?>?>
- اصلاحیه مکرر قوانین از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشانه چیست؟
- آیا اصلاح مکرر قوانین به مصلحت نظام و کشور است؟
- آیا اصلاح مکرر قوانین به تحقق چشم انداز کمک می کند؟
- آیا اصلاح مکرر قوانین در راستای اجرای دقیق تر سیاست های کلی نظام است؟
- روند نظارت بر اصلاح و اجرای قوانین چگونه صورت می گیرد؟
- گزارش عملکرد نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله، سیاست های کلی نظام و کاهش اصلاح مکرر قوانین چیست؟
- از آنجا که وضع موجود کشور محصول عملکرد اعضای محترم قبلی و فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، چگونه می توان امید داشت که این مجمع بتواند با مصلحت اندیشی مشکل اصلاح مکرر قوانین را حل نماید؟
- آیا مصلحت و مصلحت سنجی نیز مشمول اصلاح مکرر بعدی می شود؟
- چگونه می توان مصالح مربوط به یک قانون را سنجید که اصلاح مکرر بعدی برای آن متصور نباشد؟
- آیا مصلحت اندیشی خود نوعی اصلاح مکرر قوانین قبلی نیست؟
- آیا در تشخیص مصلحت، قانون تغییرات مکرری را می پذیرد که محل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است؟
- آیا در مصلحت اندیشی های مجمع تشخیص مصلحت نظام، زمینه های تغییر مکرر قوانین محدود می شود؟
- در الگوی مصلحت اندیشانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای جلوگیری از تغییرات مکرر قوانین چه تدابیری وجود دارد؟
- آیا گردش علمی نخبگان و خبرگان برای کاهش تغییرات مکرر قوانین در مجمع تشخیص مصلحت نظام کافی است؟
- مصلحت چیست؟ آیا تغییر پذیر است؟
- آیا تغییرات مکرر قوانین به مصلحت نظام قانونگذاری کشور است؟
- نقش تغییرات مکرر قوانین در اتلاف وقت و انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟
- الگوی بی ثبات تشخیص مصلحت چگونه می تواند از تغییرات مکرر قوانین جلوگیری کند؟
- آیا مصلحت اندیشی در صورت تغییر شرایط مصلحت، تغییر می کند؟
- مصلحت اندیشی به معنای تغییر شرع به نفع قانون یا تغییرقانون به نفع شرع است؟
- آیا تغییرات مکرر قوانین تامین کننده مصلحت نظام بر طبق چشم اندار بیست ساله و سیاست های کلی نظام است؟
- آیا بی ثباتی قوانین با روش جاری می تواند تا سال ۱۴۰۴ اهداف چشم انداز بیست ساله نظام را محقق سازد؟
- اساسا ثبات قوانین به مصلحت نظام است؟
- چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین سیاست کلی نظام در هیچ بخشی به موضوع ثبات قوانین و ضرورت پیشگیری از تغییرات مکرر آنها اشاره ندارد؟
- آیا تشخیص تغییرات مکرر قوانین و سنجش دلایل آن در تعیین مصلحت برای نظام جایی دارد؟
- مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص مصلحت نظام را از کجا و چگونه تهیه می کند؟
- چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام با استفاده از اختیارات مقام معظم رهبری برای پیشگیری از تغییرات مکرر قوانین و آثار سوء آن در اداره امور کشور، مصلحت اندیشی نمی کند؟
- چرا چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام همانند سایر قوانین کشور دستخوش تغییرات مکرر نمی شوند؟
- آیا تغییرات زمینه و زمانه اجتماعی در مصلحت اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام جایی دارد؟
- آیا در قوانینی که طی مدت کوتاه چندین بار تغییر می کنند قابلیت تحقق چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام و تغییرات آن اندازه گیری و محاسبه می شود؟
- آیا بکارگیری بازی های زبانی در قالب تغییرات مکرر قوانین به مصلحت نظام قانونگرایی کشور است؟
- آیا چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام از آسیب بازی های زبانی رنج می برد؟
- چگونه می توان زبان حقیقی را از مجازی در چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام شناسایی کرد؟
- چکونه می توان بازی های زبانی را در چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام تشخیص داد؟
- آیا وجود متون اسناد فرادست غیرقابل اجرا را می توان نوعی بازی زبانی یا زبان بازی در برنامه های کلان دانست؟
- آیا رعایت اصول نگارش و علامت گذاری زبان فارسی برای تدوین قوانین به مصلحت کشور است؟
- آیا در زبان معیار رایج در مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبحث علامت گذاری واژگان و عبارات رعایت می شود؟
- آیا در مورد مصوبات ارجاعی از سوی مجلس شورای اسلامی که محل اختلاف با شورای نگهبان است، تذکرات لازم پیرامون رعایت ویراستاری علائم و نشانه های سجاوندی ارائه می شود؟
- آیا اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام خود به اصول نگارش و علامت گذاری در زبان فارسی آشنایی لازم و کافی را دارند؟
- آیا بخش خاصی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رسیدگی به اصول و ضوابط نگارش قوانین و مصوبات وجود دارد؟
- میزان استفاده مجمع تشخیص مصلحت نظام از منابع علمی و اطلاعاتی در تشخیص مصلحت چیست؟
- آیا تعیین و تشخیص مصلحت، کاری غیرعلمی است؟
- چگونه در تشخیص مصلحت از اصول علمی و فنی استفاده می شود؟
- گردش علمی و اطلاعاتی نخبگان و فرهیختگان در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه صورت می گیرد؟
- میزان تعامل و همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی چگونه است؟
- آیا تصویب نابجای قوانین در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله است؟
- آیا تغییرات مکرر و نابجای قوانین در اجرای سیاست های کلی نظام موثر است؟
- آیا تصویب نابجای قوانین به مصلحت قانونگذاری کشور است؟
- آیا ممکن است در خلال تصویب مصلحت پیرامون یک قانون، در مورد قوانین دیگر بصورت نابجا مصلحت اندیشی صورت گیرد؟
- آیا اجرای قوانین حاوی قانونگذاری نابجا به مصلحت نظام است؟
- آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون تصویب نابجای قوانین تذکرات لازم را به سایر اعضای تقسیم کار ملی در نظام قانونگرایی ارائه کرده است؟
- آیا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام دستخوش تغییرات مکرر و نابجا می شوند؟
- چرا در سیاست های کلی نظام سیاست های نابجا در خلال سیاست های موضوعی دیگر قید نشده است؟
- ارزیابی مجمع تشخیص مصلحت نظام از وضعیت قوانین نابجا در کشور چیست؟
- پیشنهادات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پیشگیری و کاهش قوانین نابجا در کشور چیست؟
- چگونه ممکن است اجرای قوانین آزمایشی غلط به مصلحت کشور و مردم باشد؟
- آیا اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام درک روشنی از آثار ناگوار تصویب یا تمدید قوانین آزمایشی به روش فعلی دارند؟
- آیا تداوم روش فعلی تمدید چندباره قوانین آزمایشی در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام است؟
- آیا ممکن است که قانونی بطور آزمایشی به مصلحت نظام تشخیص داده شود؟
- تشخیص مصلحت در مصوبات آزمایشی در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه انجام می شود؟
- آیا واقعا اجرای آزمایشی قوانین به سبک و سیاق فعلی، به مصلحت کشور و مردم است؟
- چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار راه اندازی روزمرگی های دولت ها و کوتاهی های آنها را با بهانه مصلحت اندیشی توجیه می کند؟
- آیا استفاده از قوانین آزمایشی و تمدید چندباره آنها و کوتاهی قانونگذاران در تصویب قوانین قطعی، امری مصلحت اندیشانه است؟
- از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه می توان از قوانین آزمایشی به عنوان یک فرصت و نه آفت استفاده کرد؟
- الگوی مصلحت اندیشانه قوانین آزمایشی در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟
- آیا استفاده از نسخ نوعی یا ضمنی و نسخ فله ای قوانین به مصلحت کشور و نظام قانونگذاری است؟
- آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کاهش یا حذف نسخ نوعی تذکرات لازم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است؟
- آیا بندهای چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام مشمول نسخ نوعی شده اند؟
- آیا می توان قوانین مغایر یا مخالف با چشم انداز یا سیاست های کلی نظام را ملغی کرد؟
- آیا تاکنون مصوبات مجمع یکدیگر را بصورت نوعی یا ضمنی نسخ کرده اند؟
- آیا نسخ بدون قید تاریخ قوانین به مصلحت کشور است؟
- نظر اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون نادیده گرفته شدن خطاهای متعدد در قانونگذاری چیست؟
- آیا معطل ماندن اجرای قانون جدید التصویب تا تدوین آیین نامه اجرایی آنها به مصلحت نظام است؟
- آیا سیاست های کلی نظام هم مشمول نسخ بدون قید تاریخ می شوند؟
- آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام تذکرات لازم پیرامون لزوم جلوگیری از بروز خطاهای قانونگذاری را به تقسیم کار ملی در این زمینه ارائه کرده است؟
- اصول نامگذاری و عنوان بندی در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟
- آیا در نامگذاری و عنوان بندی مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام اصول زبان معیار زبان فارسی رعایت می شود؟
- آیا بی نظمی در نامگذاری و عنوان بندی مصوبات در مراکز قانونگذاری کشور به مصلحت کشور است؟
- آیا اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون اصول نامگذاری و عنوان بندی مصوبات دارای آگاهی های لازم و کافی هستند؟
- آیا در باره نامگذاری و عنوان بندی مصوبات مجمه تشخیص مصلحت نظام، قانون یا مصوبه خاصی وجود دارد؟
- آیا سردرگمی مردم در انطباق رفتار خود با قانون امری مصلحت اندیشانه در حوزه قانونگذاری است؟
- آیا بی اعتمادی مردم به نظام قانونگذاری پر از اشتباه به مصلحت کشور است؟
- آیا کاهش جامعه پذیری قانون در جامعه خلاف مصالح نظام است؟
- آیا بر هم خوردن موازنه حقوق و تکالیف در جامعه در اثر قانونگذاری دارای خطا، مصالح کشور را به خطر نمی اندازد؟
- نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون بروز خطا در قانونگذاری چیست؟
نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه