میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۶
 
 
تداوم بی‌حصر تصدی‌گری‌ها ؛
واگذاری آزادراه‌های دولتی از برنامه ششم توسعه جا ماند

با وجود تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش تصدی‌گری دولت در امور غیرحاکمیتی و عمومی کردن اقتصاد و وعده وزارت راه برای مشارکت بخش خصوصی در نگهداری آزادراه‌ها، هنوز هیچ‌یک از آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار نشده است.
برنامه وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی با هدف ارتقای سطح کیفی، فنی و ایمنی آزادراه‌های دولتی از چهار سال پیش مطرح شد تا جایی که «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی وقت نیز بهره‌وری بیشتر از حمل‌ونقل جاده‌ای را مشروط به ارتقای سطح سرویس آزادراه‌ها دانست و خبر داد: آزادراه تهران قم، تهران ساوه، کرج قزوین و تمام آزادراه‌های دولتی باید در جهت ارتقای سطح سرویس و در جهت بهبود نحوه خدمات‌رسانی، سیستم علائم، ایمنی و... به پروژه‌های تجاری تبدیل شود تا بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند. برنامه ششم توسعه نیز به کمک این هدف آمد و تاکید داشت که در راستای عمومی کردن اقتصاد و مشارکت بیشتر مردم در پروژه‌های اقتصادی و همچنین در راستای کاهش تصدی‌گری دولت در امور غیرحاکمیتی واگذاری آزادراه‌ها به بخش خصوصی انجام پذیرد. به اعتقاد کارشناسان رسیدن به توسعه اقتصادی بدون افزایش قابل توجه بهره‌وری ممکن نیست و کمبود منابع اعتباری دولت، سطح سرویس خدمات آزادراه‌ها را نشانه گرفته است و لازم است که با مشارکت بخش خصوصی برنامه افزایش سطح خدمات جاده‌ای برای کاربران و استفاده‌کنندگان از آزادراه‌ها اجرایی شود. با وجود اینکه از زمان اعلام خبر واگذاری آزادراه تهران - قم به بخش خصوصی حدود یکسال می‌گذرد اما عملا این واگذاری هنوز انجام نشده است و هیچکدام از آزادراه‌های دولتی اکنون از سوی بخش خصوصی اداره نمی شود.
در همین راستا معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام اینکه موضوع واگذاری آزادراه‌ها از وظایف سازمان راهداری است، گفت: برنامه واگذاری آزادراه‌ها به قوت خود باقی است و قرار نیست این برنامه متوقف شود. مقبلی گفت: برای ادامه نگهداری آزادراه‌هایی که درحال بهره‌برداری هستند یا سهم مشارکت سرمایه‌گذار در آنها به اتمام رسیده و یا مستهلک شده از بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و امر بهسازی و نگهداری این آزادراه‌ها را به بخش خصوصی می‌سپاریم. بر همین اساس مسیر آزادراهی تهران - ساوه به سمت استان مرکزی درحال حاضر در دستور کار است که در مرحله مطالعات مشاور قرار دارد و قصد ما این است که بهره‌برداری از این آزادراه را در آینده به بخش خصوصی بسپاریم. وی درخصوص چرایی کند پیش رفتن برنامه واگذاری آزادراه‌ها به بخش خصوصی، گفت: تا این ساعت عملا هیچ آزادراهی به بخش خصوصی واگذار نشده است، با این حال آزادراه‌هایی که در گذشته با حضور بخش خصوصی ساخته شده است هنوز مستهلک نشده و توسط این بخش اداره می‌شود؛ اما آزادراه‌هایی که دولت ساخته است و به پایان دوران استهلاک آنها رسیدیم دو سال است در دستور کار واگذاری قرار دارند و مطالعات نهایی برخی از آنها هم تمام شده است و قرار است که کلیه امور مربوط به نگهداری، بهره‌برداری و بهسازی کامل آنها به بخش خصوصی برسد. هم‌اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری است و یک هزار کیلومتر در حال ساخت است که به مرور زمان وارد مرحله بهره‌برداری می‌شوند.

کد مطلب: 109167
 
Share/Save/Bookmark