میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۹
 
 
مرغ همسایه غاز نیست!
دشمن به دنبال هر بهانه ای است تا جمهوری اسلامی ایران را تخریب و آن را در میان افکار عمومی داخلی و حتی خارجی بدنام جلوه دهد...

دشمن به دنبال هر بهانه ای است تا جمهوری اسلامی ایران را تخریب و آن را در میان افکار عمومی داخلی و حتی خارجی بدنام جلوه دهد، اما چرا کوچکترین اتفاقات در ایران با توجه ویژه روبرو می‌شود و بزرگترین معضلات کشورهای دیگر با کمترین توجه و واکنش همراه است؟
در چند روز گذشته همگان ماجرای ازدواج یک دختر ۹ ساله یا ۱۲ ساله که در خبرهای منتشر شده که سن او با تفاوت درج شده بود با پسر ۲۲ ساله یا ۳۰ ساله کانون توجه بسیاری از محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی و برخی شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی شد. در کنار آن خودسوزی دختر جوانی که از طرفداران یکی از تیم‌های فوتبال داخلی بود، محور هجمه‌های گسترده به جمهوری اسلامی ایران گشت.
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور که درصد زیادی از آن به خاطر ضعف مدیریتی و تصمیم گیری‌ها است و درصدی نیز به تحریم‌های اقتصاید مرتبط است، در کنار اتفاقاتی که می‌افتد، دشمنان سعی دارند ایران را فقرزده تصویر کنند و همه این مسائل ابزاری برای فشار سیاسی و اقتصادی بیشتر در دست دشمن قرار گرفته که بسیاری از آنها را عوامل داخلی برای دشمن، دانسته یا ندانسته مهیا می‌کنند که جای تأسف نیز دارد.
رسانه‌های معلوم الحال که در محور دشمنی با جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، از فرصت‌های به دست آمده، به شکلی بهره می‌برند تا بتوانند تأثیر نامطلوبی بر ذهن مردم بگذارند. بزرگنمایی یک نمونه، که وجود آن در دیگر کشورها بسیار بیشتر از ایران است، خط رسانه‌ای دشمن را علیه جمهوری اسلامی نشان می‌دهد و این نوع رفتارهای خصمانه که با دروغ و فریب همراه است نیازمند پاسخ به چنین اقداماتی است.
بحث کودک همسری، در رسانه‌هایی چون بی.بی.سی و رسانه‌های همسو و همگرا با او در سرخط خبرهای این شبکه‌های گسترده قرار می‌گیرد و خودسوزی دختری به خاطر ممانعت از حضور در استادیوم برای تماشای بازی فوتبال با یک کلاغ چهل کلاغ کردن، یکی از معضلات بزرگ کشور نشان داده می‌شود.
از همین دست اتفاقات با گستردگی بیشتر در همان کشورهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات منفی می‌کنند، دیده می‌شود، از خودکشی‌های فراوان، قتل و غارت‌هایی که در جوامع غربی اتفاق می‌افتد، تجاوز به کودکان خردسال و قتل آنها، به رگبار بستن مردم در کوچه و خیابان‌های آمریکا و بسیاری اقدامات دیگر که همه نشان از بغرنج بودن شرایط اجتماعی حاکم در چنان کشورهایی است.
اما هر گاه یک نمونه در ایران اتفاق می‌افتد، جریان رسانه‌ای ضد ایران با اختصاص فضای گسترده ای از امکانات خود به آن موضوع سعی می‌کند تا از جمهوری اسلامی چهره‌ای نشان دهد که آن اتفاق همه گیر و گسترده است.
چنین واکنش‌هایی عمق دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد که بر توهم توطئه که برخی مدعی آن هستند خط بطلان می‌کشد و ثابت می‌کند که حتی قربانی کردن یک گاو یا گوسفند در روزهای عزاداری محرم نیز برای آنها دستاویزی می‌شود تا با بی انصافی‌های معمول خود، تیغ تیز انتقاد غیرمنصفانه را به روی جمهوری اسلامی بکشند و به خاطر دشمنی عمیق و دیرینه خود سعی کنند تا افکار عمومی را تحت تأ‌ثیر قرار داده و ایران را بدنام جلوه دهند.
جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم‌های شدید اقتصادی قرار دارد، در این شرایط اگر هر کشور دیگری بود، فقر در آن بیداد می کرد، اما فقر در کشورهای پیشرفته و قطب اقتصادی دنیا از چشم رسانه‌ها پنهان می ماند.
آمریکا، کشورهای اروپایی، ژاپن و ... کشورهایی هستند که از نظر اقتصادی، صنعتی و علمی بسیار پیشرفته و در جایگاه نخست قرار دارند، اما در همین کشورها که شاخص اقتصادی همه مثبت است، فقری بیشتر از ایران حاکم است. اگر این کشورها تحت تحریم‌های اقتصادی به مانند ایران قرار می گرفتند و مدیران آنها با مدیریت ضعیف خود بر تأثیر تحریم‌ها می‌افزودند، آیا شرایطی بدتر از جمهوری اسلامی ایران نداشتند؟!
آمارهای رسمی از جرم و جنایت، پایمال کردن حقوق انسانی مردم و قتل و تجاوز در کشورهای غربی بسیار بالا است. سقط جنین، اعتیاد به مواد مخدر، روابط ناسالم جنسی از سنین پایین، حتی روابط نامشروع با محارم در کشورهای غربی از بزه‌هایی است که به گستردگی وجود دارد، اما به آنها پرداخته نمی شود.
ناگفته پیدا است که در این زمینه پروپاگاندای رسانه‌های دشمن بسیار قوی تر و تاثیرگذارتر عمل می کنند و رسانه‌های داخلی به این موضوعات کمتر می پردازند، ضعف رسانه‌ای کشورمان در پرداختن به موضوعات و اتفاقات مشابهی که با حجم بسیار بالایی در آن کشورها اتفاق می افتد آشکار است و باید در این زمینه رسانه‌های کشور فعال تر عمل کنند و به حمله رسانه‌ای دشمنان در این زمینه واکنش نشان داده و پاسخ دهند.
رسانه ملی می تواند در این زمینه پیشقراول ایجاد یک جبهه علیه تبلیغات منفی باشد که جبهه رسانه‌ای دشمن راه انداخته است. چهره جمهوری اسلامی ایران آن چهره ای نیست که رسانه‌های غربی نشان می دهند، باید واقعیت‌های جمهوری اسلامی به دنیا نشان داده شود تا وجوه منفی غیرمنصفانه خنثی شود.
کشورها و فرهنگ‌های دیگر در دنیا با معضلات و مشکلات بسیار وخیم تری روبرو هستند، مرغ همسایه غاز نیست، باید با پدیده وارونه جلوه دادن حقایق در جمهوری اسلامی ایران با قدرت بیشتری وارد عمل شد و به آنها پاسخ داد. 

نویسنده: سیاوش کاویانی

کد مطلب: 110740
 
Share/Save/Bookmark