میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
۵۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۱
 
 
مسئولان پاسخگو باشند
افزایش سوال برانگيز ۴میلیونی قیمت "رانا" با تأخیر دو ساله
ظاهرا بحث رشد توان توليد داخل و توجيه‌پذيري اقتصادي آن نه تنها باعث كاهش قيمت تمام شده توليد نشده، بلكه قيمت فروش را نيز حدود ۴ ميليون تومان
افزایش سوال برانگيز ۴میلیونی قیمت "رانا" با تأخیر دو ساله
 

این روزها بحث تولید و عرضه رانا به عنوان دومین خودروی ملی ایران خودرو در حالی مطرح است که با وجود انجام اقداماتی برای توجیه‌پذیری تولید این محصول، قیمت آن ۴ میلیون تومان افزایش یافته و ظاهراً تأخیر ۲ ساله برای افزایش ساخت داخل، نتوانسته تولید این خودرو را در رنج قیمتی پایین‌تری قرار دهد.
به گزارش فارس، طراحی و تولید "رانا" به عنوان دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در سال ۸۷ همزمان با مدیریت منطقی در ایران خودرو به تصویب هیأت مدیره این شرکت رسید و رونمایی آن پس از چندین بار تعویق، بالاخره در ۲۹ فروردین ۸۸ در مراسم تودیع منطقی و معارفه نجم‌الدین در ایران خودرو، انجام شد. در آن زمان اعلام شد که این محصول با تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در انتهای سال ۸۸ روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
در زمان منطقی قرار بود رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما با ورود نجم‌الدین به ایران خودرو، او و تیم کاریش اعلام کردند که تولید رانا صرفه اقتصادی ندارد و انجام این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
این بررسی‌ها حدود یک سال و ۴ ماه طول کشید و در نهایت مدیران ایران خودرو اعلام کردند که رانا با "توجیه اقتصادی" تولید خواهد شد. هرچند طبق اعلام نجم الدین قرار بود تولید انبوه رانا از شهریور۹۰ آغاز شود اما پس از مدتی، این وعده به خرداد ۹۱ موکول شد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد و برنامه تولید این محصول در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه است که این میزان تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه در سال قابل افزایش است.
این در حالی است که نجم الدین در مرداد ۸۹، قیمت نهایی رانا را ۱۱ میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: از اول هم مبنای قیمت رانا ۱۱میلیون بود و ان‌شاءالله تا پایان سال ۹۰ به بازار عرضه خواهد شد.

افزایش داخلی سازی و رشد قیمت رانا
بحث در مورد عرضه رانای ۱۵ میلیون تومانی در حالی این روزها مطرح است که به گفته مدیران ایران خودرو، تلاش زیادی برای افزایش میزان داخلی سازی این محصول صورت گرفته و دلیل اصلی تأخیر در تولید رانا دستیابی به سطح مناسبی از داخلی سازی و توجیه پذیری اقتصادی آن است.
اما ظاهراً این رشد توان تولید داخل و توجیه‌پذیری اقتصادی نه تنها باعث کاهش قیمت تمام شده تولید نشده، بلکه قیمت فروش رانا را نیز حدود ۴ میلیون تومان افزایش داده است.

قیمت رانا همراه با ۲۰۶ افزایش یافت
حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون ایران خودرو در امور استراتژیک و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال فارس که با توجه به کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش داخلی‌سازی رانا، چرا هدف‌گذاری انجام شده برای قیمت این محصول از ۱۱ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است؟ می‌گوید: در ابتدا هدفگذاری قیمتی رانا برای تولید محصول پایه ۱۱میلیون تومان بود و برای مدل فول رانا ۱۳ میلیون تومان تعیین شد اما هدفگذاری فعلی برای عرضه رانا کمتر از ۱۵ میلیون تومان است که اگر با این قیمت عرضه نشود، در تولید محصول ضرر خواهیم کرد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش قیمت یک تا ۱.۵ میلیون تومانی محصولات مشابه رانا، این شیفت قیمت شامل رانا نیز می‌شود. به گفته تقوی نژاد، رانا در کلاس خودروهایی تولید می‌شود که هم اکنون افزایش قیمت پیدا کرده‌اند، هرچند رانا از نظر زیبایی بهتر از محصولات ۲۰۶ است و طبیعتا این محصول نیز باید مشمول افزایش قیمت شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زیباتر بودن رانا نسبت به ۲۰۶، توجیه قابل قبولی برای افزایش قیمت این خودرو است؟ می‌گوید: هدفگذاری انجام شده در مورد قیمت رانا با ۲۰۶ حدود ۳ میلیون تومان اختلاف دارد و در واقع رانا ۳ میلیون تومان ارزانتر از محصول هم رده خود به بازار عرضه خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: اگر بتوانیم رانا را با قیمت اعلام شده و با یک سود ناچیز عرضه کنیم، تولید این محصول ضررده نخواهد بود.

افزایش قیمت رانا با وجود کاهش سرمایه‌گذاری تولید
میزان داخلی سازی قطعات یکی از عوامل دخیل در قیمت‌گذاری محصولات است و به همین دلیل با افزایش داخلی‌سازی و بالارفتن سهم قطعات داخل در تولید رانا باید شاهد پایین‌ آمدن قیمت این محصول باشیم. همچنین در برنامه‌ریزی جدید ایران خودرو، تیراژ تولید رانا ۲۵ درصد افزایش یافته که این مسئله نیز قیمت تمام شده تولید را کاهش خواهد داد.
از سویی منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو، کل سرمایه‌گذاری لازم برای مجموعه خودرو، قطعات و خط تولید رانا را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده و گفته بود: اگر رانا با این مبلغ و تیراژ ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید می‌شد، به محدوده ۱۱ میلیون تومانی می‌رسیدیم.
به این ترتیب سرمایه‌گذاری انجام شده برای تولید رانا در برنامه‌ریزی جدید حدود ۶۰ درصد کاهش یافته که تأثیر مستقیم این مسئله را باید در قیمت گذاری محصول مشاهده کنیم. این در حالی است که نه تنها قیمت رانا نسبت به هدف گذاری اولیه کاهش نیافته بلکه از ۱۱ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

کد مطلب: 74000
 
Share/Save/Bookmark
 


shayan
۱۳۹۱-۰۸-۰۹ ۱۷:۵۷:۵۶
خدا بهتون عقل بده و به راه درست هدايتتون كنه.لعنت بر شما
کیان
۱۳۹۱-۰۸-۰۵ ۱۲:۵۳:۵۸
چقدر ظلم؟
تا کی؟
مگه قانونی نیست تو این مملکت؟
هرکاری ایران خودرو وسایپا می خواد انجام میده
بذارید خودرو وارد بشه اونوقت اگه در این دو شرکت تخته نشد!!
وحید
۱۳۹۱-۰۸-۰۳ ۱۷:۳۳:۰۴
خیلی نامرد هستید، پولی که از ... دربیارید خرج باباسیر میکنید ایران خودروها
۱۳۹۱-۰۷-۲۵ ۱۳:۰۸:۴۸
جهت شکایت از ایران خودرو به جهت فریب خریداران رانا به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://shekayat.bazrasi.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=f0e6f38a-4177-4dff-aabd-7e17bae8416a
۱۳۹۱-۰۷-۲۵ ۰۰:۲۴:۳۳
کلاه برداری شبه دولتی یا دولتی
به هر حال مردم از دست بی تفاوتی دولت به مصرف کننده ناراحتند وکالای ایرانی نخواهند خرید
بی اعتمادی را خودشون ایجاد می کنند وانتظار حمایت ملت را هم دارند
چه پر رو
۱۳۹۱-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۴:۵۵
کدوم کارشون درسته .....ها
hamid
۱۳۹۱-۰۷-۲۴ ۰۸:۵۵:۰۴
http://up.vatandownload.com/images2/2uhvdozm39x50bw35huf.jpg

ويران خودروووووووووووووو
hamid
۱۳۹۱-۰۷-۲۴ ۰۸:۵۳:۳۵
از اینکه دولت نمی‌تواند تنها دوروز قیمت پایین آمده دلار را حفظ کند نمی‌گویم. هدفم از افراد و سازمان هایی است که آب هرگونه که باشد دامشان مردم بیچاره ایران را می‌گیرد. مردمی که با این اوضاع هیچ‌گاه نمی‌توانند برای دارایی هرچند اندکشان تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.

فاتحه نظارت را که از همان ابتدا خوانده‌ایم که تنها در قاب تلویزیون ظاهر می‌شوند و از دستگیری تعدادی اوباش در تهران و اصفهان می‌گویند و بعد نیز تا مدتها مردم حق مطالبه ندارد چرا که دستگاه‌ها انجام وظیفه کرده‌اند و این هم مثالش!

به یاد دارید که یک مسئول بلند پایه نیروی انتظامی فقط به خاطر اظهارنظر در مورد یک شرکت خودروسازی تغییر کرد؟ در کشور ما که خودرو جزء مهم‌ترین وسایل زندگی مردم شده، هزینه خرید اتومبیل مناسب، گاهی از خرید منزل هم گران‌تر است. امروزه صنعت خودروسازی در کشور ما نه یک نوع خدمت، بلکه بیشتر به امپراطوری اقتصادی تبدیل شده است. قیمت ارز نوسان دارد اما اتومبیل که تغییر قیمتش به خاط نوسانات ارز است تنها و تنها بالا می رود و البته هیچ گاه مردمی که روی قول شرکت‌ها و قیمت‌ها حساب باز کرده‌اند، گزینه‌ی لحاظ شدنی نیستند چرا که محکوم به رقص با هر سازی هستند که این امپراطوری بنوازد.

«قیمت نهایی رانا ۲۱۵ میلیون ریال (۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) تعیین شده و با مشخص شدن و ابلاغ قیمت، تحویل این خودرو به مشتریان به زودی آغاز خواهد شد.» این خبری است که چند روز پیش خروجی تمامی رسانه‌ها را پر کرد. اما ماجرا این است که طبق قول شرکت ایران خودرو، قرار بود این خودرو (تمام ایرانی)به قیمت تمام شده 15 میلیون تومان از مهر ماه امسال عرضه ‌شود و اگر قیمت بیست و چند میلیونی درست باشد باید در کمال ناتوانی، تنها آهی برای صاحبان این شرکت فرستاد.

با آنکه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز عرضه خودرو رانا از ابتدای مهرماه خبر داده بود، بدقولی در عرضه را به حساب نمی‌آوریم (که الحق و الانصاف طبیعی است)؛ اما این مسئله که مسئول فروش این شرکت در اوایل این ماه اعلام کرد: «منتظر تعیین قیمت نهایی این خودرو برای عرضه هستیم» دیگر نه بدقولی که نوعی فریب دادن است، افرادی که در زمان عقد قرارداد 10 میلیون تومان پرداخت نموده اند و برای پرداخت 5 میلیون تومان دیگر برنامه‌ریزی می کردند، امروز در کمال ناباوری باید 115میلیون ریال دیگر هم تقدیم کنند تا خودروی جدید دریافت شود.

سوال از مسئولین این شرکت و وزارت صنعتی که زحمت و زجر مردم را نمی‌بینند این است که ثبت‌نام کنندگان این اختلاف قیمت را، چگونه برای شما تأمین کنند؟ 10 میلیون تومان به ازای هر خریدار، ماه‌هاست که در اختیار این شرکت قرار دارد و بدون شک سود آن برای این شرکت است و هزینه آن برای مردم، مگر درآمد مردم چقدر افزایش یافته که باید زیان شرکت‌های نیمه خصوصی را تأمین کنند؟ چرا افزایش قیمت اعلام شده خودروی تمام ایرانی، از بسیاری خودروهای غیربومی بیشتر است؟ این چه نوع خود کفایی است که وابستگی آن از وابستگی مستقیم بیشتر است؟ امروز وقت دستگیری از مردمی است که هر زمان که نیاز بوده از دولت و حکومت حمایت کردند اما...

سخن این است که عدم مدیریت صحیح و کنترل کارامد بر مواردی از این دست که فشاری ناگهانی را به مردم وارد می کند، می تواند آسیب جدی به اعتماد مردم نسبت به اداره کنندگان سازمان های کوچک و بزرگ وارد آورد. نکته ای که برخی از پشت میز نشینان از درک آن عاجرند!
مشتری شما
۱۳۹۱-۰۷-۲۳ ۱۹:۳۹:۵۷
آقای ایران خودرو !!!
این یعنی دزدی یعنی حرام خوری
من یکی که هیچوقت راضی نیستم به پولی که بابتش بتون میدم.
آرش
۱۳۹۱-۰۷-۲۳ ۱۵:۰۶:۵۴
خوب دارن سر مردم کلاه میذارن این کارشون از فحش برای مردم بدتره فکر کردن گوشای مردم ایران درازه؟؟؟؟!!!!! ... ايران خودرو ميگه 15 ميليون بعد اعلام ميکنن 21500000!!!
مرجع قيمت گذاري کيه؟
کی این قیمت رو اعلام کرده؟
به روح اعتقاد داره؟
پیام
۱۳۹۱-۰۷-۲۲ ۱۵:۱۸:۲۵
واقعا متاسفم برای ما ملتی که بازیچه دست خودرو سازها شدیم رانارو اعلام میکنن نهایتا 16ملیون ازمردم پول میگیرن درموردظاهرشم کلاه سرمردم میزارن بنده خدامردم بازور قرض وقوله پول جور میکنن برای پیش پرداخت بعدبااین گندکاری قیمت مواجه میشن جورکردن 6ملیون راحت تره یا 11.5 ملیون اونم بعداز این همه انتظار خداازشون نگذره که اینجوری بامردم رفتارمیکنن حالا بااین وضع مگه میشه دیگه ماشین خرید بعدهمین ماشینو میبرن کشورای دیگه مفت میدن اونا حالشو ببرن مردم خودمون و وللش پول اونارم ازمردم خودمون میگیریم.
۱۳۹۱-۰۷-۲۲ ۱۳:۰۱:۲۶
رانا را پیش فروش کردند حال توجیه می کنند قیمت ارز افزایش یافته
قیمت دللریا یورو زمانی که ثبت نام
کردند چقدربودباپول افراد قطعات و...
خریداری شده نه سرمایه ایران خودرو
تا حالا به نرخ روز ارز قیمت رانا را 44درصد افزایش دادند این کلاه برداری
اشکاررا باید دولت جلوانرا بگیردواجازه
ندهند حق مردم ضایع شود.
۱۳۹۱-۰۷-۲۲ ۱۳:۰۱:۱۰
رانا را پیش فروش کردند حال توجیه می کنند قیمت ارز افزایش یافته
قیمت دللریا یورو زمانی که ثبت نام
کردند چقدربودباپول افراد قطعات و...
خریداری شده نه سرمایه ایران خودرو
تا حالا به نرخ روز ارز قیمت رانا را 44درصد افزایش دادند این کلاه برداری
اشکاررا باید دولت جلوانرا بگیردواجازه
ندهند حق مردم ضایع شود.
۱۳۹۱-۰۷-۲۲ ۱۲:۴۴:۲۴
بلاخره یگ گاو شیرده دیگه ایران خودرو
خودورپیدا کرده تا ملت راسرکیسه کند
درانحصارتولیدخودرو وعوارض صددرصدی
واردات وبی مسولیتی سازمان های ناظرمانندسازمان حمایت ازتولیدکنندگان
ومصرف کنندگان تازه این هنوزاول کار
است. محمود نادم
ناشناس
۱۳۹۱-۰۷-۲۲ ۱۱:۳۸:۴۸
همه بریم دم مجلس اعتراض شاید مثل پیش دبستانی ها که از بس جیق زدن کاری هم برای ما کنن تا دیر نشده بریم که حداقل اونایی که مهر ماه تحویل دارن ضرر نکنن وعده ما 28 مهر 91 مقابل مجلس
۱۲۳۴