شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
کد مطلب : 115197
«چالش قانون» پژوهش ها و مطالعات انجام شده پیرامون فساد اداری و اقتصادی را معرفی (۱۲۲) می کند

جهانی شدن فساد اداری و اقتصادی در عصر جهانی سازی!؟

اشاره: اقتصاد هر جامعه، محل ظهور و بروز همه متغیرهای فعال و متاثر از جهان بینی، آرمان ها، ارزش ها، فرهنگ، سیاست و قوانین اداره شوون مختلف آن است. امور اقتصادی در واقع خروجی و دستاورد پنهان و آشکار اسناد فرادست و ایده آل های هر ملت است که از طریق سلسله مراتب اختیارات و قوانین به بدنه و کف جامعه و زندگی مردم می رسد. فساد اداری و اقتصادی بیش از آنکه معلول فرآیندهای معیوب اقتصادی باشد تحت تاثیر شرایط سیاسی و فرهنگی جامعه است. مهم ترین علت فساد اداری و اقتصادی، تسلط اندیشه و عمل ناکارآمد از طریق قانونگذاری سنتی و ناکارآمد بر اداره امور گوناگون جامعه است که زمینه سوء استفاده زیاده خواهان را فراهم می کند. در شناسنامه تحقیق موضوعاتی چون عنوان، نگارنده، سال انتشار، شاخه علمی، روش مطالعه و محل چاپ تحقیق قید شده است و سپس علل و عوامل، پیامدها، راهکارها و نتیجه گیری هرتحقیق بصورت خلاصه آمده است. «چالش قانون» پیشاپیش از ارائه نظرات سازنده عموم اندیشمندان و نخبگان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی پژوهش های انجام شده در حوزه فساد اداری و اقتصادی می پردازد که هم اکنون از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۸
عنوان: بررسي فساد اقتصادي و راه هاي مبارزه با آن
نگارنده: نرگس رحيميان
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: اقتصاد
روش: توصيفي
محل چاپ: مجله اقتصادي
پيامدها
پیامدهای فساد مالي: آثار منفي بر تخصیص صحیح منابع/ آثار منفي بر توزيع صحیح درآمدها/ آثار منفي بر كارآيي اقتصادی/ آثار منفي بر رشد اقتصادی/ تخصیص نادرست منابع كمیاب/ پايمال شدن حقوق افراد/ معاف شدن مجازات/ آثار منفي بر تركیب مخارج دولت (دولت های فاسد برای آموزش و پرورش و حتي بهداشت و درمان از دولت های سالم كمتر هزينه مي كنند و بیشتر اعتبارات را به سوی سرمايه گذاری های دولتي سوق مي دهند (/ مانع رشد اقتصادی/ از بین رفتن انگیزه برای مبارزه با فساد/ بي ثباتي سیاسي/ اتخاذ تصمیمات نادرست/ فاصله طبقاتي.
راهکارها
ايجاد شفافیت اطلاعاتي در مورد فعالیت های مالي و نحوه توزيع خدمات و محصولات دستگاه ها و مؤسسات وابسته به دولت به گونه ای كه مردم و مسئولان به طور يکسان به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند/ فعالیت های تجسسي به منظور شناسايي موارد فساد اداری/ ايجاد مراكز مستقل رسیدگي به شکايات مردم از مراجع دولتي/ ايجاد شرايط مناسب برای حسابكشي دمکراتیك/ مطالعه و ارزيابي مستمر هزينه و عملکرد فعالیت های ضدفساد در كلیه سطوح دولت. مراحل داشتن يك برنامه ضدفساد خوب عبارت است از: تحلیل ريسك: اين مرحله، مرحله اساسي در طراحي يك سیاست ضدفساد مؤثر است و در آن در مورد جنبه های مختلف كسب و كار شركت از جمله كشور و نوع كسب و كار صحبت مي شود، اجرا: درصورتي كه اين مرحله به درستي اجرا شود، اطمینان حاصل مي شود كه فرآيندهای داخلي با سیاست های ضدفساد در تضاد نیستند، مجوز قانوني: هر فرد در سازمان بايد بداند كه برنامه ضدفساد دارای مجوز قانوني است و اگر كسي آن را نقض كند، ممکن است شغل خود را از دست داده و يا ارتقا و پاداش را از دست دهد، خطوط امداد: شركت ها مي بايست خطوطي برای امداد داشته باشند تا افراد بتوانند به صورت آشکار يا بدون نام پاسخ سؤالات خود را بگیرند، نظارت: تبديل برنامه ضدفساد به برنامه ای سالم و بي خطر و شناخت نقاط قوت و ضعف به صورت مستمر برای اثربخش تر كردن آن.
نتيجه گيري
جامعه ای مي تواند به استقلال اقتصادی دست يابد كه سرمايه گذاران امنیت لازم برای سرمايه گذاری را داشته باشند تا بتوانند به رشد و توسعه كشور كمك كنند. بنابراين بررسي و توجه به فساد اقتصادی و راه های مبارزه با آن اهمیت مي يابد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۹
عنوان: سياست جنايي اسلام در قبال فساد اداري و مطالعه تطبيقي با موازين بين المللي
نگارنده: سيدمحمد حسيني و محمد نوذري فردوسيه
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: حقوق
روش: توصيفي
محل چاپ: مطالعات حقوق كيفري و جرم شناسي
نتيجه گيري
به منظور مبارزه همه جانبه با فساد اداری علاوه بر اقدامات سركوب گرانه كه حاكي از اتخـاذ سیاست جنايي واكنشي است بايد اقداماتي از قبیل اتخاذ سیاست های كلیدی و داشتن برنامه همه جانبه و عمومي به منظور مطالعه و پیشگیری از فساد اداری، تشکیل نهادهای مستقل كه مسئولیت انجام فعالیت های تبلیغي، آموزشي و پیگیری اصلاحات ساختاری در سازمان ها را در جهت كاهش امکان فساد و افزايش شفافیت كاركردی و عملکردی در بخـش عمـومي عهـده دار باشند، انجام نظارت های قانوني برای فراهم آوردن توان لازم جهت كنترل بیشتر مقامهای اجرايي، ايجاد خطوط ارتباطي و حمايت از مخبران، انتخاب قضات سالم، پاسخگويي و نظارت مدني و توجه به احیا و آموزش ارزش های اخلاقي كه حاكي از اتخاذ سیاست جنايي پیشگیرانه است، صورت پذيرد. همه اين اقدامات در اسلام و اسناد بین المللي، مورد توجه و عنايت شـارع مقـدس و قانونگذار قرار گرفته است. با توجه به اينکه يکي از دلايل عمده ارتکاب فساد در دستگاه های اداری، بي توجهي آنان به باورهای اخلاقي و ارزش های انساني است، هرقدر اين باورها و عقايد در فرد قویتر باشد، كمتـر تحت تأثیر انگیزه های نادرست قرار مي گیرد و در نتیجه، امکان ارتکاب به فساد در چنین فردی كم مي شود. سیاست جنايي واكنشي و كنشي اسلام در مبارزه با فساد اداری را مي توان بـا مطالعه سـیره علوی در برخورد با كجروی ها، كه به منظور فراهم آوردن زمینه های اجرای عدالت اجتماعي در جامعه، مبارزه با مفاسد و ايجاد تحولات اساسي صورت پذيرفته، به دست آورد. امروزه اگر دنیا طالب رهايي از پیامدهای ناگوار فساد اداری است بايد اقدامات علوی در مبارزه با فساد را به عنوان بهترين الگوی اداره جامعه عاری از فساد مد نظر قرار دهد. سیاست جنايي واكنشي و كنشي بین المللي در خصوص مبارزه با فساد اداری را مي توان از میان اسناد بین المللي استخراج كرد. مواردی از قبیل لزوم آگاهي دادن به عموم مردم نسبت بـه خطرات فساد و آماده سازی آنان برای مبارزه با اين پديده شوم، متعهد شدن رهبران سیاسي كشورها از بالاترين تا پايینترين سطوح مسئولیت و در هر سه قوه اجرائیه، مقننه و قضائیه نسبت به مبارزه بيامان با فساد، جرم محسوب كردن اقدامات فاسد اداری، ضرورت تأسیس واحدهای مستقل برای پیشگیری و مبارزه با فساد اداری، وضع قوانین مالي و كنترل محاسبات، دادن حق نظارت بر عملکرد مسئولان به تمام نهادهای جامعه مدني، به ويژه رسانه های گروهي، لزوم تقويت دستگاه های دولتي برای اصـلاح ساختار اداری و ريشه كن كردن فساد و خشکاندن آن و لـزوم همکاری های بین المللي در مبارزه با فساد را مي توان به عنوان راهبردهای بین المللـي مبارزه با فساد اداری نام برد. نقش نهادهای مدني و مشاركت آنان در شکل دهي سازوكارهای كنترل اجتماعي كه با هدف پیشگیری از فساد و مقابله با آن صورت مي پذيرد، نقشي بي بديل و ارزشمند است. چنانكه پیش بیني نهاد امر به معروف و نهـي از منکر در سیاست جنايي اسلام، يکي از روش های مؤثر و كارآمد مشاركت مردمي در پیشگیری از ارتکاب جرائم است و در ساير نظام ها اين مفهوم وجود ندارد. اگرچه به نظر مي رسد راهکارهای بین المللي در مبارزه با فساد اداری به شکل جامع پیش بیني شده است، اما توجه به بعضي از ظرايف از قبیل تقويت ديدگاه امانتمدارانه نسبت به بیت المال و هدايت دائمي كارگزاران از طريق تصحیح بینش آنان در مورد حکومت و توصیه به دوری از دنیاطلبي و رذايل اخلاقي، از ويژگي های منحصر به فرد قوانین حاكم بر نظام اسلامي است. از طرفي نگارنده معتقد است بسیاری از راهکارهای مطرح شده در اسناد بین المللي، در دو دهه اخیر، برگرفته از قوانین پويای اسلام است كه بیش از هزار و چهارصد سال پیش در جامعه اسلامي مجری بوده است. البته بسیاری از زوايای پنهان اين راهبردها همچنان برای عالم غرب ناشناخته مانده كه تنها با درک مبادی تصوری و تصديقي آن قابل فهم خواهد شد. همچنین در اين پژوهش پیشنهادهای زير ارائه شده است:
۱. از مهم ترين شاخصههای كمي و كیفي قواعد حاكم بر پديده فساد اداری كه لزوما بايد در برنامه ای جامع علیه فساد اداری پیش بیني شود، تدوين آيین نامه راهبردی پیشگیری و مقررات كیفری برای پیگرد قانوني و محاكمه كارمندان خاطي است. اين لايحه بايد در دو مرحله تنظیم و تدوين شود. در مرحله نخست، تدوين آيین نامه راهبردی به منظور فرهنگ سازی برای ارتقای سلامت نظام اداری بر اساس منشور اخلاقي و ارزش های بنیادين اداری برای حفظ بي طرفي در انجام وظايف اداری و رعايت آيین نامه های اداری و خودداری از ورود به موقعیت های فسادآور و خلاف شئون اداری به وسیله آموزش عمومي و تخصصي كاركنان كه ضمن آن، اقدامات لازم برای اصلاح عوامل و زمینه های بروز فساد، از قبیل سطح رفاه و تأمین مالي كاركنان، بايد مورد توجه قرار گیرد. در مرحله دوم، اتخاذ سیاست كیفری هماهنگ و مؤثر با ضمانت اجرايي بالا برای كنترل و مقابله با فساد كاركنان و پیش بیني آيین دادرسي اختصاصي برای تسريع در رسیدگي به پرونده های فساد كاركنان و اعمال مجازات های سركوب گرانه، متناسب با نحوه فساد آنان ضروری است. پیش بیني معاذير قانوني و ساير حمايت های قانوني بـرای گـزارش دهندگان موارد فساد به مقامات صلاحیتدار نیز بايد لحاظ شود.
۲. تدوين يك سیاست جنايي مبتني بر مشاركت همه اقشار، اجتماعات و گروه های مردمي، يا به تعبیر ديگر جامعه مدني، علاوه بر آنکه كارآيي بهتری دارد، هزينه های كمتری نیز بر جامعه تحمیل خواهد كرد. بنابراين، مشاركت مردم و نهادهای آن باتوجه به اينکه سیاست جنايي اسلام نیز مشاركت حداكثری مردم را در ابعاد مختلف مد نظر قرار داده است، در ايـن امر ضرورت دارد. طبعا يك سیاست جنايي كارآمـد از تمامي روش های مؤثر در رويارويي و مبارزه با جرائم و انحرافات ياری مي جويد. زيرا دولت ها بر اين باورند كه به تنهايي قادر بـه حل معضل بزهکاری نیستند.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۴۰
عنوان: بررسي تأثير شاخص درک فساد بر درآمدهاي مالياتي به تفکيک پايه هاي مالياتي در ايران
نگارنده: مسعود محمدي و اميرحسين غفاري نژاد و سعيده احمدي
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: اقتصاد
روش: كاربردي
محل چاپ: اقتصاد كاربردي
نتيجه گيري
هدف اصلي اين مطالعه بررسي تأثیر فساد اداری بر درآمدهای مالیاتي به تفکیك پايه های مالیاتي ايران طي سال های ۱۳۸۹-۱۳۵۹بوده تا از اين طريق بتوان دريافت كه كداميك از مالیات های كشور بیشتر در معرض فساد هستند. اين مقاله با استفاده از شش مدل، به بررسي شاخص درک فساد بر درآمدهای مالیاتي و اجزاء آن مي پردازد. اين مدل ها با استفاده از تکنیك GMM برای ۳۱ سال برآورد شده است. نتايج نشان مي دهد كه شاخص های درک فساد بر انواع مالیات ها بهجز مالیات بر مصرف و فروش دارای تأثیری منفي بوده و متغیرهای درجه باز بودن اقتصاد و درآمد سرانه نیز تأثیر مثبت و معناداری بر انواع درآمدهای مالیاتي دارند. همچنین ارزش افزوده بخش كشاورزی و تورم دارای تأثیر منفي و معنادار بر تمامي مالیات ها مي باشند. 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcb9sb8zrhb88p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی