رئیسجمهور در پرسش مهر امسال خود گفت: چگونه در محیط مدرسه، افکار دیگران را تحمل کنیم و با چه سبکی میتوانیم اخلاق بالاتر، ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشیم؟
رئیسجمهور در پرسش مهر امسال خود مطرح کرد: «باید افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم.
محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد. چگونه در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم و با چه سبکی میتوانیم اخلاق بالاتر، ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشیم؟»
براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، پرسش مهر در اولین روز سال تحصیلی توسط عالیترین مقام اجرایی کشور برای دانشآموزان و معلمان سراسر کشور اجرا میشود.
در طرح پرسش مهر، رئیسجمهور وقت کشور یکی از مهمترین مسایل کشور و یا تعلیم و تربیت به عنوان پرسش مهر را مطرح میکند و دانشآموزان و فرهنگیان در قالب فعالیتهای فرهنگی و هنری به آن پاسخ میدهند.
پرسش مهر از ابتدا تاکنون
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۷۷ـ۱۳۷۶ پرسش مهر توسط رئیسجمهور وقت در قالب طرح بنمار مطرح شد و وی ضمن ترغیب دانشآموزان به تفکر و تأمل بیشتر پیرامون موضوعات مهم و اساسی کشور و انقلاب، از آنان خواست راهحلهای اساسی خود را به مسئولان ارائه دهند.
پرسشهای مطرح شده پیرامون «قانونمندی و احترام به قانون» و «راهکارهای استقرار امنیت و راهحلهای عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه» بود که با هدف پرورش و روحیه مسئولیتپذیری، مشارکتجویی و تحقیق و پرسشگری و ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پرنشاط و جدی در عرصه فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیان شد.
دومین پرسش مهر در سال ۸۰ـ۱۳۷۹ با دو پرسش شامل «دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟» و «با گفتوگوی تمدنها چگونه میتوانیم جهانی زیباتر و انسانیتر بسازیم؟» مطرح شد.
سومین پرسش مهر در سال تحصیلی ۸۲ـ۱۳۸۱ با طرح ۳ سوال شامل «راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟»، «انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگونساری چه نقشی داشته است؟» و «برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟» برگزار شد.
در چهارمین پرسش مهر در سال ۸۳ـ۱۳۸۲، دو سوال شامل «در جهان به هم پیوسته امروز چگونه میتوان با پرهیز از تنشهای جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد» و «موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟» مطرح شد.
پرسش مهر پنجم در سال ۸۴ـ۱۳۸۳ برگزار شد و ۴ پرسش شامل «نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام «داد بنیاد» مهدوی مورد انتظار ما چگونه است؟ آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟»، «مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و زرتشت چگونه است؟»، «از نهضت مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی ایران چه درسهایی میآموزیم؟ ملت رشید ایران چه میخواست و به چه رسید؟» و «اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر در کشور تا تاکنون چه نقشی داشته است؟ موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟» مطرح شد.
پرسش مهر ششم در سال تحصیلی ۸۵ـ۱۳۸۴ شامل «چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟»، «رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟»، «چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟» و «مصادیق و زمینههای عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است؟ و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟» بود.
هفتمین پرسش مهر در سال ۸۶ـ۱۳۸۵ مطرح شد و شامل «نقش مهرورزی درپیشرفت و تعالی جامعه چیست؟»، «نقش مهرورزی در برپایی عدالت و ایجاد وحدت و اتحاد چیست؟»، «نقش مهرورزی در ایجاد جامعه نمونه و پیشرفته چه چیزی میباشد؟»، « چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم؟»، «موانع محبت چیست؟» و «چه کسانی نمیخواهند انسانها دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟» بود.
سوالات پرسش مهر هشتم در سال تحصیلی ۸۷ـ۱۳۸۶ شامل «عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار میدهد، چیست؟»، «عوامل پیشرفت، راههای پیشرفت و موانع پیشرفت چیست» و «چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟ و موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قلهها حرکت کنیم؟» بود.
در پرسش مهر نهم در سال ۸۸ـ۱۳۸۷ چند پرسش شامل «چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم؟»، «راههای خدمتگزاری چیست؟»، «چگونه باید خدمت کرد؟»، «چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟»، «فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟»، «تأثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟»، «تأثیر خدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟»، «وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟»، « وظیفه دولت و مسئولان، وظیفه رسانهها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟»، «آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت میتواند به قلههای سعادت برسد؟»، «آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف میشود؟» و «آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصلهها و تبعیضها و محرومیتها برطرف خواهد شد؟»، «چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟»، «دانشآموزان چه میتوانند بکنند و چگونه میتوانند به کشور، ملت و خانوادهشان خدمت کنند؟»، «جامعه فرهنگی ما چه میتواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟» مطرح کرد.
پرسش مهر دهم در سال تحصیلی ۸۹ـ۱۳۸۸ مطرح شد که شامل «رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟»، «آیا میتوان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟»، «پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسانها قرار دادند؟» و «رابطه علم و انسانیت چه طور است؟» بود.
در پرسش مهر یازدهم که در سال ۹۰ـ۱۳۸۹ مطرح شد و رئیسجمهور از دانشآموزان پرسید «تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟».
در پرسش مهر دوازدهم که در سال ۹۱ـ۱۳۹۰ مطرح شد، از دانشآموزان سوال شد: « اگر شما دانشآموزان به جای رییسجمهور بودید برای ساختن ایران و اعتلای نام ملت ایران و امور کشور چه میکردید و اولویت شما چه بود؟» و «شما دانشآموزان در مسائل جهانی چه میکردید و برای ریشه کن کردن فقر چه برنامهای داشتید، در یک کلام اگر شما رییسجمهور بودید برای ایران عزیز چه میکردید؟».
در سال تحصیلی ۹۲ـ۱۳۹۱ پرسش مهر سیزدهم مطرح شد و رئیسجمهور از دانشآموزان پرسید: «سؤال امسال من از شما این است که میخواهید در آینده چه کار کنید، اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود زندگی و زندگی جاویدان آینده چه برنامهای دارید؟».
در پرسش مهر چهاردهم که در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲، مطرح شد، خطاب به دانشآموزان این سوال را مطرح کرد که «اگر پدر شما رئیسجمهور باشد چه اقدامی به او توصیه میکنید تا بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی بگستراند؟»
پرسش مهر پانزدهم که در سال ۹۴ـ۱۳۹۳ مطرح شد این بود، «عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آبهای ایران میتوانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟».
در پرسش مهر شانزدهم که در سال تحصیلی ۹۵ـ۱۳۹۴ مطرح شد، رئیسجمهور از دانشآموزان سؤال کرد: «به نظر شما دانشآموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصتهای جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماههای آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟».
هفدهمین پرسش مهر رئیسجمهور سال تحصیلی ۹۶ـ۱۳۹۵ مطرح شد و رئیسجمهور از دانشآموزان پرسید: «از کجا خشونت نشأت گرفته است و چگونه عدهای خشونت را میآموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟ چگونه میتوانیم کشوری داشته باشیم، جامعهای داشته باشیم دارای رحمت اسلامی و نبوی. و چگونه میتوانیم جوامع منطقهمان و جهان را از خشونت برهانیم؟».(فارس)