?>?> نمایی از صحنه پیش‌روی «انتخابات» | سیاست روز
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
کد مطلب : 98223

نمایی از صحنه پیش‌روی «انتخابات»

نظام جمهوری اسلامی ایران برآمده از آرای عمومی است. این نکته مورد وفاق همه تحلیلگران داخلی...

نظام جمهوری اسلامی ایران برآمده از آرای عمومی است. این نکته مورد وفاق همه تحلیلگران داخلی و خارجی است.
در نظام مبتنی بر آرای عمومی، مردم ایران اسلامی با هر تفکر و گرایش و سلیقه سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها درباره مدیریت کلان جامعه نقش غیرقابل انکاری را برعهده دارند و همواره در عین غافلگیری، الگویی کارآمد از «مشارکت حداکثری» و « انتخاب مؤثر» را فراروی جهان سیاست قرار داده و می‌دهند.
فعالیت تمام قد همه جریان‌های فعال و مشروع در جامعه نیز از جمله شاخصه‌های انکارناپذیری است که «انتخابات آزاد» به مفهوم واقعی در ایران را به رخ جهانیان می‌کشد.
تاکنون ۳۴ دوره انتخابات در طول حیات پربار نظام جمهوری اسلامی با حضور اثرگذار مردم ایران و مشارکت فعال همه جریان‌های سیاسی برگزار شده است.
از نگاه آماری، طی سه دهه اخیر مردم ایران علاوه بر حضور در انتخابات همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات خبرگان بررسی قانون اساسی،‌ همه‌پرسی قانون اساسی، همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی، ‌تاکنون ۱۱ دوره انتخابات ریاست جمهوری،‌ ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۵ دوره انتخابات خبرگان رهبری و ۴ دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پای صندوق‌های رأی رفته‌ و منتخبین خود را برگزیده‌اند.
حاصل این حضور همیشگی و افتخارآفرین، علاوه بر افزایش میزان ثبات و اقتدار و بالندگی نظام جمهوری اسلامی ایران در تعاملات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، گسترش دامنه بصیرت، ‌آگاهی‌ و قدرت تشخیص افکارعمومی ایران را نیز دنبال داشته به گونه‌ای که امروزه یکی از مهمترین شاخصه‌های ملت ایران در مقایسه با سایر ملل، برخورداری از قدرت تحلیل بسیار بالا و تصمیم‌گیری در بزنگاه‌ها است.
مردم و جریان‌های سیاسی ایران بار دیگر خود را برای نمایش غرورآفرین «حضور حداکثری» دوباره‌ای آماده می‌کنند.
اما نگاهی به برآورد صحنه پیش‌رو نشان می‌دهد که انتخابات آتی وجه تمایز دیگری در مقایسه با انتخابات ادوار گذشته را به منصه ظهور می‌رساند.
افکارعمومی ایران در طول برگزاری ۳۴ دوره موفقیت‌آمیز انتخابات، بارها نام‌ها و نشان‌های عنوان‌دار سیاسی داخلی را در پیشبرد برنامه‌های کلان و خرد جامعه خود آزموده است، از این رو در انتخابات آتی «نام‌ها و نشان‌ها» و به اصطلاح «برند»های سیاسی در میدان رقابت‌های انتخاباتی به تنهایی نقشی تعیین‌کننده‌ای نخواهند داشت و «برنامه‌»‌های راهبردی است که می‌تواند اقبال عمومی را به سمت و سوی یک جریان سیاسی معطوف کند.
مردم متعهد ایران اسلامی در ورای سخنرانی‌ها و وعده وعید‌هایی مبتنی بر آمار مشکوک - نگاهی قابل تأمل به وضعیت موجود جامعه دارد.
از یک‌سو، فاصله موجود میان وعده‌ها و برنامه‌ها را به خوبی احساس می‌کند. فراتر از گزارش‌های آماری و فرافکنی‌های متداول میدان سیاست، تورم،‌ رکود، بیکاری، ناامنی شغلی،‌ نبود برنامه‌های اشتغال‌زایی، ‌غفلت از حوزه فرهنگی و افت جایگاه دیپلماسی سیاسی منطقه‌ای و جهانی را به صورت ملموس مشاهده می‌کند.
از سوی دیگر توان و وزن هریک از «نام‌ها و نشان‌ها» را به خوبی می‌شناسد. برآورد اولیه صحنه پیش‌روی انتخاباتی نشان می‌دهد که تنها حضور با برندهای سیاسی در میدان انتخابات کافی نیست. آرای عمومی برنامه‌های قابل اجرا و فراتر از شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی را همراه با مردان متعهد، مخلص و وفادار به آرمان‌های امام(ره) و رهبری،‌انقلاب و نظام اسلامی با نگاه مطمئن به پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در جامعه را انتظار می‌کشد. 

محمد کریمی

https://siasatrooz.ir/vdcdsx0n.yt0jx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی