میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
۵۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۱
 
 
مسئولان پاسخگو باشند
افزایش سوال برانگيز ۴میلیونی قیمت "رانا" با تأخیر دو ساله
ظاهرا بحث رشد توان توليد داخل و توجيه‌پذيري اقتصادي آن نه تنها باعث كاهش قيمت تمام شده توليد نشده، بلكه قيمت فروش را نيز حدود ۴ ميليون تومان
افزایش سوال برانگيز ۴میلیونی قیمت "رانا" با تأخیر دو ساله
 

این روزها بحث تولید و عرضه رانا به عنوان دومین خودروی ملی ایران خودرو در حالی مطرح است که با وجود انجام اقداماتی برای توجیه‌پذیری تولید این محصول، قیمت آن ۴ میلیون تومان افزایش یافته و ظاهراً تأخیر ۲ ساله برای افزایش ساخت داخل، نتوانسته تولید این خودرو را در رنج قیمتی پایین‌تری قرار دهد.
به گزارش فارس، طراحی و تولید "رانا" به عنوان دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در سال ۸۷ همزمان با مدیریت منطقی در ایران خودرو به تصویب هیأت مدیره این شرکت رسید و رونمایی آن پس از چندین بار تعویق، بالاخره در ۲۹ فروردین ۸۸ در مراسم تودیع منطقی و معارفه نجم‌الدین در ایران خودرو، انجام شد. در آن زمان اعلام شد که این محصول با تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در انتهای سال ۸۸ روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
در زمان منطقی قرار بود رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما با ورود نجم‌الدین به ایران خودرو، او و تیم کاریش اعلام کردند که تولید رانا صرفه اقتصادی ندارد و انجام این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
این بررسی‌ها حدود یک سال و ۴ ماه طول کشید و در نهایت مدیران ایران خودرو اعلام کردند که رانا با "توجیه اقتصادی" تولید خواهد شد. هرچند طبق اعلام نجم الدین قرار بود تولید انبوه رانا از شهریور۹۰ آغاز شود اما پس از مدتی، این وعده به خرداد ۹۱ موکول شد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد و برنامه تولید این محصول در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه است که این میزان تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه در سال قابل افزایش است.
این در حالی است که نجم الدین در مرداد ۸۹، قیمت نهایی رانا را ۱۱ میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: از اول هم مبنای قیمت رانا ۱۱میلیون بود و ان‌شاءالله تا پایان سال ۹۰ به بازار عرضه خواهد شد.

افزایش داخلی سازی و رشد قیمت رانا
بحث در مورد عرضه رانای ۱۵ میلیون تومانی در حالی این روزها مطرح است که به گفته مدیران ایران خودرو، تلاش زیادی برای افزایش میزان داخلی سازی این محصول صورت گرفته و دلیل اصلی تأخیر در تولید رانا دستیابی به سطح مناسبی از داخلی سازی و توجیه پذیری اقتصادی آن است.
اما ظاهراً این رشد توان تولید داخل و توجیه‌پذیری اقتصادی نه تنها باعث کاهش قیمت تمام شده تولید نشده، بلکه قیمت فروش رانا را نیز حدود ۴ میلیون تومان افزایش داده است.

قیمت رانا همراه با ۲۰۶ افزایش یافت
حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون ایران خودرو در امور استراتژیک و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال فارس که با توجه به کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش داخلی‌سازی رانا، چرا هدف‌گذاری انجام شده برای قیمت این محصول از ۱۱ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است؟ می‌گوید: در ابتدا هدفگذاری قیمتی رانا برای تولید محصول پایه ۱۱میلیون تومان بود و برای مدل فول رانا ۱۳ میلیون تومان تعیین شد اما هدفگذاری فعلی برای عرضه رانا کمتر از ۱۵ میلیون تومان است که اگر با این قیمت عرضه نشود، در تولید محصول ضرر خواهیم کرد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش قیمت یک تا ۱.۵ میلیون تومانی محصولات مشابه رانا، این شیفت قیمت شامل رانا نیز می‌شود. به گفته تقوی نژاد، رانا در کلاس خودروهایی تولید می‌شود که هم اکنون افزایش قیمت پیدا کرده‌اند، هرچند رانا از نظر زیبایی بهتر از محصولات ۲۰۶ است و طبیعتا این محصول نیز باید مشمول افزایش قیمت شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زیباتر بودن رانا نسبت به ۲۰۶، توجیه قابل قبولی برای افزایش قیمت این خودرو است؟ می‌گوید: هدفگذاری انجام شده در مورد قیمت رانا با ۲۰۶ حدود ۳ میلیون تومان اختلاف دارد و در واقع رانا ۳ میلیون تومان ارزانتر از محصول هم رده خود به بازار عرضه خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: اگر بتوانیم رانا را با قیمت اعلام شده و با یک سود ناچیز عرضه کنیم، تولید این محصول ضررده نخواهد بود.

افزایش قیمت رانا با وجود کاهش سرمایه‌گذاری تولید
میزان داخلی سازی قطعات یکی از عوامل دخیل در قیمت‌گذاری محصولات است و به همین دلیل با افزایش داخلی‌سازی و بالارفتن سهم قطعات داخل در تولید رانا باید شاهد پایین‌ آمدن قیمت این محصول باشیم. همچنین در برنامه‌ریزی جدید ایران خودرو، تیراژ تولید رانا ۲۵ درصد افزایش یافته که این مسئله نیز قیمت تمام شده تولید را کاهش خواهد داد.
از سویی منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو، کل سرمایه‌گذاری لازم برای مجموعه خودرو، قطعات و خط تولید رانا را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده و گفته بود: اگر رانا با این مبلغ و تیراژ ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید می‌شد، به محدوده ۱۱ میلیون تومانی می‌رسیدیم.
به این ترتیب سرمایه‌گذاری انجام شده برای تولید رانا در برنامه‌ریزی جدید حدود ۶۰ درصد کاهش یافته که تأثیر مستقیم این مسئله را باید در قیمت گذاری محصول مشاهده کنیم. این در حالی است که نه تنها قیمت رانا نسبت به هدف گذاری اولیه کاهش نیافته بلکه از ۱۱ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

کد مطلب: 74000
 
Share/Save/Bookmark
 


محمد
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۱:۲۷:۲۴
متاسفانه صداقت .تهد .دربرابر ملت بزرک ایران صفر میباشد
ناشناس
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۰۹:۴۲:۱۰
آسوده منم که خر ندارم از قیمت جو خبر ندرارم
erfan
۱۳۹۲-۱۱-۰۹ ۱۷:۰۳:۳۹
متاسفانه ملت تاوان تعصب خود را میپردازند اگر شرکت سایپا توان و ارضه رقابت با محصولات خارجی ارزان قیمت را دارد بسم الله و گر نه چه اجباری که ملت شهید پرور به اسم خود کفایی صنعت خودرو سازی هم تاوان بی کیفیتی بپردازد هم گرانی بی حد مرز و لجام گسیخته شرکت سایپا را
کاظم
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۸:۵۰:۱۶
اصلا ماشین نمیخواییم
شاهو مرادی
۱۳۹۲-۰۵-۲۳ ۱۲:۰۳:۴۹
مدیران ایران خودرو و شرکت سایپا افرادی فرصت طلب هستند که دارند از موقعیت پیش آمده سوء استفاده کرده و خون مردم ایران را می مکند و متاسفانه دولت هم در مقابل این اجحاف بزرگ سکوت گرده است
۱۳۹۲-۰۵-۰۵ ۱۲:۳۷:۲۶
آقا انگار خوابین شما
حتما این خودرو رو دم خونه آقای احمدی نژاد به 15 میلیون میدهند
یا اگر واقعا 15 میلیون تومتن تمام میشه و 30 میلیون میدین به خلق الله خدا از شما نگذرد
۱۳۹۲-۰۳-۲۵ ۱۳:۰۵:۳۵
مملکت بی صاحب یعنی....
۱۳۹۲-۰۲-۱۷ ۱۴:۵۴:۴۹
اخر بی انصافی و چپاولگری است چون تیر ماه 91 رانا ثبت نام کردم به خیال 14 میلیون حالا سی میلیون خیلی رو می خواد
رضا
۱۳۹۱-۱۲-۱۲ ۰۲:۰۳:۰۰
و حالا در کمتر از یک سال
11میلیون>15میلیون>21.5 میلیون>32.5 میلیون
خدایا تو شاهد باش
مسلم
۱۳۹۱-۱۱-۱۹ ۱۸:۱۷:۰۶
بی مسولیتی ایران خودرو واقعیتی به تمام معنا اجحاف حق مصرف کننده پول اضافه ای که می گیرید حرام است
مهرداد
۱۳۹۱-۱۱-۱۷ ۱۴:۱۸:۴۰
سالها با دلار مرجع ساختند و آزاد فروختند در آمدش صرف عياشيگري مديرانشان شد نه فكر مردم هستند نه دنبال چاره جويي اصلا" دنبال همين بهونه هم بودن كه با كاهش توليد افزايش قيمت بدن آخه هواهيما رادار گريز توليد 100% داخلي!!! ميسازيم اما پرايد و نه آخه مگه عقل سليم هم قبول ميكنه جلل خالق ...
احمد
۱۳۹۱-۱۱-۱۰ ۰۹:۴۱:۵۹
چرا کسی جلوی خودرو سازها را نمیگیرد اینها با پول مردم رشد کرده اند الان دارند به مردم خیانت میکنند ده ماه است پولم روی ماشین رانا خوابیده و چند بار هم افزایش قیمت داده اید کی سیر میشوید خجالت بکشید به ما چه ربطی دارد دلار گران شده شما به تعهدات خود عمل کنید ما به التفاوت را از کجا بیاریم بریزم حلقومتون حلالتون نمیکنیم نه ایران خودرو و نه سایپا همگی دارند جلوی ساز مان حمایت مردم را تیغ میزنند لعنت خدا بر شما باد
سعید
۱۳۹۱-۱۰-۰۹ ۱۶:۵۵:۳۴
واقعا خجالت نمیکشید
به جای این که دست مردم رو بگیرین مثل زالو چسبیدن
تا اینجور شرکتا باشن ملت چطور باید پیشرفت کنه؟
چرا فقط به فکر جیب خودتوین؟
مگ همه برار هم نیستیم چرا ااااا؟؟؟؟؟
mohammad
۱۳۹۱-۱۰-۰۱ ۲۲:۲۷:۴۱
بابا خواستیم یه ماشین بخریم اونم زهر مارمون شد
بهمن
۱۳۹۱-۰۹-۰۹ ۱۳:۰۲:۳۱
ای بابا ما تا یاد داریم مدیرا همین طوری بودن تعجبم نداره
۱۲۳۴