میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۷
 
 
سیاست روز وضعیت بازار خودرو را بررسی می کند؛
بازار خودرو در دو راهی تصمیم‌گیری
بازار خودرو در دو راهی تصمیم‌گیری
 

مجلس شورای اسلامی طرحی داده است تا خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه شوند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید بازار خودرو خود باید خودش را تنظیم کرده و عرضه آن در بورس منطقی نیست.این در حالی است که رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید، عرضه خودرو در بورس منتفی نیست و وزیر سمت نظر شخصی داده است. روز شنبه علیرضا رزم‌حسینی، از دو خودروسازی اصلی کشور بازدید کرده و از خطوط تولید و خودروهای جدید هر دو خودروسازی بازدید کرد و ضمن آن به ضرورت رقابتی شدن بازار و شکست انحصار در تولید خودرو که نتیجه آن تعادل بازار و اصلاح ساختار خودروسازان خواهد بود، اشاره کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو با بیان اینکه کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. کمیته خودرو نیز این موضوع را پذیرفته است.وی تاکید کرد: به نظر ما این عدم عرضه خودرو در بورس، روالی منطقی و درست است و قطعا به زودی بازار خودرو خوب خواهد شد. 

نظر شخصی وزیر صمت
این درحالی است که رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: کلیات طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون تصویب شده و ما در حال بررسی جزئیات این طرح هستیم و به هیچ وجه از دستور کار خارج نشده است.
روح الله ایزد خواه در مورد اظهارات وزیر صمت مبنی بر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس، اظهار داشت: کلیات طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون تصویب شده و ما در حال بررسی جزئیات این طرح هستیم.
رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: آقای رزم حسینی از ابتدا مخالف این طرح بودند و احتمالاً با چند تن از مخالفان طرح عرضه خودرو در بورس در مجلس صحبت کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که این طرح منتفی شده است در حالی که اینطور نیست و این موضوع به هیچ وجه از دستور کار خارج نشده است.
وی ادامه داد: وزیر صمت طرحی را به صورت حضوری برای ما تشریح کرد و آن هم اینکه قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ که ۴۵ درصد محصولات خودروسازان را شامل می‌شود آزاد شود و قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ دستوری بماند اما هر سه ماه یک بار اصلاحیه بخورد و افزایش یابد.
ایزد خواه گفت: اگرچه این طرح به صورت حضوری برای نمایندگان تشریح شد و لایحه و امثالهم به مجلس ارائه نشده است اما مجلس به هیچ وجه با این برنامه موافق نیست.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد زمان تصویب نهایی طرح عرضه خودرو در بورس، تصریح کرد: در حال حاضر در مجلس فصل بودجه است و اگر جزئیات طرح را در کمیسیون نهایی کنیم، امیدواریم که تصویب نهایی این طرح در همین امسال انجام شود. 

امید به تحول در صنعت خودرو
مجلس شورای اسلامی چند ماه پیش طرح «تحول صنعت خودرو با محوریت عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا» را مطرح کرد و قرار براین بود تا این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به رای گذاشته شود.
طبق طرح تدوینی مجلس، خودروسازان اصلی ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا ‌شدند و ضمن آن تعیین‌ قیمت پایه خودروها، به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار و سپس قیمت نهایی برای فروش، بسته به عرضه و تقاضای بورس تعیین ‌شد.
بر این اساس و به گفته نمایندگان مجلس، تمامی خودروهای مشمول طرح مذکور باید در بورس کالا عرضه شوند و در صورتی که خودروهای مشمول در بورس عرضه نشوند، جرم انگاری شده و خریدار مشمول تبصره (۱) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود.
همچنین در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح، تصمیم براین است که مابه‌التفاوت نرخ کشف شده و قیمت پایه، به صندوقی واریز شود تا صرف اموری حمایتی همچون ارائه وام خرید خودرو، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و همچنین ارائه وام‌های قرض‌الحسنه به خودروسازان شود.
عضو هیات مدیره دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ وصنعت در خصوص این طرح می‌گوید : اصل ماجرای اجرای عرضه خودرو در بورس کالا خوب است، منظور تحقق این طرح با این هدف است که بتوانیم بدین طریق به قیمت آزاد و شفافی رسیده و دست دلالان از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، کوتاه بماند و دیگر نتوانند از این اختلاف سود ببرند؛ بلکه سود تنها از تغییرات طبیعی زمان باشد. در اینصورت رفته‌رفته به یک تعادل منطقی بازار خواهیم رسید. هرچند که کنترل‌کننده خود بازار در وهله اول نخواهد بود اما در عوض زمانی که دست دلال کوتاه شود، پول خودروها مستقیما به حساب خودروساز واریز شده و می‌توان شرکت‌های خودروساز را متعهد به افزایش تولید کرد.
امیرحسین کاکایی ادامه می‌دهد: اینکه در حال حاضر خودروساز نمی‌تواند متناسب با تقاضا، میزان تولید را افزایش دهد به سبب زیان‌دهی آن‌هاست؛ بنابراین نکته کلیدی عرضه خودرو در بورس کالا، این نیست که بورس می‌تواند بازار را کنترل کند؛ بلکه نکته کلیدی این است که به شرطی عرضه خودرو در بورس کالا موثر خواهد بود که باعث رونق صنعت خودرو شود. ضمن اینکه بتواند صنعت خودرو را پاسخگو کند. البته در حال حاضر هم خودروسازان ما اگر پول داشته باشند می‌توانند پاسخگو باشند اما وقتی پول نیست، کاری از دست خودروساز برنخواهد آمد.
بازار خودرو به آرامش می‌رسد؟
در مقابل اما خود وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از نهایی شدن بسته‌ای حمایتی برای اصلاح صنعت خودرو در آینده نزدیک صحبت می‌کند که آنگونه که به گوش می‌رسد.
طبق این طرح که در حال حاضر در مراحل بررسی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار دارد، تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار و پرتیراژها همچون روال حال حاضر در اختیار شورای رقابت باشد.حال باید منتظر ماند و دید عرضه خودرو در بورس و طرح وزارت صمت به کجا می‌رسد و در صورت تصویب، راهگشای این صنعت و بازار آن خواهد بود یا خیر؟ هرچند که وزیر صمت به بسته پیشنهادی وزارتخانه خود برای ایجاد تعادل در این صنعت و حذف دلالان، اطمینان کافی دارد اما باید دید شرایط به چه صورت پیش می‌رود.

کد مطلب: 116539
 
Share/Save/Bookmark