?>?> نه كارشناسان به اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌های پایتخت | سیاست روز
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
کد مطلب : 91083

نه كارشناسان به اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌های پایتخت

نه كارشناسان به اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌های پایتخت

اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌های پایتخت در حالی مطرح شده است که اظهارنظرهای متفاوتی درباره آن به گوش می‌رسد. شهرداری تهران قصد داشت از آذرماه با افتتاح پل صدر، اخذ عوارض تردد از خودروهای شهروندان تهرانی را آغاز کند اما پرونده اخذ عوارض تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌ها با مخالفت اعضای شورای شهر در آن زمان مختومه شد و حالا این‌روزها با بررسی یک فوریت لایحه‌ای که قرار است تا دو هفته ديگر‌ تصویب شود، این طرح دوباره کلید خورده است.
در واقع عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از بررسی لایحه اخذ عوارض از معابر خاص مانند تمامی تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت در ۲ هفته آینده خبر داده است.
اقبال شاکری با بیان این مطلب اظهار داشت: در برنامه پنج ساله دوم شهرداری به این نهاد اجازه داده شده در صورت تمایل طرحی را برای اخذ عوارض از ترافیک و بزرگراهها و تونل ها ارائه دهد. وی افزود: شهرداری تهران نیز بر اساس آن موضوع، لایحه اخذ عوارض از معابر خاص مانند تمامی تونل‌ها و یکی از بزرگراه‌های پایتخت را به شورای شهر ارائه داده است.
وی توضیح داد: این لایحه تازه به کمیسیون عمران رسیده و مستلزم بررسی دقیق است.
وی تصریح کرد: اکنون اعضای شورای شهر درحال بررسی بودجه سال ۹۴ شهرداری هستند و بنابراین تا اتمام این کار بررسی این لایحه در دستور کار قرار نمی گیرد بلکه پس از ۱۵بهمن و اتمام بررسی و تصویب بودجه نسبت به این موضوع اقدام خواهیم کرد.
شاکری تاکید کرد: در بررسی این لایحه باید مشخص شود که میزان تعرفه در نظر گرفته شده برای استفاده از این معابر چقدر است و درآمد حاصل از آن قرار است کجا و در چه زمینه ای صرف شود، همچنین آیا این مساله در بودجه سالیانه شهرداری نیز دیده شده یا خیر؟
وی خاطر نشان کرد: شهرداری باید برای این لایحه توجیه اقتصادی داشته باشد و به حتم این موضوع در بررسی آن، مد نظر قرار می گیرد.
این عضو شورای شهر تهران درباره نحوه اخذ عوارض از خودروهای در حال عبور از این گونه معابر گفت: کارت های اعتباری برای استفاده از خدمات حمل و نقل در شهر تهران در نظر گرفته خواهد شد که شهروندان می توانند با تهیه آنها از پارکینگ های درون شهری و حاشیه ای، اتوبوس، تاکسی، مترو و همچنین تردد در تونل ها و بزرگراه های شهری عوارض و هزینه ها را بپردازند. وی ادامه داد: بر روی شیشه جلوی خودروی دارندگان این گونه کارت ها میکروچیپ هایی نصب می شود که هنگام تردد در بزرگراه ها و تونل ها به صورت الکترونیک عوارض در نظر گرفته شده، اخذ و از مبلغ کارت کسر خواهد شد و دارندگان می توانند نسبت به شارژ مجدد مبلغ آن اقدام کنند.
گفتنی است پیش از این رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشته بود: قرار نیست سرمایه‌گذاری‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شود.
احمد دنیامالی گفته بود: شهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و کسانی که خودرو ندارند، نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودروهایشان در خیابان‌ها تردد کنند. وی تاکید کرده بود: عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده می‌کنند، مالیات یا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است. دنیامالی در پاسخ به این پرسش که چرا این لایحه به صورت یک فوریت مطرح شده است، توضیح داده بود: تمامی ردیف‌های درآمدی در لایحه بودجه باید قبل از ۱۵ بهمن ماه به تصویب برسد و اگر ما بتوانیم این لایحه را تا آن زمان بررسی و تصویب کنیم، امکان محقق شدن آن از سال آینده وجود دارد.

اخذ عوارض تردد از بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران شدنی نیست
نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تاکید بر اینکه اخذ عوارض تردد از بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران شدنی نیست،‌ گفت:‌ شهرداری نباید با این‌گونه اقدامات خدمات خود را زیر سوال ببرد چراکه اخذ عوارض نمی تواند مشکل را رفع کند.
کمال علی‌پور خنکداری در گفت وگو با خانه ملت، درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌ها، افزود: قانون عوارض در بزرگراه‌ها مرتبط به داخل شهرها نیست بلکه به مسیرهای برون‌ شهری اشاره دارد که بر اساس آن اگر در بزرگراهی می‌خواهند عوارض اخذ کنند باید مسیر جایگزین برای افرادی که نیازمند دسترسی محلی هستند یا اینکه تمایلی به پرداخت عوارض ندارند مشخص شود.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به عنوان مثال در بزرگراه تهران – قم عوارض اخذ می‌شود اما افرادی که تمایل به پرداخت آن ندارند می‌توانند از جاده قدیم تردد کنند که باید این مهم در سایر جاده‌ها و بزرگراه‌ها مدنظر قرار گیرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره اخذ مالیات در تونل‌ها و مسیرهای داخل شهر،‌ تاکیدکرد:‌ به نظر می‌رسد دراین مسیر، شورا باید تاحدودی دقت‌نظر به خرج دهد و زیربار اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌های داخل شهر نرود؛ باید بررسی شود که شرایط کدام حمل ونقل ایمن را ایجاد کرده‌‌ایم که حال بخواهیم عوارض نیز از مردم اخذ کنیم.
وی با بیان اینکه مسئولان با نگاهی به سایر کشورها باید مشاهده کنند که همانند پل صدر چندین پل ساخته شده است، افزود:‌ حتی در کشورهای حاشیه‌ای نیز ده‌ها برابر بهتر از پل صدر، پل‌های طبقاتی ساخته شده است اما هیچ‌کدام عوارض اخذ نمی‌کنند.
علی‌پور با تاکید بر اینکه اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند، یادآور شد: شهرداری نباید با این‌گونه اقدامات خدمات خود را زیر سوال ببرد چراکه اخذ عوارض نمی‌تواند رفع مشکل کند. نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با اخذ عوارض مردم دچار نگرانی می‌شوند گفت: تقریبا صد آیتم درآمدی وجود دارد که شهرداری می‌تواند از این‌ها عوارض اخذ کند چراکه بدون‌شک ساخت تونل و بزرگراه‌ها جزو وظایف اصلی شهرداری است.

دریافت عوارض تاثیری در کاهش بار ترافیکی ندارد
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان این مطلب که دریافت عوارض تردد در بزرگراه‌ها در کاهش بار ترافیکی تاثیری ندارد، گفت: پلیس راهور حق اظهار نظر در این مورد را ندارد بلکه تنها می‌تواند روی نحوه و ساز و کارهای اجرایی آن نظر دهد.
سرهنگ تیمور حسینی درباره اینکه تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت پولی می‌شود، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری این حق را دارد که پس از تصمیم گیری و تصویب قانون عوارض مورد نظر را دریافت کنند. وی در ادامه با بیان این مطلب که استفاده از امکانات شهر مستلزم پرداخت عوارض است، خاطرنشان کرد: پلیس راهور حق اظهار نظر در این مورد را ندارد بلکه تنها می‌تواند روی نحوه و سازو کارهای اجرایی این مورد بررسی و اظهار نظر کند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خاتمه با بیان این مطلب که اخذ عوارض زمانی می تواند صورت گیرد که نیاز به کنترل فیزیکی خودروها نباشد، تصریح کرد: به عبارتی باید کنترل در این مسیرها با سیستم های هوشمند صورت گیرد.
سرهنگ حسینی در خاتمه تصریح کرد: در مجموع دریافت عوارض روی کاهش بار ترافیکی تاثیر خاصی نخواهد داشت.

https://siasatrooz.ir/vdcaewno.49n6a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی