دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
کد مطلب : 113431
«چالش قانون» گزارش‌های پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان را معرفی، نقد و بررسی (۱۵) می‌کند:

وظایف دولت‌ها؛ آنچه که هست و آنچه که باید!؟

اشاره: پژوهشکده شورای نگهبان، بازوی تحقیقاتی شورای نگهبان در انجام وظایفی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده این شورا قرار داده است. گزارش های پژوهشی یکی از مجموعه آثار علمی منتشر شده از سوی این پژوهشکده است که توسط گروه های علمی پژوهشی شاغل در آن انجام شده است. گزارش های پژوهشی معمولا به مفاهیم پایه مرتبط با وظایف شورای نگهبان می پردازد. «چالش قانون» ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس متن جوابیه پژوهشکده شورای نگهبان، پیشاپیش از حسن توجه و پیشنهادات سازنده اندیشمندان و نخبگان سپاسگزاری می کند. این نوشتار به معرفی، نقد و بررسی گزارش پژوهشی «مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران: تحلیل مبانی اصل سوم قانون اساسی» می پردازد که هم اکنون از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به ‌اهداف مذکور در اصل دوم‌، همه امکانات خود را برای امور زیر به‌کار برد:
۱. ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی‌.
۲. بالابردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده‌ صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر.
۳. آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه‌، در تمام‌ سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی‌.
۴. تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی‌، فنی‌، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق ‌محققان‌.
۵. طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب‌.
۶. محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی‌.
۷. تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون‌.
۸. مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی خویش‌.
۹. رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه‌، در تمام‌ زمینه‌های مادی و معنوی‌.
۱۰. ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور.
۱۱. تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی ‌برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور.
۱۲. پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی‌ جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه‌.
۱۳. تامین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و امور نظامی و مانند اینها.
۱۴. تامین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت‌ قضائی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون‌.
۱۵. توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه ‌مردم‌.
۱۶. تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام‌، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان‌ جهان.

معرفی گزارش
شناسنامه گزارش
عنوان گزارش: مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران: تحلیل مبانی اصل سوم قانون اساسی
شماره مسلسل: ۱۳۹۳۰۱۶۰
مولف: آیت الله عباس کعبی
تحقیق و تنقیح: مهدی عرفانیان
ناظر علمی: ندارد
ویراستار تخصصی: علی بهادری جهرمی
تاریخ انتشار: ۱۱/۱۰/۱۳۹۳
معاونت: نامشخص
دفتر: مطالعات نظام سازی اسلامی
شمارگان: نامشخص
تعداد صفحات: ۱۱۱ صفحه
ناشر: پژوهشکده شورای نگهبان
قیمت: نامشخص
در مقدمه گزارش اینگونه آمده است: یکی از مسائلی که معمولا در قوانین اساسی کشورها بیان میشود، بحث از وظایف دولت است. اصل سوم قانون اساسی نیز به وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شده
و طی ۱۶ بند اهم آنها را برشمرده است. نکته قابل توجه آن است که ذکر این موارد به عنوان وظایف دولت اسلامی به معنی انحصار آنها در زمره وظایف دولت به معنای دستگاه های حکومتی نیست بلکه بر مبنای قاعده اشتراک در تکلیف و نیز لزوم کمک و مساعدت مردم در تشکیل و اداره نظام اسلامی که در شرح اصل اول مشروحا توضیح داده شد، باید گفت انجام این امور به عهده آحاد مردم نیز قرار دارد و دولت اسلامی باید نقش هدایت گری و رهبری در این زمینه داشته باشد تا آن که با یاری مردم به اجرای این وظایف بپردازد.
گفتار اول: وظایف دینی دولت اسلامی
بند اول: تفقه و آموزش دین
بند دوم: تبلیغ دین
۱- دعوت
۲- تعظیم شعائر دینی
بند سوم: حفظ و حراست از دین
۱- حفظ مکتب و حرمت اهل بیت علیهم السلام
۲- برچیدن بدعت و احیای سنتهای الهی
۳- مبارزه با فساد و تباهی
۴- جلوگیری از اضلال و گمراهی
بند چهارم: دفاع از دین
بند پنجم: اجرای احکام دین
در جمع بندی گفتار اول اینگونه آمده است: مهم ترین وظیفه دولت اسلامی اقامه دین است و اساسا باید نام دولت اسلامی را دولت اقامه دین نهاد. منظور از وظایف دینی در این بند نیز آن دسته از وظایفی است که مستقیما به اصل دین و کیان آن و ماهیت آن مربوط است که در دو دسته کلی حفظ و حراست از دین و ترویج و نشر دین قابل تقسیم بندی است. در بخش حفظ دین دولت اولا وظیفه دارد که دین را به درستی فهم کند و ثانیا تلاش کند پیرایه هایی که بر دین بسته شده و ناب بودن آن را دچار خدشه نموده است از آن بزداید و سپس با دعوت دیگران به این دین ناب زمینه نشر و گسترش آن را در سطح عمومی با به کار گیری مؤثرترین ابزار برای انتقال پیام دین فراهم نماید.
گفتار دوم: وظایف فرهنگی دولت اسلامی
بند اول: رشد عقلانیت در جامعه
بند دوم: ارتقای فرهنگ عمومی و مشارکت فرهنگی
۱- رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی
۲- تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی
۳- افزایش سطح آگاهی های عمومی
بند سوم: ترویج علوم و فنون در حد خودکفایی
در جمع بندی گفتار دوم اینگونه آمده است: مراد ما از وظایف فرهنگی دولت اسلامی وظایف دولت در نظام تعلیم و تربیت اسلامی است. در این زمینه اولین وظیفه دولت اسلامی رشد دادن عقلانیت در سطح جامعه است؛ چرا که حکومت کردن بر گروهی از انسان ها که از رشد عقلی برخوردار باشند بسیار آسان تر از حکومت کردن بر مردم ناآگاه و بعضا جاهل است که هر نوع سخنی آنها را به سمت خود متمایل می کند و نسبت به حق یا باطل بودن آن چندان اهتمامی ندارند. از جمله ویژگی های حکومت جهانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز رشد عقل ها و بلوغ فکری انسان هاست. در کنار رشد عقلی، وظیفه دوم دولت اسلامی ارتقای فرهنگ عمومی جامعه از طریق رشد فضایل، تحکیم برادری و افزایش سطح آگاهی های عمومی است و نهایتا وظیفه دولت اسلامی در عرصه نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایجاد بستر جهت پیشرفت در کلیه علوم و فنونی است که جامعه اسلامی برای نیل به اهداف خود به آنها نیازمند است؛ چرا که وجوب فراگیری علم که در روایات مکرر بیان شده است ناظر به علوم دینی به معنای خاص آن نبوده، بلکه مقصود علمی است که جامعه اسلامی به آن نیازمند است.
گفتار سوم: وظایف اقتصادی دولت اسلامی
بند اول: تأمین رفاه و تأمین اجتماعی
۱- رفع فقر و محرومیت
۲- تامین اجتماعی
بند دوم: عمران و آبادانی
بند سوم: وظایف نظارتی
۱- ساماندهی و نظارت بر نهادهای اقتصادی
۲- نظارت و مبارزه با اختلالات اقتصادی
۳- نرخ گذاری کالاها
۴- نظارت بر اوقاف
۵- نظارت بر امور مالی محجورین
۶- نظارت بر اموال مجهول المالک
در جمع بندی گفتار سوم اینگونه آمده است: از وظایف حکومت اسلامی با توجه به اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظایف اقتصادی است. از نخستین وظایف حکومت اسلام در بخش اقتصادی تامین رفاه و تامین اجتماعی آحاد افراد جامعه است. اسلام نه تنها به رفاه و تامین اجتماعی یکایک شهروندان مسلمان جامعه اسلامی تاکید دارد بلکه بر حفظ کرامت انسانی و ارتقای توانمندی مالی و اقتصادی غیر مسلمانان نیز تاکید کرده است. دیگر وظیفه اقتصادی حکومت اسلامی، ایجاد عمران و آبادانی در کشور است؛ در این باره اسلام به عمران و آبادانی شهرها توسط دولت اسلامی توجه داشته و به صراحت به تامین نیازهای مادی و معیشتی مردم از طریق آبادانی و استفاده از زمین اشاره کرده است.
گفتار چهارم: وظایف سیاسی دولت اسلامی
بند اول: حفظ نظام
الف: تزاحم میان حفظ نظام و حفظ حریم خصوصی
ب: تزاحم میان حفظ نظام و حفظ جان و آبروی مسلمانان
بند دوم: جهاد و مبارزه با دشمنان
بند سوم: تنظیم سیاست خارجی دولت اسلامی
الف: دعوت به اسلام
ب: نفی سلطه و عزت مداری
ج: حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم
د: تشکیل امت واحده اسلامی
بند چهارم: حفاظت از کرامت انسانی
بند پنجم: حفظ و تامین آزادی های عمومی
بند ششم: تامین مشارکت عمومی
در جمع بندی گفتار چهارم اینگونه آمده است: از وظایف اصلی دولت و حکومت اسلامی، وظایف سیاسی است؛ حکومت اسلامی موظف است در راستای اهداف کلان که همان رسیدن انسان ها به سعادت حقیقی و واقعی است به وظایف و تکالیف گوناگون خود در ابعاد سیاسی عمل نماید. از مهم ترین وظایف حکومت اسلامی حفظ نظام است، در این راستا حکومت اسلامی موظف است از موجودیت نظام و سازمان دین و استقرار آن حراست و پاسداری نماید و اجازه هر گونه تجاوز و تعدی به آن را ندهد. از دیگر وظایف سیاسی حکومت اسلامی تنظیم سیاست های روابط خارجی است، دعوت به اسلام، عزت مداری و نفی سلطه در روابط خارجی، حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم و تشکیل امت واحده اسلامی از جمله اصول و سیاست های روابط خارجی است که باید مدنظر قرار گیرد.
گفتار پنجم: وظایف امنیتی و قضایی دولت اسلامی
بند اول: استقرار امنیت و نظم عمومی
بند دوم: رفع اختلافات و مخاصمات
بند سوم: تقویت بنیه دفاعی کشور
در جمع بندی گفتار پنجم اینگونه آمده است: وظایف دیگر دولت اسلامی در حوزه امنیتی و قضایی است؛ دولت اسلامی همواره در معرض تهدیدات داخلی و خارجی قرار دارد و لذا لازم است حکومت نسبت به برقراری نظم و امنیت در حوزه مسائل فردی و اجتماعی تمام همت و سعی خود را گذارد. از نخستین وظیفه دولت در این حوزه، استقرار امنیت و نظم عمومی است که از مهمترین نیازهای زندگی انسان ها به شمار می آید.
جمع بندی و نتیجه گیری
بر اساس این اصل قانون اساسی، دولت در حوزه ها و بخش های مختلف دارای وظایف و تکالیف متعدد است که از جمله این حوزه ها می توان به وظایف دینی، وظایف فرهنگی، وظایف اقتصادی، وظایف سیاسی و وظایف امنیتی قضایی اشاره نمود. در حوزه وظایف دینی مهم ترین وظیفه دولت اسلامی اقامه دین است و اساسا باید نام دولت اسلامی را دولت اقامه دین نهاد. پس از وظیفه دینی دولت اسلامی، وظیفه فرهنگی در اولویت دوم از سلسله وظایف دولت اسلامی قرار دارد. در این زمینه اولین وظیفه دولت اسلامی رشد دادن عقلانیت در سطح جامعه است، چرا که حکومت کردن بر گروهی از انسان ها که از رشد عقلی برخوردار باشند بسیار آسان تر از حکومت کردن بر مردم ناآگاه و بعضا جاهل است. بنابر اصل سوم قانون اساسی از وظایف دیگر حکومت اسلامی وظایف اقتصادی است. در این باره فقها نخستین وظایف حکومت اسلام در بخش اقتصادی را تامین رفاه و تامین اجتماعی مسلمانان برشمرده و بر توسعه مادی و اقتصادی تمام آحاد جامعه از جمله غیر مسلمانان تاکید می کنند. علاوه بر وظایف دینی، فرهنگی و اقتصادی، از وظایف مهم دولت و حکومت اسلامی، وظایف سیاسی است؛ از مهم ترین وظایف حکومت اسلامی حفظ نظام است، در این راستا حکومت اسلامی موظف است از موجودیت نظام و سازمان دین و استقرار آن حراست و پاسداری نماید و اجازه هیچ گونه تجاوز و تعدی را ندهد. از دیگر وظایف سیاسی حکومت اسلامی می توان به تنظیم سیاست های روابط خارجی (دعوت به اسلام، عزت مداری و نفی سلطه در روابط خارجی، حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم و تشکیل امت واحده اسلامی)، حفاظت از کرامت انسانی، حفظ و تامین آزادی های عمومی و اهتمام به مشارکت عمومی اشاره نمود.

ارزیابی بخش های گزارش
الف) عنوان
- عنوان گزارش تا چه اندازه بیان گر محتوی و اهمیت موضوع آن است؟ عنوان گزارش با محتوای آن دارای تناسب نیست. گزارش از عنوان «مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران: تحلیل مبانی اصل سوم قانون اساسی» صرفا به ارائه مباحث فقهی بصورت پراکنده و اقتباسی پرداخته است و پیرامون مبانی، تحلیل، مبانی تحلیل، نظام، جمهوری، اسلامیت و ایران هیچ گونه تعریفی ارائه نکرده است.
- آیا نام دست اندرکاران تهیه و انتشار گزارش بطور کامل شامل نام و نام خانوادگی، رتبه علمی، محل کار و نشانی پست الکترونیک در گزارش قید شده است؟ خیر
الف) چکیده
- آیا چکیده دقیقا آینه تمام نمای مطالعه است؟ گزارش فاقد چکیده است.
- اگر چکیده به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، آیا به اندازه کافی خلاصه و چکیده کل مقاله است؟ گزارش فاقد چکیده است.
ب) فهرست
- آیا گزارش دارای فهرست اجمالی و تفصیلی است؟ گزارش دارای فهرست اجمالی است.
- آیا جداول، نمودارها و تصاویر دارای فهرست جداگانه اند؟ گزارش فاقد هر گونه جدول، نمودار و تصویر است.
پ) مقدمه
- آیا مقدمه، توجیه منطقی از مطالعه و یا هدف از مقاله (بیانی از مشکل موجود و بررسی متون) را شامل می شود؟ خیر. به نظر می رسد اینگونه به نظر می رسد که گروه نگارشی کاربرد مقدمه را با چکیده خلط کرده اند.
- آیا اهداف مطالعه به وضوح شرح داده شده است؟ خیر
ت) روش کار
- آیا از روش های معتبر و قابل اعتماد استفاده شده است؟ گزارش دارای روش توصیفی و اقتباسی است.
- آیا روش های انتخاب شده توسط نویسندگان قادر به پاسخ به سوالات تحقیق می باشد؟ گزارش فاقد سوالات پژوهشی است. روش توصیفی و اقتباسی گزارش نتوانسته است به سوالات مستتر در عنوان گزارش پاسخ مناسب دهد.
- آیا روش های مورد استفاده به وضوح شرح داده شده اند؟ خیر
- اگر یک مطالعه تحقیقاتی مشابه توسط محققین دیگری انجام شود، می تواند همین نتایج را در پی داشته باشد؟ خیر
ث) یافته ها
- آیا این بخش به خوبی سازماندهی شده است؟ یافته ها بصورت جزیی و اقتباسی بصورت ترتیبی پشت سر هم آمده است.
- آیا نتایج به وضوح شرح داده شده است؟ در سطح توصیفی از جزییات بدست آمده از مطالعه توصیفی
- آیا روش های آماری مناسب انتخاب شده است؟ گزارش فاقد روش های آماری است.
ج) بحث
- آیا نتایج مهم به اختصار بیان شده است؟ نتایج اقتباسی بصورت خلاصه آمده است.
- آیا نویسندگان مشخصا بیان کرده اند که فرضیه آنها در این مطالعه ثابت شده یا نه؟ خیر
- آیا یافته های این مطالعه با مطالعات مشابه پیشین در این زمینه مقایسه شده است؟ خیر
- آیا محدودیت های مطالعه ذکر شده است؟ خیر
چ) جداول، نمودارها و تصاویر
- آیا جداول و نمودارها ویژگی های کلیدی مطالعه را نشان می دهند؟ گزارش دارای جداول، نمودارها و تصاویر نیست.
- آیا شکل ها و نمودارها شفاف و قابل فهم هستند و دارای بالانویس و زیرنویس مناسب می باشند؟ گزارش فاقد شکل و نمودار است.
ح) تقدیر و تشکر
- آیا در گزارش از شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در کار سپاسگزاری شده است؟ خیر
خ) پیوست ها
- آیا پیوست های گزارش حاوی اطلاعات توصیفی است؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها با کسب آگاهی بیشتر در مخاطبان کمک می کند؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها حاوی فرم ها و اسناد مرتبط با گزارش است؟ گزارش فاقد پیوست است.
د) منابع
- آیا منابع کافی برای اهداف این مطالعه وجود دارد؟ بله
- آیا سبک نوشتن منابع منطبق با دستوالعمل های علمی است؟ بله
- آیا منابع مهم و کلیدی به روز بوده اند و با دقت گزارش شده اند؟ خیر
- شیوه ارائه مستندات و ارجاعات در گزارش را چگونه ارزیابی می کنید؟ بصورت پاورقی قید شده است.

ارزیابی محتوایی گزارش
الف) سامان مندی
- گزارش چه اندازه یک کل سامان مند را تشکیل می دهد؟ عنوان گزارش پژوهشی حاوی واژگانی است که محتوای ارائه شده در گزارش توانایی ارائه یک کل سامان مند پیرامون آن را ندارد.
- انسجام و هماهنگی عناوین موجود در گزارش چگونه است؟ در سطح طبقه بندی عناوینی وجود دارد که با هم دارای النسجام و هماهنگی مفهومی نیست.
- نحوه بسط و توضیح مطالب در هر پاراگراف، بخش، فصل و ... در گزارش چگونه است؟ بصورت غیرقاعده مند و جزءنگر
- آیا در پایان هر فصل، بخش و ... مؤلف به جمع بندی مطالب پرداخته است؟ بله
ب) نوآوری
- محتوای گزارش پیشنهادی چه اندازه نوآورانه است؟ گزارش دارای هیچ سطحی از نوآوری نیست.
- خواندن این گزارش تا چه اندازه تفکر نقادانه را ترغیب می کند؟ گزارش در نحوه پردازش موضوع وظایف دولت دارای ابهام است و تفکر نقادانه را نسبت به خود بر می انگیزد.
پ) اهمیت
- این گزارش چه نیازی (نیازهای بنیادی، تخصصی، درسی، کمک درسی و عمومی) را تأمین خواهد کرد؟ این گزارش در سطح عمومی قابل استفاده است.
- نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع در گزارش چگونه است؟ در دایره محدود نگرش حاکم بر گزارش نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع مطلوب نیست.
ت) شیوایی، روشنی و قابل فهم بودن
- متن گزارش تا چه اندازه روان و سلیس است؟ در محدود قابل اعتبار یک مطالعه توصیفی جزءنگر مطلوب است.
- سادگی و قابل فهم بودن گزارش چگونه است؟ خوب است.
ث) جامعیت
- گزارش به لحاظ موضوعی تا چه اندازه جامعیت دارد و وجوه مختلف موضوع را پوشش می دهد؟ صرف نظر از عدم جامعیت در روش مطالعه، با توجه به تدوین گزارش در سال ۱۳۹۳ گروه نگارندگان، گزارشی از عملکرد اصل سوم قانون اساسی طی تقریبا ۳۵ سال گذشته ارائه نکرده اند و صرفا به بررسی های توصیفی و اقتباسی مورد نظر خود پرداخته اند. ظاهرا نگارندگان گزارش در خصوص عملیاتی بودن یا نبودن و اجرا شدن یا نشدن این اصل مهم از قانون اساسی، احساس وظیفه نکردند.
- استفاده مؤلف از ساختارها و کلمات رایج در متون علمی و نیز سبک نویسنده چگونه است؟ در سطح محدود به اهداف مطالعه
ج) اعتبار
- اعتبار علمی گزارش را چگونه ارزیابی می کنید؟ اعتبار علمی گزارش پژوهشی با توجه به عنوان آن، ضعیف ارزیابی می شود.
-آیا این گزارش مبتنی بر پژوهش های آن حوزه تخصصی است؟ خیر

ارزیابی اجتماعی گزارش
الف) مخاطبان و ذینفعان
- به نظر شما مخاطبان و ذینفعان این گزارش چه کسانی خواهند بود؟ ظاهرا این گزارش برای دانش آمختگان حوزوی مناسب است.
- به نظر شما انتشار این گزارش تا چه اندازه مورد استقبال مخاطبان و ذینفعان قرار گرفته است؟ گزارشی از میزان استقبال از گزارش در درگاه الکترونیک پژوهشکده شورای نگهبان منتشر نشده است.
- آیا این گزارش مخاطبان را به پژوهش بیشتر در رابطه با موضوع تخصصی ترغیب می کند؟ از آنجا که مطالعه دارای روش توصیفی و اقتباسی است نمی تواند پژوهش پیرامون خود را به عنوان جلوه گاه های جدید برای اندیشیدن ترغیب کند.
- آیا گزارش حاضر توانایی برطرف کردن نیازهای مخاطبان و ذینفعان خود را دارد؟ در حوزه محدود
ب) تاثیرگذاری اجتماعی
- آیا گزارش در بحث پیرامون پدیده مورد نظر خود از جامعه نگری قابل قبول برخوردار است؟ خیر چون نسبت توانایی دولت ها و عملکرد آنها و حقوق حقه مردم در این اصل و ضرورت جبران کاستی ها در این زمینه اشاره ای ندارد.
- آیا گزارش پیش نیازها و پیش فهم های ضروری و مورد نیاز برای فهم خود را به مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای علل و آثار مشکلات متعدد موجود در زندگی مردم مدل مفهومی و تحلیل مناسبی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای حل مشکلات زندگی مردم دارای طرح اجرایی با پیشنهادهای مشخص و مستدل است؟ خیر
- چگونه می توان کارآمدی راهکارهای پیشنهادی طرح را برای حل مشکلات زندگی مردم راستی آزمایی کرد؟ در گزارش الگوی برای راستی آزمایی راهکارهای پیشنهادی وجود ندارد.
- آیا گزارش توانسته است اهداف از پیش تعیین شده خود را محقق سازد؟ با توجه به عنوان گزارش پژوهشی نتوانسته است.

ارزیابی های شکلی گزارش
الف) ویراستاری فنی
- تعداد کلمات و صفحات گزارش برای بیان کامل موضوع گزارش کافی است؟ بله
- آیا عنوان گذاری اصلی و فرعی در گزارش به درستی انجام شده است؟ صرفا در قالب طبقه بندی مفاهیم و نه مجموعه ای نظام مند.
- آیا نوع صفحه آرایی (نوع و اندازه خط، فاصله خطوط، حاشیه ها، سرصفحه و پاورقی و ...) گزارش مناسب است؟ صفحات شلوغ است و سفیدخوانی ندارد و مخاطب در مطالعه آن خسته می شود.
- آیا نشانه گذاری در گزارش (مانند ویرگول، نقطه، خط تیره، ویرگول نقطه و پرانتز و ...) به درستی انجام شده است؟ خیر
ب) ویراستاری علمی
- آیا گزارش دارای ناظر یا ویراستار تخصصی است؟ بله
- آیا محتوای گزارش نیاز به حذف مطالب دارد؟ بله
- آیا محتوای گزارش نیاز به اضافه کردن مطالب دارد؟ بله
- آیا گزارش حاضر نیاز به ویراستاری ادبی دارد؟ بله
ج) ویژگی های خاص
- آیا گزارش دارای ویژگی های خاص مانند کادر های خلاصه پیام، سخنان بزرگان، تاریخچه و... است؟ خیر
- آیا گزارش دارای صفحه شناسنامه است؟ بله 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcaeen6649n6y1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی