردن کاندیداتوری پیشروی اصفهان برای عضویت شهر دوستدار کودک» اختصاص می‌دهد تا بازهم همچون سال قبل از وسعت انتشار حماسه اربعین جا بماند! این خبرگزاری ارگانی سال گذشته و درست یک روز پس از اربعین مطلب خود را با تیتر «رولینگ؛ از مرز خودکشی تا چهارمین زن تأثیرگذار در ادبیات جهان» روی سایت گذاشته تا مخاطبان بدانند آنچه می‌تواند اهمیت داشته باشد چیست در حالی ‌که اگر نخورده‌اند نان گندم که دیده‌اند دست مردم! و اینگونه اصول و فروع دین به حاشیه می‌رود! متن خبر درج‌شده در تارنمای شهرداری اصفهان درست یک روز پس از اربعین سال گذشته به این شرح است تا قضاوت با کسانی باشد که سواد رسانه‌ای لازم را کسب کرده‌اند. در طول تاریخ چند هزارساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقش نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه‌های اندیشه بشری نادیده گرفته ‌شده و در خوش‌ بینانه‌ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است. به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه‌ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش‌های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل‌گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است. بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تأثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت‌های جسورانه‌ این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام‌بخش اعتماد به زنان در بین خود آن‌ها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی‌های بانوان با دیده تردید می‌نگرند. رولینگ؛ الهام‌بخش کودکان کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم «هری پاتر» با آن چوب جادویی‌اش را نشنیده باشد. بیش از دو دهه است که کودکان، نوجوانان و حتی بسیاری از بزرگسالان مسحور و مفتون کتاب‌ها و فیلم‌های ساخته‌شده درباره این کودک خجالتی و دو همکلاسی بازیگوشش هستند و بی‌صبرانه انتظار قسمت‌های بعدی ماجراجویی حماسی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر قهرمان نوجوان داستان، برای غلبه بر مشکلات و نقاط ضعف روحی و جسمی وی را می‌کشند. اما چیزی که شاید این میان کمتر به آن توجه شود، خالق این دنیای رؤیایی، حماسی و پیچیده باشد. «جو آن رولینگ» معروف به «جی‌. کی.رولینگ» در سال ۱۹۶۵ در حومه شهر بریستول انگلستان متولد شد. او کودکی شاد بود و از همان دوران به نام خانوادگی «پاتر» علاقه خاصی داشت. از همان کودکی دوست داشته نویسنده باشد و هرازگاهی هم می‌نوشت، اما اوایل کمتر موفق می‌شد که نوشته خوبی ارائه دهد. وقتی شش‌ساله شد، یک داستان جالب درباره یک خرگوش نوشت و نام آن را «خرگوشی به نام خرگوش» گذاشت. وقتی مادرش از داستان خوشش آمد و از آن تعریف کرد، رولینگ به او جواب داد: «پس چاپش کنیم!» خود رولینگ در ادامه این خاطره می‌گوید، گفتن این حرف از زبان یک کودک شش‌ساله بسیار عجیب بود، اما من واقعاً نمی‌دانم آن موقع این حرف از کجا آمده است. پس‌ازاین که رولینگ مدرسه‌اش را تمام کرد، در امتحان ورودی دانشگاه آکسفورد شرکت کرد، اما پذیرفته نشد. پدر و مادرش او را تشویق کردند تا در دانشگاه اِکستر انگلستان، زبان فرانسه بخواند. در سال ۱۹۹۰ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در سازمان عفو بین‌الملل به‌عنوان منشی و مترجم مشغول به کار شد و بعد از دو سال با یک روزنامه‌نگار پرتغالی به نام «ژورگه آرانتس» آشنا شد. هر دو آن‌ها به سبک نویسندگی «جین آستین» (نویسنده معروف انگلیسی) علاقه داشتند. رولینگ با هزاران امید و آرزو به ژورگه علاقه‌مند شد و در همان زمان باهم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج دختری به نام «جسیکا» بود، اما پس از گذشت دو سال، جو آن متوجه شد همسرش مرد رؤیاهای او نیست. ژورگه با او به‌شدت بدرفتاری می‌کرد، به‌اندازه‌ای که خشونت و رفتارهای او سبب کلافگی و عصبی شدن رولینگ شده بود. سرانجام در سال ۱۹۹۳ آن دو پس از یک دعوای سخت، که باعث شد همسرش او را از خانه بیرون کند، از یکدیگر جدا شدند. طلاق رولینگ روی روحیات او تأثیرات منفی زیادی برجای گذاشت و باعث شد شغل خود را از دست بدهد. او در سال ۱۹۹۳ به ادینبورو در اسکاتلند رفت، درحالی‌که افسردگی و سختی‌های زندگی او را به‌شدت تحت‌فشار قرار داده بود. چند بار اقدام به خودکشی کرد، اما هر بار خودکشی‌هایش ناموفق بود. وضعیت روحی رولینگ به‌قدری وخیم بود که مدتی در آسایشگاه بستری شد. او شغلی نداشت؛ به همین دلیل دخترش را با کمک‌هایی که از خیریه می‌گرفت، بزرگ می‌کرد. همه اطرافیانش به این نتیجه رسیده بودند که مابقی زندگی «جو آن رولینگ» در فقر و بدبختی خواهد گذشت و عاقبتش جز اسارت دائمی بر تخت آسایشگاه روانی از فرط افسردگی و جنون نخواهد بود. رولینگ با انتخاب سختی روبرو بود. بحران‌های روحی و روانی و فشار اقتصادی کمر او را خم کرده بود. در این میان با خود به راه‌ها و تصمیم‌های پیش ‌رو فکر می‌کرد. یا باید به داشتن چنین زندگی فلاکت‌باری عادت کند و دختر پنج‌ساله‌اش را با اعانه‌های کلیسا و کمک‌هایی که خیریه‌ها مختلف با اکراه به او می‌داند و هرلحظه امکان قطع آن‌ها وجود داشت، بزرگ کند؛ امری که طبیعتاً برای شخصیت زن تحصیل‌کرده‌ای چون او بسیار سخت و آزاردهنده می‌نمود. فشار چنین زندگی چندین بار او را به خودکشی و تمام کردن چنین کابوس‌هایی وادار کرده بود یا راه دیگری که پیش‌ رو داشت، شروع دوباره زندگی و آغاز حرفه‌ای جدید بود. چیزی که در شرایط روحی و مالی حال حاضر او بسیار سخت و حتی غیرممکن به نظر می‌رسید. اما «جوآن رولینگ» امر غیرممکن را انتخاب کرد. «هری پاتر» متولد می‌شود در سال ۱۹۹۰ اولین ایده هری پاتر به ذهن او رسید بود. بنا به گفته‌های خودش در یک سفر طولانی با قطار، این ایده به ذهن او خطور کرد و همان‌جا شخصیت‌های داستان را در ذهن پروراند. اولین چیزی که به ذهن رولینگ رسید، داستان یک پسربچه بود که خودش نمی‌دانست جادوگر است. قطار حدود چهار ساعت تأخیر داشت و رولینگ هم هیچ خودکار یا مدادی همراهش نبود. خودش می‌گوید «برایم خیلی سخت بود، چون هیچ خودکاری نداشتم و خجالت می‌کشیدم آن را از کسی قرض بگیرم.» به‌محض اینکه به مقصد رسید و وارد آپارتمانش شد، ایده اولیه داستانش را بر روی کاغذ پیاده کرد. ایده‌ای که در جریان طوفان‌های بعدی زندگی او مثل طلاق و افسردگی‌های بعدازآن به فراموشی سپرده‌شده بود. در زمان اوج فشارهای روحی و هنگامی‌که تصمیم گرفته بود زندگی را از نو آغاز کند، ناگهان به یاد ایده داستانش افتاد و تصمیم گرفت آن را به داستان خودش تبدیل کند. ابتدا نوشتن برای او چون مسکِّنی بود تا برای مدتی دردهای زندگی رقت‌بارش را تسکین دهد و تمرکزش را از جهان واقعی دردها و رنج‌ها به دنیای خیال بکشاند، اما اندک زمانی که از نوشتن داستان گذشت، نویسندگی به مهمترین بخش زندگی او تبدیل شد و تمام انرژی خود را بر آن متمرکز کرد. شب‌ها که دخترش به خواب می‌رفت، به کافه محل می‌رفت تا بر روی کتابش کار کند. درراه موفقیت بالاخره موفق شد اولین کتاب خود را به پایان برساند. رولینگ کتاب خود را به چندین انتشاراتی فرستاد. حدود دوازده مؤسسه بزرگ انتشاراتی کتابش را رد کردند، اما یک انتشاراتی کوچک قبول کرد که آن را چاپ کند. برای اولین کتاب ۱۵۰۰ یورو به‌عنوان دستمزد به رولینگ پرداخت شد. انگیزه اتمام این کتاب ازآنجایی نشأت می‌گرفت که دخترش از فصل اول کتاب خیلی به‌هیجان‌ آمده بود و ذوق داشت زودتر بداند داستان به کجا ختم می‌شود. رولینگ اولین کتابش را با نام «جوآن رولینگ» امضا کرد، اما صاحب انتشارات بلومزبری به او گفت که کتابش را بانامی مستعار امضا کند؛ زیرا در آنزمان جوانان از کتابی که نویسنده آن زن باشد، استقبال نمی‌کردند. به همین دلیل از آن به بعد روی کتاب‌های هری پاتر نام «جی.کی.رولینگ» ثبت شد و همین نام روی او باقی ماند. در سال ۱۹۹۶ اولین سری کتاب‌های هری پاتر به بازار رفت و در عرض چند هفته تمام کتاب‌ها فروخته شد. بعدازاین موفقیت یک انتشارات آمریکایی حق چاپ را از رولینگ به ارزش ۱۰۰ هزار یورو خریداری کرد. اولین جلد کتاب هری پاتر با تیراژ ۱۲۰ میلیون نسخه در سراسر دنیا به فروش رسید. در سال ۱۹۹۸ این کتاب به اولین فیلم از سری فیلم‌های هری پاتر تبدیل شد. رولینگ در سال ۲۰۱۶ آخرین کتاب از مجموعه هری پاتر را به چاپ رساند. همه هشت کتاب او با فروش میلیونی در سراسر دنیا با استقبال بی‌نظیر خواندگان روبرو شد و به بیش از ۵۳ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. آمارها نشان می‌دهند کتاب‌های او پرفروش‌ترین کتاب‌های چاپ‌شده در سراسر دنیا تا به امروز است. تمامی کتاب‌های او با مشاوره خود وی به فیلمنامه تبدیل و فیلم‌های معروف هری پاتر از آن‌ها ساخته شد و با استقبال بی‌نظیر بینندگان در سراسر دنیا روبه‌رو شده است. داستان‌های آموزنده‌ای که بسیاری از آن‌ها با الهام از زندگی واقعی خودش به رشته تحریر درآمده است، آن‌چنان صمیمی و با پرداختی ماهرانه نوشته‌شده که خواندگان را تا انتهای داستان اسیر خود می‌سازد. داستان‌های او تقریباً تمامی جوایز معتبر دنیا را از آن خود کرد است. ازلحاظ مالی نیز فروش کتاب‌های او و همچنین اقتباس‌های سینمایی از آن‌ها توانسته ثروت هنگفتی برای وی به ارمغان بیاورد، تا جایی که مجله «فوربس» که به اخبار ثروتمندان جهان می‌پردازد، در سال ۲۰۱۴ میلادی او را در فهرست زنان ثروتمند جهان با ثروتی بالغ‌بر یک میلیارد دلار قرار داد. جالب اینجاست که سال بعد یعنی ۲۰۱۵ میلادی، این مجله وی را از فهرست ثروتمندان خارج کرد، چون او مبلغ هنگفتی از ثروتش را به خیریه‌ها و بنیادهایی که از زنان بی‌سرپرست حمایت می‌کنند، اهدا کرده بود. این امر به محبوبیت بسیار بیشتر او در میان طرفدارانش منجر شد. چهارمین زن نویسنده تأثیرگذار در تاریخ ادبیات جهان جی.کی. رولینگ در سال ۲۰۱۴، به‌عنوان چهارمین زن نویسنده تأثیرگذار در تاریخ ادبیات جهان معرفی شد. اراده شگفت‌انگیز او در غلبه بر افسردگی کشنده‌ای که می‌توانست به مرگ او در گمنامی و فلاکت منجر شود، و شجاعت تحسین‌برانگیزش در شروع دوباره زندگی و گام نهادن در مسیر موفقیت، داستان اصلی او است. داستان زندگی این زن شجاع در عالم واقعیت در کنار داستان خیالی و حماسی شخصیت‌های ساخته ذهنش در کتاب‌هایش، می‌تواند و باید الهام‌بخش بسیاری در سراسر جهان به‌خصوص زنانی باشد که هرروز با مشکلات زندگی، فقر و تضییع حقوق خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. او زندگی خود را اینگونه توصیف می‌کند: «چرا درباره شکست حرف می‌زنم؟ خیلی ساده، به این دلیل که شکست، فاصله گرفتن از غیر ضروریات بود. دیگر سعی نکردم در ظاهر به خودم بگویم: من چیزی بیش ازآنچه بودم هستم. در این زمان همه توانم را صرف تمام کردن تنها کاری کردم، که برایم اهمیت داشت. اگر من پیش‌تر در چیزی موفق شده بودم، شاید هرگز صاحب عزم و اراده‌ای نمی‌شدم، که به پیروزی‌ای برسم که معتقد بودم به آن تعلق دارم. من آزاد شده بودم، زیرا بزرگ‌ترین هراسم صورت بیرونی پیدا کرده بود و من هنوز زنده بودم. هنوز دختری داشتم که او را می‌پرستیدم. یک ماشین‌تحریر و یک فکر بزرگ داشتم و درنتیجه، زمین لرزان زیر پایم پایه‌ای محکم شد، تا زندگی‌ام را روی آن بازسازی کنم. بعضی از شکست‌ها در زندگی گریزناپذیر است. امکانش وجود ندارد بدون اینکه در کاری شکست بخورید، زندگی کنید، مگر آنکه آن‌قدر بااحتیاط زندگی کنید، که دیگر نتوانید نامش را زندگی بگذارید و آن نیز به‌نوعی شکست خوردن است.» نویسنده: حسن روانشید ]]> فرهنگ Tue, 22 Oct 2019 18:19:47 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdsf0f5yt0fs6.2a2y.html ایرانی‌ها روزانه ۱۳ دقیقه مطالعه، ۱۶۹ دقیقه اینترنت و ۷۲ دقیقه تلویزیون نگاه می‌کنند http://siasatrooz.ir/vdcbg8b8wrhb8fp.uiur.html وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: میانگین مصرف اینترنت ۱۶۹ دقیقه و در برخی استان‌ها بالای ۲۰۰ دقیقه و مصرف تلویزیون ۷۲ دقیقه است و میزان مطالعه در روز تنها ۱۳ دقیقه است. سیدعباس صالحی در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که در سالن شمس تبریزی برگزار شد، با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی از دیرباز با قلم و هنر ارتباط دارد، گفت: درخشش هزار ساله مقبره‌الشعراء و وجود دانشگاه ۷ هزار ساله ربع رشیدی، دریچه ورود به اندیشه جدید از جمله مصداق‌های درخشش این استان است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتاب و کتاب‌خوانی یک فضیلت نیست بلکه یک ضرورت می‌باشد چراکه برای اینکه یک جامعه عالم داشته و یک شهروند خوب داشته باشیم تا آگاهی‌های لازم برای زندگی اجتماعی و انسان سالم بودن باشد، به این مقوله‌ها نیاز است. وی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی صرفا نه برای اینکه جامعه ما جامعه عالم باشد تا پیشرفت کند و نه تنها برای اینکه شهروند خوبی برای همزیستی بهتر داشته باشیم بلکه برای سلامت زیست به کتاب خواندن نیاز داریم. وی افزود: اطلاعات پراکنده روح منسجم را گرفتار آسیب کرده است در حالی که خواندن کتاب به انسجام روح اثر می‌گذارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: سلسله کتاب برای کتاب درمانی مطرح است از این‌رو کتاب را تنها یک مستحب موکد ندانیم بلکه یک واجب فوری موکد است و هم برای فرد و جامعه اثر دارد. وی با تاکید بر اینکه برای کتاب و کتاب‌خوانی در شرایط حاضر تهدیدهای مضاعفی داریم و از زاویه‌های مختلف کتابخوانی مورد تهدید است، گفت: زاویه نخست رقبای کتاب هستند زیرا جدی‌تر از گذشته شده‌اند. صالحی اذعان داشت: وقتی میانگین مصرف اینترنت ۱۶۹ دقیقه و در برخی استان‌ها بالای ۲۰۰ دقیقه و مصرف تلویزیون ۷۲ دقیقه است حتما کتاب و کتابخوانی غریب خواهد بود. وی توضیح داد: مدرسه کتابخوانی را وسعت نداده و نمی‌دهد و مدرسه فقط انبار کردن ذهن را یاد می‌دهد تا با حجم زیاد کتاب درسی و بدون اینکه فرصت مطالعه آزاد را به کودکان و نوجوانان دهد آنها را از کتابخوانی دور کرده و از کتاب دلزده می‌کند. نظام آموزش و پرورش نتوانسته تا بین کودکان و کتاب آشتی برقرار کند وی با اشاره بر اینکه خانواده‌ها خود کتاب نمی‌خوانند ولی کتاب خواندن فرزندانشان را ارزش می‌دانند، تصریح کرد: اگر فرزندان کتاب درسی را طوطی‌وار یاد گرفته و نمره بگیرند حتما فرزند خوبی هستند ولی اگر کتاب آزاد بخوانند آنها را کسانی تلقی می‌کنند که از راه به در شده‌اند. صالحی ادامه داد: اگر میانگین مطالعه متمرکز ۱۳ دقیقه در روز است در مقابل مصرف ۱۶۹ دقیقه اینترنت و تلویزیون یک زنگ هشدار و خطر است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: با وجود تهدیدها فرصت‌هایی برای کتاب‌خوانی هم داریم زیرا انسان عاقل تهدید را دیده و هیچگاه تسلیم نمی‌شود. وی متذکر شد: با توجه به اینکه امسال که شرایط خوبی از لحاظ کاغذ نداشتیم ولی در ۶ ماهه اول سال بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که به نسبت سال پیش افزایش محدودی نیز داشته است. صالحی خاطرنشان کرد: فضای مجازی برای کتاب و کتاب‌خوانی یک فرصت هم است چراکه برای مثال اگر در گذشته در معرفی کتاب مشکل داشتیم همین فضای مجازی یک فرصت برای معرفی است و یا اگر در بازخوردگیری کتاب مشکل داشتیم الان فضای مجازی یک فرصت برای آن می‌باشد. وی ادامه داد: قطعاً می‌توان ۱۶۹ دقیقه فضای مجازی را به نحو کتاب خوانی مصادره کرد چراکه آن مثل تلویزیون نیست که حق تبلیغ بگیرد. ]]> فرهنگ Mon, 21 Oct 2019 19:00:31 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbg8b8wrhb8fp.uiur.html کاریکلماتور اجرای اصلاحیه قانون قبل از تصویب اصل آن!! http://siasatrooz.ir/vdchvznzk23nzxd.tft2.html اشاره: شاید با زبان طنز بتوان برخی خطاهای قانونگذاری را با زبان لطیف و ملیح بیان کرد. این نوشتار به ارائه کاریکلماتورهای تقسیم کار ملی پیرامون قوانینی می پردازد که اصل آن پس از اجرای اصلاحیه آن به تصویب رسیده است و هم اکنون از نظر خوانندگان گرامی می گذرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام - مردم در انطباق رفتار خود با قوانین دارای اشتباه، مصلحت اندیشانه عمل می کنند! - بی اعتمادی مردم به نظام قانونگذاری طی بیانیه ای اعلام کرد که قوانین پر از اشتباه به مصلحت کشور نیست! - دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام از ارائه الگوی مصلحت اندیشی نظام خبر داد! - بررسی بر هم خوردن موازنه حقوق و تکالیف در جامعه در اثر قانونگذاری دارای خطا و به مخاطره افتادن مصالح کشور از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست! - اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از نحوه مصلحت اندیشی پیرامون مشکلات زندگی مردم انتقاد کردند! دولت - دولت اعلام کرد از این پس اشتباهات موجود در تدوین لوایح را به عنوان تخلف از انجام وظیفه محسوب و متخلف را به کمیته تخلفات اداری معرفی خواهد کرد! - مدیریت مستقل تورم قانون و قانونگذاری خواستار اجرای هر چه سریع تر قوانین در دولت شد! - ستاد رسیدگی به امورسردرگم شدگان از قوانین اشتباه در دولت تشکیل شد! - مرکز تفسیرهای نادرست پیرامون اشتباهات رایج در قانونگذاری از تدوین آیین نامه تفسیرهای نادر پیرامون اجرای قوانین خبر داد! - کمیته رسیدگی به قوانین دارای اشتباه توسط دولت در ستاد مدیریت بحران کشور (با رویکرد غافلگیر دائمی) تشکیل شد! مجلس شورای اسلامی - لایحه اصلاح پیشگیرانه قوانین دارای اشتباه از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت! - سامانه عدم ابلاغ قوانین دارای خطا در مجلس شورای اسلامی رونمایی شود! - عطف بما سبق شدن نابجای اجرای اصلاحیه بدون ذکر ترتیبات به دلایل نامعلوم در فلان قانون انجام شد! - مرکز توسعه دقت در درج تاریخ تصویب قوانین و اصلاحیه های آنها در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد! - همایش چگونگی نظارت بر نگارش قانون از سوی مجلس شورای اسلامی برگزار شد! شورای نگهبان - سخنگوی شورای نگهبان از تلاش پژوهشکده شورای نگهبان برای اصلاحیه غلط قوانین خبر داد! - سخنگوی شورای نگهبان در همایش الگوی مغایرت شناسی مصوبات دارای خطا شرکت کرد! - سامانه تطبیق زمان اعتبار قوانین و اصلاحیه های مکرر آنها با حضور سخنگوی شورای نگهبان در دولت افتتاح شد! - سخنگوی شورای نگهبان از متولیان مراحل تدوین، تصویب، تایی، اجرا و نظارت قانون خواست تا نسبت به پیشگیری از بروز خطا در قانونگذاری تلاش نمایند! - سخنگوی شورای نگهبان از کم اهمیت جلوه نمودن خطاهای قانونگذاری در نزد قانونگذاران انتقاد کرد! قوه قضاییه - کارگروه بررسی دلایل بی توجهی دستگاه های نظارتی در پیشگیری از تصویب و اجرای قوانین غلط در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شد! - همایش تاثیر نابجای گذشته در آینده قانون (جابجایی تاریخ اعتبار اصلاحیه و اصل قانون) در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد! - سازمان بازرسی کل کشور خواستار اصلاح خطاهای قانونگذاری در هنگام تنقیح بموقع آنها شد! - سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: نظارت پیشگیرانه از قرارگیری نابجای اصلاحیه قبل از اصل قانون انجام می شود! - گزارش عملکرد نظارتی سازمان بازرسی کل کشور در مورد بروز خطاهای قانونگذاری و اجرا در بیست سال گذشته منتشر شد! ]]> فرهنگ Sun, 20 Oct 2019 20:06:30 GMT http://siasatrooz.ir/vdchvznzk23nzxd.tft2.html حجاب، فرهنگی انکارناپذیر! http://siasatrooz.ir/vdciwzazzt1azr2.cbct.html ورود موریانه وار و بی‌سروصدای هجوم فرهنگی تنها به شبکه‌های اجتماعی ختم نمی‌شود که مسیرهای دیگری هم برای آن در نظر گرفته ‌شده است! هر آنقدر که قدرت دفاعی و نظامی کشور افزایش می‌یابد به همان مقدار و شاید شدیدتر از آن تهاجم فرهنگی وسعت می‌گیرد. برای موفقیت بی‌ چون ‌و چرا در انتقال فرهنگ غرب به کشورهای اسلامی تدارکات وسیعی چیده شده که سازمان‌های متعدد به ‌ظاهر فرهنگی جهانی از جمله یونسکو مجری قسمت‌های عمده آن هستند. زمانی که از بررسی و اجرای با چراغ خاموش و پشت پرده سند ۲۰۳۰ به‌ عنوان پایلوت در وزارت آموزش ‌و پرورش پرده‌برداری شد مقام معظم رهبری اولین فردی بودند که آن را رد و بررسی دقیق آن را به نهادهای مربوطه ارجاع نمودند. اما باز هم در گوشه و کنار شاهد بودیم که به نحوی از انحاء بندهایی از آن ارزیابی و به ‌صورت غیر رسمی در مکان‌هایی که جنبه نیمه فرهنگی دارند به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. افشای پشت پرده پخش آهنگ‌های مبتذل و موسیقی زیرزمینی در مهدها و بعضی از واحدهای پیش‌دبستانی و سالن‌های بدن‌سازی و آرایشگاه‌های زنانه نمونه بارز این نفوذ موریانه وار توسط عوامل سرسپرده به فرهنگ غرب است که هنوز هم کم ‌و بیش ادامه دارد و می‌طلبد تا ریاست قوه قضائیه پیرامون آن‌ها دستورالعمل قاطعانه‌ای صادر نماید. اگرچه محتوای چند سرفصلی این سند در نگاه اول جذاب و ایده آل به نظر می‌رسد و مغایرتی در متون تیتری با دستورات دین مبین اسلام دیده نمی‌شود اما وقتی تمامی ۲۶۰ صفحه آن دقیق و موشکافانه توسط تیمی از مجتهدان بررسی گردد به نکاتی مرموزانه در لابه‌لای سطور برخورد می‌شود که نرم‌ گونه افکار مطالعه کننده را به سویی دیگر سوق می‌دهد و اینگونه روش موریانه‌ای شیاطین را تداعی می‌کند که از هر دری رانده شوند از دری دیگر وارد خواهند شد. امروز اگر چه مشکلات اقتصادی و تنش‌های برون ‌مرزی تمامی اوقات سیاستمداران را اشغال نموده اما نباید از یاد برد که این موش خارجی در حال نقب زدن به مکان‌های دیگری است که از حساسیت بالایی برخورداری است. شاید مقامات رسمی در وزارت آموزش ‌و پرورش تا حدودی خود را موظف می‌دانند که از واحدهای آموزشی و پرورشی به نحوی حراست و حفاظت نمایند اما فراموش نکنیم معدودی از انجمن‌های اولیاء و مربیان را که ممکن است نقب‌هایی برای ورود بیگانگان نفوذی در آن‌ها ایجاد شده باشد تا از طریقی دیگر مفاد این سند را در بعضی از مدارس به ‌صورت پایلوت به مرحله اجرا بگذارد. سوا از واحدهای آموزشی، محتوای دور زننده سند ۲۰۳۰ می‌تواند نگاه همه اقشار جامعه را به نحوی شامل شود و تأثیر خود را بر فرهنگ عمومی بگذارد بدون اینکه توجهی را به خود جلب نماید. سینماها و بحث‌های نمایشی بخصوص پیس‌هایی که به روی صحنه‌ها می‌آیند و بعضی ‌اوقات ماه‌ها همچنان به نمایش گذاشته می‌شوند بدون اینکه توجیه اقتصادی را برای گردانندگان آن داشته باشد در حالی‌ که تنها هزینه اجاره سالن‌ها سر به جهنم می‌گذارد اما نمایش همچنان ادامه می‌یابد بدون اینکه تأثیر آن بر مخاطبان توسط نهادی ارزیابی گردد! و یا موزیک‌های زیرزمینی که وسعت خود را داشته اما آن‌ها نیز توجیهی برای هزینه‌های جاری نخواهند داشت بلکه متکی به بازخورد ترانه‌های خود می‌باشند! چاپ تصویرهای گویا از عقاید پوشنده تی‌شرت‌های آنچنانی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که تابستان امسال در تیراژهای وسیع و قیمت‌های ارزان راهی بازارها شده بود! تونل‌های ایجاد شده توسط موش‌های سند ۲۰۳۰ اگر چه با سدها و ناکامی‌هایی هم روبرو می‌شوند اما چون هدف تعیین‌ شده غرب برای ستیز فرهنگی است روز به‌ روز گسترده‌تر می‌شود تا از فرصت‌هایی که با تحریم‌ها و تهدیدها به وجود آمده بیشتر بهره ‌جویند که این روزها شاهد ورود به حریم حجاب از طریق حذف چادر مشکی هستیم و شاهدیم چگونه تنها کارخانه تولید آن در استان چهارمحال و بختیاری با چالش کمبود مواد اولیه روبروست و از سویی ورود آن با ارزهای مختلف از جمله نیمایی در دست اندازهای بانکی قرارگرفته است. بنابراین قاچاق این محصول ضروری فرهنگی قیمت میلیونی پیدا کرده تا گروهی از زنان محجبه را ناچار سازد با پول خرید یک قواره چادر مشکی چند دست مانتو تهیه نمایند و به‌ مرور زمان مجبور شوند این حجاب برتر را برای همیشه کنار بگذارند که اگر قبل از شروع این هجوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن ورود پیدا می‌کرد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواست تا از همان محلی که توانستند یکصد میلیون یورو به واردات مرغ اختصاص دهند رقمی را به واردات مواد اولیه تنها کارخانه تولید چادر مشکی داخلی تخصیص تا سدی باشد در برابر هجوم بی‌امان سند ۲۰۳۰ در دامنه فرهنگ حجاب و عفاف جامعه! نویسنده: حسن رواشید ]]> فرهنگ Tue, 15 Oct 2019 18:31:03 GMT http://siasatrooz.ir/vdciwzazzt1azr2.cbct.html این‌ها با دمشان گردو می‌شکنند! http://siasatrooz.ir/vdcgyq9q3ak9qq4.rpra.html رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در مصاحبه‌ای با تارنمای ارگانی ایمنا می‌گوید: «در جشنواره فیلم کودک امسال ۷۰ میلیون تومان بلیط فروخته‌شده که این خبر خیلی خوبی است زیرا نشان می‌دهد که سینما در سبد خرید خانواده قرار گرفته و برای هنرمندان نیز خوب است زیرا بینندگان این اثر واقعی هستند.» به نظر می‌رسد ایشان از اخبار فروش بلیط در پایتخت بی‌خبرند که بعضی وقت‌ها درآمد یک نمایش در تئاتر شهر معادل همین مقدار است بنابراین ۷۰ میلیون تومان برای یک دوره جشنواره بین‌المللی با حضور ده‌ها فیلم در همین تعداد سینما عدد کوچک و پیش ‌پا افتاده‌ای بیش نیست که نباید مسئولان برگزاری را شادمان و خود شیفته نماید تا با دمشان گردو بشکنند! معنای برکات تنگناهای مالی برای مدیریت شهری این نیست تا ارقام محدود بودجه‌ای را که از محل عوارض نوسازی، خودرو، کسب، فروش تراکم، ماده صد و در نهایت سفره کوچک جامعه به ‌دست ‌آمده که باید صرف رفع نیازهای نظافتی، بهداشتی و نوسازی کلان‌شهر شود به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اختصاص دهند زیرا متولی آن سازمان سینمایی کشور است! از سویی صرفه ‌جویی ۶۰ هزار متر تبلیغات چاپی شهر و جلوگیری از هدر رفت سه میلیون و ششصد هزار لیتر آب در استخرهای تحت نظر این سازمان را نمی‌توان بزرگنمایی کرد و چتری قرار داد تا در سایه آن به استراحت فصلی پرداخت، زیرا ریخت‌ و پاش‌های مدیریت شهری آنچنان گسترده است که این اعداد در مقابل آن رقمی به‌ حساب نمی‌آید! که این روزها مدیران زیر مجموعه کلان‌شهر اصفهان پا به‌ رکاب شده‌اند تا چند ماه باقیمانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی را به پروپاگانداها پرداخته و ته انباری‌های خود را که اکثراً تکمیل طرح‌های سنواتی است به دامنه تبلیغات گسترده بسپارند و فارغ از مقررات م الف درج آگهی‌ها از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ عنوان رپورتاژ در اختیار رسانه‌های زنجیره‌ای خود قرار دهند در حالی‌ که هستند نشریات مستقلی که اینگونه درآمدهای سوری و مشکوک الهویه از گلویشان پایین نمی‌رود و بجای بزرگنمایی به ابراز حقایق می‌پردازند که بد نیست سری به‌ حساب‌های منفی شده در دفاتر اسنادی و دیون ایجاد شده برای اتمام این طرح‌های پیشگیری‌ کننده از ریزش آرا بزنند که بر ذمه شوراهای اسلامی و شهرداران آینده خواهد بود! اگر بودجه سال ۹۷ سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان به مقدار ۶۸ درصد کاهش‌ یافته دلیل آن نیست تا تغییر رقم چهار میلیارد و ۵۸۴ میلیون تومانی را به پنج میلیارد و هشتصد میلیون تومان حاصل از افزایش ۲۸ درصد بدانیم زیرا کاهش قیمت ۶۸ درصدی زمانی اتفاق افتاد که نیمی از سال خریدها و دیگر هزینه‌های خدمات شهری بر اساس ارز ۳۸۰۰ تومانی انجام می‌گرفت که بعدازآن سه تا چهار برابر شد. بنا بر این می‌توان کاهش ۲۸ درصدی در سال ۹۸ را حدود ۸۴ درصد فرض نمود همانگونه که به اقرار خودتان تفاوت قیمت‌ها چهار و نیم برابر شده است! این روزها هر یک از مدیران خدمات شهری پشت تریبون قرار می‌گیرند در اولین اقدام دست نیاز و کاسه گدایی را به‌ سوی آحاد جامعه دراز نموده و از آن‌ها استمداد مشارکت می‌کنند که خود به‌ خوبی آگاه‌اند موجودی کارت‌های بانکی مردم به ‌قدری قلیل است که اشک عابر بانک‌ها را جاری می‌سازد و بهتر است بدانند قبری که بالای سر آن فاتحه خوانده می‌شود فاقد میت بوده و دست ‌تنگی اکثریت بالاتفاق شهروندان حاصل از رکود نگران‌ کننده بازار به‌ خوبی مشهود است! نمی‌خواهیم وارد مقوله امور فرهنگی و اجتماعی شهر شویم که چند متولی با بودجه‌های مجزا دارند و هرکدام به ‌نوبه خود سهمی از خزانه دریافت می‌کنند و موظف هستند به هزینه آن در جهت افزایش فعالیت‌های اجتماعی و ایجاد شعف و انگیزه در جامعه بپردازند حال ‌آنکه وظیفه اصلی مدیریت شهری در شهرداری هر شهر و عوامل آن تنها ایجاد محیط خالی از استرس توأم با نظافت، سرسبزی و طراوت است که بتوان در آن آسوده زیست و انجام دیگر امور جاری در شهر تا زمانی که اختیارات قانونی همچون کشورهای اروپایی به عهده شهرداری‌ها گذاشته نشده همچنان در اختیار ارگان‌های مربوط به خود می‌باشد که هزینه کردن در این موارد از محل بودجه شهرداری نوعی موازی کاری بیش نیست که درنهایت به نام شهرداری اما به کام دیگر ارگان‌های مسئول خواهد بود! تلاش برای افزایش میزان مشارکت‌های اجتماعی در شهر مستلزم آنست که آحاد جامعه رقمی را مازاد بر هزینه‌های جاری خود داشته باشند تا در سبد فرهنگی اجتماعی شهرداری بگذارند و ادارات و ارگان‌های نامبرده به‌رغم امضاء توافقنامه با شما در این زمینه اما با کمبود اعتبار به‌منظور رفع معضلات خود روبرو هستند؛ بنابراین اقدامات اینگونه در زمان رکود اقتصادی و فشار تحریم‌ها نوعی پتک به سندان کوبیدن است که تنها صدا دارد اما گوش‌خراش و فاقد محتوا و عبث است! اهداف کلان و بالادستی نظام در این روزها تنها افزایش در رونق تولید است که می‌طلبد همه ارگان‌ها و نهادها دراین‌باره مساعدت عملی داشته و از هر نوع بهره‌وری تبلیغات خودداری نموده و هم خود را بر صرفه‌جویی‌های کلان متمرکز نمایند که برگزاری مصاحبه‌های فاقد محتوا و تبلیغات قبل از موعد انتخاباتی از آن جمله هستند! بنابراین برکات گشوده شدن تنگناهای مالی برای هر مدیر زمانی اتفاق می‌افتد که با صرفه‌جویی و حذف هزینه‌های زائد بار دیون خود را به صفر برساند. نویسنده: حسن روانشید ]]> فرهنگ Sat, 12 Oct 2019 19:41:01 GMT http://siasatrooz.ir/vdcgyq9q3ak9qq4.rpra.html براندازی نرم در حوزه حجاب http://siasatrooz.ir/vdcaawn6y49n6o1.k5k4.html عدم تخصیص ارز برای واردات پارچه، انحصاری بودن واردات و تولید کارگاه های تولیدی با کمترین ظرفیت ممکن از دلایل اصلی افزایش قیمت چادر مشکی است. ، چادر در حوزه پوشاک کشور از جمله کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود. در واقع چادر در این حوزه نه تنها یک کالای تجاری است بلکه یک کالای فرهنگی و مذهبی نیز محسوب می‌شود. از این رو مسئولان کشور باید برای تامین آن حداکثر تلاش خود را کنند. اما این روزها اخباری عجیب از سر به فلک کشیدن قیمت چادر به گوش می‌رسد. موضوعی که حداقل از نظر برخی‌ها عامدانه و ضد پوشش برتر است اما اگر این ادعا را هم قبول نکنیم قطعاً این قیمت‌ها ممکن است در حوزه تامین پوشاک خانم‌ها تاثیر بگذارد. از این روست که با گرانی این کالا بسیاری به تب و تاب افتاده‌اند که به علت جویی این مسئله مهم بپردازند. براندازی نرم در حوزه حجاب در همین راستا، بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم تخصیص ارز برای واردات پارچه، انحصاری بودن واردات، نبود و کمبود مواد اولیه، تولید کارگاه‌های تولیدی با کمترین ظرفیت ممکن از دلایل اصلی افزایش قیمت چادر مشکی بوده است. افزایش قیمت‌ها در هر کالایی اثرات نامطلوبی در جامعه به دنبال خواهد داشت اما افزایش قیمت چادر از آنجایی که مستقیماً با پوشش برتر تعداد زیادی از افراد جامعه در ارتباط بوده و یکی از محصولات حجاب و عفاف تلقی می‌شود تبعات نامناسبی به دنبال دارد. برخی از فروشندگان و توزیع کنندگان چادر علت اصلی افزایش قیمت چادر را محدودیت واردات پارچه چادری به علت تحریم‌های اخیر عنوان کرده‌اند؛ آنها معتقدند علت اصلی به هم ریختن تعادل میان عرضه و تقاضا کم شدن واردات چادر است. زهرا سعیدی مبارکه عضو فراکسیون زنان مجلس نیز با انتقاد از گرانی قیمت چادر گفت: با توجه به گرایش مردم و بسیاری از بانوان کشور به چادر مشکی و اینکه آن را به عنوان یک پوشش مطلوب برگزیده‌اند اما متاسفانه اخیراً گلایه‌های بسیاری در مورد قیمت چادر شده تا جایی که شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت آن بوده‌ایم. وی با اشاره به وجود مافیا در حوزه چادر گفت: من به استناد بررسی‌های خود این برداشت را دارم که مافیایی در حوزه چادر است؛ اصلاً دولت پاسخ منطقی دهد که چرا با وجود اینکه مصرف چادر در کشور زیاد است اما تولید ژاپنی و سوئیسی وارد می‌شود و کارخانه تولید چادر با کیفیت در کشور وجود ندارد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: مطلع هستم زمانی ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها حاضر بودند در کشور ما این سرمایه‌گذاری را انجام دهند و آن را به تولید برسانند اما دست‌های پشت پرده اجازه نداد. این درحالی است که در کشورمان مثل سایر بخش‌های تولیدی استعدادهای برتری وجود دارد که می‌توانند دست به تامین نیاز داخلی کشور بزنند و قطعاً در این خصوص با ایجاد شغل وسیعی روبرو خواهیم بود. چراکه مصرف چادر در کشورمان تا حد بسیار زیادی انجام می‌شود و این موضوع برای تولید کنندگان هم سود آور خواهد بود.علاوه بر آن کشورهای دیگری مانند عراق در همسایگی ایران هستند که مشتری کشورمان در این حوزه می‌شوند. اما سئوال اساسی اینجاست که پای چه کسانی در میان است که این کالای نسبتاً استراتژیک در کشورمان تولید نمی‌شود و باید وارد کننده آن باشیم. در حال حاضر نیاز کشور به پارچه چادری حدود ۹۰ میلیون متر مربع است اما جالب اینجاست که تنها ۱۰ میلیون متر مربع این کالا در کشورمان تولید می‌شود.نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن در این باره بیان می‌کند: اخیراً از اوضاع آشفته بازار چادر اطلاع پیدا کرده‌ام ولی متأسفانه برخی مسئولان از آنجایی که خانواده شان از پوشش برتر حجاب استفاده نمی‌کنند دغدغه‌ای برای افزایش قیمت چادر ندارند این در حالی است که چادر پوشش اول بانوان در کشور است. وی مطرح می‌کند: تا کنون مشکلی از بابت تامین مواد اولیه تولید چادر یعنی نخ، وجود نداشته است و محدودیتی برای واردات این محصول وجود ندارد اما اگر کارخانه‌ای با مشکل مواد اولیه مواجه شده هرچه سریع‌تر به کمیسیون صنایع اطلاع بدهد تا مشکل آن را برطرف کنیم. موضوعی که این روزها بیشتر از هر زمانی به کشور و اقتصاد آسیب رسانده و منجر به گرانی‌های دوره‌ای شده، واردات انحصاری است؛ در زمینه واردات چادر و همچنین مواد اولیه نیز انحصار مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده است. از طرف دیگر واردکنندگان پارچه چادری هم معتقدند اگر این روزها قیمت چادر ۵ برابر شده دلیل آن واردات پارچه چادری با قیمت بالا است؛ به عقیده آنها از آنجایی که ارز دولتی به پارچه اختصاص پیدا نکرده است، پارچه‌های چادری قبلاً با ارز ۳ هزار تومانی تهیه و به دست مصرف کننده می‌رسید اما اکنون قیمت ارز به بیشتر از ۱۴ هزار تومان رسیده است. به هر جهت مانند بسیاری از موارد دیگر کشورمان در حوزه تولید و کالاهای مختلف آنچه خود داشت را از دیگران تمنا می‌کند و بازهم حوزه دیگری مغفول مانده است که به همت تولید کنندگان داخلی باید رونق بگیرد. عجیب است که در سال رونق تولید در این حوزه مهم و فرهنگی از سوی مسئولان کمک و کاری دیده نمی‌شود. ]]> فرهنگ Sat, 28 Sep 2019 20:12:05 GMT http://siasatrooz.ir/vdcaawn6y49n6o1.k5k4.html