چشم انتظاري حلقه مفقوده ترافیک پايتخت براي روزهاي خوش  
دردسرهاي ترافيكي كمبود جاي پارك حل مي شود؟
فقر فضاي پارك خودرو درشهر تهران دردسر بزرگي است كه شهروندان سواره آن را به خوبي احساس مي كنند چون در شهر تهران 500 هزار پاركينگ كم است و در شرايطي كه ساخت پاركينگ هاي عمومي به كندي پيش مي رود و مكان يابي پاركينگ هاي ساخته شده به قدري نامناسب است كه در شلوغترين زمان ها حتي نيمه پرهم نمي شوند ودرحاليكه هرروزه 60 درصد از رانندگان وسایل نقلیه‌ای که در هسته مرکزی شهر تردد می‌کنند، به دنبال فضایی برای توقف خودروی خود می‌گردند،اخبارحكايت از آن دارد كه مسئولان به فكر چاره افتاده اند وقرارشده است تا اين معضل التيام يابد. درحاليكه ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی در پایتخت را مي توان تنها راهکار رفع معضل پارک حاشیه‌ای در معابردانست اما معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران معتقداست درصورت تصويب شوراي شهر تهران درخصوص ممنوعيت دريافت هرگونه جريمه كسري پاركينگ در پايتخت مي توان اين مشكل را حل كرد. وحيد نوروزي با اشاره به اين كه مشكل پاركينگ در حال تبديل شدن به يكي ازمعضلات شهر تهران است ادامه مي دهد: در راستاي طرح جامع شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، شهرداري تهران موظف است نسبت به تامين پاركينگ مناسب در شهر تهران به نحوي كه حدود 25 درصد سفرهاي درون‌شهري پايتخت ـ كه با خودروهاي سواري شخصي انجام مي‌شود ـ را پاسخ دهد، اقدام كند. وي تاكيد مي كند: در اين راستا لايحه توسعه و بهبود وضعيت پاركينگ و توقفگاه‌هاي عمومي در شهر تهران اواخر سال گذشته تقديم شوراي شهر تهران شده است كه اميدواريم بزودي به تصويب برسد. معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تصريح مي كند: با تصويب اين لايحه و در راستاي قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، اخذ هر گونه جريمه كسري پاركينگ در كليه مراحل ساخت و ساز در شهر تهران اعم از صدور پروانه، گواهي عدم خلاف و پايان‌كار مطلقا ممنوع بوده و تامين كليه پاركينگ‌هاي مورد نياز براي تمامي ساختمان‌ها الزامي است. وي همچنين خاطرنشان مي كند: در صورت عدم امكان تامين پاركينگ در ساختمان به دليل موانع فني و شهرسازي مانند شكل و ابعاد زمين، شيب و عرض معبر، وجود درخت و ساير موانع فيزيكي، متقاضي موظف به خريداري و تامين پاركينگ حداكثر در 250 متري بنا خواهد بود. ضمنا پاركينگ‌هاي مورد تامين در اين فاصله جزو لاينفك بناي احداثي و موضوع سند مالكيت واحد بوده و قابل معامله و نقل و انتقال به صورت جداگانه نخواهد بود. معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه در اين خصوص تفاوتي بين ساختمان شهروندان معمولي، ادارات، ارگان‌ها، سازمان‌ها، شركت‌هاي دولتي و غيردولتي، بيمارستان‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ و ساير مراكز عمده جاذب سفر نخواهد بود به ايسنا مي گويد: به موجب بند ديگر لايحه پيشنهادي، شهرداري تهران به منظور تشويق اشخاص حقيقي و حقوقي به اختصاص اراضي و املاك خود به ساخت پاركينگ‌هاي عمومي هم‌سطح، طبقاتي و مكانيزه و نيز تسهيل ساخت پاركينگ‌هاي مورد نياز در شعاع 250 متري بناي فاقد پاركينگ نسبت به اعطاي امتيازات تشويقي هم در تراكم و هم در عوارض اقدام خواهد كرد. وي تصريح مي كند: اگر هر سال را 8 هزار و 700 ساعت درنظر بگيريم و هر خودرو در طول سال به طور متوسط 20 هزار كيلومتر در شبكه‌هاي درونشهر تهران با سرعت متوسط 40 كيلومتر بر ساعت تردد كند، مدت زمان حركت هر خودرو در سال حدود 500 ساعت است يعني به طور متوسط هر خودرو سالانه 8 هزار و 200 ساعت نيازمند توقف بوده و نياز به محل پارك دارد. همچنين معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران خاطرنشان شده است: سرمايه‌گذاري در تسهيلات پاركينگ متناسب با توسعه معابر و كاربري‌ها انجام نشده و اين عدم تعادل به تراكم و مشكلات ترافيكي افزوده است. از اين رو ضرورت تصويب هرچه سريعتر اين لايحه احساس مي‌شود. وي با اشاره به اين كه هم‌اكنون در شهر تهران 970 هزار فضاي پارك داريم تصريح مي كند: اين در حاليست كه در ساعات اوج پارك حدود يك ميليون و 400 هزار فضاي پارك نياز داريم كه شامل پارك حاشيه معابر اصلي، كوچه‌ها، پارك‌هاي غيرحاشيه‌اي مانند پاركينگ‌هاي طبقاتي و غيرمسطح است. به هرحال درحاليكه براساس استانداردهای جهانی، بر مبنای عرض و میزان تردد خودروها در معابر مرکز شهر، باید توقفگاههایی با مساحت 800 تا دو هزار مترمربع و در سه تا شش طبقه احداث شود وبه نظرمي رسد تااين امكانات حاصل نشود مشكل پاركينگ پايتخت نشينان همچون مشكلات ديگر غيرقابل حل باقي بماند اين اظهارات آقاي معاون اميدواركننده است وبايد ببينيم اعضاي شوراي تهران درهنگام تصويب اين لايحه چه مي كنند وآيا مي توان انتظارداشت كه حلقه مفقوده ترافيك پايتخت سروسامان بگيرد يا خير؟ درآخرنيز بايد به اين موضوع اذعان كردهنوزدربسياري از گذرگاه هاي پررفت و آمد شهر جاي پارك مي فروشند واين نماد شهرفروشي خود به اندازه كافي به اندازه اي زشت هست كه بخواهيم براي يافتن راه حل اين مشكل تمام نيروي خودرا به كار بسته و در به اجرا گذاشتن آن به هيچ دليلي كوتاهي نكنيم.شهر فروشي كه يكي ازمتوليان درارتباط با مديريت شهري در خصوص آن بارها به «سياست روز» گفته است: مسئولان خود مي دانند كه كمبود جاي پارك در پايتخت را چگونه مي توان حل كرد اما زماني كه به عوايد حاصل از اين شهرفروشي فكرمي كنند ،دست وپايشان شل مي شود عوايد حاصله را بر مشكلات بي شماري كه براي شهروندان بوجود مي آورد ترجيح مي دهند. به اعتقاد اين شخص كه مايل به افشاي نامش نيست وقتي كه ارقام اعداد حاصل از اين شهر فروشي را حساب مي كنيم درمي يابيم كه به حق نيزسود مالي حاصل بسيار سرسام آوراست.
https://siasatrooz.ir/vdcbsgb0.rhbzapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی