روز گذشته سومين نمايشگاه حملونقل ريلي، شركتها و خدمات وابسته با حضور وزراي راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل راهآهن آغاز به كار كرد. وزير صنعت و تجارت به عنوان يکي از سخنرانان افتتاحيه سومين نمايشگاه حمل و نقل ريلي با تاکيد بر مهم بودن اهداف صنعت چشمانداز به فعالان اين حوزه توصيه کرد که همواره اين اهداف را مدنظر داشته باشند. با وجود اين توجه وزير صنعت نکته جالبتر نوع نگاه وزير به زمان تحقق اين اهداف بود. وي در صحبتهاي خود اعلام کرد رسيدن به اهداف چشمانداز مطلوبي است و بايد در اين مسير گام برداشت اما اگر دو سال ديرتر از موعد مقرر به هدف رسيديم ايرادي ندارد. وي مدعي شد بدون توجه به اهداف کمي و کيفي صنعت چشمانداز حرکت در مسير عمراني و فني امکانپذير نيست. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید تا ۶ سال آینده حدود ۸ میلیارد دلار در توسعه تجهیزات ریلی هزینه شود و قطعاً اگر این هزینهها و این مبالغ اختصاص نیابد نمیتوانیم به اهداف ملی دست پیدا کنیم.
به گزارش سیاست روز، محمدرضا نعمتزاده در سومین نمایشگاه حملونقل ریلی و چهارمین کنفرانس پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن اظهار داشت: در سند چشمانداز اهداف مناسبی برای صنایع ریلی تعریف شده و لازم است به این اهداف توجه شود تا در موعد مقرر محقق شوند هر چند که متاسفانه رسیدن به برخی اهداف سند چشمانداز به دلیل تعللهای گذشته چندان موفق نبوده است و باید در این مورد تلاش کرد.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به این اهداف باید چیزی حدود ۷ الی ۸ میلیارد دلار در بخش صنعت سرمایهگذاری شود که این رقم به صورت متوسط چیزی حدود یک و نیم میلیارد دلار در سال است که این عدد در مقایسه با رقمهایی که در سایر بخشها اختصاص مییابد عدد بزرگی نیست و باید تحقق پیدا کند. نعمتزاده اظهار داشت: متاسفانه علیرغم اینکه سالهای طولانی است که در بخش حملونقل ریلی ورود کردهایم اما به دلیل شرایط اقلیمی و کوهستانی کشور و نیز۸ سال جنگ تحمیلی و بازسازی و نوسازی کشور رشدمان در صنعت ریلی محدود بوده است.
وی با اشاره به محاسن گسترش صنعت ریلی گفت: صنعت ریلی در بخش صرفهجویی سوخت و نیز صرفهجویی زمان محاسن زیادی دارد که با اجرای آن میتوانیم در سرمایههای ملی صرفهجویی کنیم.
وی ادامه داد: باید از تجربه کشورهای صاحب صنعت در این زمینه استفاده کنیم و تجربه این کشورها میگوید قبل از اینکه مترو راهاندازی شود باید بر روی ریل سطحی در شهر کار میکردیم و این بخش باید در اولویت قرار ميگرفت.
وی بر ضرورت تولید داخلی تجهیزات مورد نیاز در حوزه صنعت حملونقل ریلی تاکید کرد و گفت: شدیدا با واردات واگنهای دسته دوم به ناوگان ریلی کشور مخالفیم و به نظر ما توان بخش داخلی برای تامین نیاز ناوگان کشور بسیار بالاست وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامهریزی کرده تا هرگونه تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد ميشود توسط شرکتهاي داخلی تولید شود.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش نقدینگی و سرمایه گذاری در حوزه صنعت ریلی کشور، افزود: ما به دنبال این هستیم که با همکاری وزارت راه و شهرسازی شرکتهاي ایرانی بتوانند از محل صندوق توسعه ملی و منابع بانکها نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاستهای ما برای توسعه ریلی، تدوین سند راهبردی صنایع فعلی با همکاری راهآهن، تشکیل کمیته تدوین بسته حمایتی و تجمیع نیاز کل کشور برای انتقال دانش فنی است.
در حاشیه این مراسم وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد تا افق۱۴۰۰ طول شبکه خطوط ریلی کشور باید به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر برسد و تا زمان یاد شده به بیست هزار واگن باری، ۲۲ هزار واگن مسافری و بیش از ۷۵۰ دستگاه لکوموتیو نیاز داریم.
عباس آخوندی افزود: بسیاری از مبادی ورودی کلانشهرها به خصوص تهران تا زمان یاد شده باید چهار خطه شود و دیگر خطوط شبکه ریلی کشور دو خطه شوند. وی تاکید کرد: همه این موارد در برنامه نوسازی سند حملونقل ریلی تدوین شده است آخوندی با اشاره به سومین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، یادآور شد: خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه بعمل آمده به طوری که امسال ۱۵۰ شرکت داخلی و بیست شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت کردهاند.
وی اظهار داشت: همزمان با این نمایشگاه، اجلاس راهآهنهاي کشورهای عضو اکو به منظور ایجاد هماهنگی در بین کشورهای عضو برگزار ميشود، روز سهشنبه نیز سمینار جذب سرمایهگذار در حوزه ریلی برگزار میشود.
سومین نمایشگاه بینالمللی صنعت حملونقل ریلی و صنایع وخدمات وابسته که بزرگترین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی خاورمیانه محسوب ميشود و دهها شرکت بزرگ داخلی و خارجی در آن جدیدترین تکنولوژیها، تجهیزات، صنایع و خدمات حوزه صنعت حملونقل را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار دادهاند، روز ۳۰ اردیبهشتماه بکار خود پایان ميدهد.
تهیه چشمانداز ویژه برای ۶ منطقه اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا
رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا گفت: چشمانداز ویژه برای راهآهنهای دنیا و برنامههای عمل استراتژیک در ۶ منطقه این اتحادیه بینالمللی تهیه شده و توجه به اقدامات مناسب دفتر منطقهای خاورمیانه در تهران نیز تدوین شده است.
لوبینو ديروز در چهارمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن اظهار داشت: چشمانداز ویژه برای راهآهنهای دنیا و برنامههای عمل استراتژیک در ۶ منطقه این اتحادیه بینالمللی تهیه شده است و چشمانداز منطقه خاورمیانه و توجه به اقدامات مناسب دفتر منطقهای خاورمیانه در تهران نیز به تدوین رسیده است.
رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا گفت: اعضای اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا از شرکتهای راهآهن علاوه بر مدیران زیربنایی ریلی، بهرهبرداران حملونقل ریلی و تامینکننده خدمات ریلی هستند و ۱۵ عضو این اتحادیه از راهآهنهای خاورمیانه هستند که ۴ عضو آن از ایران هستند.
وي گفت: توان اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا ناشی از مجموعه قدرت اعضای آن از ۹۵ کشور است که ارائهکننده یک میلیون کیلومتر خطآهن، ۷ میلیون مسافر راهآهن، حجم ترافیکی تجمیعی به میزان ۳ هزار میلیارد مسافر - کیلومتر از ۱۰ هزار میلیارد تن - کیلومتر در مقوله بار است.
وی ادامه داد: در راستای انجام رسالت خود، این اتحادیه همکاری نزدیکی را با بیش از ۱۰۰ سازمان بینالمللی در زمینههای سیاسی، اقتصادی و مالی ایجاد کرده است و این اتحادیه در هر سال برای منافع اعضای خود ۸۰ کنگره، کنفرانس و کارگاه را برگزار میکند.
رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا گفت: این اتحادیه به عنوان سازمان جهانی معرفیکننده نقش ریلی برای ارتقاي توسعه حملونقل ریلی در جهان و سازماندهنده همکاریهای بینالمللی در میان اعضای خود است.
لوبینو ادامه داد: از رسالتهای اصلی اتحادیه راهآهنهای دنیا، استانداردسازی است؛ دستیابی به بهرهبرداری یکسان، هماهنگسازی فنی، استانداردسازی و از این قبیل منجر به تدوین ۷۰۰ فیش اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا شده است و یک مرجع فنی در تمام نقاط جهان به شمار میرود. رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا گفت: نوآوری موضوع دیگری است و به عنوان یک هدف در تمامی پروژههای مرتبط با فناوری و تحقیقات، بهرهبرداری، ایمنی و خدمات بار و مسافر در راهاهن تعریف شده است.
وی انتقال اطلاعات را از دیگر رسالتهای اتحادیه راهآهنهای دنیا عنوان کرد و گفت: از جمله وظایف کلیدی دیگر این اتحادیه انتشار نتایج و دانش فنی از طریق فعالیتهای کنفرانسی و کارگاهی است.
رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا با بیان اینکه حاکمیت این اتحادیه توسط دو نهاد پیشرو تضمین میشود، گفت: این دو نهاد مجمع عمومی و هیأت اجرایی هستند که خطمشی و برنامه فعالیت جهانی را تعریف میکنند؛ راهآهن ایران عضو هیات اجرایی بوده و معرفیکننده خاورمیانه است. وی گفت: ۵ موضوع همکاری جهانی به عنوان موضوعاتی با اولویت برای اعضای مناطق اتحادیه شناسایی شدند که شامل توسعه پایدار، ایمنی و امنیت، کوریدورهای باری - بین قارهای، علائم و کنترل فرمان و استانداردسازی است.
وی اظهارداشت: بسیار مفتخرم که به عنوان عضوی از گروه مشاوران دبیرکل سازمان ملل درخصوص حملونقل پایدار انتخاب شدهام و این فرصتی مغتنم است تا صدای راهآهنهای دنیا بهتر شنیده شود.
وی با تاکید بر اینکه چشمانداز ویژه برای راهآهنها در آینده و برنامههای عمل استراتژیک برای ۶ منطقه اتحادیه راهآهنهای دنیا تهیه شده است، گفت: چشمانداز برای منطقه خاورمیانه با توجه به اقدامات چشمگیر توسط دفتر منطقه خاورمیانه در تهران مناسب بوده است.
رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا گفت: با همکاری نزدیک با تمام اعضای منطقه تصویری واضح و پیوسته از سیستم حملونقل ریلی در خاورمیانه ترسیم شده است که میتواند برای مسئولان و سرمایهگذاران مفید باشد. وی گفت: منطقه خاورمیانه چارچوبی عالی برای تعریف و اجرای برنامهای متناسب با نیاز و اولویتهای راهآهن در منطقه است.
لوبینو اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه، تاکیدهای عمده شامل انتشار چشمانداز راهآهن برای خاورمیانه، توسعه همکاری با موسسات بینالمللی، همکاری فنی در خصوص موارد ضروری نظیر استانداردها و امنیت و برنامههای آموزشی است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی از سازمانهای مهم در حال اجرای اقداماتی در راستای ارتقای اتصالات ریلی و چندوجهی رقابتی در مسیرهای آسیایی و اروپایی هستند.
رئیس اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا تاکید کرد: این اتحادیه مصمم است با تمامی سازمانها با دانش تخصصی و تجربه خود در ۹۳ سال فعالیت مشترک بینالمللی همکاری کند تا در اجرای خدمات ریلی یکپارچه و قابل اعتماد، ایمن و سریع همکاری مناسبی رخ دهد.