میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۵۱
 
 
كاش هميشه روز بود
بالاخره بعد از حدود دوسال قرار است "شب واقعه" به اكران عمومي دربيايد. با شنيدن اين خبر و تماشاي مراسم ويژه اي كه...

بالاخره بعد از حدود دوسال قرار است "شب واقعه" به اكران عمومي دربيايد. با شنيدن اين خبر و تماشاي مراسم ويژه اي كه عوامل سازنده فيلم بر سر مزار "درياقلي سوراني" برگزار كردند، به اين فكر افتادم كه خاطرات اين فيلم را كه دو سال پيش در جشنواره تماشا كردم را مرور كنم:
وقتي در فهرست فيلم هاي جشنواره فجر دو سال پيش نام شب واقعه شهرام اسدي را ديديم، منتظر تكرار يك اتفاق بزرگ در سينما بوديم. هنوز مزه شيرين فيلم روز واقعه در كام ذهنمان باقي مانده است و فكر مي‌كرديم اين بار اين فيلمساز قصد دارد با شب واقعه با تاريخ معاصر حماسه برگردد. خلاصه داستان اين را مي گفت.
اما وقتي روي صندلي هاي مركز همايش هاي برج ميلاد كنار بقيه اهالي رسانه به تماشاي فيلم نشستيم، همه پيش فرض ها از بين رفت. هر چه از زمان فيلم مي‌گذشت بيشتر نااميد مي شديم. جداي از بازي بي نظير فرخ نژاد در نقش درياقلي و لوكيشن اوراق فروشي هيچ چيز ديگري جذاب نبود. آنقدر عوامل سردرد آور در فيلم بود كه نام بردن از بعضي از آنها شايد اجحاف در حق بقيه نقاط ضعف باشد.
اما براي آنكه خواننده اين سطور نگارنده را يك انسان بهانه جو قلمداد نكند بد نيست سري به اين اشكالات بزنيم.
يكي از عواملي كه به شكل وحشتناكي بيننده را دچار يأس مي كرد حضور لادن مستوفي در نقش "بانوي شعله‌ور" بود كه سبب مي شد انسان از هر چه جلوه‌هاي ويژه و رايانه اي است متنفر شود. يك نقش تقريبا بي‌معني در فيلم كه فقط براي سوهان كشيدن بر اعصاب بيننده روي پرده اكران مدام نقش مي بست.
اما اين نقش تنها نقش اضافي فيلم نبود. حضور يك بازيگر سيه چرده (اگر اشتباه نكنم) به نام "هرنام" كه كارگردان در نشست رسانه معتقد بود، قرار بود اين نقش را يك ميمون بازي كند، و البته تعجب اهالي رسانه به سبب رسيدن از ميمون به يك انسان كمك مي كرد تا نقش لادن مستوفي به تنهايي به فيلم ضربه نزند.
به اين عوامل بايد بازي هاي خشك رزمنده ها، اختلال عجيب در راكوردهاي شب عمليات كه گاهي هوا را روشن مي ديديم و گاهي هم تاريك، برخي ديالوگ‌هاي شعاري درياقلي و... خيلي عوامل ضعف ديگر را اضافه كرد تا دست آخر به اين نتيجه برسيم كه "روز واقعه" را نمي‌توان به طور كامل به نام شهرام اسدي سند زد. بايد دنبال امضاي بهرام بيضايي پاي آن اثر بود و آرزو كرد كاش هميشه واقعه ها در روز اتفاق مي افتاد!
اما حالا كه خبر مي رسد قرار است اين فيلم از هفتم ديماه به روي پرده اكران برود،‌اميدواريم كارگردان فيلمش را مجددا پاي ميز تدوين برده باشد و بتواند آن ايرادهاي اساسي و البته اتفاقات غير اساسي را از فيلمش حذف كند.
اميدواريم فيلمي كه ديماه جاري در جدول اكران قرار مي گيرد تفاوتي اساسي با آنچه در جشنواره فجر ديديم داشته باشد.

کد مطلب: 70016
, مولف : مهدي رجبي
 
Share/Save/Bookmark