داخلی گوناگون خبر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۱
 
 
تبلیغات تجاری درپايتخت به كجا مي رود؟ رعايت قوانین درشهررنگ مي بازد
تبلیغات تجاری درپايتخت به كجا مي رود؟ 
رعايت قوانین درشهررنگ مي بازد
 
آيسام نيك پور:
این روزها استفاده ازچهره زنان تنها محدود به بیلیبوردهای تبلیغاتی نمی شودوحتی برخي رسانه ها نیز برای فروش بیشتر مجلات خود اقدام به چاپ تصاویري از چهره های زن بازیگر سینما و تلویزیون می کنند و کارخانه های محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز زنان را محور بسته بندی های پر زرق و برق خود قرار می دهند.
درواقع استفاده از زنان از آن جمله مسائلي است كه تاکنون قوانین متعددی در این باره مصوب شده تا مانع ازبروزاین جریان ناپسند درکشورشود وبدنبال این اصل مهم، کمیته‌ مرکزی‌ سازمانهای‌ تبلیغاتی‌ کشور در سال 1385، با اصلاح دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی)، دستورالعمل جدید را در 13 ماده‌، 6 تبصره‌ و 29 بند تصویب‌ و ابلاغ‌ کرد.
اما یکی از بندهای مهم این دستورالعمل اشاره به موضوع استفاده نكردن از زنان درتبلیغات دارد كه بر اين شرح است: "هرگونه‌ استفاده‌ ابزاری‌ از زن‌ در تبلیغات‌ ممنوع‌ است‌".
اما با وجود اشاره صریح این قانون به ممنوعیت استفاده از چهره زنان، هنوز هم در سطح شهر و کشور به راحتی می توان رد پای آگهی هایی را دید که در آن زنان محور اصلی هستند و شهروندان را برای خرید یک محصول خاص تشویق می کنند.
البته درباره بیلیبوردهای تبلیغاتی سطح شهركه معاونت بازرگانی و تبلیغات شهری سازمان زیباسازی شهرداری وظیفه نصب و البته نظارت بر آن را به عهده دارد ، مسئول رسانه ای سازمان مي گويد: برای انتشار یک تبلیغ، شرکت مذکور باید طرحهای خود را به این معاونت ارائه دهد که بعد از تایید اولیه آن را به شورای شهر و وزارت ارشاد می فرستیم.
مهدی نژادادامه مي دهد: در صورت تایید این دو نهاد، بیلیبوردها در سطح شهرقرارمی گیرند.

هم بي قانوني ، هم بي مسئوليتي وهم هردو باهم
البته اگرچه وزارت ارشاد بايد در زمينه برخورد با استفاده از زنان براي تبليغات در مطبوعات جديّت به خرج دهد و اجازه ندهد كه مطبوعات يا هر جاي ديگر از اين موضوع سوء استفاده كنند اما به اعتقاد يكي از نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي ضعف در اجراي قوانين سبب اين بي قانوني مي شود.
علي زنجاني حسنلويي درخصوص استفاده تبليغاتي از تصاوير زنان در بيلبوردها و مجلات مي گويد: استفاده از زنان براي تبليغات در مطبوعات در دين و مذهب كشور ما شرعاً مجاز نيست و نبايد انجام گيرد واگر امروز از زنان به عنوان ابزار استفاده تبليغاتي مي‌كنند، ضعف در نبود قانون نيست، بلكه ضعف در اجراي قانون است.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس بيان مي كند: مجري قانون در زمينه برخورد با استفاده از زنان براي تبليغات در مطبوعات،‌ يا نظارت كافي ندارد يا برخورد جدي با اين موضوع انجام نمي‌دهد.
وي همچنين تأكيد دارد: اگر قرار باشد تمام مسائل را آسان بگيريم موجب مي‌شود كه امروزاززنان براي تبليغات استفاده كنند و اگر اين روند ادامه پيدا كند فردا نيز با شگردهاي ديگري اززنان استفاده مي‌كنند.
البته در همين خصوص يكي از مسئولين وزارت ارشادنيز مي گويد: استفاده از چهره زنان در تبلیغات تجاری که مربوط به حوزه زنان باشد اشکالی ندارد اما اگر محصول ارتباطی با زنان نداشته باشد، مانع آن می شویم.
مریم ارسنجانی،مسئول تبلیغات اداره کل ارشاد استان تهران با بیان این مطلب افزود: در هفته های اخیر، بیلیبوردهای یک شرکت لوازم خانگی خارجی در سطح شهر دیده می شود که از چهره یک زن برای تبلیغات خود استفاده کرده است در حالیکه طبق قانون تبلیغات مصوبه سال 1385، استفاده از چهره زنان در آگهی های تجاری ممنوع است.
وی ادامه داد: در تبلیغ اخیر چون محصول مربوط به حوزه زنان است، نمی توان ایرادی گرفت اما واحد تبلیغات ارشاد تهران بر روی این مسئله که چهره زن مجری بیشتر از لوازم خانگی به چشم می آید، سئوال دارد که آن را به واحد تبلیغات وزارتخانه ارسال کرده ایم.
مسئول واحد تبلیغات ارشاد استان تهران تصریح کرد: یکی دیگر از ایراداتی که می توان به این تبلیغ گرفت استفاده از چهره این زن برای تبلیغات خارجی بود در حالی که تاکید شده که باید از چهره زنان در تبلیغات داخلی استفاده شود.
ارسنجانی با بیان اینکه تبلیغ اخیر از سوی واحد تبلیغات وزارت ارشاد تایید شده است، مي گويد : این محصول چون در سطح اتوبانهای کشور قصد تبلیغ داشته، از وزارتخانه مجوز گرفته که ما اخیرا در این زمینه نامه ای به این واحد زده ایم و موارد اشاره شده را تذکردادیم.
ارسنجانی درباره تبلیغات فیلم های سینمایی که در آنها نیز ازچهره زنان با اشکال خاص استفاده می شود نیز گفت: واحد تبلیغات ارشاد تهران به این بخش هم نظارت ندارد و دفتر ارزشیابی فیلمهای سینمایی درباره بیلیبوردهای تبلیغاتی سینمایی تصمیم می گیرند.

قولي كه پيگيري مي شود
در همين زمينه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نباید از چهره زنان در تبلیغات تجاری استفاده شود قول پيگيري مي دهد ومي گويد:موضوع بیلبوردهای تجاری همراه با چهره یک زن مجری را که به تازگی در اتوبانهای شهر تهران نصب شده، پیگیری می کنم.
مرتضی طلایی همچنين در ادامه تصريح مي كند: تاکید شده در تبلیغات تجاری از چهره زنان استفاده ابزاری نشود اما علاوه بر این پرده‌های سینمایی با چهره خاص زنان روی بیلیبوردهای تبلیغاتی قرار می گیرد که نباید این موارد هم صورت گیرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران که یکی از ناظران بر بیلیبوردهای تبلیغاتی شهر تهران نیز هست، تاكيد مي كند : نقش اصلی بنده به عنوان عضو ناظر شورای شهر سیاستگذاری کلی است و به طور جزئی نمی توانیم بگوییم چه بیلیبوردی باشد یا نه؟
طلایی ادامه مي دهد: در گذشته سهم مباحث اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی در این بیلیبوردها بسیار کم بود و تعریف مشخصی نداشت و عنوان کردیم که سازمان زیبا سازی باید سهم هر یک از این مباحث را در تبلیغات شهری خود مشخص و به تعداد کافی لحاظ کند.
رییس کمیسیون فرهنگی شهرداری تهران درخاتمه مي گويد :موارد خاص تجاری به عهده ما نیست و سازمان زیباسازی کمیته ای دارد که تمام تبلیغات تجاری را بررسی و پس از تایید وزارت ارشاد به آنها مجوز می دهد اما با این وجود، این مورد خاص را پیگیری می کنم.

حرف آخر
البته این تبلیغ یک نمونه استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات بازرگانی و تجاری است و صدها مصداق دیگر نیز در رسانه های دیداری همچون سینما، تلویزیون و بسته بندی کالاها دیده می شود؛ که به عقیده بازاریاب‌ها در فروش آن محصول سهم بسزایی را دارند و نقش بی بدیلی را بازی می کند.
سئوالی که در این باره به اذهان خطور می کند این است که مخاطب دستورالعمل مصوب شده در سال 1385 کدام دستگاهها و سازمانها هستند و چرا چنین روشن از مصوبات قانونی سرپیچی می شود؟
کد مطلب: 67369
 
Share/Save/Bookmark