شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۶
کد مطلب : 84776

پاسداشت جوانمردی

به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي وقطع دست استکبار جهاني ومنافع آنها در ايران، توطئه‌ها و فتنه‌هاي شياطين عليه...

به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي وقطع دست استکبار جهاني ومنافع آنها در ايران، توطئه‌ها و فتنه‌هاي شياطين عليه ايران روز به روز گسترش يافت. در چنين شرايطي امام خميني درپنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکيل بسيج را صادر کردند و فرمودند: مملکتي که ۲۰ ميليون جوان دارد، بايد بيست ميليون ارتش داشته باشد. هنوز يک سال ازصدورفرمان امام نگذشته بود که رژيم بعث عراق با هدف براندازي نظام نوپاي اسلامي و با حمايت استکبار جهاني، عليه ايران دست به حمله همه جانبه زد. در چنين شرايطي بود که جوانان سلحشور، به اشاره امام به صورت خودجوش و تحت تشکل‌هاي بسيجي به جبهه‌ها شتافتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با تقديم خون خود، نهال نوپاي انقلاب اسلامي را آبياري کردند وحماسه‌ها و رشادت‌هاي بي‌سابقه‌اي آفريدند. اينگونه بود که بسيج درتاريخ انقلاب اسلامي نه به عنوان يک نهاد نظامي صرف، بلکه به عنوان يک مکتب فرهنگي وارزشي وکلمه طيبه‌اي که دربين همه اقشار ملت ايران ريشه دوانيده است، مطرح گرديد.

بسیج در اندیشه امام (ره)
دراندیشه امام (ره) بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد. دراین نگرش بسیج دیگرصرفاً سازمانی نظامی نیست كه فقط درزمان جنگ وبرای دفاع درمقابل دشمن شكل گرفته باشد، بلكه نهادی است وسیع وپاسخگوی نیازهای اساسی وحیاتی جامعه و با اجزای دیگر نظام، چنان هماهنگی وپیوند دارد كه انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامی متصور نیست. بسیج درصورتی می تواند نهادی جامع وشامل جهات متعدد وپایدارشناخته شود كه نیازهای دایمی وباورها و ارزش های فرهنگی پدید آورنده آن به روشنی تعریف شوند، این نیازها ممكن است اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ویا نظامی باشند. به فرموده امام (ره) «بسیج شجره طیبه ودرخت تناوروپرثمری است كه شكوفه های آن بوی بهاروصل وطراوت یقین وحدیث عشق می دهد، بسیج مدرسه عشق و مكتب شاهدان وشهیدان گمنامی است كه پیروانش برگلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاك اسلامی است كه تربیت یافتگان آن، نام و نشانی در گمنامی و بی نشا نی گرفته اند.»(صحیفه نو ر، جلد ۲۱، ص ۱۹۵)

مفهوم بسيج در فرهنگ اسلامي
بسيج درمفهوم اسلامي خود داراي حوزه‌اي وسيع وكاربردي عميق وگسترده است. مفهوم بسيج درفرهنگ اسلامي، ماهيتي ايدئولوژيك و عميقاً اعتقادي دارد. واژة «بعثت» به معناي برانگيختگي وخيزش، همچنين واژه‌هاي «قيام»، «جهاد»، «تحريض» وامثال آن همين مفهوم را تأييد مي‌كند. قرآن كريم، به پيامبردر موضع فرماندهي نيروهاي رزمنده چنين فرمان مي‌دهد: «يا ايُّها النَّبيُ حَرِّضِ الْمؤمِنينَ عَلَي الْقِتالِ:اي پيامبر نيروهاي مؤمن را به پيكارخونين عليه دشمن (بسيج‌‌كن)، تحريك كن وبرانگيزان.» با عنايت به نگرش و نحوه ارزيابي مقوله امنيت ازمنظر امام خميني (ره)، وجود چنين نيروي برانگيخته و با انگيزه‌اي براي ريشه‌كن كردن زمينه‌هاي نا امني ضروري و لازم بود.

بسيج مكتب شكوفايي
بسيج مكتب شكوفايي تمامي آن چيزي است كه مي تواند سعادت يك ملت را برآورده سازد، بسيج منادي عدالت، پيشرفت، سازندگي و جهاد اقتصادي و از هاديان جامعه به سمت فلاح است، بسيج مجموعه اي از نيروهاي ارزشمند براي تمام ادوار و صحنه‌ها و در شرايط مختلف است. بسيجيان پويندگان طريق ولايت و سربازان جان بر كف انقلاب هستند كه اذن حضوردرتمامي صحنه‌ها را استوار و راستين از رهبرفرزانه خود دريافت نموده و با صبغه ارزشمند اسلامي و تكاپوي پولادين قلل پيشرفت، تعالي و پيروزي را مي‌پيمايند. بسيج يعني فرهنگ شهامت وشهادت. بيم وهراس درفرهنگ بسيج نامفهوم و هرآن چه معناي بودن، ماندن و جاودانه شدن است درآن جلوه مي‌نمايد.

تکریم از بسیج
هفته بسیج فرصت خوبی برای بازخوانی روزهاي سخت انقلاب تاكنون است؛ روزهایی که بسیجیان بازمانده که نه، بازگشته ازمعراج، نه تنها قدرندیدند وبرصدرننشستند، که گاه طعنه هم شنیدند وبه حاشیه نیزرانده شدند. اما این فرزند وجانشین فرزانه امام بود که بسیجی را همیشه حاضردر میدان می خواست و می خواهد. بسیجی گرچه مرد میدان های خطر و فداکاری است، اما فقط برای آن روزها نیست. هرروز وهرهفته ازآن بسیج است.
تکریم بسیج، احترام به مردانگی و مروت است، پاسداشت جوانمردی و تضمین آینده است. بسیجیان نیازی به احترام و تجلیل ما ندارند. ما هستیم که به آنان و به حضور فعالشان برای همیشه نیازمندیم. جنگ آزمون خوبی برای جدا شدن صف مدعیان و مردان حقیقت بود. شعار امروز اگر پشتوانه و سابقه ای در دیروز نداشته است، بسان همه شعارها است و نیازمند امتحان در روز مبادا. خدا را سپاس که رویش های بسیج همچنان پر ثمر و برکت خیز است، اما مباد که نام آوران روزهای سخت از یاد بروند و در گرد و خاک بازی های روزگار دیده نشوند؛ چه رسد به آنکه خدای ناکرده کم لطفی و جفا ببینند.

ضرورت حضور بسیج در عرصه دفاع فرهنگی
امروز برهمگان واضح و روشن است که دشمنان انقلاب اسلامی دریک تلاش برنامه ریزی شده در صدد هستند تا با نفوذ و تأثیرگذاری براعتقادات، باورها و الگوهای رفتاری ملت بزرگ ایران به اهداف شوم خود در استحاله سیاسی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی جامع عمل پوشانده و حادثه تلخ تاریخ صدراسلام را با بازخوانی واقعه اندلس تکرارنمایند. پر واضح است که دراین عرصه مهم وخطیر نیز که دشنمان درصدد از بین بردن اساس نظام اسلامی از طریق استحاله درونی وتدریجی می باشند. حضوربسیج درعرصه دفاع فرهنگی و مقابله با تهدیدهای نرم دشمنان انقلاب اسلامی از ضروریات حتمی بشمارمی‌آید؛ لذا ساده اندیشی است که تصور کنیم بسیج صرفأ مأموریت دفاع نظامی ازکشور را برعهده داشته ویا اینکه تصورکنیم که جهان خواران و مستکبران عالم دست ازدشمنی با ملت ایران برداشته‌اند.

تعهد بسيجيان در قبال انقلاب اسلامي
بسيجيان درقبال انقلاب اسلامي تعهدي عظيم ورسالتي بزرگ دارند، پيماني كه با شهداي همرزم خود داشتند كه پاسدار راه و اهداف آنان باشند. اين تعهد را با انجام رسالتي كه درپاسداري وتداوم راه انقلاب برعهده دارند، مي توانند ادا كنند. آنان در عرصه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، علمي، فرهنگي، معنوي مي توانند به انقلاب اسلامي خدمت كرده و دررفع مشكلات آن بكوشند كاروتلاش آنها دراين زمينه‌ها نشان دهنده عزم و اراده استوار آنان وشوق و علاقه شان به حفظ انقلاب وسازندگي ايراني آباد، مستقل وسعادتمند است.

جان كلام
بسیج، دیوان شعرانقلاب اسلامی است که پیرجماران دراوج شعله‏های آتش جنگ تحمیلی، سرود وبه زیور طبع وچاپ پایداری ومقاومت بسیجیان آراسته شد. دیوانی که پرازغزل‏های عاشقانه وداع فرزندان وهمسران و پدران وغربت اشک وآه مادران ویتیمان است. ومابسيجى هستيم؛ پيام آورانى كه محوهرچه زشتى را به نمازى عاشورايى، قامت بسته‏ايم؛ و ما با شوق زيباى رفتن آمده‏ايم تا دراوج غربت و كرامت، تا بى‏نهايت عشق برويم؛ هرچند زمان، سكوت كرده است و: «دنياى امروز، دنياى دروغ، زور، شهوترانى و دنياى ترجيح ارزش‏هاى مادى بر ارزش‏هاى معنوى است».

مولف : اسد الله افشار
https://siasatrooz.ir/vdcb0zbw.rhbazpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی