طبق قانون برنامه پنجم دولت مکلف است از ابتدای سال سوم برنامه، نسبت به آزادسازی نرخ خدمات حملونقل هوایی اقدام کند که بعد از چندین وعده برای زمان اجرایی شدن آن قرار است تا دو هفته آینده و بعد از تصویب شورای عالی هواپیمایی این موضوع اجرایی شود.
به گزارش ایسنا، از آنجاکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مستلزم شفافسازی است در دستورالعمل آزادسازی نیز ایجاد سیستم رزرو بلیت شرکتهای هواپیمایی به عنوان یکی از پیشنیازهای مهم اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.
در این زمینه علیمحمد نوریان قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی به ایسنا اعلام کرد: تا دو هفته آینده و بعد از تصویب شورای عالی هواپیمایی این موضوع اجرایی شود. وی افزود: بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به صورت تدریجی انجام میشود چون باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد. به گفته نوریان با توجه به ایام نوروز و توصیه مسئولان این موضوع را اجرایی نکردیم اما قرار است این بحث به سرعت اجرایی شود.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی هما، ماهان و آسمان سیستمها و تجهیزات مورد نیاز را برای متنوعسازی قیمتها دارند و به بقیه ایرلاینها نیز کمک میکنیم تا از تجهیزات مورد نیاز بهرهمند شوند تا بتوانیم این موضوع را اجرایی کنیم.
وی گفت: با اجرایی شدن این موضوع در بعضی از مسیرها قیمتها کاهش مییابد و از سوی دیگر سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افزایش مییابد.
به گفته مسئولان مربوطه هر چند اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جدی است ولی برای اجرای آن نباید عجله کرد زیرا اجرای آزادسازی تصمیم حساسی است و باید به دقت اجرا شود و مدل اجرایی شدن این موضوع نیازمند پیشبینی لازم و فراهم شدن زمینههایی است.
همان طور که بررسیها نشان میدهد در دیگر کشورها از جمله آمریکا از زمان تصویب قانون آزادسازی تا زمان اجرایی شدن آن شش سال طول کشیده است.
تعیین تکلیف بدهی سوختی ایرلاینها
در حالی که متولیان از آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما خبر میدهند دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از تعیین تکلیف بدهی ایرلاینها به شرکت نفت در دایره حقوقی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در حال حاضر شرکتها بهصورت علیالحساب بهای سوخت را میپردازند.
حمید غوابش در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت بدهی سوختی ایرلاینها به شرکت نفت، اظهار داشت: در تعیین نرخ سوخت برای پرداخت بدهی هنوز ابهاماتی وجود دارد و تعیین تکلیف نهایی آن را دایره حقوقی ریاست جمهوری انجام میدهد.
وی با بیان اینکه تعارضاتی در ۳ سال اخیر برای تعیین نرخ سوخت هواپیما وجود داشته است، گفت: این تفاوت نرخها را هم به حساب شرکتهای هواپیمایی میگذارند در حالیکه هنوز مشخص نیست که نرخ سوخت باید با چه رقمی محاسبه شود.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه به دلیل نامشخص بودن نرخ سوخت، شرکتها بصورت علیالحساب بهای سوخت را میپردازند، افزود: در حال حاضر برای هر لیتر سوخت هواپیما ۷۰۰ تومان برای پروازهای داخلی و قیمت فوب خلیج فارس برای پروازهای خارجی میپردازیم که الان این نرخ ۲ هزار تومان است.
غوابش تصریح کرد: از دیدگاه ایرلاینها نرخ سوخت در مقاطعی باید ۲۰۰ تومان و ۴۰۰ تومان محاسبه میشده است و البته مستندات قانونی هم برای این رقمها داریم که امیدواریم هرچه زودتر این رقمها برای پرداخت بدهی مشخص شود.