ورود پولهای کثیف به سینمای ایران، هشدار کانون کارگردانان درباره ورود پولهای مشکوک به سینمای ایران، تیترهایی است که این روزها در صفحه اول خبرهای سینمایی بسیار دیده میشود. پولهایی که منشا آن مشخص نیست و داد و ستدی که در آن جریان دارد، باعث شده چرخه اقتصاد استاندارد فیلم در سینمای ایران از بین برود.
محسن علیاکبری در اینباره گفت: ورود پولهای کثیف نظام اقتصادی سینمای ایران را به آشفتگی میکشاند. وقتی بعضی از این دوستان به اصطلاح سرمایهگذار که مشخص نیست پول هزینه فیلمها را از کجا آوردهاند و از چه رانتهای مختلفی استفاده کردهاند به بازیگران دستمزدهای نجومی میپردازند، این قضیه باعث میشود برای مثال بازیگری که به دفتر ما مراجعه و متوجه میشود که از آن دستمزدهای نجومی خبری نیست، دیگر کار نکند و هم فیلم دچار مشکل شود و هم این بازیگر در بلند مدت مخاطب اصلی خود را از دست بدهد.
این تهیهکننده سینما تصریح کرد: سینما به دلیل جذابیتهایش همه را به سمت خود جذب میکند، اما این دوستان که پولهای ناشناخته و موسوم به کثیف را وارد سینما میکنند اصلا به کیفیت محتوا و انتخاب عوامل فیلم فکر نمیکنند و تنها به دنبال ویترین و ساخت فیلم هستند. تا جایی که با اولین گزینه برای کارگردانی یا فیلمبرداری قرارداد میبندند و به هماهنگی کارگردان یا فیلمبردار با فیلمنامه و رعایت این نکته که آیا آنها تجربه و مهارت لازم را برای تهیه فیلم را دارند، توجهی ندارند.
وی بیان کرد: برای حل این معضل باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی با حساسیت بیشتری عمل کنند و به دنبال یافتن منشا و ریشه ورود این پولها باشند، چون در بلندمدت این نوع فیلم و تهیهکنندههای بیسابقه که تنها با دستی پر از اسکناس میآیند سینما را از روال عادی اقتصادی خود دور میکنند.
علیاکبری اظهار داشت: پولهایی که از طرف افرادی بیسابقه و از طریق سرمایهگذاری وارد حیطه تهیهکنندگی میشود، به دلیل بیتجربگی به خروجیهای متوسط میرسد.
محسن محسنینسب نیز در اینباره گفت: با ورود پولهای ناشناس و کثیف، عدالت و زحمات کسانی که سالها برای این سینما زحمت کشیدهاند از بین میرود.
این تهیهکننده و کارگردان تصریح کرد: بعضی از افراد با رانتها و رابطههایی که دارند میتوانند سرمایههایی را برای ساخت فیلم پیدا کنند و بدون آنکه سابقه سینمایی داشته باشند و زحمتی در سینما کشیده باشند در تیتراژ، اسم تهیهکننده را یدک بکشند.
وی با تاکید بر اینکه اصلیترین دلیل این معضل، نظارت نداشتن و پیگیری مسئولان سینمایی در این مورد است، گفت: روز به روز این فاجعه بیشتر میشود و این روند باعث میشود ریشه تولید فیلم و اقتصاد استاندارد سینمای ایران زده شود.
محسنینسب ادامه داد: کسی که بازیگرها را با دستمزدهای نجومی برای فیلمهایش و با پولهایی که منشا آنها مشخص نیست میخرد، به دنبال انحصار در سینمای ایران است و اینکه بتواند کل بازیگران پولساز را مال خود کند.
این کارگردان اظهار کرد: از آنجایی که این افراد هیچ تجربه سینمایی ندارند و فقط به دنبال ویترین برای پولشوییهای خود هستند، کل هزینه فیلم را از صد در صد، هشتاد درصد خرج بازیگرها میکنند و تنها ۲۰ درصد از این هزینه را خرج عوامل سرنوشت ساز و مهم برای یک فیلم مثل فیلمبردار، کارگردان، صدابردار و جلوههای ویژه میکنند و این دلیل اصلی است که ما در سینمای ایران با فیلمهایی لاغر و ضعیفی از لحاظ تولید و کیفیت ساختاری و فنی مواجه هستیم. باشگاه خبرنگاران