افت کیفیت مدارس دولتی آنهم زیر سایه انواع مدارس خاص، مدارس غیردولتی و مدارس وابسته به بخش‌های مختلف اینبار مورد تذکر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. سال‌هاست که دلسوزان نظام آموزش و پرورش نسبت به افت کیفیت مدارس دولتی و تفاوت در وضعیت امکانات و آموزش‌های این مدارس در مقایسه با مدارس غیردولتی و مدارس دولتی خاص هشدار می‌دهند.
مدت‌هاست تنوع مدارس از غیردولتی‌ها گرفته تا سمپاد، شاهد، نمونه دولتی، هیئت امنایی، مدارس وابسته به دستگاه‌ها و نهادها، مدارس دولتی را با چالش کیفیت مواجه کرده است و در یک نگاه کلان‌تر به دلیل دسترسی خاص دانش‌آموزان این نوع مدارس به آموزش‌های بیشتر و کیفی‌تر، اساساً عدالت آموزشی در چالش قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب در سی‌و‌چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و متذکر شدند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.
اما در واقع عمده مشتریان مدارس خاص، غیردولتی و وابسته به نهادهای خاص از میان طبقات قدرت و ثروت جامعه هستند و در نهایت مسیری در نظام آموزش و پرورش کشور شکل گرفته است که به تعبیری می‌توان به آن "طبقاتی شدن جریان آموزش" گفت و جالب اینکه عمده فرزندان مسئولان نیز در این مدارس خاص تحصیل می‌کنند! در تمام جوامع یکی از کارکردهای اصلی مدرسه از بین بردن طبقات اجتماعی است به این دلیل که فرزند پزشک در کنار فرزند کارگر، کارمند و مسئول در کنار هم به مدرسه بروند و اگر در جامعه، طبقاتی وجود دارد اما وقتی کودکان به مدرسه می‌روند همه در کنار هم قرار می‌گیرند و این سبک از تعلیم و تربیت یک پیام روشن دارد که همه دانش‌آموزان در شرایط برابر هستند. یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی هم بحث برابری و عدالت بود اما حالا چند سالی است که زیر سایه تنوع مدارس، نظام طبقاتی را به جمع دانش‌آموزان آورده‌ایم و فرزندان طبقه محروم جامعه باید به مدارس دولتی عادی بروند اما در صورت بهره‌مندی از قدرت یا ثروت می‌توانید میزبان یکی از مدارس خاص یا غیردولتی با کیفیت و امکانات آموزشی بسیار بالاتر باشید. bنتایج کنکور سال قبل نیز آخرین هشدار درباره اوضاع نامناسب مدارس دولتی به لحاظ سطح کیفی بود به گونه‌ای که بیش از ۷۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور ۹۸ در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند، سهم غیردولتی‌ها ۱۴ درصد و نمونه دولتی‌ها ۱۳ درصد است و در این میان جای مدارس دولتی عادی خالی بود. تنوع مدارس و بالتبع کم‌توجهی‌ها به مدارس دولتی و افت شاخص‌های کیفی در آنها، نتایج خود را در مواقعی همچون اعلام نتایج کنکور به‌خوبی نمایان می‌کند و در این میان تلاش دولت برای ارزان‌تر تمام‌شدن ادارۀ آموزش و پرورش هم مدارس دولتی را هدف قرار داده است،‌ وضعیتی که حالا دانش‌آموزان مدارس دولتی را در رقابتی نابرابر قرار داده است و عجیب‌ آنکه اوضاع کیفی مدارس دولتی مدت‌هاست در سرازیری افت قرار گرفته است و عجیب‌تر آنکه این اوضاع، حساسیت هیچ‌کدام از مسئولان را جلب نمی‌کند اما از این وضعیت نباید تجب کرد چرا که تقریباً فرزندان هیچ یک از مسئولان در مدارس دولتی عادی تحصیل نمی‌کنند!! حال باید دید پس از این تأکید و هشدار اخیر رهبر معظم انقلاب، جریان بی‌تفاوتی مسئولان کشور چه در سطح مدیران آموزش و پرورش و چه در سطح نمایندگان مجلس و سایر بخش‌ها به اوضاع نابسامان کیفیت آموزشی در مدارس دولتی پایان خواهد یافت. آیا از باب حق آموزشی و توجه به مقوله عدالت آموزشی، قرار است دغدغه‌ای برای مدارس دولتی و دانش‌آموزان آن داشته باشیم، آیا پرونده ماجرای تنوع مدارس و پایان دادن به آن یک بار دیگر باز می‌شود و مجلس جدید در این رابطه ورود خواهد کرد چرا که بدون حذف تنوع مدارس، هر تلاشی برای تقویت مدارس دولتی نتیجه‌ای نخواهد داشت و دست آخر آیا مدرسه‌داری مسئولان و حضور فرزندانشان در مدارس غیر دولتی به خط پایان خواهد رسید؟

https://siasatrooz.ir/vdcbwsb8wrhb88p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی