يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
کد مطلب : 115592
«چالش قانون» پژوهش ها و مطالعات انجام شده پیرامون فساد اداری و اقتصادی را معرفی (۱۴۶) می کند

نظام مند و پايدار با مفاسد اقتصادی

اشاره: اقتصاد هر جامعه، محل ظهور و بروز همه متغیرهای فعال و متاثر از جهان بینی، آرمان ها، ارزش ها، فرهنگ، سیاست و قوانین اداره شوون مختلف آن است. امور اقتصادی در واقع خروجی و دستاورد پنهان و آشکار اسناد فرادست و ایده آل های هر ملت است که از طریق سلسله مراتب اختیارات و قوانین به بدنه و کف جامعه و زندگی مردم می رسد. فساد اداری و اقتصادی بیش از آنکه معلول فرآیندهای معیوب اقتصادی باشد تحت تاثیر شرایط سیاسی و فرهنگی جامعه است. مهم ترین علت فساد اداری و اقتصادی، تسلط اندیشه و عمل ناکارآمد از طریق قانونگذاری سنتی و ناکارآمد بر اداره امور گوناگون جامعه است که زمینه سوء استفاده زیاده خواهان را فراهم می کند. در شناسنامه تحقیق موضوعاتی چون عنوان، نگارنده، سال انتشار، شاخه علمی، روش مطالعه و محل چاپ تحقیق قید شده است و سپس علل و عوامل، پیامدها، راهکارها و نتیجه گیری هرتحقیق بصورت خلاصه آمده است. «چالش قانون» پیشاپیش از ارائه نظرات سازنده عموم اندیشمندان و نخبگان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی پژوهش های انجام شده در حوزه فساد اداری و اقتصادی می پردازد که هم اکنون از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۵۶
عنوان: اثر نااطميناني اقتصادي ناشي از تورم و فساد بر سرمايه گذاري مستقيم خارجي (FDI) در كشورهاي در حال توسعه: مطالعه موردي كشورهاي تازه صنعتي شده (NIC)
نگارنده: منيژه بذرپاچ و تقي ترابي
سال انتشار: ۱۳۹۴
شاخه: اقتصاد
روش: كاربردي
محل چاپ: اقتصاد كاربردي
نتيجه گيري
وجود نااطمیناني و دركنار آن فساد اداری در اقتصاد يك كشور باعث افزايش هزينه ها و در نتیجه كاهش نرخ بازده سرمايه گذاری مي شود. اين مطالعه با هدف ارزيابي اثر نااطمیناني ناشي از تورم و فساد بر جذب سرمايه گذاری مستقیم خارجي در كشورهای در حال توسعه انجام گرفته است. داده های نااطمیناني نرخ تورم ابتدا با استفاده از روش GARCH به دست آمده و سپس با استفاده از الگوی گشتاورهای تعمیم يافته (GMM) تأثیر اين نااطمیناني و فساد بر سرمايه گذاری مستقیم خارجي برای سال های ۲۰۰۲ - ۲۰۱۲ در ۱۲ كشور منتخب مورد ارزيابي قرار گرفته است. نتايج نشان مي دهند كه متغیر فساد اثر معنادار و منفي بر سرمايه گذاری مستقیم خارجي دارد در حالي كه نااطمیناني تورم اثر معنادار و مثبتي بر آن دارد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۵۷
عنوان: بررسي و ارزيابي خط مشي هاي مبارزه با فساد در برنامه هاي چهارگانه توسعه جمهوري اسلامي ايران
نگارنده: مجتبي جباري پور و حسن عابدي جعفري و محمد ابويي اردكاني
سال انتشار: ۱۳۹۴
شاخه: علوم سياسي
روش: توصيفي
محل چاپ: سياست گذاري عمومي
نتيجه گيري
در اين تحقیق به ارزيابي و تحلیل محتوای خط مشي های چهار برنامه توسعه در ابعاد چهارگانه اقتصادی، اداری، اجتماعي و سیاسي در زمینه مبارزه با فساد پرداخته شده و برای هر بخش نقاط قوت و ضعف و نیز پیشنهادهايي ارائه شده است كه در ادامه مي آيد. بعد اقتصادی، نقاط قوت: ۱. توجه مناسب به سیاست های مربوط به خصوصي سازی مناسب در برنامه ها و روند صعودی آن، ۲. توجه مناسب به سیاست های مربوط به مديريت هزينه های عمومي در برنامه ها و روند صعودی كلي آن، ۳. توجه مناسب به سیاست های مربوط به اصلاحات بخش بانکي و روند كلي صعودی آن، ۴. توجه مناسب به سیاست های مربوط به اصلاحات مالیاتي و گمركات به ويژه در برنامه های دوم و سوم و ۵. توجه مناسب به سیاست های مربوط به مقررات زدايي در برنامه ها. نقاط ضعف: ۱. بي توجهي مناسب به سیاست های مربوط به حذف طرح های فسادخیز در برنامه ها. پیشنهادها: به خط مشي هايي كه بر حذف شدن يا نظارت قوی تر بر طرح های مستعد فساد تأكید دارند توجه بیشتری شود/ در محتوای برنامه ها به خط مشي های مربوط به اصلاحات بانکي، سیاست های تجاری و اصلاح سیاست های بازرگاني همانند قوانین صادرات و واردات، آزادسازی تجاری، عقلايي سازی تعرفه ها و جلوگیری از رانت های اقتصادی توجه بیشتری شود/ به خط مشي های مربوط به تثبیت شاخص های اقتصاد كلان مانند كاهش تورم و توزيع عادلانه ثروت و درآمد توجه بیشتری شود/ با توجه به روند نزولي توجه به اصلاحات مالیاتي و گمركي در برنامه چهارم نسبت به برنامه سوم ضروری است میزان توجه به اين خط مشي ها افزايش يابد. بعد اداری، نقاط قوت: ۱. توجه مناسب به سیاست های مرتبط با كارآيي اداری در برنامه های توسعه و روند صعودی آن، ۲. توجه مناسب به سیاست های مرتبط با سیستم نظارت كارآمد و روند صعودی كلي آن، ۳. توجه مناسب به سیاست های مرتبط با تصمیم گیری غیرمتمركز و روند صعودی آن، ۴. توجه مناسب به سیاست های مرتبط با تدارک خدمات رقابتي و روند صعودی آن و ۵. توجه مناسب به سیاست های مرتبط با حقوق و مزايا و روند كلي صعودی آن. نقاط ضعف: ۱. بي توجهي كافي به سیاست های مربوط به اصول اخلاقي در برنامه ها و روند نزولي آن، ۲. بي توجهي كافي به سیاست های مربوط به وضع قوانین مناسب برای مبارزه با فساد، ۳. نبود هیچ گونه سیاستي در راستای افشای درآمد و دارايي مديران و مسئولان در برنامه ها و ۴. بي توجهي به سیاست های مربوط به مجازات افراد فاسد در برنامه ها. پیشنهادها: تدوين خط مشي های مناسب جهت ارتقای اصول اخلاقي در جامعه، به ويژه ادارات دولتي، افزايش تعهد اخلاقي مديران و كاركنان به اين اصول، افزايش وجدان كاری مديران و كاركنان و ارتقای نظم و انضباط اداری/ تدوين خط مشي های مناسب جهت وضع و تقويت قوانین كافي و منسجم در زمینه هايي مانند قوانین حمايت از شهود و مخبران فساد، مبارزه با پولشويي، اختلاس و رشوه خواری/ ارائه خط مشي هايي در برنامه های توسعه جهت اجرای قانون اعلام و افشای اموال مديران و پاسخگويي مديران نسبت به اموال و دارايي های خود/ تدوين خط مشي هايي جهت تقويت و افزايش مجازات های مرتکبان فساد و اصلاح

قوانین جزايي در اين زمینه. بعد اجتماعي، نقاط قوت: ۱. توجه مناسب به سیاست های مربوط به ارتقای خدمات عمومي و روند صعودی آن، ۲. توجه مناسب به سیاست های مربوط به آموزش عمومي و ارتباطات و فرهنگ سازی در برنامه های دوم و چهارم، ۳. توجه مناسب به سیاست های مربوط به مشاركت جامعه مدني و نظارت عمومي در برنامه های دوم و چهارم و ۴. توجه مناسب به سیاست های مربوط به آزادی رسانه ها در برنامه چهارم. نقاط ضعف: ۱. بي توجهي به سیاست های مربوط به دسترسي آزاد مردم به اطلاعات در برنامه های توسعه و نبود هیچگونه سیاستي در اينباره در برنامه های سوم و چهارم توسعه، ۲. بي توجهي به سیاست های مربوط به آزادی رسانه ها در برنامه های اول، دوم و سوم. پیشنهادها: تدوين خط مشي هايي در جهت ارتقای دسترسي مردم و سازمان های غیردولتي به اطلاعات دولتي به ويژه اطلاعات اقتصادی و مالي دولت/ تدوين خط مشي هايي در جهت آزادی رسانه ها برای دريافت و ارائه اطلاعات، ارتقای آزادی بیان و عدم سانسور و انحراف اطلاعات/ توجه بیشتر به مشاركت جامعه مدني و ايجاد سازوكارهايي برای نظارت آنها بر دولت/ توجه به ارائه خط مشي هايي در جهت ارتقای آگاهي های مردم نسبت به فساد و ارتقای فرهنگ عمومي مبارزه با فساد در بین مردم. بعد سیاسي: به طور كلي به بعد سیاسي در برنامه های توسعه توجه كافي نشده است و اين يکي از ضعف های تمام برنامه های چهارگانه توسعه مي باشد. نقاط قوت: ۱. نقطه قوت نسبي شاخص های سیاسي در برنامه چهارم اين بوده است كه در اين برنامه برخي از شاخص های آن به ويژه شاخص های مربوط به سیاست های ارتقای پاسخگويي و مشاركت فعال با سازمان های جهاني مورد توجه قرار گرفته است. نقاط ضعف: تقريبا همه شاخص های مربوط به بعد سیاسي در سه برنامه نخست مورد بي توجهي قرار گرفته اند و هیچ گونه سیاستي در اين بعد وجود ندارد. در برنامه چهارم نیز سه شاخص آن همچنان بدون هیچگونه سیاستي بوده است.
پیشنهادها: تدوين خط مشي هايي جهت افزايش رقابت های سالم سیاسي و عدم انحصارگرايي در قدرت و نهادهای حاكمیتي، تدوين خط مشي هايي در جهت تمركززدايي در قدرت و ايجاد فضای باز سیاسي با توسعه و تقويت احزاب سیاسي، تدوين خط مشي هايي در جهت حمايت مالي دولت از احزاب سیاسي و ارزيابي وضعیت مالي احزاب، تدوين خط مشي هايي در جهت افزايش پاسخگويي مديران دولتي در برابر تصمیم ها در قبال شهروندان، تدوين خط مشي هايي در جهت افزايش تعهد مسئولان و مردم به مبارزه با فساد و تقويت اراده سیاسي و تدوين خط مشي هايي در جهت ارتقای همکاری های بین المللي با ساير كشورها در جهت مبارزه با فساد. يکي از ضعف های اساسي برنامه های توسعه عدم توازن در خط مشي های برنامه ها مي باشد. چنانکه در طي هر چهار برنامه خط مشي های اقتصادی بخش عمده ای از برنامه ها را به خود اختصاص داده اند و تنها شاخص های بعد اداری متناسب با شاخص های اقتصادی بوده است. همچنین تفاوت بین شاخص های ابعاد اجتماعي و سیاسي با دو بعد ديگر بسیار زياد است و بعد سیاسي در برنامه های توسعه مورد بي توجهي كامل قرار گرفته است. مصداق ديگر عدم توازن در خط مشي ها، عدم توازن در شاخص های مربوط به ابعاد مي باشد. به طور مثال به شاخص مربوط به خصوصي سازی توجه قابل ملاحظه ای شده در حالي كه به شاخص های مربوط به خط مشي های اصلاح سیاست های بانکي، تجاری يا توزيع عادلانه ثروت و يا خط مشي های مربوط به نظارت و بازرسي كه سیاست های مکمل خصوصي سازی مي باشند، توجه كافي نشده است. با توجه به اين نقطه ضعف ممکن است خصوصي سازی به جای كاهش فساد، زمینه ساز گسترش بیشتر فساد نیز شود.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۵۸
عنوان: مشخصه هاي اقتصادي، اجتماعي، جمعيتي و ادراک از فساد جوانان تهراني
نگارنده: منصور حقيقتيان و علي سيف زاده
سال انتشار: ۱۳۹۴
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: جامعه شناختي مطالعات جوانان
نتيجه گيري
فساد دو رويه دارد، يك رويه آن، ادراكي است كه نسبت به فساد در جامعه وجود دارد، يعني باورهايي كه جامعه نسبت به وجود فساد و گستره آن دارد. رويه ديگر، سنجش و ارزيابي فساد و تعیین شاخص هايي برای آن مي باشد. هدف كلي اين پژوهش بررسي رابطه مشخصه های اقتصادی، اجتماعي، جمعیتي و ادراک از فساد شهروندان تهراني است. در اين پژوهش جمع آوری اطلاعات از طريق پرسشنامه انجام گرفته و حجم نمونه ۲۶۹۰ نفر بوده است. يافته های تحقیق نشان مي دهند كه:
۱. بین جنسیت پاسخگويان و ادراک آنها از فساد رابطه معناداری وجود دارد، به اين معنا كه ادراک از فساد پاسخگويان زنان بیش از مردان است و زنان میزان آلوده شدن سازمان ها، نهادها، بخش ها و فعالیت ها را به فساد بیش از مردان ارزيابي كرده اند.
۲. رابطه ای مستقیم بین ادراک از فساد و سطح تحصیلات پاسخگويان وجود دارد، به اين معنا كه با افزايش سطح تحصیلات افراد ادراک از فساد آنها نیز بیشتر مي شود.
۳. بین وضع تأهل پاسخگويان و ادراک آنها از فساد رابطه معناداری وجود دارد، به اين معنا كه ادراک از فساد پاسخگويان مجرد بیش از پاسخگويان متأهل مي باشد.
۴. بین سن و پايگاه اقتصادی و اجتماعي پاسخگويان و ادراک آنها از فساد رابطه معناداری وجود ندارد. 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcaomn6u49n6m1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی