دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰
کد مطلب : 96973
مگر مشکل آلودگی هوا، بنزین تولید داخل نبود؟!

مدرسه‌ها باز نشده تعطیل می‌شود؟!

هنوز بحث چگونگی شروع سال تحصیلی جدید داغ است که پیشنهادی برای تعطیلی دو هفته‌ای مدارس مطرح می‌شود! ضمن اینکه موضوعاتی چون مشکلات آموزشی که بارها و بارها وزیر را تا آستانه استیضاح برده و بحث بررسی علمی چرایی افت تحصیلی پایه ابتدایی و حتی پیگیری خرید مدارس استیجاری و رفع مشکلات تحصیلی مناطق محروم جزو مواردی است که باید در این فرصت بررسی و جواب قانع کننده گرفته شود، بحث حل شدن مشکل اصلی آلودگی هوا نیز چیزی است که در سایه این پیشنهاد قرار می‌گیرد و گم می‌شود! حال از اینها که بگذریم یک سوال باقی می‌ماند، مگر قرار نبود با بررسی کیفیت بنزین مشکل آلودگی هوا حل شود، حال چه شده که گزارش کیفیت، یکسال محرمانه مانده و بعد طرحی برای مقابله با آلودگی احتمالی می‌دهید؟! این سوالی است که پاسخ منطقی برای آن پیدا نمی‌کنیم وقتی یادمان می‌آید سال گذشته که آلودگی هوا به مرز اضطرار و بالاتر از آن می‌رسید در تعطیلی مدارس تعلل می‌شد چه شده که حالا هنوز معلوم نیست آلودگی اتفاق بیفتد بحث تعطیلی دو هفته‌ای مدارس را به محض بازگشایی مطرح می‌کنید؟!

احتمال تعطیلی مدارس در فصول سرد
همین چند روز قبل بود که مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط‌زیست از بررسی کارشناسی این سازمان برای تغییر ساعت دستگاه‌ها و ادارات به‌همراه کاهش ایام و ساعت مدارس خبر داد و گفت: نتیجه بررسی‌ها به‌زودی به دولت ارائه می‌شود تا هیئت وزیران درباره آن تصمیم‌گیری کند.
علی‌اصغر رجبی درباره بررسی‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مصوبه دولت مبنی بر کاهش ساعت شروع و پایان کار دستگاه‌های دولتی و مدارس یا تعطیلی مدارس در برخی روزهای پاییز و زمستان اظهار کرد:‌ دولت مصوبه‌ای را در دوم تیرماه امسال مورد توجه قرار داده که در بند یک احکام عمومی آن تأکید شده تا کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست و همکاری سایر دستگاه‌ها راههای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دهد! اگر ساعت کاری دستگاه‌های مختلف و ساعت رهسپاری دانش‌آموزان به مدارس تغییراتی پیدا کند شاهد کاهش بار ترافیکی در برخی ساعات روز خواهیم بود و این کاهش بار ترافیکی می‌تواند موجب کاهش آلایندگی در کلانشهرها شود؛ البته در این بررسی‌ها نقاط ضعف این طرح نیز دیده شده و مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است.طرح تغییرات در ساعات ادارات و مدارس یا سایر تمهیدات این‌چنینی برای کاهش آلودگی هوا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی اعم از اتریش، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، عمان، مالزی، سنگاپور و... نیز اجرا شده است.
مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط‌زیست اظهار کرد: تمامی هزینه و فایده‌های این طرح‌ها به‌طور کامل مورد لحاظ قرار گرفته و حتی موضوع تعطیلی مدارس در ایام افزایش آلودگی نیز با توجه به نقاط ضعف و قوت دیده شده است.
رجبی درباره اینکه آیا امسال پدیده وارونگی دما در کلانشهرها همانند سال‌های گذشته وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: به‌احتمال زیاد امسال نیز در فصول سرد سال پدیده اینورژن (وارونگی دما) را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: پدیده وارونگی دما که یک پدیده اقلیمی محسوب می‌شود فقط مختص به تهران نخواهد بود و در سایر کلانشهرها نیز احتمال وقوع دارد؛ امیدواریم با تمهیدات دولت و اجرای این مصوبه شاهد کاهش شدت آلودگی‌ها باشیم.
با مروری بر این صحبت‌ها ناخودآگاه یاد طرحی می‌افتیم که در دولت قبل مطرح شده بود و در این دولت مورد نکوهش قرار گرفت و کنار گذاشته شد، دولت قبل طرحی را برای دورکاری و تمرکززدایی در ادارات و شهرهای بزرگ مطرح کرده بود و با این استدلال ساعات اداری کاسته شده بود چیزی که در دولت جدید آن را به نوعی از زیرکار در رفتن تعبیر کرده و همه چیز را به جای خود بازگرداند و حتی زیر بار تعطیلات بین‌التعطیلی هم نمی‌رفتند! اما در سال انتخابات این صحبت‌ها کمی تامل برانگیز است.
در همین زمینه اما وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به این نکته که برای بازگشایی مدارس از اواسط بهمن‌ماه سال گذشته، پروژه مهر را آغاز کردیم و این کار در سطح وزارتخانه شروع شد و شورای پروژه مهر در استان‌ها و مناطق تمهید مقدمات آغاز سال تحصیلی را دنبال کردند، گفته اجرای سند تحول مبنای برنامه‌ها در برنامه ششم توسعه است و امسال ۱۵۶ برنامه و فعالیت ذیل سند تحول و نقشه راه پیش‌بینی شده است.
وی درخصوص طرح مطرح شده با موضوع تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در پاییز، عنوان کرد: این پیشنهاد در ستاد بحران آلودگی هوا مطرح شده است و درخواست کارگروه مشترک با محیط‌زیست در این خصوص را دادیم تا در آن کمیته مشترک، ابعاد و امکان کار را بررسی کنیم زیرا نمی‌دانیم چه تاریخی از پاییز را می‌خواهند تعطیل کنند و ما نیز نمی‌توانیم مدارس را شناور تعطیل کنیم.
وی افزود: از مطرح شدن موضوع در یک کمیته مشترک استقبال می‌کنیم زیرا سلامت دانش‌آموزان برای ما مهم است اما آیا آلودگی و وارونگی هوا، تاریخ مشخصی دارد؟؛ باید تمام ابعاد را دید و هرچه به مصلحت دانش‌آموزان و کشور باشد را پیش ببریم؛ ما ۲۰۰ روز آموزشی طبق مصوبه مجلس داریم ضمن اینکه حدود ۱۰ درصد مدارس کشور هم دوشیفته اداره می‌شود.
اما فانی در پاسخ به این پرسش که «عدم پرداخت سرانه باعث قطع انشعابات برخی مناطق شده است و آیا فکری برای آن شده است؟»، تصریح کرد: در چندین سال اخیر، کمبود سرانه مدارس باعث شد تا پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس به تعویق بیفتد و بعضاً قطع شدن آنها را شاهد بودیم که با پیگیری وصل شده است؛ اما این موضوع را در دولت مطرح کردیم و در مجلس هم به دنبال معافیت مدارس از پرداخت هزینه انشعابات در برنامه ششم هستند.
وی با بیان اینکه کل ۱۰۰ پردیس و شعب دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور ظرفیت پذیرش حداکثر ۶۰ هزار نفر را دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دوره‌های ۴ ساله را با حضور دانشجویان داشته باشم حداکثر هر سال می‌توانیم ۱۵ هزار نفر را پذیرش کنیم، این در حالی است که خروجی آموزش و پرورش خیلی بیشتر از این عدد است.

مذاکره محیط‌زیست با آموزش و پرورش برای تعطیلی دو هفته‌ای مدارس
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست با بیان اینکه در حال مذاکره با آموزش وپرورش در سطوح مختلف پیرامون تعطیلی مدارس در پاییز هستیم گفت: امیدواریم با توجه به همکاری‌های خوبی که با آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف داریم بتوانیم در این زمینه نیز برای کلانشهرها تدبیر کنیم تا فرزندانمان در زمان وارونگی در هوای سالم‌تری تنفس کنند.
معصومه ابتکار به ارائه توضیحاتی پیرامون پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای مدارس در پاییز پرداخت و اظهار کرد: کار خوبی از سال گذشته شروع شد و برنامه کاهش آلودگی هوا را به طور جدی دنبال می‌کنیم، سازمان محیط‌زیست به صورت مرتب جلساتی را برگزار و در بخش‌های مختلف اعم از خودرو و سوخت از وزارت نیرو، وزارت صنعت و ... گزارش گیری می کند.
وی افزود: مرحله به مرحله بر اساس برنامه مصوب کاهش آلودگی هوا پیش می‌رویم. علاوه بر این رئیس جمهور به دلیل شرایط خاص کلانشهرها دستور داد کارگروه ویژه‌ای نیز تشکیل شود و بحث تجهیز منابع را نیز در بگیرد تا علاوه بر امور فنی و کاری که انجام می‌دهیم سیستم بانکی هم پای کار بیاید و طرح‌ها با شتاب بیشتر و همکاری نظام بانکی اجرا شود.
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست با بیان اینکه دکتر شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور مسئولیت این کار را برعهده گرفته است گفت: این کار گروه تشکیل شد و به طور مرتب جلسه دارد و تمام دستگاه‌ها مکلفند در جلسه حضور پیدا کنند.
ابتکار افزود: دولت مصوبه ویژه‌ای برای سال ۹۵ داشت و یکی از مسائل این بود که برای سال جاری تغییراتی را در ساعات کار ادارات و ساعات مدارس و تعطیلی دوهفته‌ای مدارس در نیمه دوم سال لحاظ کرده و سازوکارهایی از این دست را که شاید هزینه‌کمتر اما نتیجه بخش باشد را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه در حال مذاکره با آموزش وپرورش در سطوح مختلف هستیم گفت: امیدواریم با توجه به همکاری‌های خوبی که با آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف داریم بتوانیم در این زمینه نیز برای کلانشهرها تدبیر کنیم تا فرزندانمان در هوای سالمتری تنفس کنند. بخصوص یک بازه ۳۰ تا ۴۰ روزه را داریم که هوا ساکن می‌شود و سرد است و وارونگی هوا اتفاق می‌افتد. در این مدت تهران و یا سایر کلانشهرها همانند دیگی می‌شوند که درشان بسته می‌شود و هرچه آلودگی هست می‌ماند و راه تبادل هوا بسته شده و دیگر راه فرار ندارد. بنابراین باید برای این چند روز فکر کرد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست افزود: برنامه ریزی ما این بود که تردد ناشی از دانش‌آموزان به مدارس را کاهش دهیم و دانش‌آموزان با حضور در منزل و یا سفر کمتر در معرض آسیب‌ها قرا بگیرند. جلسات ما ادامه دارد و دیروز هم یکی از موضوعات جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در مورد پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مدارس بود که با حضور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و سازمان همچنان در حال بررسی موضوع است و امیدواریم هرچه زودتر به تصمیمی در این خصوص برسیم.
وزیر آموزش‌ و پرورش نیز دیروز در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در فصل پاییز به علت آلودگی هوا اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به طور شناور مدارسمان را تعطیل کنیم.
فانی همچنین افزود: اینکه در چه تاریخ‌هایی وارونگی هوا رخ می‌دهد از ابهامات است اما ما استقبال می‌کنیم و در کمیته مشترکی با محیط‌زیست موضوع را بررسی می‌کنیم زیرا سلامت دانش‌آموزان برای ما مهم است از سوی دیگر ۱۰ درصد مدارس ما در کل کشور دو شیفته هستند و اگر بخواهیم ساعات مدارس را تغییر دهیم به دانش‌آموزان لطمه وارد می‌شود. کار ابعاد مختلفی دارد و خیلی ساده نیست.
انتهای این ماجرا که قرار است صلاح دانش‌آموز و سلامت آنها را درنظر بگیرد این نکته مطرح می‌شود:
چطور همه شهرها ممکن است در یک زمان دچار وارونگی دما شوند و تعطیلی هماهنگ داشته باشیم؟! 

گزارش کیفیت بنزین چه شد؟
چطور می‌شود کاری که تیم قبلی انجام داد و مورد نکوهش قرار گرفت با شدت بیشتری تکرار شود؟
تبعات این تصمیمات آیا سنجیده شده است یا نه؟
در نهایت جمله‌ای است که در پروتکل صهیونیستی برای دیگر مردم جهان تعریف شده است پروتکلی که باید همیشه به آن حساس بود و فراموش نکرد تا اسیر حربه دشمن نشد، این ماده از پروتکل ضد انسانی و نژادپرستانه صهیونیستها می‌گوید: ما تعلیم و تربیت غیر یهودیان را در جهتی سوق می‌دهیم که قوه ابتکار از دانش‌آموزان گرفته شود و نقطه خلاقیت در ذهن آنها خفه گردد. 

سوشیانت آسمانی

https://siasatrooz.ir/vdcdsn0n.yt0956a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی