چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : 87135

از «راهبرد نوين» رسانه ملي تا رنجي كه مي‌برد

در چند سال اخير يكي از جدي‌ترين راهبردهاي مديران رسانه ملي توسعه كمي شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي بوده است...

۱ـ در چند سال اخير يكي از جدي‌ترين راهبردهاي مديران رسانه ملي توسعه كمي شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي بوده است. همزماني اين تصميم با تغيير سيستم پخش آنالوگ به ديجيتال افزودن بر تعداد شبكه‌هاي تلويزيوني را سهل‌تر از گذشته نموده است. راه‌اندازي شبكه‌هايي از جمله شما، نمايش، تماشا، خروجي همين رويكرد مديريتي در رسانه ملي در چند سال اخير بوده است.
۲ـ بي‌شك تصميم مديريت رسانه ملي در خصوص گسترش تعداد شبكه‌هاي تلويزيون از جمله رويكردهاي مقابله با هجمه فراوان شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره‌اي بوده است كه از خارج از كشور و با هدف جذب مخاطبان ايراني در حال پخش هستند و روز به روز هم قارچ‌وار بر تعداد آنها افزوده مي‌شود.
۳ـ در چند سال اخير گذر از شرايط اقتصادي سخت دوران تحريم و آزادسازي يارانه‌‌ها موجب بروز تنش‌هاي فكري متعدد براي شهروندان شده است. اين دوره گذار و جراحي اقتصادي كشور، بي‌شك ناملايماتي را با خود همراه خواهد داشت، كه در اين مسير نيازمند همراهي و هم‌آوايي نهادها، بخش‌ها و گروه‌هاي مختلف است. شبكه نسيم را مي‌توان يكي از اقدامات صحيح صداوسيما براي افزودن بر انبساط فكري و كاهش از ناملايمات و تلخي‌هاي روز مره دانست. شبكه‌اي كه در بسياري از ساعات پخش اگر چه اغلب برنامه‌هاي تكراري را بازپخش مي‌كند، اما مجالي خوب است براي آنها كه در پس شبكه‌هاي ماهواره‌اي تن خود را پناه نداده‌اند و به شبكه‌هاي داخلي دل بسته‌اند. در چنين بستري و با شعار شبکه نسیم، شبکه نشاط و سرگرمی شروع به كار كرد و در اين دوره يعني از روز ۱۵ مهرماه ۱۳۹۲ شبكه نسيم به عنوان بيست‌ويكمين شبكه تلويزيوني رسانه ملي كه از طريق گيرنده‌هاي ديجيتال قابل مشاهده است، با تاكيد بر نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه پخش آزمایشی خود را آغاز کرد. تا كنون پخش برنامه‌هاي اين شبكه مبتني بر بازپخش بخش‌هاي جذاب، سرگرم‌كننده و مهيج برنامه‌هايي از گونه‌هاي مختلف بوده است. حالا و در هفدهمين روز از ميانه بهار، شبكه نسيم كه در همين مدت محدود توانسته است در زيستن آزمايشي خويش اوقات به نسبت شادي را براي مخاطبان خويش ايجاد كند، آغاز رسمي خود را جشن مي‌گيرد و بدين طريق در زمره شبكه‌هاي سراسري تلويزيون قرار مي‌گيرد، كه بسيار هم مغتنم است.
۴ـ روي ديگر سكه براي راهبرد گسترش كمي شبكه‌هاي سيما، هزينه و فايده اين شبكه‌هاست. صدا وسيما نيز مشابه بسياري ديگر از سازمان‌ها و نهادها شرايط تحريم و انقباض اقتصادي را به سختي و با بودجه ناكافي طي مي‌كند. از همين رو اتفاقا مي‌توان شبكه‌اي چون نسيم را با رويكرد كم‌هزينه بودن و اثربخش‌بودن اقدامي مناسب و كارشناسي شده دانست.
۵ـ اما اين نكته را نبايد از خاطر دور داشت كه در شرايطي كه با ادعاي كمبود بودجه رسانه ملي و دست به دامان شدن اين سازمان به انواع و اقسام آگهي و رپرتاژ براي نهادهاي باصلاحيت و بي‌صلاحيت كه ديگر اين اواخر بسياري از مخاطبان را جان به سر نموده است، روبرواييم اصرار مديران اين رسانه بر افزودن بر تعداد عناوين شبكه‌هاي تلويزيوني امري است عجيب كه بيم آن مي‌رود كه تنها مديريت رسانه ملي بر اين باور است كه با افزودن بر تعداد شبكه‌ها مديريت خويش را بر كوي و برزن شيپور زند و بيش از آنكه بر محتوا و دخل و خرج شبكه‌ها بينديشد بر تعدد عائله خويش بينديشد، عائله‌اي كه از بسياري از همصنفان خويش در خارج از كشور جامانده و نتوانسته است آنچنان كند كه بايد و شايد.

مولف : ايرج فتح الهي
https://siasatrooz.ir/vdcdkf0j.yt05s6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی