جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۸
کد مطلب : 81979
به بهانه ايام ولادت منجی عالم بشریت

آینده تابناک

سخن از مهدی منتظر سابقه ای دیرینه دارد. و از همان صدر اسلام ؛ یعنی ابتدای رسالت پیامبر اکرم(ص) تاکنون...

سخن از مهدی منتظر سابقه ای دیرینه دارد. و از همان صدر اسلام ؛ یعنی ابتدای رسالت پیامبر اکرم(ص) تاکنون جهت بررسی این امر، صدها زبان به صدا درآمده و هزاران قلم آثاری را آماده و مهیا کرده اند و هیچ جهتی ازجهات زندگی حضرت مهدی نیست مگر این که از آن سخنی به میان آمده و هیچ کلمه و گفتاری در شان ایشان نیامده، مگر آن که مورد بحث و بررسی قرارگرفته باشد. خصوصا این که گروه های زیادی از مسلمانان وحتی پیروان کتاب های آسمانی، کمال و تمام ایمان را متوقف بر اعتقاد به مهدی می دانند. آری، اعتقاد به رهایی بخش که در «آخر الزمان » می آید. اعتقادی است کهن و دیرینه، چرا که تمام پیامبران و از جمله آنان حضرت محمد بن عبدالله (ص) از آمدن این رهایی بخش،خبر داده اند. معتقدان به مهدی منتظر از عالمان شیعه و سنی، در طول تاریخ اسلام براین امراتفاق نظر دارند که: «مهدی منتظر غیر از مسیح(عیسی بن مریم) است. بلکه اودر زمان امام (ع) از آسمان نزول می کند و پشت سر حضرت نماز می خواند.»
انبیاء واولیای الهی درطول حیات بشری برای هدایت انسانها آمده اند ودراین راه نیز سختیهای بیشماری را تحمل کرده اند.حضرت مهدی تنها بازمانده از انبیاء و اولیاء است وهرآنچه آن بزرگواران از علم وقدرت ومعجزه دارا بوده اند و هرآنچه در اختیار آنان بوده، همگی در حال حاضر در اختیار آن حضرت می باشد.
تمام صفات انبیاء و مکارم ائمه(ع)در وجود امام مهدی( عج) جمع است و از آن حضرت بروز می کند. براین اساس، شباهتهایی بین آن حضرت و پیامبران واولیای الهی وجود دارد که درکتابهای معتبرحدیث ازآن یاد شده است .شناخت موعود آخرالزمان و حجت برحق زمان، تکلیف همیشه شیعه اهل بیت است. در این باره روایات بسیاری در منابع روایی مسلمین اعم از شیعیان و برادران اهل تسنن آمده است. از دلایل عقلی و نقلی فراوانی استفاده می شود که باید همه انسانها در همه اعصار، امام زمان خود را بشناسند، وگرنه رشته اتصال آنان ازآئین مقدس اسلام گسسته، به عهد بربریت وجاهلیت خواهند پیوست. 

اعـتـقـاد به موعود
اعـتـقـاد به موعود، در همه ادیان مطرح بوده و عقیده مشترک همه آنها به شمار می آید؛ و هر دین و مکتبی به تناسب فرهنگ دینی و ملی خود از موعود آخرین به نامی یاد کرده است .بـر ایـن اساس ، درآیین بودایی او را "بودای پنجم" و درآیین هندو، او را"آواتارا دهم" گویند. درآیین زرتشت نیز ازآمدن منجی و موعود آخرین خبر داده شده و او را "سوشیانت "یا"سوشیانس" می نامند . کـتـب دیـنی یهود نیز ظهور رهبری بزرگ به نام "ماشیح"یا"مسیح "در آخرالزمان را نـوید داده اند. آیین مسیحیت نیزآمدن دوباره حضرت عیسای مسیح به دنیا و برپایی حکومت جهانی به دست او را خبر داده است .امـا انـدیـشـه مـهـدویت وظهورموعود جهانی درآیین آسمانی اسلام ، جایگاه وجلوه بیشتری دارد وبـا وجـود دلایـل معتبرازآیات و روایات متواتر و قطعی ، همه مذاهب اسلامی بر ظهور"مهدی موعود"از نسل فاطمه زهرا(س) اتفاق نظردارند.
دراین میان ، مهدی موعود درمذهب شـیـعـه ، هـم بـه دلیـل جـایـگـاه اعـتـقـادی آن وهـم بـه دلیل دارا بودن شناسنامه روشن وپرداختن به جزئیات زندگی وچگونگی ظهورش، ازاهمیت ، قطعیت و شفافیت بیشتری برخورداراست .
درقرآن آیاتی چند درسوره های انبیاآیه ۱۰۵، نورآیه ۵۵، قصص آیه۴ صف آیه ۸ و ۹، سوره حج آیه۶۰، حدیدآیه ۲۶، و سوره مریم آیه ۷۷ آمده است که اجمالا روزی را وعده می دهند که حق پرستان و حزب خدا پرست وطرفداران دین ومردم شایسته جهان قدرت وحکومت زمین را قبضه می نمایند ودین اسلام برتمام ادیان غالب می گردد . والبته در کتاب های مقدس، بشارت های بسیاری در مورد منجی موعود داده شده است و قابل توجه است که در کتاب های زبورداوود، اشعیای نبی، بوئیل نبی، زکریای نبی، حزقیال نبی، حجی نبی، صفینای نبی، دانیال نبی نیزدراین رابطه مطالب بسیاری دیده می شود . 

فلسفه جهانی بودن حکومت منجی موعود
حکومت حضرت مهدی(ع) حکومتی است جهانی و این نیز کم و بیش مورد قبول همه ادیان است. در نگاه اسلام در حقیقت فلسفه جهانی بودن حکومت منجی موعود همان فلسفه بعثت انبیا است، رسالت پیامبران رسالتی جهانی است و آن دعوت به توحید و برپا داشتن عدالت است. منجی موعود با ظهور خود بساط ظلم و جور را از همه جاي زمین جمع می کند و با تشکیل حکومتی جهانی همه انسان ها را به توحید فرا می خواند و عدالت واقعی را در همه جای جهان مستقر می سازد. حکومت واحد جهانی چه بسا در گذشته دور از ذهن می نمود ولی امروز با گسترش روزافزون تکنولوژی ارتباطات، ملت ها و کشورهای جهان را چنان به هم نزدیک شده اند و چنان فاصله ها را از میان برداشته است که جهان با همه بزرگی اش به منزله یک «دهکده جهانی» است و این خود نوید این را می دهد که همه امور در جهت تحقق وعده خدا به مؤمنان پیش می رود وحکومت واحد جهانی با محوریت توحید وعدالت نزدیک است. 

جان کلام
همگانی بودن اعتقاد به مصلحی که می آید و جهان را سرشار از صلح، دوستی، عدالت و آبادانی می کند، نشانگر فطری بودن این باوراست؛ زیرا چیزی که زائیده شرایط خاص و محدودی با شد، نمی تواند عمومی و فراگیر شود.
پروردگار آدمیان وعده داده است با آمدن موعود جهانی، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، آن آینده تابناک خواهد رسید. نور و روشنایی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت و تاریکی و سیاهی از میان خواهد رفت و البته وعده خداوند تخلف بردار نیست.
انتظار ولی عصر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف یعنی انتظار معنویت، عدالت، برادری و برابری، عمران و آبادانی زمین، امنیت و آرامش، شکوفایی عقل و دانش، رفاه و آزادی بشر و هر آنچه پیامبران الهی و پیشوایان دین مژده تحقق آن را داده اند؛ " أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَریبٍ ". (سوره هود/۸۱)
این قلم میلاد نور، میلاد منجی عالم بشریت ؛ حضرت حجت ابن الحسن العسكری (عج) را به منتظران واقعی حضرتش تبریک وتهنیت گفته وباتضرع به درگاه خداوند سبحان برای تعجیل درفرجش ، ملتمسا نه دعا می کنیم .
منابع در دفتر روزنامه موجود است

مولف : اسد الله افشار
https://siasatrooz.ir/vdcdnn0j.yt0f56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی