دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : 89935

تاثير توزيع بنزين وارداتي در تلطيف آلودگي هوا چه شد؟!

تاثير توزيع بنزين وارداتي در تلطيف آلودگي هوا چه شد؟!

اگرچه در جلساتی که کمیسیون بهداشت برای سرطان زا بودن بنزین تولیدی برگزار کرد هیچکدام از سه سازمان محیط زیست، استاندارد و وزارت نفت مستندات متقنی مبنی سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل ارائه ندادند اما بر سر حرف خود مبني بر واردات بنزين از خارج كشور براي تلطيف آلودگي هوا مصمم ماندند.
اكنون در حاليكه دومين ماه پاييز از نيمه گذشته است و در حاليكه بنزين يورو ۴ در بسياري از كلانشهرهاي كشور توزيع شده است كماكان شاهد آلودگي هوا در اين كلانشهرها هستيم.
آلودگي كه با توجه به برنامه هاي تدارك ديده شده از سوي دولت يازدهم به هيچ وجه پذيرفتني نيست و بايد پرسيد تاثير توزيع بنزين وارداتي در تلطيف آلودگي هوا تا چه حد و اندازه اي بوده است؟!

هوای تهران ناسالم شد
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد ۱۰۲ در شرایط ناسالم قرار گرفت.
وحید حسینی در گفت وگو با مهر، افزود: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت تمامی آلاینده ها نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است. به گفته وی، به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: پیش بینی هواشناسی برای پایتخت حاکی از آسمانی صاف در پاره ای نقاط غبار صبحگاهی است. به این ترتیب انتظار می رود شاخص کیفیت هوا تا ساعات ظهر در شرایط ناسالم برای گروههای حساس باقی بماند. حسینی تصریح کرد: اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در منطقه ناسالم برای گروههای حساس شامل افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و افراد مسن است لذا توصیه می شود در منطقه ناسالم این افراد فعالیت های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند.

ادعای سازمان محیط زیست اثبات نشد
يكي از داغ ترين بحث هاي مطرح شده در اين روزها موضوع آلوده بودن يا نبودن بنزين توليدي ساخت داخل بوده است. آلودگي كه از سوي دو تن از اركان اجرايي دولت مطرح و قرار شد آن دو نفر مدارك و مستندات خود را براي اثبات اين ادعا نشان دهند.
اسنادي كه گويا كافي و مستدل نبوده و در همين خصوص سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس معتقد است: ادعای سازمان محیط زیست در مورد آلاینده بودن بنزین‌های پتروشیمی اثبات نشده است. آذین در گفت وگو با نسیم با اشاره به آماده نبودن گزارش این کمیسیون در مورد کیفیت بنزین‌های تولید داخل افزود: گزارش به صورت کلی آماده نیست ولی به صورت کلی می‌توان گفت که ادعای سازمان محیط زیست در آلاینده بودن بنزین‌های پتروشیمی اثبات نشده است و این در گزارش ما آمده است.

اذعان به شكست!
در حاليكه طرح واردات بنزين پاك به منظور تلطيف آلودگي هوا رقم خورد حال به نظر مي رسد خود متوليان اجراي اين طرح نيز پذيرفته اند كه طرحشان شكست خورده بوده است.
در همين خصوص رئیس سازمان محیط زیست معتقد است :اگرچه عرضه بنزین یورو ۴ در تهران شروع شده اما هنوز مشکلات هوای تهران مرتفع نشده است.
معصومه ابتكار در حالي طرح اسقاط خودروهای فرسوده ، توسعه حمل و نقل عمومی و حذف خودروهای تک سرنشین و حذف سوخت‌های سنگین از نیروگاه‌ها و استفاده از شبکه‌های گرمایش خانگی مناسب را راهكاري براي كاهش آلودگي هوا دانسته اند كه بر اساس بررسي ها ۸۸ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل نقلیه شناخته مي شود.

حرف آخر
در حالي به بهانه پاك شدن هوا بالغ بر ۲ میلیارد دلار ارز از کشور به بهانه خرید سوخت پاک خارج شد كه برخي نمايندگان مجلس طي اظهار نظراتي اعلام كردند بررسي ها نشان دهنده اين مهم بوده اند كه آلودگي سوخت وارداتي و سوخت توليد داخل چندان تفاوتي با هم نداشته اند و واردات بنزين تنها بر مبناي برخي مصلحت ها رخ داده است.
حرف‌ آخر اين گزارش با اشاره به صدمات جاني و مالي غير قابل جبران آلودگي هوا تنها خواستار اين موضوع است كه متوليان امر با حياتي ترين موضوعات بازي سياسي نكرده و بدنبال بهبود شرايط باشند و منافع جمعي را فداي منافع شخصي نسازند.

https://siasatrooz.ir/vdcdkn0j.yt0ns6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی