در حالی که روز گذشته سایتهای خبری به نقل از منابع آگاه خبر از گم شدن ۹ میلیارد تومان حق بیمه رانندگان تاکسی دادند اما معاون سازمان تاکسیرانی تهران میگوید اختلاف حسابهای موجود قطعا با دخالت مراجع قضایی و شنیدن ادعاهای مسئولان تعاونی و سازمان تامین اجتماعی حل خواهد شد. او اطمینان میدهد که این حقوق تاکسیرانان در حال پیگیری است اما کل ماجرا را یکبار دیگر مرور میکنیم ماجرایی که از چهار ماه قبل آغاز شد و حتی در ماه اسفند دفترچه اعتباردار رانندگان تاکسی را بیاعتبار کرد تا هزینههای عجیب و غریب درمانی را خودشان پرداخت کنند.
ایسنا نوشته که چند هزار راننده تاکسی که از چندماه جلوتر حق بیمه خود را پرداخت کردهاند متوجه میشوند نه بیمهای در کار بوده و نه پولشان برمیگردد. در چندماهی که متوجه این تأخیر شده بودند، چندینبار اعتراض کردند اما کسی جوابی نداد و گفتند همهچیز درست میشود اما حالا که همهچیز لو رفته و مالکان شرکت کارگزاری بیمه غیبشان زده، رانندگان ماندهاند و چندماه کار بدون بیمه و کسی نیست پاسخ آنها را بدهد. حالا این رانندگان تاکسی که حداقل دو هزار نفرشان از این شرکت کارگزاری بیمه برای پرداخت حق بیمه از سوی تاکسیرانی معرفی شده بودند شکایت کردهاند؛ از چند روز اول سال جدید مقابل این شرکت که گویا در چند روز تعطیل اول سال تخلیه شده است، تجمع میکنند.
برای پیگیری موضوع با چند راننده تاکسی همکلام شدیم. یکی از رانندگان خط آزادی ونک به سیاست روز میگوید: نمیدانستیم باید سایت تامین اجتماعی را برای پیگیری حق بیمه چک کنیم روزی متوجه ماجرا شدم که برای بیماری یکی از اعضای تحت تکفلم مجبور به مراجعه به بیمارستان شدم و آنجا فهمیدم که باید کل هزینه درمان را خودم بپردازم چرا که حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت نشده بود!! شما نمیتوانید تصور کنید که تنها چند روز مانده به عید با آن همه هزینه عجیب و غریب اگر قرار باشد هزینه بیماری بپردازید که حقتان هم نیست چه حالی میشوید.
یکی دیگر از رانندگان به سیاست روز گفت: یک روز پیامک میزنند(تلفنش را از جیبش در میآورد و پیام را نشانمان میدهد) که شکایت شده و نگران نباشید یکروز در جراید میخوانیم ۹ میلیارد پول تاکسیرانان گم شده و یکروز هم....من فقط یک کلام میگویم آیا تاوان خطای این افراد را ما که از طبقه قوی جامعه نیستیم باید بپردازیم. من فقط میخواهم مسئولان برایمان توضیح دهند که دقیقا چه شده و چطور حقوق از دست رفته ما جبران میشود.
در این مرحله یکی دیگر از رانندگان به جمع ما میپیوندد و میگوید: حدود ۱۵ سال است که راننده هستم و در سرما و گرما کار میکنم آیا این حقم است که پولی را که با زحمت درآوردم به همین راحتی از بین برود و کسی پاسخگو نباشد؟! چرا مسئولان شفاف نمیگویند چه شده است که ماهم در جریان باشیم.
اما تجمع رانندگان تاکسی همچنان در خیابان ملک جاییکه شرکت تعاونی قرار داشته برقرار است در آخرین تجمع اما با حضور نیروی انتظامی و مظفر – مدیرعامل تاکسیرانی – و قول پیگیری این موضوع، متفرق شدند. اما ماجرا از این قرار است که این شرکت تعاونی از جمله تعاونیهای خصوصی زیرمجموعه تاکسیرانی است که شرکتهای تاکسیرانی خصوصی امورات بیمهای رانندگان خود را از طریق این شرکت انجام میدادند و این شرکت طرف حساب سازمان تأمین اجتماعی بوده است.
ظاهرا رانندگان تاکسی مبالغ بیمهای خود را در ماه مورد نظر و یا چندماه جلوتر به این شرکت پرداخت میکردند تا اینکه از آبانماه متوجه میشوند که حق بیمه آنها پرداخت نشده و این موضوع را به مسئولان شرکت اعلام میکنند. همان زمان مسئولان شرکت به رانندگان اعلام میکنند که مشکلی در حسابها پیش آمده که در زمان کوتاهی برطرف میشود. این شرکت کارگزاری با گرفتن مبلغ سهم بیمه از رانندگان و سهم تاکسیرانی، سهم خود را برداشت کرده و حق بیمه را بهطور مرتب به حساب تأمین اجتماعی واریز میکرد. رانندگان تاکسی هم که در این مدت گمان میکردند چون پول پرداخت شده پس بیمه هم اعمال شده است برای تمدید بیمه خود اقدام میکنند اما متوجه میشوند که در ماههای قبل بیمه آنها رد نشده است. مراجعه مجدد آنها در پنجماه پایانی سال گذشته به این شرکت تعاونی ادامه داشته است و هربار مسئولان این شرکت اعلام میکردند که مشکل برطرف خواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد. این شرایط تا پایان سال ادامه داشته و رانندگان در روزهای ابتدایی سال جدید به این شرکت مراجعه میکنند اما با درهای بسته و عدم پاسخگویی مواجه میشوند.
حتی تعدادی از رانندگان اعلام کردند که شاهد تخلیه این ساختمان هم در ایام عید بودهاند. اما در اینباره میثم مظفر نیز در گفتوگو با یکی از جراید در توضیح این موضوع گفته بود که موضوع اقدام این شرکت تعاونی به سازمان تاکسیرانی ارتباطی ندارد. این شرکت یکی از دفاتر کارگزاری سازمان تأمین اجتماعی است که اختلاف مالی و عملکردی با هم پیدا کردهاند. وی تأکید کرد که اگرچه سازمان تاکسیرانی طرفیتی در این دعوا ندارد اما در دفاع از حقوق رانندگان این موضوع را در دادسرا پیگیری میکند.
برای پیگیری بیشتر با شرکت تاکسیرانی تماس میگیرم تاکسیرانی کشوری که در جریان موضوع نبود ما را به سمت تاکسیرانی تهران سوق داد. در این ارگان نیز بالاخره بعد از کلی توضیح بحث مقرر شد با معاون برنامه ریزی و توسعه شهری تاکسیرانی تهران کلام شویم. رضا قاضی معاون برنامه ریزی توسعه شهری سازمان در اینباره به سیاست روز گفت: ما شکایت نکردیم رانندگان تاکسی به موضوع شکایت کردند و تامین اجتماعی طرح شکایت را از شرکت تعاونی در حال انجام دارد.
وی با توجه به نقل قولهای متفاوت از این ماجرا به ما میگوید که با توجه به عدم واریزی حق بیمه جمعی از همکاران تاکسیران در ماههای آبان، دی، بهمن و اسفند سال گذشته از طریق شرکت تعاونی کارگزار بیمه سازمان تامین اجتماعی و مشکلات پیش آمده جهت عدم تمدید اعتبار دفترچههای بیمه برخی از تاکسیرانان این سازمان از طریق رایزنی با مراجع قضایی و سازمان تامین اجتماعی در حال پیگیری موضوع است.
وی ادامه میدهد: همچنین برای رفع مشکل تمدید دفترچه بیمه تاکسیرانان هماهنگی لازم با سازمان تامین اجتماعی در حال انجام است به طوریکه تاکسیرانان بتوانند به صورت مستقیم و با انعقاد قرارداد انفرادی بدون تغییر در وضعیت بیمهای خود نسبت به پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه به شعب بیمه اقدام کنند و در این زمینه ۵۰ درصد دیگر حق بیمه رانندگان تاکسی از طریق دولت محترم پرداخت میشود.
قاضی با اشاره به اینکه در حال پیگری حقوق رانندگان هستیم، خاطرنشان کرد: رانندگان از شرکت مذکور شکایت کردند و خود تامین اجتماعی هم همین کار را در دستور کار دارد.
وی با اشاره به اینکه کارهای نظارتی تعاونی تاکسیرانی تحت نظارت سازمان تاکسیرانی و کارگزاری بیمه زیرنظر تامین اجتماعی بوده است ادامه میدهد: براساس توافقی که از سال ۸۶ بین وزارت رفاه و تعاون و سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت این تعاونی به عنوان جایی برای پرداخت حق بیمه تاکسیرانان معرفی شد.
قاضی میگوید: رقمهایی را تامین اجتماعی اعلام کرده و البته افرادی نیز رقمهای دیگری را مطرح میکنند که تعیین رقم و اتفاقهای رخ داده و میزان جرایم افراد به عهده قوه قضاییه خواهد بود و نمیشود در اینباره که پول گم شده یا نه اظهارنظر کرد چراکه اظهارنظری خلاف واقع تشویش اذهان عمومی است.
در نهایت معاون سازمان تاکسیرانی تهران با گفتن اینکه نحوه مراجعه رانندگان به شعب بیمه از طریق پیامک توسط این سازمان اطلاعرسانی میشود، خاطرنشان میکند که انشاالله با انجام تعهدات شرکت تعاونی و سازمان تامین اجتماعی تمامی مشکلات تاکسیرانان در به زودی مرتفع میشود، آنها باید خاطرشان جمع باشد که در وضعیت بیمه به هیچ عنوان تغییری ایجاد نمیشود شرایط بیمه قبل خواهد بود و چه بسا با توجه به حذف واسطه رانندگان تاکسی حق بیمه کمتری را نسبت به گذشته پرداخت کنند.
با وجودی که گفته شده شرکت تعاونی با توجه به شرایط به وجود آمده اکنون بسته شده است، منابع آگاه میگویند آنها هم از تامین اجتماعی شکایت دارند ولی با توجه به شرایط نمیتوانند خواستهشان را مطرح کنند. حال راهی جز صبر و پیگیری ماجرا نمیماند.