میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
۵۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۱
 
 
مسئولان پاسخگو باشند
افزایش سوال برانگيز ۴میلیونی قیمت "رانا" با تأخیر دو ساله
ظاهرا بحث رشد توان توليد داخل و توجيه‌پذيري اقتصادي آن نه تنها باعث كاهش قيمت تمام شده توليد نشده، بلكه قيمت فروش را نيز حدود ۴ ميليون تومان
افزایش سوال برانگيز ۴میلیونی قیمت "رانا" با تأخیر دو ساله
 

این روزها بحث تولید و عرضه رانا به عنوان دومین خودروی ملی ایران خودرو در حالی مطرح است که با وجود انجام اقداماتی برای توجیه‌پذیری تولید این محصول، قیمت آن ۴ میلیون تومان افزایش یافته و ظاهراً تأخیر ۲ ساله برای افزایش ساخت داخل، نتوانسته تولید این خودرو را در رنج قیمتی پایین‌تری قرار دهد.
به گزارش فارس، طراحی و تولید "رانا" به عنوان دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در سال ۸۷ همزمان با مدیریت منطقی در ایران خودرو به تصویب هیأت مدیره این شرکت رسید و رونمایی آن پس از چندین بار تعویق، بالاخره در ۲۹ فروردین ۸۸ در مراسم تودیع منطقی و معارفه نجم‌الدین در ایران خودرو، انجام شد. در آن زمان اعلام شد که این محصول با تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در انتهای سال ۸۸ روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
در زمان منطقی قرار بود رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما با ورود نجم‌الدین به ایران خودرو، او و تیم کاریش اعلام کردند که تولید رانا صرفه اقتصادی ندارد و انجام این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
این بررسی‌ها حدود یک سال و ۴ ماه طول کشید و در نهایت مدیران ایران خودرو اعلام کردند که رانا با "توجیه اقتصادی" تولید خواهد شد. هرچند طبق اعلام نجم الدین قرار بود تولید انبوه رانا از شهریور۹۰ آغاز شود اما پس از مدتی، این وعده به خرداد ۹۱ موکول شد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد و برنامه تولید این محصول در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه است که این میزان تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه در سال قابل افزایش است.
این در حالی است که نجم الدین در مرداد ۸۹، قیمت نهایی رانا را ۱۱ میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: از اول هم مبنای قیمت رانا ۱۱میلیون بود و ان‌شاءالله تا پایان سال ۹۰ به بازار عرضه خواهد شد.

افزایش داخلی سازی و رشد قیمت رانا
بحث در مورد عرضه رانای ۱۵ میلیون تومانی در حالی این روزها مطرح است که به گفته مدیران ایران خودرو، تلاش زیادی برای افزایش میزان داخلی سازی این محصول صورت گرفته و دلیل اصلی تأخیر در تولید رانا دستیابی به سطح مناسبی از داخلی سازی و توجیه پذیری اقتصادی آن است.
اما ظاهراً این رشد توان تولید داخل و توجیه‌پذیری اقتصادی نه تنها باعث کاهش قیمت تمام شده تولید نشده، بلکه قیمت فروش رانا را نیز حدود ۴ میلیون تومان افزایش داده است.

قیمت رانا همراه با ۲۰۶ افزایش یافت
حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون ایران خودرو در امور استراتژیک و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال فارس که با توجه به کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش داخلی‌سازی رانا، چرا هدف‌گذاری انجام شده برای قیمت این محصول از ۱۱ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است؟ می‌گوید: در ابتدا هدفگذاری قیمتی رانا برای تولید محصول پایه ۱۱میلیون تومان بود و برای مدل فول رانا ۱۳ میلیون تومان تعیین شد اما هدفگذاری فعلی برای عرضه رانا کمتر از ۱۵ میلیون تومان است که اگر با این قیمت عرضه نشود، در تولید محصول ضرر خواهیم کرد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش قیمت یک تا ۱.۵ میلیون تومانی محصولات مشابه رانا، این شیفت قیمت شامل رانا نیز می‌شود. به گفته تقوی نژاد، رانا در کلاس خودروهایی تولید می‌شود که هم اکنون افزایش قیمت پیدا کرده‌اند، هرچند رانا از نظر زیبایی بهتر از محصولات ۲۰۶ است و طبیعتا این محصول نیز باید مشمول افزایش قیمت شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زیباتر بودن رانا نسبت به ۲۰۶، توجیه قابل قبولی برای افزایش قیمت این خودرو است؟ می‌گوید: هدفگذاری انجام شده در مورد قیمت رانا با ۲۰۶ حدود ۳ میلیون تومان اختلاف دارد و در واقع رانا ۳ میلیون تومان ارزانتر از محصول هم رده خود به بازار عرضه خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: اگر بتوانیم رانا را با قیمت اعلام شده و با یک سود ناچیز عرضه کنیم، تولید این محصول ضررده نخواهد بود.

افزایش قیمت رانا با وجود کاهش سرمایه‌گذاری تولید
میزان داخلی سازی قطعات یکی از عوامل دخیل در قیمت‌گذاری محصولات است و به همین دلیل با افزایش داخلی‌سازی و بالارفتن سهم قطعات داخل در تولید رانا باید شاهد پایین‌ آمدن قیمت این محصول باشیم. همچنین در برنامه‌ریزی جدید ایران خودرو، تیراژ تولید رانا ۲۵ درصد افزایش یافته که این مسئله نیز قیمت تمام شده تولید را کاهش خواهد داد.
از سویی منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو، کل سرمایه‌گذاری لازم برای مجموعه خودرو، قطعات و خط تولید رانا را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده و گفته بود: اگر رانا با این مبلغ و تیراژ ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید می‌شد، به محدوده ۱۱ میلیون تومانی می‌رسیدیم.
به این ترتیب سرمایه‌گذاری انجام شده برای تولید رانا در برنامه‌ریزی جدید حدود ۶۰ درصد کاهش یافته که تأثیر مستقیم این مسئله را باید در قیمت گذاری محصول مشاهده کنیم. این در حالی است که نه تنها قیمت رانا نسبت به هدف گذاری اولیه کاهش نیافته بلکه از ۱۱ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

کد مطلب: 74000
 
Share/Save/Bookmark
 


شهاب
۱۳۹۱-۰۷-۲۱ ۱۸:۴۲:۵۸
کسایی که ثبت نام کردند باید از ثبت نام انصراف بدهند تا یاد بگیرن به مردم دروغ نگن قیمتش با206صندقدارv8هیچ فرقی نداره اگریکم رانا ارزونتره بخاطراینکه امکاناتش پایینتره.206صندوقداربخریم که بهتره حداقل کپی نیست.
شهاب
۱۳۹۱-۰۷-۲۱ ۱۱:۲۸:۲۲
کسایی که ثبت نام کردند باید از ثبت نام انصراف بدهند تا یاد بگیرن به مردم دروغ نگن قیمتش با206صندقدارv8هیچ فرقی نداره اگریکم رانا ارزونتره بخاطراینکه امکاناتش پایینتره.206صندوقداربخریم که بهتره حداقل کپی نیست.
میبد
۱۳۹۱-۰۷-۲۰ ۰۰:۰۶:۴۱
این یعنی دزدی و از اعتماد مردم سواستفاده کردن
کی جواب گو است؟
آخه تا کی؟
منم ده میلیون پول بی زبون با قسط وقرض دادم
محمد پشیمان
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۲۳:۰۲:۵۱
اقای مهدی عادلی من هم مانند شما به سیم آخر زده ام وبه خاطر این خیانت ودروغ ایران خودرو ودولت بسیار نا راحتم واگر دستم به نجم الدین برسد یک تف پر از خلط سینه به صورتش می اندازم وتا قیامت نفرینشان خواهم کرد
خدا ذلیلشان کند
۱۳۹۱-۰۷-۱۹ ۲۲:۵۰:۱۴
الهی به زودی دعوتنامه مجلس ختمتونو بدین
الهی به زودی دعوتنامه مجلس عزاتونو بدین که مردم را با دروغهاتون عذاب می دین
مگر قرار نبود15 میلیون باشه؟
خدا ذلیلتون کنه
milad
۱۳۹۱-۰۷-۱۷ ۰۰:۱۲:۵۹
مال امروز 15تاپیش پرداخت 15تا ما بقیه
مهدی
۱۳۹۱-۰۶-۲۴ ۰۰:۲۴:۳۱
سلام حاج مهدی.می خواستم بگم زیاد جوش نزن .خیلی مشکل شما رو دارن و این قبیل تضعیف حقوق مردم امری عادیه.پول فدای سرت فکر سلامتیت باش برادر هر چند می دونم مردم با بدبختی پول این اتول ها را در میارن.مخلصیم
بابک
۱۳۹۱-۰۶-۰۵ ۲۰:۱۸:۴۲
بالاخره قیمت رانا 15میلیونه یا بازم همه سرکارند
۱۳۹۱-۰۵-۰۷ ۱۶:۲۹:۲۹
حرف شما یا دم خروس
مهدی عادلی
۱۳۹۱-۰۳-۱۶ ۱۰:۰۲:۰۶
سلام . من مهدی عادلی از شهروندان جیرفتی در استان کرمان هستم . اینجانب روز 9 خرداد رفتم نمایندگی ایران خودرو برای ثبت نام رانا . با تبلیغات وسیع گول خوردم و 10 میلیون تومان بی زبان را به حساب ایران خودرو ریختم . امروز برای تشکیل پرونده رفتم . وقتی که سوال نمودم قیمت چند است ؟ مسولان نمایندگی اظهار بی اطلاعی کردند . به تهران زنگ زدیم که گفتند : بالای 18 میلیون ! و تازه تاریخ واگذاری هم بهمن ماه اعلام کردند . در حالیکه قول ابان ماه را دادند . بنده هم بناچار فرم انصراف را پر کردم و خواستار وصول پول خود شدم . که گفتند : 20 روز دیگه بحساب شما واریز می شود . حال سوال بنده این است : اولا چرا ایران خودرو قیمت رانا را زیر 15 میلیون اعلام نمودند و حال می گویند: قیمت بالای 18 میلیون تومان . آخه کلاهبرداری به این رسوایی ؟ وقتی دیدید ثبت نام با اقبال مردم روبرو شد یکروزه قیمت را از زیر 15 میلیون با 4 میلیون افزایش قالب مردم کردید ؟ دوما : چرا حال که خواستار 10 میلیون پول واریزی خود هستم می گویند : باید 20 روز صبر کنید ! والله با این سود پول ما که میخورید هیچ کدام از نمازهای شما قبول نیست ... خیلی برخورد های بد و زننده ای از ایران خودرو دیدم ... اگر تا چند روز دیگر پول بنده وصول نشود میایم تهران و دم دفتر ریس جمهوری تحصن می کنم و این را هم رسانه ای خواهم کردو آبروی مجموعه ایران خودرو را خودرو را خواهم برد . جوابگو باشید که من به سیم آخر زده ام ...
۱۲۳۴