امسال در ادامه ماههای پرحادثه آذر و دی شاهد بهمنماهی هستیم که توانسته است به برکت دهه فجر خبرهای خوبی را به همراه داشته باشد تا علاوه بر بارشهای کمنظیر برف و باران در سرتاسر سرزمین و حضور فعالانه و قابلتوجه آحاد جامعه در مراسم ۲۲ بهمن و اربعین شهید سپهبد قاسم سلیمانی و آماده شدن برای حضور در انتخابی نمونه برای مجلس یازدهم در دوم اسفندماه شاهد برگزاری موفقیتآمیز سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر هم بودیم. این رویداد هنری که به مدت ده روز برگزار شد و شامگاهان ۲۲ بهمن را به اختتامیه خود اختصاص داد که تا پایان شب به اهداء سوداهای سیمرغ بلورین به برندگان آن در برج میلاد بپردازد و اهالی هنر هفتم را ترغیب نماید تا از روز بعد به تلاش برای رسیدن به جشنواره سی و نهم بیندیشند آنچه حاصل برگزاری این دوی ماراتون طی یک سال گذشته سینمای ایران شد اعلام نتایج داوری در همه زمینهها گردید تا سیمرغ بلورین نوآوریهای جشنواره تحت عنوان سرباز وطن که بهطور ویژه و به یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی تعلق داشت توسط دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم «آبادان ۱۱ شب» بر شانههای مهرداد خوشبخت نشست و در ادامه سودای سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی نصیب فیلم روز صفر و محسن روزبهانی شود و سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی برای فیلم خروج به میر کیانی برسد و سودای سیمرغ بهترین طراحی صحنه در فیلم خورشید را کیوان مقدم به خانه ببرد و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری فیلم شنای پروانه بربام مشترک مهدی صالح کرمانی و آرش قاسمی بنشیند و سودای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم پوست نصیب بامداد افشار گردد و سیمرغ بلورین بهترین تدوین برای فیلم شنای پروانه اسماعیل علیزاده را شادمان سازد و سودای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای تومان در اختیار مرتضی نظری قرار گیرد و سودای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را طناز طباطبایی برباید و برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد امیر آقایی با فیلم شنای پروانه به روی صحنه آمده و سیمرغ بلورین را دریافت کند و نازنین احمدی بهعنوان بازیگر بهترین نقش زن در فیلم «ابر بارانش گرفت» مالک بلافصل سیمرغ بلورین شود و عنوان بهترین بازیگر نقش مرد برای فیلم درخت گردو و دریافت سیمرغ بلورین به پیمان معادی وصال دهد و هومن بهمنش همراه مجید مجیدی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای خورشید دریافت کند و جایزه ویژه داوران به فیلم روز صفر و سعید ملکان تعلق گیرد و محمدحسین مهدویان بهترین کارگردان برای فیلم درخت گردو شناختهشده و سیمرغ بلورین را شکار نماید و بازهم فیلم خورشید بتواند امیر بنان و مجید مجیدی را مالک سیمرغ بلورین مشترکی با عنوان جایزه بهترین فیلم نماید و نگاه ملی همراه با سیمرغ بلورین خود برای فیلم روز صفر تقدیم سعید ملکان شود و تماشاگران، فیلم شنای پروانه و رسول صدر عاملی را مستحق دریافت سیمرغ بلورین بدانند و باز سیمرغ بلورین برای بهترین صحنه به پیمان مقدم برسد و درنهایت نوبت سینمای تجربه شود که مرغ سیاه است تا هم در عروس وهم در عزا قربانی گردد و برای فیلم پوست سیمرغ بلورین را بهصورت اشتراکی به بهرام و بهمن ارک اعطا نماید. اما جلوههای ویژه اختتامیه جشنواره چیزی نبود جز اهداء لوح تقدیر به جمع بازیگران فیلم خورشید از سوی داوران این رویداد فرهنگی هنری و همچنین تقدیم سه سیمرغ بلورین به فیلمهای کوتاه دابُر و مستند جایی برای فرشتهها نیست و در نگاه نو روز صفر که توانست جشنواره را منصفانه به پایان برساند درحالیکه حواشی آن مثل همیشه همچنان برجسته مینمود زیرا انتخاب فریدون جیرانی که خود جزئی از داوران بود بهعنوان پیشکسوت سینمای ایران با پرسشها و چراهایی روبرو میشد و میتوانست این اقدام بر اساس آییننامهای از پیش تنظیم و تدوینشده و شرایط مدون صورت گیرد و اینکه رسانه ملی در تمام این ده شب برگزاری و نمایش فیلمها نهتنها مشوق مجریان و متولیان آن نبود تا موفقیتهای سینما مضاعف شوند بلکه نقش منتقد دوآتشه را با ارائه برنامهای زنده همراه با دو منتقد یکسونگر تحت عنوان «حوض نقره» از رادیو سراسری بازی میکرد و همچنین همتی رئیس بانک مرکزی کشور هم از وصلههای ناجوری بود که در صف اول دعوتشدگان کنار حناچی اسپانسر جشنواره و شهردار پایتخت نشسته که زمانی را به سخنرانی خود در آغاز برنامه اختصاص میداد زیرا مبلغ هشت میلیارد تومان از بودجه نظافت کلانشهر را به برگزاری هرچه بهتر این جشنواره اختصاص داده تا فرزندشان بتواند بهعنوان تهیهکننده فیلم در آن حضور پیدا نماید! درحالیکه جشنواره تئاتر فجر با دلایل متقن و موجه بیش از سینما استحقاق دریافت این مساعدتها را داشت!
نویسنده: حسن روانشید