با گذشت ۱۰ هفته از سال ۹۵ همچنان بورس اوراق بهادار تهران در انتظار به سر میبرد و هرچند متولیان وعده میدهند که آینده روشنی در انتظار این بازار به عنوان دماسنج اقتصادی کشور است اما این مهم تاکنون محقق نشده است.
تالار شیشهای بورس اوراق بهادار در معاملات ۵ روز کاری هفته گذشته خود همچنان روند نزولی را طی کرد و در نهایت شاخص کل تالار شیشهای با ۷۶۹ واحد کاهش نسبت به هفته اول خرداد ماه تا آستانه کانال ۷۶ هزار واحدی افت کرد و با این حساب با یک درصد کاهش روبهرو شد.
آیینه آمار
همچنین طبق آمار و مستندات موجود در پنج روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۹۴۷۸ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است. از طرفی ۴۵۴۱ میلیون سهم در ۳۵۴ هزار نوبت، مورد معامله قرار گرفت. این ارقام نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۲۴.۳ درصد و ۲۰ درصد افزایش را تجربه کردند.
در معاملات هفته دوم خردادماه شاخص بازار اول با ۷۵۳ واحد کاهش به رقم ۵۳ هزار و ۲۲۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم با ۴۰۶ واحد کاهش عدد ۱۶۶ هزار و ۴۸۱ واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول با ۱.۴ درصد کاهش و شاخص بازار دوم با ۰.۲۴ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.
هرچند تحلیلگران و منتقدان تالار شیشهای براین اعتقادند که روند حرکتی هفته گذشته بورس تحت تاثیر اخبارهایی همچون انتخابات ریاست مجلس و شروع به کار مجلس دهم بود و همین مساله سبب شد تا سرمایهگذاران در جستوجوی یافتن سیاستهای مجلس دهم در قبال بازار سرمایه همچنان دست به عصا حرکت میکنند اما عدهای دیگر وجود چنین بازار رکودی را ناشی از سودهای سپرده بانکی میدانند که هنوز رقمی بالاتر از تورم اعلامی از سوی متولیان است.
سودهای بانکی علت رکود بازار سرمایه
در این زمینه مشاور ارشد رئیسجمهوری معتقد است با توجه به رقابت دو بازار پول و سرمایه، سودهای بانکی باعث شده بازار سرمایه از رونق بیفتد چراکه تنها فعالیتهای آلوده اقتصادی میتوانند با سودهای ۲۸ درصد زنده مانده و تداوم یابند وگرنه کسب و کار تجاری یا صنعتی حداکثر ۱۲ درصد سودآوری دارد. وی بهرههای بالای بانکی را علت شکست تولید خواند و گفت: اکنون کمخطرترین راه حفظ سرمایه همین سودهای بانکی است که مالیات نیز به آن تعلق نمیگیرد.
برخلاف نظر ترکان برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی به آن چندان خوشبین نیستند و معتقدند که با کاهش اندکی در نرخ بهره، افراد ریسکگریز همچنان ریسکگریز میمانند و از طرفی کاهش دستوری نرخ بهره نه تنها امکان دارد به کار بازار سرمایه نیاید بلکه ممکن است گرهای باشد بر گرههای اقتصادی ایران.
روند نزولی بورس تهران، آن هم در شرایط پسا تحریم ابهامات در بازار سرمایه ایران را بیش از پیش کرده و این ابهامات خود باعث شده عامه مردم از سرمایهگذاری در بورس چه به صورت مستقیم چه با مشاوره از موسسات سرمایهگذاری پرهیز کنند.
نکته چالب در معاملات بورس طولانی شدن زمان لیدری خودروییهاست که از دید منتقدان چندان مطلوب نبوده و در صورت تداوم این روند باید شاهد آسیبهای بیشتری دراین بازار بود.
گروه خودرو در آخرین روز معاملات هفته گذشته برخلاف رکودی بودن بازار همچنان به منطقه حمایتی خود رسیدند و خوشاقبال ظاهر شدند. حجم معاملات بالا در این گروه به همراه رشد قیمتی اندک میتواند برای روز معاملاتی بعد مورد انتظار باشد.
تغییر لیدری بازار
محمودرضا خواجهنصیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان در گفتوگو با سیاست روز در تشریح روند حرکتی بازار میگوید: بازار سهام پس از یک دوره رکودی طولانیمدت، ظرفیت خالی برای رشد داشت اما این ظرفیت در سه ماهه پایانی سال گذشته به سرعت استفاده شد و هرچند تا رسیدن به نقطه تعادلی در بازار فاصله وجود دارد اما به نظر میرسد هیجانها در بازار فروکش کرده و پس از رشدی پرسرعت، متغیرهای بازار سهام در حال اصلاح هستند.
به گفته وی درشرایط کنونی به جز گروه خودرو، خبر خاصی در سایر صنایع منتشر نمیشود و اگر این بنا وجود دارد که بازار رشد خود را از سر بگیر نیازمند انگیزه و انرژی تازه است تا با انتشار خبرهای خوب از صنایع و شرکتها باید به بازار تزریق شود.
این کارشناس بازار سرمایه دلایل عدم رشد سایر صنایع را عدم انتشار درست اخبار در مورد آنها بر شمرده و میگوید: در حال حاضر به جز گروه خودرو گروههایی مانند صنایع فلزی، پتروشیمی و پالایشگاهی چشم انداز روشنی برای رشد دارند، اما تا زمانی که اطلاعرسانی صحیحی در مورد آنها انجام نشود نمیتوان انتظاری بیش از این داشت.
به اعتقاد وی در صورت عدم شفافسازی ظرفیت سایر گروههای بازار و نیز جایگزین نشدن برای لیدر فعلی بازار و همچنین در نظر داشتن اینکه گروه خودرو نیز جای بیشتری برای رشد ندارد، طبیعتا کاهش بازدهی باعث خروج نقدینگی و کوچک شدن بازار میشود
این تحلیلگر بازار بر این باور است که همچنان پتانسیل رشد در بازار وجود دارد اما تداوم تمرکز بازار به گروه خودرو کاملا غیرمنطقی است و تا زمانی که اطلاعرسان درست و منطقی و همچنین شفافسازی لازم درمورد این گروه صورت نگیرد بازار تغییر حالتی نخواهد داد.