روز گذشته مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت اصلاحات اذعان کرده که بسیاری از اصلاحطلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقهای به امام خمینی ندارند.
عیسی سحرخیز از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ و بازداشتی فتنه ۸۸ در گفتوگو با یک سایت ضدانقلاب تأکید کرده است که "خیلی از اصلاحطلبان بر خلاف اول انقلاب دیگر علاقهای به آقای خمینی ندارند."
وی در این مصاحبه با یادآوری نحوه آشناییاش با سیدمحمد خاتمی و همکاریهایش با وی، گریزی هم به ماجرای "خروج از حاکمیت" که توسط تعدادی از اصلاحطلبان در دوران دولت دومخرداد مطرح شد، زده و یادآور شده است: بحثهایی مانند خروج از حاکمیت مباحث داخلی اصلاحطلبان بود. از لحاظ تئوریک هم روی آنها کار میشد. دیدگاهها هم بسیار متفاوت بود. اصلا تعبیر «جبهه» اصلاحات به همین دلیل بود.
این بازداشتی فتنه ۸۸ در بخش دیگری از این مصاحبه با تصریح بر "نگاه منتقدانه" خود به امام خمینی میگوید: من نگاه منتقدانهای به ایشان دارم و فکر میکنم خیلی از کارها خطا بود.
سحرخیز همچنین "تغییر قانون اساسی"، "تغییر ساختاری قوه قضاییه" و "حذف نهاد ولایت فقیه" را جزئی از اصلاحات میداند و اضافه میکند: ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوشبینی بسیار و اولیه به آیتالله خمینی، به ولایت فقیه هم باور داشتیم.
اين اظهارات سحرخيز سندي ديگر بر وجود برخي از اصلاحطلبان تندرو در ميان اصلاحطلبان و حقيقت نيات آنان است.
در حقيقت بعد از فتنه ۸۸ در جريان اصلاحطلبي عناصري واقعيت وجود خود را علني كردند و نشان دادند كه به نام اصلاحطلبي به دنبال زيادهخواهيها و مقابله با نظام هستند.
اين گروه در تعريف واژه جامعه مدني آن را یک جامعه غیرایدئولوژیک و سكولار مبدل كردند و گفتند جامعه مدنی یک جامعهای است که ایدئولوژی بر آن حاکم نباشد و جامعهاي لاييك را مدينه فاضله خود ميديدند. اين گروه با فاصله گرفتن از آرمانهاي نظام تلاش كردند تا هنجارشكني سنتي تعريف شده در اصلاحطلبي را به قانونشكني مبدل كرده و به مخالفت و معاندت علني با نظام برخيزند.
اين در حالي است كه گروهي ديگر در اصلاحطلبان حضور دارند كه همواره راه خود را از جریان اصلاحطلب تندرو معروف به فتنه جدا دانسته و بر خلاف تبلیغات رسانههای ضد انقلاب دلبستگی و علاقه زیادی به امام و رهبر انقلاب داشته و بر اين عقيدهاند كه همانگونه كه رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان کرمانی در سال ۸۴ فرمود: "نقطه مقابل اصولگرایی، اصلاحطلبی نیست بلكه لاابالیگری و نداشتن اصول است و نقطه مقابل اصلاحطلبی هم اصولگرایی نیست بلكه افساد است كه در این میان، راه صحیح، «اصولگرایی اصلاحطلبانه» است..."
با اين حال اين گروه از اصلاحطلبان از آن جا كه جايگاه خود را تعريف نكرده و تندروها را از ميان خود خارج نكردهاند همواره متهم به همراهي با تندروها شده و در جامعه مورد انتقاد و نكوهش قرار ميگيرند.
رئیس مرکز امور سیاسی حزب مؤتلفه در اينباره گفت: اصلاح طلبانی که معتقد به امام(ره) هستند احساس شرم میکنند که عیسی سحرخیز چنین مواضعی دارد و به همین دلیل راغب نیستند درباره این موضوع صحبت کنند.
محمدکاظم انبارلویی رئیس مرکز امور سیاسی حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به مواضع عیسی سحرخیز فعال اصلاحطلب و از عناصر فتنه ۸۸ در خصوص اینکه برخی اصلاحطلبان حضرت امام(ره) را قبول ندارند و در داخل جریان اصلاحات به دنبال حذف ولایت فقیه بودیم اظهار داشت: کلیت این موضوع این است که اصلاحطلبان به دو دسته اصلی تقسیم میشوند؛ یک دسته از آنها نظام و انقلاب را قبول ندارند و سکولار هستند و در طول تاریخ انقلاب نیز کارنامه مشخصی داشتهاند.
وی ادامه داد: این افراد در فتنه ۸۸ عملکرد آشکاری از خود به جای گذاشتند و اگر فرصتی هم پیدا کنند در مقابل نظام میایستند و از هیچ تلاشی برای سرنگونی حکومت دریغ نخواهند کرد و اوج شرارتهای این عده در فتنه ۸۸ ملاحظه شد.
رئیس مرکز امور سیاسی حزب موتلفه در عین حال افزود: اما دستهای دیگر از اصلاحطلبان معتقد به امام(ره) هستند و حاضر نیستند استقلال و عزت مملکت را بفروشند.
انبارلویی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اظهارات عیسی سحرخیز از کجا ناشی میشود، تصریح کرد: صحبتهای این فعال فتنه ۸۸ چیز عجیبی نیست، او در خدمت ضد انقلاب و سرویسهای تبلیغی و امنیتی معاند نظام است و با رسانهها و سایتهای ضد انقلاب همکاری میکند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه چرا اصلاحطلبانی که معتقد به نظام و ولایت فقیه هستند حاضر نمیشوند از این فرد و چنین اظهاراتی تبری بجویند، تاکید کرد: کسانی که معتقد به امام هستند احساس شرم میکنند که شخصی از داخل جریان آنها چنین مواضعی را اتخاذ میکند و به دلیل خجالتی که دارند راغب نیستند در مورد این موضوع صحبت کنند.
انبارلویی با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در جریانات فتنه ۸۸ و اینکه باید با عناصر ضد انقلاب مرزبندی مشخصی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اصلاحطلبان برای حفظ حیثیت انقلابی خودشان باید با چنین افرادی مرزبندی کنند؛ یکی از انتقادات ما به اصلاحطلبان این است که چرا با این جریانات و افراد مرزبندی نمیکنید و امروز لازم است که کسانی که خود را معتقد به امام(ره) و رهبری میدانند به صورت رسمی موضع خود را در قبال این سخنان اعلام کنند.
مشکل اصلاح طلبان؛ عدم برائت
نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: مشکل اصلاحطلبان از ابتدا عدم برائت از افرادی مانند سحرخیز بود و هست.
اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در مورد اظهارات اخیر عیسی سحرخیز مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات مبنی بر اینکه خیلی از اصلاحطلبان علاقهای به امام خمینی نداشتند گفت: البته من نمیدانم اظهارات عیسی سحرخیز در آن سایت دقیق منتشر شده است یا خیر ولی به دلیل اینکه اینگونه نقل شده است میگویم، مسئلهای که سحرخیز نقل میکند عقیده این شخص است که به عنوان خبر میگوید و این اظهارنظر به عهده افرادی است که خودشان را داخل نظام میدانند و معتقدند به امام(ره) علاقهمند بودند و حداقل در جلوی مردم سعی میکنند بگویند ما به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داریم و درون حاکمیت هستیم.
وی افزود: آقای سحرخیز یا تهمت زده است یا واقعیت را میگوید، اگر تهمت زده باشد، اصلاحطلبان باید خودشان رفع تهمت کنند و تهمتزننده را مورد پیگیری قانونی قرار دهند و بعد هم اصلاحطلبان از این آدمها که بر مواضع خود اصرار دارند تبری بجویند و بگویند این آدمها، آدمهایی هستند که با ما همراه نیستند.
نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: اگر سحرخیز واقعیت را گفته است، پس بهتر است اصلاحطلبان خودشان برای ملت بگویند ما چنین نظری داریم تا ملت تکلیف تکلیف خودشان را با اینها روشن کند و از طرفی در دورهای که اصلاحطلبان سعی دارند بگویند ما جز نظام هستیم، نباید در مقابل چنین مطالبی حرف نزنند و ساکت بمانند.
بادامچیان با تأکید بر اینکه سکوت راجع به فتنه یک معضل برای اصلاحطلبانی بود که میخواستند به قول خودشان معتدل و داخل نظام و حاکمیت بمانند، تصریح کرد: سکوت در برابر این حرفها نیز همین میشود، یعنی اگر سحرخیز افکار خودش را مطرح کرده و اصلاحطلبان در معرض تهمت یا واقعیت قرار گرفتند خودشان باید جواب بدهند وگرنه تلقی خیلیها این میشود که اصلاحطلبان مردم را فریب میدهند.
وی با بیان اینکه امثال سحرخیز از ابتدا نظر خود را علنی نکردهاند ولی مشخص بود که افکار آنها التقاطی است، اظهار داشت: وقتی آدمهایی با این افکار جزو اصلاحطلبان باشند، قضاوت مردم این میشود که اصلاحطلبان این افکار را قبول دارند و مردم هم نسبت به همه اصلاحطلبان بدبین میشوند.
نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: از سوی دیگر شاید این اصلاحطلبان چنین افرادی را برای دستیابی به قدرت میخواهند که باز هم اشتباه است و با چنین افرادی موقعیت اصلاحطلبان در بین مردم خراب میشود و یا اینکه مسائل دیگری دارند که به عبارتی میتوان گفت چندگانگی دارند ولی بهترین راه برای مواجهه با مردم شفافیت است، نه اینکه مبهم و چندگونه حرف بزنند.
سحرخیز عنوان اصلاحطلب برای خود انتخاب نکند
در همين حال داریوش قنبری نماینده اصلاحطلب ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: دیدگاهی که بخواهد مقابل امام(ره) باشد، تفکر اصلاحطلبی نیست؛ بهتر است کسانی که اینگونه اظهارات را بیان میکنند عنوان اصلاحطلب را برای خودشان انتخاب نکنند و عنوانی متناسب با خودشان را انتخاب کنند.
وي افزود: قاطعانه میگویم هر تفکری که دیدگاه امام(ره) را قبول نداشته باشد و بخواهد فراتر از چارچوبهای نظام حرکت کند از اصلاحات خارج است.
وی تأکید کرد: اصلاحطلبی برخاسته از متن انقلاب و امام(ره) است و کسانی که فراتر از چارچوبهای نظام حرکت میکنند در اصل اصلاحطلبی را به درستی درک نکردهاند.
قنبری با ذکر این نکته که اصلاحطلبی در کل ایدهای برگرفته از امام(ره) است، تصریح کرد: اصلاحات و اصلاحطلبان به دنبال تقویت چارچوبهای نظام هستند و چارچوبها در قانون اساسی مشخص شده و جایگاه امام(ره) و رهبری در تفکرات اصلاحطلبانه وضعیت شفاف و مشخصی دارد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در پایان با انتقاد از سخنان افراطی عیسی سحرخیز، خاطرنشان کرد: هر دیدگاهی بخواهد مقابل امام(ره) باشد و مخالف تفکر ایشان باشد آن تفکر اصلاحطلبی نیست؛ بهتر است کسانی که اینگونه اظهارات را بیان میکنند عنوان اصلاحطلب را برای خودشان انتخاب نکنند و عنوانی که متناسب با خودشان و اظهاراتشان است را انتخاب کنند.
حذف ولايت فقيه
نبايد فراموش كرد كه يكي ديگر از مواردي كه در اظهارات سحرخيز به آن اشاره شده است موضوع حذف ولایت فقیه است. اين موضوع همراه با سرنگوني نظام دو هدف عمده فتنهگران در فتنه ۸۸ بود. اين افراد ولايت فقيه را در مقابل آزادی و دموکراسی قرار داده و تلاش ميكردند تا ركن اساسي انقلاب را از آن حذف كنند. اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان سياسي بر اين باورند كه اگر کسی تا به امروز نتوانسته گزند و خدشهای به این امنیت کشور وارد کند به خاطر تدبیر رهبری و اصل ولایت فقیه در راس ساختار سیاسی کشور است.
از اينرو بسياري از مخالفان تنها راه تسلط بر نظام را حذف ولايت فقيه دانسته و بر اين باورند كه با مشروعيتزدايي از اصل ولايت فقيه ميتوانند راه را براي حضور خود در اركان نظام باز كنند. اين گروه در جريان كوي دانشگاه اين فعاليت خود را شروع كردند و در جريان فتنه ۸۸ به دنبال حذف ولايت فقيه از نظام بودند.
اظهارات سحرخيز نيز حكايت از اين دارد كه اين گروه از اصلاحطلبان تندرو نيز چنين حركتي را دنبال ميكنند و مترصد فرصت براي رسيدن به اهداف خود هستند.