سیاست روز - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://siasatrooz.ir/fa/culture Mon, 19 Nov 2018 00:20:46 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://siasatrooz.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سیاست روز http://siasatrooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سیاست روز آزاد است. Mon, 19 Nov 2018 00:20:46 GMT فرهنگ 60 ۲ معاون، یک رئیس، یک مدیرکل و یک سرپرست http://siasatrooz.ir/vdcb90b8grhbgwp.uiur.html وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پایان یافتن مهلت قانونی به‌کارگیری بازنشستگان، با تجلیل از زحمات و تلاش‌های مدیران بازنشسته، در احکامی جداگانه ۵ مدیر جدید این وزارتخانه را منصوب کرد. در حکمی از سوی سیدعباس صالحی، علی‌اصغر کاراندیش مروستی به عنوان معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها منصوب شد. کاراندیش مروستی از زمان آغاز به کار دولت یازدهم عهده‌دار سمت معاونت توسعه مدیریت و منابع در این وزارتخانه بود. پیش از این سیدهادی حسینی در این سمت مشغول به خدمت بود. لادن حیدری هم معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. حیدری که پیش از این مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی این وزارتخانه بود با حکم صالحی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع منصوب شد. وی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به عنوان مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی این وزارتخانه مشغول به خدمت بوده است. طرح هایی همچون صیانت از حقوق مولفان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری در دوره مسئولیت قبلی حیدری تدوین شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم دیگری محمدرضا بهمنی را به عنوان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال این وزارتخانه منصوب کرد. محمدرضا بهمنی نیز سال گذشته در حکمی از سوی صالحی به عنوان مشاور وزیر در گسترش ارتباطات فرهنگی مشغول به فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. پیش از این سیدمرتضی موسویان از مدیران باتجربه حوزه فناوری اطلاعات به عنوان رییس این مرکز مشغول به خدمت بود. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم دیگری حسن صفرخانی را به عنوان مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد این وزارتخانه منصوب کرد. حسن صفرخانی که دارای سوابق اجرایی قابل توجه در دستگاه های دولتی است پیش از این و تا پایان سال ۹۶ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه بود. پیش از این مظاهر برادران مسئولیت اداره کل دفتر مدیریت عملکرد این وزارتخانه را بر عهده داشت. صالحی همچنین در حکمی جداگانه حسین انتظامی را به عنوان سرپرست سازمان سینمایی منصوب کرد. پیش از این محمدمهدی حیدریان مدیر باسابقه سینمایی رییس این سازمان بود. صالحی همچنین در پیام‌های جداگانه‌ای از مدیران پیشین وزارتخانه که با تلاش مجدانه نسبت به پیشبرد اهداف فرهنگی حداکثر توان خود را به کار گرفته و پیشتر به افتخار بازنشستگی نائل شدند، قدردانی کرد. ]]> فرهنگ Sun, 18 Nov 2018 20:46:32 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb90b8grhbgwp.uiur.html فقط فروش فیلم مهم شده نه سطح فرهنگی آن! http://siasatrooz.ir/vdcg339q7ak9z74.rpra.html بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم‌ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: میزان تخریب گری فیلم‌های مبتذل در جامعه بسیار بالا است؛ متأسفانه کودکان و نوجوانان ما که آینده سازان کشور هستند وقتی به سینما می‌روند تنها ابتذال می‌بینند و بس و تأثیرات منفی این اتفاق در سال‌های آتی در سطح عمومی جامعه مشاهده خواهد شد. پروانه معصومی افزود: متأسفانه از زمانی که حضور بخش خصوصی در سینمای ایران پررنگ تر از گذشته شد ما شاهد تولید انبوه آثار مبتذل در سینمای ایران بودیم؛ بخش خصوصی فیلم را تنها برای فروش می‌سازد و به هیچ عنوان ارزش‌های فرهنگی و هنری یک اثر برایش مهم نیست در واقع می‌توانیم بر اینکه نکته صحه بگذاریم که امروزه در سینمای ایران فقط فروش فیلم مهم شده است نه سطح فرهنگی آن! وی خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی هم که تنها در پی آن هستند تا بیلان‌های کاری شان را پر و پیمان نشان دهند؛ در واقع کمیت این روزها ارجح تر از کیفیت شده و به همین علت هم است که اصولاً مقابله ای اساسی با مبتذل سازان در سینما صورت نمی گیرد. معصومی تصریح کرد: درست است که قانون در سینما وجود دارد، خطوط قرمز مشخص است و همه می‌دانند که در کشور فیلم‌ها به چه صورت باید تولید شوند اما خیلی از افراد راه‌های متعددی دارند تا قانون را دور بزنند! در واقع خود قانون گذاران راه‌های فرار بسیاری برای دور زدن قانون باز کرده‌اند و بسیاری از افراد هم با زیرکی قانون را دور زده و فیلم‌های مبتذلی در سینما تولید کرده و سود سرشاری را به جیب می‌زنند. بازیگر فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» تأکید کرد: تا زمانی که دغدغه و اهتمام جدی در میان مسئولان فرهنگی و سینمایی و همینطور یکایک هنرمندان متعهد مبنی بر تلاش برای رشد و ارتقای کیفی آثار تولید شده در سینمای کشور به وجود نیاید ما نمی توانیم انتظار بهبود اوضاع و شرایط را داشته باشیم و قطعاً اگر وضعیت به همین منوال پیش برود ما شاهد گسترده تر شدن معضلات در سینما خواهیم بود. این سینماگر برجسته در خاتمه این گفتگو افزود: این وظیفه مدیران سینمایی است که جلوی حاکم شدن سرمایه سالاری در سینما را بگیرند و اجازه ندهند که صاحبان سرمایه برای سینما خط مشی تبیین و تعیین کنند! سینما باید تنها از یک قانون تبعیت کند و اگر در این میان بی قانونی صورت می‌گیرد تنها به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی و بی دغدغگی آن‌ها در رابطه با مسأله بسیار مهم رشد ابتذال در سینمای کشور است. سینماپرس ]]> فرهنگ Sat, 17 Nov 2018 21:36:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcg339q7ak9z74.rpra.html بی‌دغدغگی و کم‌کاری شدید مدیران فرهنگی موجب ابتذال در سینماست http://siasatrooz.ir/vdcc0eqse2bqx48.ala2.html بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم‌ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: بی دغدغگی و کم کاری شدید مدیران فرهنگی برای هدایت جامعه نسبت به آثار ارزشمند هنری، اصیل و ارزشی باعث شده تا مردم به سمت فیلم‌هایی گرایش پیدا کنند که مورد انتقاد بسیاری از هنرمندان واقعی، منتقدان سینما و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی است. محمد کاسبی افزود: سیاست‌گذاران کلان فرهنگی نیز یکی از مقصران ترویج ابتذال در سینمای کشورند چرا که آن‌ها زیرساخت‌های فرهنگی را آنچنان که باید مستحکم بنا نکرده اند و باعث شده اند تا امروزه جامعه از خود برای تماشای آثار مبتذل و سخیف اشتیاق نشان بدهد. البته جدای از سیاست گذاران کلان فرهنگی تماشاگران نیز یکی از مسببان اصلی ترویج ابتذال در سینمای کشور هستند چرا که از این نوع فیلم‌های سخیف حمایت می کنند و باعث می شوند تا این گونه آثار فروش‌های چندین میلیاردی داشته باشند. بنده معتقدم متأسفانه گسترش فضای مجازی و این گوشی‌های موبایل و اپلیکیشن‌های مختلف و فیلترشکن‌های رنگارنگ هم یکی دیگر از علل اصلی افول ارزش‌ها در جامعه کنونی ما است. کاسبی خاطرنشان کرد: بنده بارها با دیدن اتفاقی برخی از فیلم‌ها که در آن‌ها ابتذال موج می زند به خود می گویم اگر در چنین فیلمی بازی کرده بودم از شرم و خجالت دق می کردم و می مردم!؛ من نمی دانم چطور برخی افراد که ادعاهای بسیاری دارند راضی می شوند در این گونه آثار حضور داشته باشند. وی تأکید کرد: معضل ابتذال در سینمای ایران نیاز به یک آسیب شناسی دقیق دارد؛ ما باید بدانیم که آسیب شناسی این اتفاق مسأله‌ای پیچیده و نیازمند عزم راسخ مدیران کلان فرهنگی، کارشناسان خبره و هنرمندان دغدغه مند است ما در واقع همگی باید با اتحاد دست در دست هم بدهیم و ریشه ابتذال در سینما را از بیخ و بن بخشکانیم. این سینماگر سپس با بیان اینکه اغلب افرادی که عنوان هنرمند را به یدک می کشند فقط کاسب کارند و بس تصریح کرد: مشکل ما این است که امروز در سینمای کشورمان با فیلمسازانی روبرو هستیم که معتقد به هنرمند بودن نیستند! آن‌ها تنها «هنرپیشه» هستند، یعنی کسانی که پیشه شان هنر است! کسانی که کار هنر را تنها برای ارتزاق، تأمین معیشت و گذران زندگی انتخاب کرده اند، این افراد قطعاً دغدغه‌ای برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر ندارند و به همین دلیل هم فیلم‌های به شدت سخیف تولید می کنند. وی افزود: سرمایه گذاران سینما دنبال بازگشت چند برابری سرمایه شان هستند، فیلمسازان و دیگر عوامل سینما دنبال دیده شدن اثرشان هستند و خلاصه همه چیز در سینما به منافع فردی گره خورده است و این منافع فردی باعث شده تا ما از منافع جمعی و اجتماعی دور شویم و این وظیفه سیاست گذاران فرهنگی است که همگان را به سمت و سوی حمایت از منافع جمعی هدایت کنند. سینماپرس ]]> فرهنگ Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdcc0eqse2bqx48.ala2.html روابط عمومی ارشاد: هیچ حکم انتصابی صادر نشده است http://siasatrooz.ir/vdceep8zvjh87vi.b9bj.html روز پنج‌شنبه که روز کاری مطبوعات به حساب نمی‌آید، خبری در برخی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که عجیب به نظر می‌رسید: «حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر ارشاد به عنوان سرپرست سازمان سینمایی منصوب شد.» خبری که باعث تعجب خیلی‌ها شد، چرا که طبق اعلام وزیر قرار بر این بود که تا امروز شنبه تکلیف مشخص شود. سیدعباس صالحی، چند روز پیش گفته بود: رئیس سازمان سینمایی تا ۲۶ آبان‌ماه تعیین خواهد شد و اگر به نتیجه قطعی نرسیم احتمال دارد که سرپرست معرفی کنیم. اما برخی خبرگزاری‌ها مدعی شدند که انتظامی به سرپرستی ریاست سازمان سینمایی منصوب شده و طی روز‌های آتی حکم وی از جانب سید عباس صالحی صادر خواهد شد. در پی همین شایعات در شبکه‌های اجتماعی پیرامون انتصاب سرپرست سازمان سینمایی، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد گفت انتصاب چهار مدیر جدید وزارتخانه به صورت همزمان انجام خواهد شد. همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که خبر هر گونه تغییر یا انتصاب جدید در این وزارتخانه از طریق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اعلام می شود، افزود: در حال حاضر آقای دکتر صالحی به منظور شرکت در هفتمین همایش بین المللی فرهنگی سن پطرزبورگ و سخنرانی در نشست تخصصی این همایش در مسکو به سر می برد و هیچ حکم انتصابی از سوی ایشان صادر نشده است. امیرزاده در پایان گفت: همان طور که قبلا و در زمان ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام شد، ٤ مدیر ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول این قانون هستند و در پایان مهلت قانونی، احکام مدیران جایگزین به صورت همزمان صادر و از طریق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اعلام می شود. اینکه چرا برخی رسانه‌ها خبر انتصاب «معاون مطبوعاتی» سابق را منتشر می‌کنند، چندان جای تعجب ندارد. به هرحال دستیار فعلی وزیر، زمانی معاون مطبوعات بوده و همانطور که یارانه‌ها را به‌صورت کاملا عادلانه توزیع می‌کرد، می‌تواند از حمایت برخی جریان‌ها هم برخوردار باشد. این خبر چه شانتاژ رسانه‌ای باشد و چه واقعیت داشته باشد، فرقی نمی‌کند. به هرحال باید به حال سینمایی تاسف خورد که از نگاه مسئولان یک مدیر لایق ندارد که آن‌را اداره کند و یک آدم غیر سینمایی که هنرهایش را در معاونت مطبوعاتی نشان داده باید پشت میز مدیریتش بنشیند. نویسنده: مهدی رجبی ]]> فرهنگ Fri, 16 Nov 2018 21:27:09 GMT http://siasatrooz.ir/vdceep8zvjh87vi.b9bj.html برداشت آقای داروغه زاده از کلمه مستهجن چیست؟ http://siasatrooz.ir/vdccieqs42bqx48.ala2.html ۱- حجت‌الاسلام پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی‌ مجلس از رواج برخی صحنه‌های مستهجن در برخی فیلم‌ها انتقاد کرده و جناب داروغه‌زاده مدیرکل نظارت و ارزشیابی با توپ پر و کنایه‌آمیز به ایشان پاسخ داده که اسامی چنین فیلم‌هایی را اعلام‌ کنید. نمی‌دانم‌ برداشت آقای داروغه‌زاده از کلمه مستهجن چیست و شاید ایشان فکر می‌کند صحنه مستهجن یعنی حتما صحنه‌های آنچنانی!؟ اما اگر ایشان سرکی به لغت‌نامه دهخدا بزنند خواهند دید که یکی از معانی مستهجن رکیک می‌باشد. حالا اولین سوال ما از ایشان این است که واقعا در برخی فیلم‌ها کلمات و بلکه صحنه‌های رکیک‌ وجود ندارد؟ ۲- پیش از جناب حجت‌الاسلام پژمانفر برخی سینماگران و اندیشمندان انتقادهای بسیار تندتر و صریح‌تری نسبت به برخی فیلم‌ها داشته اند، سخنرانی استاد داریوش ارجمند در خانه هنرمندان را مرور کنید و ده‌ها مصاحبه و گفت‌وگوی دیگر را؛ راستی چرا آن‌ موقع شاهد واکنش جناب داروغه‌زاده و برخی دیگر نبودیم. ما که می‌دانیم چرا؛ اما بد نیست خودشان‌ نیز توضیح دهند که‌ چرا؟ ۳-‌ مدتی است که مد شده برخی‌ها می‌گویند فیلم‌ها درجه‌بندی شده‌اند و این لابد یعنی در فیلمی که برای جوانان و بزرگسالان ‌است ‌برخی حرف‌ها و صحنه‌ها بلامانع است. سوال ما این ‌است در کجای فرهنگ‌ و آیین ما آمده که بیان حرف‌ها یا صحنه‌های نامناسب برای بزرگسالان در فیلم‌ها بلامانع است که به این بهانه، فیلم‌هایی را شاهدیم که پرده دری می‌کنند و با یک عبارت "برای زیر ۱۵ سال ممنوع" از پاسخگویی شانه‌خالی می‌کنند. ۴- شاید بعضی‌ها فکر می‌کنند حالا که وضعیت اقتصاد کشور به یمن‌ مدیریت‌ درخشان دولت، گل و بلبل‌ است!؟ و اکثر مردم‌ با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند کسی نیست‌ که دلش برای فرهنگ‌ و هنر بسوزد و کسی حواسش نیست ‌که چه اتفاقاتی در حوزه‌ سینما در جریان است؛ اما نه! هر حوزه‌ای دیده‌بانان ‌و دلسوزان خود را دارد. ۵- یاد سخن استاد ناصر هاشم‌زاده در جلسه‌ای افتادم‌ که می‌گفت: "مسئولین ‌فرهنگی کشور به دلیل راه و روشی که‌ دارند ما را ورشکست‌کرده‌اند. یعنی این فقط بحث دلار و اقتصاد نیست که مشکل پیدا کرده، بلکه در فرهنگ، مشکلات ما بسیار بیشتر و فاجعه است." ۶- جناب داروغه‌زاده لطفا پاسخ به پرسش‌ شماره یک فراموشتان نشود. پاسخش سخت و طولانی نیست، فقط بگویید بله یا خیر!؟ محمد دیندار - سینماپرس ]]> فرهنگ Wed, 14 Nov 2018 19:55:08 GMT http://siasatrooz.ir/vdccieqs42bqx48.ala2.html «حوالی پاییز» پاسخی نیکو برای عدم فراموشی آن حوادث بود http://siasatrooz.ir/vdcdx90fnyt0zj6.2a2y.html خانواده‌های بیش از ۱۰۰ شهید حادثه منا و مسجدالحرام در نامه‌ای به دکتر علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما از پخش سریال تلویزیونی «حوالی پاییز» با موضوع شهدای منا تقدیر و تشکر کردند. متن کامل نامه این نامه بدین شرح است: باسمه تعالی ریاست محترم سازمان صداوسیما جناب آقای دکتر علی عسگری باسلام در پاییز امسال شاهد پخش سریالی با نام «حوالی پاییز» از شبکه سه سیما هستیم، سریالی که گوشه‌ای از غم و اندوه خانواده ۴۷۵ شهید مظلوم منا و مسجدالحرام را به تصویر کشیده است. سه سال پیش بود که پاییز خانواده‌های ما آغاز گردید. لحظات بیم و امید، دلهره و نگرانی، و بی‌خبری از سرنوشت عزیزانمان که با آرزوی حاجی‌شدن راهی سرزمین امن الهی کرده بودیم؛ انتظاری که با اندوهی بزرگ پایان یافت و پیکر حاجیانمان روی دستان تشییع‌کنندگان از سفر حج بازگشت. مجموعه «حوالی پاییز» این روزها میهمان خانه‌های ایرانی شده است تا آنچه در ۴ ماه انتظار، در خانه‌های ما گذشت را بازنمایی کند. هرچه سریال به قسمت‌های انتهایی نزدیک می‌شود، بسیاری از هم میهنانمان با ارسال پیام‌هایی به ما، یاد شهدای مظلوم منا را زنده می‌کنند و برای اندوه ما متاثرتر می‌شوند. در سه سال گذشته از وقوع حادثه همواره رهبر انقلاب تاکید داشتند که این فاجعه نباید فراموش شود و باید جریان مطالبه‌گری از این فاجعه زنده بماند. این مجموعه حقا در پاسخ به تذکر ایشان برای فراموش‌نشدن آن واقعه پاسخی نیکو بود. ما تعدادی از خانواده‌های شهدای منا ضمن تشکر از شجاعت حضرتعالی در پرداختن به این موضوع، قدردان زحمات همکاران شما در مجموعه فوق هستیم. بی‌شک تشکر واقعی را از سوی شهیدان منا دارید. ما و دیگر خانواده‌های شهدای حج خونین ۹۴ مشتاقانه این مجموعه را هرشب دنبال خواهیم کرد. ]]> فرهنگ Wed, 14 Nov 2018 19:55:08 GMT http://siasatrooz.ir/vdcdx90fnyt0zj6.2a2y.html حضور ۱۹۷ فیلم در بخش رقابتی http://siasatrooz.ir/vdcbg0b89rhbgwp.uiur.html نشست رسانه‌ای اعضای شورای برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» در غیاب محمد خزاعی دبیر این رویداد، صبح دیروز برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت، با اعلام تقویم برگزاری این رویداد گفت: افتتاحیه جشنواره پانزدهم از پنجم آذرماه در تالار وحدت برگزاری خواهد شد. این رویداد تا ۹ آذر در دو سینمای «فسطین» و «عصرجدید» میزبان مخاطبان خواهد بود و اختتامیه هم در همان روز ۹ آذرماه در برج میلاد برگزار می‌شود. در ادامه و پس از ارائه برخی توضیحات مقدماتی دیگر از سوی عشیری، کامران ملکی به‌عنوان مدیر بخش ویژه «چهل سال سینمای مقاومت» گفت: کشور ما با تعدد جشنواره‌های سینمایی روبه‌رو است. در هر ماه از سال، جشنواره‌هایی برگزار می‌شود؛ این جشنواره‌ها سیاست و رویکرد مشخص خود را دارند و همه برای سینمای کشور لازم هستند. این جشنواره‌ها برای زنده نگه داشتن سینما برگزار می‌شوند اما «مقاومت» در این میان تفاوت عمده‌ای دارد و آن اینکه به دنبال احیای آرمان‌ها است. فیلم‌سازی روزگاری فریضه بود اما امروز بیزینس است! ملکی با یادآوری شعر «مرا اسب سفیدی بود روزی، شهادت را امیدی بود روزی» به کنایه صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: امروز اسب سفید تبدیل به پورشه شده و آرزوی شهادت هم جای خود را به آرزوی ویزا داده است، «امید» هم که تبدیل به فراکسیونی در مجلس شده است! به نظرم رنگ‌ها دارد تغییر می‌کند و شاید یکی از جاهایی که برخی از این نکات را بتوان یادآوری کرد جشنواره فیلم مقاومت باشد. وی افزود: روزگاری در کشور ما فیلم ساختن فریضه و فضیلت بود اما امروز فیلمسازی تبدیل به یک بیزینس شده و این خطری است که در رویدادی مانند جشنواره مقاومت می‌توان به آن پرداخت. ملکی با طرح سوال‌هایی مانند «چرا فیلم‌های دفاع‌مقدس ما در عرصه جهانی پخش نمی‌شود؟» و «چرا خودمان فکر می‌کنیم این آثار مخاطب ندارند؟» گفت: جای طرح، بررسی و پرداختن به این سوال‌ها جشنواره مقاومت است. بخش چهل سال سینمای مقاومت هم با همین انگیزه شکل گرفته است. مسئله اصلی ما مرور داشته‌ها و تحلیل اینکه چرا این فیلم‌ها در سینما ماندگار شده، بوده است؛ فیلم‌هایی که قبل از ساخت، کسی نگران اسپانسر آن‌ها نبوده است! وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های انتقال تجربه اشاره کرد و گفت: احمدرضا درویش با موضوع ساخت پروژه‌های عظیم در سینمای مقاومت، مسعود ده‌نمکی با موضوع جذب مخاطب برای فیلم‌های مقاومت و علی نصیریان با موضوع بازیگری در فیلم‌های مقاومت، تجربیات خود را با علاقمندان این حوزه به اشتراک خواهند گذاشت. بنابر اعلام ملکی، آثار انتخاب شده برای بخش مرور چهل سال سینمای مقاومت را در سایت جشنواره قرار گرفته و مردم می‌توانند در این بخش دست به انتخاب بزنند. در ادامه نشست محمد حسینی مدیر بخش اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی در سینمای غرب، با اشاره به رویکرد غالب سینمای غرب در توجه به موضوعات تاریخی و معضلات اجتماعی ایران، به طور خاص به سکانسی از فیلم «کشتی‌گیر» ساخته دارن آرنوفسکی اشاره کرد و گفت: در این سکانس بدون آنکه کشور ایران موضوعیتی در داستان فیلم داشته باشد، کشتی‌گیری با لباس پرچم ایران و با فریاد ایران‌ایران روی رینگ می‌رود و کتک می‌خورد! اگر با پرچم و نام هر کشور دیگری چنین می‌کردند حتما شکایت می‌شد اما ما حتی این کار را هم نکردیم. وی سپس معرفی چهره‌واقعی ایران را یکی از وجوه «سینمای مقاومت» توصیف کرد و در تشریح برنامه این بخش از جشنواره به معرفی سه فیلم «قاتل آمریکایی»، «زیرسایه‌ها» و «شش روز» پرداخت که به صورت ویژه در جشنواره امسال اکران و با حضور مجید شاه‌حسینی، سعید مستغاثی و حسن عباسی مورد آنالیز و تحلیل قرار خواهد گرفت. احسان کاوه جانشین بخش بین‌الملل و مسئول کمیته اجرایی بین‌الملل جشنواره پانزدهم هم در این نشست ضمن اشاره به اهمیت منطقه‌ای جشنواره «مقاومت» در رصد و انعکاس صدای مظلومان در جهان، به ارائه آماری از فیلم‌های ارسال شده از کشورهای مختلف به ایران پرداخت. کاوه در این بخش به مستندی با عنوان «خاشقجی تنها نیست» اشاره کرد و گفت: این مستند با موضوع شرایط خبرنگاران در کشور عربستان و فشاری که تحمل می‌کنند ساخته شده که نکته جالب آن این است که به دلیل شرایط امنیتی به صورت کاملا ناشناس به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و ما حتی کارگردان و کشور سازنده آن را هم نمی‌دانیم. اما فیلم کیفیت لازم برای حضور در بخش اصلی جشنواره را داشت. مهدی جوادی مدیر برنامه‌ریزی و هماهنگی مباحث گفتمانی جشنواره دیگر مدیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بود که در این نشست به تشریح رویکردهای اصلی جشنواره همچون «شبکه‌سازی برای فیلم‌سازان مقاومت کشورهای مختلف»، «تمرکززدایی و توجه به پراکندگی استانی» و «جهانی‌سازی آثار مرتبط با مقاومت» پرداخت. وی به معرفی چهره سال مقاومت به سنت هر دوره این رویداد، در آیین اختتامیه این دوره هم اشاره کرد. ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و مسئول دبیرخانه جشنواره هم در گزارشی کوتاه به ترکیب آماری جشنواره پانزدهم براساس آثار دریافتی دبیرخانه پرداخت و از افزایش کمی و کیفی آثار این دوره از جشنواره خبر داد. «بمب» درخواستی برای حضور در جشنواره نداشته است درخشان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره چرایی غیبت فیلم «بمب» ساخته پیمان معادی که مرتبط با یکی از موضوعات انقلاب است در جشنواره گفت: این فیلم اساسا فرم تقاضا برای حضور پرنکرده است و ما هیچ منعی برای حضور هیچ فیلمی در جشنواره نداشته‌ایم. حسن امجدی مقدم مسئول بخش استانی جشنواره‌ هم با اشاره به شعار «عدالت فرهنگی» از برگزاری قطعی جشنواره در سه استان اصفهان، همدان و زنجان خبر داد. به گفته وی سه استان کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هم متقاضی همراهی با جشنواره پانزدهم هستند که این درخواست در دست بررسی است. وی از اکران‌های مردمی در ۱۰۰ نقطه از کشور من‌جمله مناطق محروم هم خبر داد و در پایان گفت: در این دوره از جشنواره تا پایان سال در قالب هفته‌های فیلم، اکران فیلم‌های مقاومت در استان‌های مختلف را دنبال خواهیم کرد و از همین‌جا از مسئولان استانی علاقمند برگزاری این هفته‌ها دعوت می‌کنیم تقاضای خود را به دبیرخانه اعلام کنند. ]]> فرهنگ Wed, 14 Nov 2018 08:46:04 GMT http://siasatrooz.ir/vdcbg0b89rhbgwp.uiur.html مشکلات فضای مجازی را به عنوان یک دغدغه به عرصه سینما ببرید http://siasatrooz.ir/vdcb90b88rhbgzp.uiur.html  روز دوم سواد رسانه‌ای در بخش پنل تجربه فیلم‌های فجر از منظر سواد رسانه‌ای با حضور تهیه‌کنندگان فیلم لاتاری، اتاق تاریک، جشن دلتنگی و نویسنده فیلم خجالت نکش و در غیاب نویسنده و کارگردان به وقت شام برگزار شد. اعضای کمیته سواد رسانه‌ای پنج فیلم سینمایی «خجالت نکش»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «اتاق تاریک» و «جشن دلتنگی» را از جمع فیلم‌های جشنواره فیلم فجر شایسته بحث و گفت‌وگو دانسته‌ بودند. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتاق تاریک» در این نشست اظهار کرد: من پنج فیلم سینمایی ساخته‌ام که چهار فیلم آن را در فضای متفاوتی تولید کردم و به سمت سبک زندگی رفتم. یک از نکاتی که همواره در فیلم به آن پرداخته‌ام، تضاد بین سنت و مدرنیته بوده است. فیلم‌هایی که تولید کردم، خدا را شکر در اکران بسیار موفق بوده‌اند. در فیلم خانواده مشترک به موضوع ازدواج سفید پرداختم و تصور می‌کنم که فیلم نسبتا خوبی از کار در آمد. برخی معتقدند که نباید درباره این موضوعات صحبت کرد که این موضوع اشتباه است. روح‌الله حجازی ادامه داد: در فیلم «اتاق تاریک» به موضوعات مختلف اشاره می‌شود؛ اما موضوع اصلی آن آزار و اذیت کودکان و از آن مهم‌تر آزار و اذیت خانواده است. مسئله‌ای که اتاق تاریک اشاره می‌کند، یک مسئله جهانی است. فضایی که کودکان ما امروز در آن زندگی می‌کنند، بسیار متفاوت از فضایی است که ما در آن زندگی کردیم و رشد یافتیم. این فیلم نیازمند آن است که در کنار یک پنل آموزشی به نمایش در آید تا خانواده‌ها بتوانند مشکلات خود را در آن پنل آموزشی برطرف کنند. ما در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم چقدر به این موضوعات پرداختیم؟ در ادامه علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» گفت: من خودم خیلی اهل فضای مجازی نیستم و گوشی موبایلم از گوشی‌های نسل اولی است که اینترنت و امکانات دیگر ندارد. فیلم سینمایی جشن دلتنگی به مشکلاتی که به واسطه فضای مجازی صورت می‌گیرد، می‌پردازد. زمانی که آقای آذربایجانی فیلمنامه جشن دلتنگی را به من پیشنهاد کرد، با آغوشی باز قبول کردم و بسیار این فیلمنامه را دوست داشتم. متاسفانه در جشنواره فیلم فجر کمی به این فیلم کم‌لطفی شد و در اکران هم در بدترین زمان اکران شد. فیلم جشن دلتنگی منتقد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی است. رضا مقصودی کارگردان فیلم سینمایی «خجالت نکش» نیز بیان کرد: سال‌ها پیش وقتی دوستان دور هم جمع می‌شدند، شخصی لطیفه‌ای می‌گفت و فضا عوض می‌شد. امروز حتی خنده‌های ما هم فردی شده است. داستان فیلم خجالت نکش از ۲۵ سال پیش شروع می‌شود که در آن سال‌ها برای فرزندآوری محدودیت می‌گذارند. فیلم من با رادیو شروع می‌شود و با تلویزیون ادامه پیدا می‌کند و تعامل بین رادیو و تلویزیون را مدنظر قرار می‌دهد. تصور من این است که اگر کسی در عصر حاضر بخواهد فیلم بسازد و در آن فیلم به فضای مجازی اشاره نکند، کم‌لطفی کرده است. من در فیلمم با رسانه شوخی کردم. زمانی من یک فیلمنامه نوشتم که یک نفر در خیابان راه می‌رفت و حرف می‌زد، در آن زمان تازه گوشی‌های مجهز به بلوتوث آمده بود، اما به مرور زمان این موضوع عادی شد. سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاتاری» نیز در این نشست با اشاره به اینکه کودکان جدید با رسانه‌های دیجیتال متولد شده و مهارت استفاده آن در ژنشان است، گفت: داستان فیلم لاتاری، درباره جوانانی است که می‌خواهند اقدام به مهاجرت کنند. ما با نسلی روبه‌رو هستیم که یک ژن فضای مجازی درون خود دارند، یعنی مهارتی که در این نسل هست در نسل بچه‌های پیشین نیست. وی با اشاره به اینکه سه فرزند دارد و این موضوع را در فرزندانش نیز مشاهده کرده است، خاطرنشان کرد: صحبت درباره رسانه و فضای مجازی که جزیی از رسانه است، بسیار بحث کارشناسانه‌ای است. ما در فضای کنونی، نباید نسبت به این موضوعات منفعل باشیم. در نهایت دکتر سید بشیر حسینی مدیر بخش اندیشه و فرهنگ شبکه چهار گفت: پارادوکس جشن دلتنگی از اسمش شروع می‌شود. جشنی که دلتنگی می‌آورد یکی از زیبایی‌های فیلم از اعجاز اسمش است و همه سواد رسانه‌ای از این پارادوکس نتیجه می‌گیرد در فضای مجازی دائما دنبال خوشی می‌گردیم و زندگی‌مان ناخوش‌تر می‌شود. این فیلم نمونه خوبی است برای کلاس‌های ما در سواد رسانه‌ای است که پیشنهاد دارم خانواده‌ها این نکات را ببینند. ]]> فرهنگ Mon, 12 Nov 2018 20:08:48 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb90b88rhbgzp.uiur.html در دولت تدبیر هیچ مسئله مثبتی در سینما رخ نداد http://siasatrooz.ir/vdcjomevyuqeyaz.fsfu.html علیرضا رئیسیان در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: کمترین انتظار ما این است که اوضاع از آنچه که هست بدتر نشود چراکه متأسفانه ما با وضعیتی در سینما مواجه هستیم که هر مدیری می‌آید فقط توقعات بیشتری ایجاد می‌کند اما در عمل هیچ اتفاق مهمی در سینما رخ نمی‌دهد. کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» افزود: بی‌توجهی به مشکلات و انتظارات اهالی سینما توسط مدیران باعث ایجاد دلسردی و بی‌انگیزگی در میان بسیاری افراد شده است؛ ساختار نامتوازن دولتی که خود مدیران بارها به آن اذعان کرده‌اند بزرگترین مشکل امروز سینمای ایران است اما اسفا که هیچ شهامت و جسارتی در میان مدیران برای رفع این معضل بسیار مهم دیده نمی‌شود و هیچ مدیری رأس کار نمی‌آید که دست به تغییرات ساختاری بزند. وی ادامه داد: سازمان سینمایی باید به روز شود و همپای جریانات واقعی سینمای ایران دربیاید؛ این سازمان عریض و طویل و بی‌انگیزه و حتی در برخی مواقع مزاحم برای سینما و سینماگران دیگر کارساز نیست و خود مدیران هم به این مسأله مهم واقف هستند و حتی در مصاحبه‌های‌شان این مطالب را متذکر می‌شوند. رئیسیان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم هم نهاد صنفی ما باید خودش را به روز کند و از این همه تمرکزگرایی بیهوده دوری کند و هم سازمان سینمایی باید تغییرات جدی در ساختار و تشکیلات دهد. از دوره آقای ایوبی قرار بود پروانه ساخت برای فیلمسازان حرفه‌ای حذف شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده در حال حاضر پروانه ساخت تبدیل به رانت شده و این اتفاق بسیار متأثرکننده است. مشکل اکران و پخش نیز یکی دیگر از مشکلات ساختاری است که متأسفانه وضعیت آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود و اگر از درون سازمان سینمایی که هم سیاست‌گذار و هم ناظر است تغییر صورت نگیرد در بدنه سینما هم تغییر ایجاد نمی‌شود. این سینماگر برجسته سپس با تأکید بر اینکه حداقل توقعات این بود که در این دولت تکلیف مسائل تهیه‌کنندگان و شورای پخش و اکران به سرانجام برسد تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از این توقعات برطرف نشد و هیچ مسأله مثبتی رخ نداد. بسیاری از اهالی سینما به صورت جدی خواستار آن بودند تا سازمان‌هایی که فاقد مأموریت مشخص هستند اما بودجه‌های زیادی از سازمان سینمایی می‌گیرند کوچک و جمع شوند اما این اتفاق رخ نداد و معلوم نیست مدیران سینمایی به چه دلیلی از انجام این مسائل مهم سرباز می‌زنند! کارگردان فیلم سینمایی «ریحانه» در خاتمه این گفت‌وگو گفت: در نهایت اینکه ما این روزها در سینمای کشور با مسائل و معضلات بسیاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ مسائلی مانند حضور مدایران ضعیف و ناکارآمد، ساختار صنفی غلط، نحوه اجرای آیین‌نامه‌ها و شرایط آن‌ها و بسیاری دیگر از مسائل از جمله دغدغه‌های سینماگران است که حتی یکی دو تای آن هم در دولت تدبیر و امید حل نشد و زمان از دست رفت. سینماپرس ]]> فرهنگ Sun, 11 Nov 2018 21:12:39 GMT http://siasatrooz.ir/vdcjomevyuqeyaz.fsfu.html نقش مهم ادراک اجتماعی در کنترل فضای مجازی http://siasatrooz.ir/vdcb00b8arhbgzp.uiur.html پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه روز گذشته در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. «حسن بشیر»، مدرس رسانه و رئیس هیئت علمی همایش، «محمد صادق افراسیابی»، دبیر همایش، «مسعود ثقفی»، سخنگوی آموزش و پرورش استان تهران و «حسین انتظامی» قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانان ابتدایی این مراسم بودند. در ادامه پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه در حضور جمعی از اساتید حوزه رسانه از جمله دکتر حسن خجسته، موسویان، ضیایی پرور، بنی هاشمی و بشیر از برخی دانشجویان این حوزه تقدیر شد و رساله دکتری آنها مزین با جایزه‌ دکتر ساروخانی به آنها اهدا شد. پس از آن باقر ساروخانی و «مرتضی موسویان» رئیس فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال دیگر سخنرانان این مراسم بودند. «حسن خجسته» در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: نهادها و سازمان‌ها ذاتا مستبد هستند و علتش هم روابط رسمی آنهاست اما خانواده تنها نهادی است که عاطفی و احساسی است. وی ادامه داد: در خانواده زن‌ها نقش ویژه‌ای دارند و به محض اینکه زن نقش همسری پیدا کرد تمامی وظایف او تغییر می‌کند و مردها تکوینا درباره امور بیرون از خانواده متمرکز هستند. وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه رسانه وجود دارد، گفت: چند مشکل در رسانه داریم که باید برطرف شود. سه ذی نفع در فضای مجازی وجود دارد. همه عالم، شرکت‌های ذی نفع و فرد. همه ما در فضای مجازی به دنبال آزادی بی‌انتها هستیم. وی درباره وجود تلگرام در ایران نیز بیان داشت: تلگرام حاضر نبود تن به حاکمیت دهد و به عقیده من باید حذف می‌شد. فضای مجازی فنی نیست که توسط افرادی که فقط تحصیلاتی در زمینه فنی دارند اداره شود، بلکه باید در دست افرادی باشد که ادراک اجتماعی گسترده‌ای از فضای رسانه دارند. بخش بعدی این مراسم به رونمایی از کتاب سواد آموزی در فضای مجازی اختصاص یافت. در این بخش اساتید رسانه حاضر در این مراسم از کتاب مورد نظر رونمایی کردند. «محمود اسعدی» دبیر همایش مدیریت رسانه نیز سخنران دیگر این همایش بود. «علی‌محمد اسماعیلی» رئیس فرهنگسرای رسانه نیز آخرین سخنران روز اول همایش بود. ]]> فرهنگ Sun, 11 Nov 2018 10:05:33 GMT http://siasatrooz.ir/vdcb00b8arhbgzp.uiur.html