با تصمیم شورای عالی اقتصادی و ابلاغ معاون اول رئیسجمهور، تهاتر نفتخام صادراتی ایران با بنزین سوپر و گازوئیل، براساس مجوزهای قانونی قبلی در دولت تدبیر و امید آزاد شد.
به گزارش مهر، براساس برآوردهای وزارت نفت باید در سالجاری به طور متوسط روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور میشد اما با وجود رشد مصرف این فرآورده نفتی حجم واردات به نصف کاهش یافته است.
عباس کاظمی معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه کمتر از پنج میلیون لیتر بنزین وارد کشور میشود یکی از دلایل کاهش حجم واردات بنزین را افزایش ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک در پالایشگاههای نفت اعلام کرد.
همزمان با کاهش حجم واردات بنزین، با تصمیم شورای عالی اقتصادی و ابلاغ معاون اول رئیسجمهور، تهاتر نفتخام صادراتی ایران با بنزین سوپر و گازوئیل، براساس مجوزهای قانونی قبلی در دولت تدبیر و امید آزاد شد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ديروز با انتشار گزارشی کوتاه اعلام کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، اقدام وزارت نفت در واردات بنزین سوپر و نفت و گاز از خارج کشور از طریق تهاتر، براساس مجوزهای قانونی قبلی تایید شد.
از اینرو شورای عالی اقتصاد با تایید منابع و مبالغ مربوط به تهاتر فرآوردههای نفتی در سال ۱۳۹۲ هدف از این اقدام را تامین کمبود فرآوردههای نفتی مورد نیاز در کشور اعلام کرده است.
براساس این مصوبه، اقدام وزارت نفت در واردات بنزین سوپر و گازوئیل از خارج کشور از طریق تهاتر، براساس مجوزهای قانونی قبلی تایید شده است.
در همین حال خردادماه سالجاری هیات دولت با صدور مصوبهای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا شده و بر همین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو دو در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.
مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی اخیرا با تاکید بر راهاندازی سه طرح جدید افزایش ظرفیت تولید بنزین، تاکید کردهاند: با بهرهبرداری از طرحهای جدید پالایشگاهی و به ویژه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان توقف واردات و تامین نیازهای بنزینی در داخل کشور فراهم میشود.
پای بنزین اماراتیها به ایران باز شد
در همین راستا برای نخستینبار عملیات ترانزیت بنزین از طریق بزرگترین بندر تجاری ایران با تخلیه محموله دو فروند کشتی حامل بنزین در بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، آغاز شد.
محمدعلی سعیدیپور با اشاره به تخلیه محموله دو فروند کشتی حامل بنزین در بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، گفت: دو کشتی به نامهای "لیانا" و "دان وان" که از مبدأ کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به بندر شهید رجایی آمده بودند، در مجموع بیش از ۲۰ هزار تن (معادل ۲۴ میلیون لیتر) بنزین را در این بندر تخلیه کردند.
سرپرست معاونت عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان مدت زمان تخلیه این کشتیها را کمتر از ۶۰ ساعت عنوان کرد و افزود: این محموله فرآورده نفتی سبک هماکنون در ۶ مخزن به ظرفیت ۲۴ میلیون لیتر که دارای فناوری سقف شناور در بندر نفتی خلیج فارس است، نگهداری میشود.
وی افزود: هماکنون بیش از ۵ هکتار از اراضی موجود در پسکرانه پایانه نفتی بندر خلیج فارس برای کامیونهای ویژه حملونقل این محموله در نظر گرفته شده و عملیات ترانزیت توسط ۷۵۰ کشنده به مقصد منطقه شمال کشور عراق در حال انجام است.
سعیدیپور با اشاره به اینکه ایران به صرفهترین مسیر ترانزیت سوخت برای عراق و کشورهای CISاست، گفت: هماکنون با سرمایهگذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در بندر نفتی خلیج فارس، به صورت مستقیم بیش از ۷۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.
سعیدیپور میزان سرمایهگذاری صورت گرفته در بخش ترانزیت فرآورده بنزینی را بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: هماکنون بندر نفتی خلیج فارس آمادگی آن را دارد تا به کشتیهای نفتی با آبخور هفت و نیم متر خدمات بندری ارائه کند.
وی با باین اینکه نفت و گازوئیل از جمله فرآوردههای سبک نفتی است که امکان ترانزیت آنها از طریق بندر خلیج فارس وجود دارد، بیان کرد: تامین نیاز کشورهای منطقه، درآمدزایی ۲۰۰ دلاری برای هر تن کالای ترانزیتی و اشتغالزایی مناسب از جمله مزایای ترانزیت سوخت از طریق بزرگترین بندر تجاری ایران است.
وی یادآور شد: طی پنج ماهه نخست سالجاری، بیش از ۲۱۸ هزار تن انواع فرآوردههای نفتی از این بندر ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۵ درصد رشد داشته است. سالانه بیش از ۹۰۰ کشتی حامل فرآورده نفتی در بندر نفتی خلیج فارس تردد میکنند.